Əlavə yük yox, faydalı layihə ola biləcək mədəni normativlər
"Yeni mədəni normativlər”in
dərs proqramına daxil edilməsi məktəblilərin virtual aləmə çox aludə
olmamasına, dünyagörüşlərinin genişlənməsinə kömək edəcək. Rusiya məktəbləri
üçün təklif olunan proqram hələ hazırlanma ərəfəsindədir. Belə ki, ölkənin
mədəniyyət naziri Vladimir Medinskiy mədəni normativlərin yeni növünün
məktəblərə tətbiqinin mümkünlüyünü vacib hesab edir. Rusiyanın Təhsil və Elm
Nazirliyi ilə birlikdə hazırlanan layihə "Məktəbli üçün mədəni normativlər”
adlanacaq. Layihə çərçivəsində məktəblilərə sərgiləri, muzeyləri gəzmək,
tamaşalara baxmaq, yerli filmləri izləmək lazım gələcək. Sonra isə onlar öz təəssüratlarını kağız və
ya elektron qaydada xüsusi hazırlanmış gündəliklərdə bölüşəcəklər.Məktəblilərin dünyagörüşünün genişlənməsinə, onların ünsiyyətinin
artmasına, virtual aləmdən ayrılmalarına hesablanan layihənin bizdə də tətbiqinə
ehtiyac var. Ekspert və müəllimlər bu baxımdan belə bir layihəni bizim tədris
prosesi üçün də məqbul sayırlar. Bununla belə, layihənin dərs proqramına daxil
edilməsi əlavə yük də hesab edilir.
Real aləmə doğru
Təhsil eksperti Etibar
Əliyevin fikrincə, ruslardan öncə koreyalılar uşaqları virtual aləmdən maksimal
səviyyədə qoparmaq üçün proqramlar hazırlayıblar: "Bəzi tədqiqatlar göstərir
ki, virtual aləmə uşaqların kütləvi şəkildə cəlb olunması onlarda kəmağıllılıq
yaradır. Bunun gələcək təhlükələrindən qorunmaq üçün onlar uşaqları virtual
aləmdən qismən də olsa qoparmaq, real aləmə gətirmək üçün xeyli proqramlar
hazırlayırlar”. Ekspertin sözlərinə görə, məsələnin həllində müxtəlif
maarifçilik işləri rol oynayır: «Yəni həmin ölkədə böyük maarifçilik işləri
həyata keçirilir. Dünyanın əksər ölkələri artıq bu təhlükəni başa düşürlər. İKT
alətlərindən çox istifadənin, uşaqların psixoloji aləminə təsirini öyrənirlər.
Dünya təhsil sistemində fənlərin inteqrativ
yaxınlaşması üçün müəyyən dərsliklər hazırlayır, proqramları onlara
uyğun olaraq yükləyirlər». Ekspertin fikrincə, belə bir proqramın ayrıca
dərslik kimi hazırlanması, yeni fənn kimi tədris olunması müəyyən vaxt apara
bilər. Amma sinifdənxaric, dərsdən sonrakı vəsaitlərin hazırlanması
istiqamətində bunun əhəmiyyəti istisna deyil və belə bir layihə məktəblilərin
real aləmə addımlamalarına təkan verə bilər: "Bu gün bizdə proqramlar çox
yüklənib. Hər hansı fənnin tədris prosesinə əlavə olunması yeni yük gətirə
bilər. Hesab edirəm ki, daha çox bu istiqamətdə mövcud vəsaitlərdən istifadə
etməklə, uşaqların əsasən yay və qış məktəblərinə cəlb olunmasının təşkili bu
işə dəstək ola bilər. Yəni bizdə yay məktəblərinin ölçüsü və miqyası çox
zəifdir. Yay məktəbləri vasitəsilə uşaqların gəzintilərini təşkil etmək və bu
yolla onları virtual aləmdən real aləmə cəlb etmək olar”. Ekspert bildirir ki,
İKT alətlərinin gətirdiyi fəsadlar özünü göstərməkdədir. Belə ki, uşaqlarda
aqressivlik hiss olunur: "O aləmin cəlbedici olması, uşaqları ora daha çox transformasiya
edir. Bu istiqamətdə məktəblərdə maarifçilik işi aparılmalıdır. Sinifdənxaric
hər hansı bir vəsaitin hazırlanması olduqca vacibdir. Bu işin əsas praktiki
yönümü məktəblər üçün yay və qış məktəblərinin təşkilidir ki, bu da onları
virtual aləmdən real aləmə qaytara bilər».
Şagirdlərin inkişafında
müsbət hal
«Mən belə bir layihənin
Azərbaycanda da tətbiq olunmasını alqışlayaram» - deyən Əməkdar müəllim Almaz Həsrətin sözlərinə görə, hazırkı kurikulum proqramında standartlardan biri «Oxuyub anlamaq»
və «Oxuyub anladığını izah edib danışmaq» bacarıqlarının formalaşdırılmasıdır.
Bu standartların formalaşdırılması üçün orta məktəbdə görülən işlərlə bağlı öz
təcrübəsindən danışan müəllimin sözlərinə görə, hələ kurikuluma keçməzdən öncə
– 2007-2008-ci illərdə Rusiya tərəfindən həyata keçirilən internet şəbəkəsi
layihəsinə qoşulub: "Bu layihəyə Pribaltika respublikaları, Türkiyə və s.
ölkələrin məktəbləri qatılmışdı. Hər şagird onlayn olaraq öz yaşadığı ölkədə
flora və faunanı öyrənir, zooparklara, muzeylərə gedirdi. Sonra özləri
telefonla video çəkib onun izahatını verir, gördüklərini şifahi nitq vasitəsi ilə
izah edirdilər. Şagirdlər Qobustanda gördüklərini inşa şəklində yazmışdılar.
Dərslərin keçirilməsində İKT avadanlığının, xüsusilə də telefondan doğru və
gərəkli yerdə istifadəni də öyrənirdilər. Onlar ağac və güllərin şəklini çəkib
xüsusi proqramlarda maraqlı video-kollajlar düzəldirdilər. Həmin videolar
hazırda internetdə yerləşdirilib. Biz o materialları «Qobustan - açıq səma
altında muzey» kimi təqdim etmişdik. Ümumi rəylər nəticəsində Azərbaycanın
komandası – Əhmədlidə yerləşən 204 saylı məktəbin şagirdləri qalib elan olundu.
Bu, çox gözəl bir təcrübə idi. Bir var oxuyasan, bir də var gəzib-görüb
baxasan. Bu layihə uğurlu sonluqla bitdi. Hər ölkədən hazırlanan videosüjetləri
şagirdlərimiz rus və ingiliscə "Vikipediya”da yerləşdirdilər. Bunun çox müsbət
tərəfləri var”. Ekspert hesab edir ki, muzeyləri gəzmək, sərgiləri izləmək,
filmlərə baxmaqla şagirdlərin hər birinin özlərinin qavrayacağı tərzdə təəssüratlarını
kağıza köçürmələri, onların inkişafı yönündə müsbət haldır: "Bu, həm onların dünyagörüşünü
artırır, həm də virtual aləmdə mədəni paylaşıma səbəbkar olurlar. Biz
informasiya cəmiyyətində yaşayırıq. Şagirdlərin hər birinin, gördüyü hər hansı bir mənzərəni öz baxışı ilə
qeyd etməsi digərləri tərəfindən də oxunur. Yəni şagirdin beyin məhsulunun
təkcə öz sinfi daxilində deyil, məktəbdənkənar, qonşu ölkələrin də məktəbliləri
tərəfindən görünməsi piar şəklində yayılır. Bu o deməkdir ki, hər şagird öz
ölkəsinin hələ şagirdi ikən kiçik səfir statusunu qazanır». A.Həsrətin
sözlərinə görə, bu proqram 10 ildən çoxdur ki, Rusiyada layihə şəklində həyata
keçirilir. Heç şübhəsiz, layihənin şagirdlərin özündə, tədrisdə, öyrənmədə,
ötürmədə və informasiya mədəniyyətinin formalaşdırılmasında müsbət nəticəsini
görüb, artıq bunu öz proqramlarına daxil etməyi düşünürlər: "Mən də öz
təcrübəmlə həyata keçirdiyim layihənin müsbət nəticəsini gördüyüm üçün belə bir
proqramın bizim tədrisə də daxil edilməsini istərdim. Düzdür, bəzi bənzər
dərslər var: məsələn, coğrafiya, fizika, tarix və s. fənn müəllimləri var ki, şagirdləri
ekskursiyaya aparırlar. Bəzi yaradıcı müəllimlər də var ki, daim öz dərs
prosesində bu üsuldan istifadə edirlər. Onlar getdikləri yerdən qayıdarkən
şagirdlərə, gördüklərini inşa və ya esse şəklində yazmağı tapşırırlar. Bu
üsulun müsbəti təsiri var. Bu, həm şagirdlərin dünyagörüşünün artmasına, həm
daha önəmli məqamlara diqqət yetirmələrinə köməklik göstərir, həm də
gördüklərini dilə gətirməklə, dil və yazı qabiliyyətlərinin formalaşmasına
köməklik göstərir. Digər tərəfdən, şagirdlər bunu virtual aləmə ötürürlərsə,
onlarda informasiya mədəniyyəti formalaşır».
Əlavə yük
160 saylı məktəbin ibtidai
sinif müəllimi Ulduz Ocaqova belə bir layihəni tədris proqramına əlavə
yük hesab edir: "İki aydan bir şagirdləri ekskursiyaya - təbiət qoynuna,
teatra, muzeyə və s. yerlərə aparırıq. Qayıdandan sonra onlara gördüklərini inşa
şəklində yazmağı tapşırırıq. Ancaq bu, dərs kimi həyata keçirilmir. Sadəcə, bir
dərs müddətində – məsələn, Azərbaycan dili və ya Oxu dərsində onların
təəssüratlarını müzakirə edirik. Bu cür müzakirələrin uşaqlar üçün böyük
faydası var. Proses zamanı onların müşahidə qabiliyyəti üzə çıxır”. Müəllim bu
proqramın ayrıca bir fənn kimi tədris olmasının tərəfdarı deyil: "Şagird onsuz
da çox yüklənir. Hesab edirəm ki, belə proqrama hər hansı dərsin içərisində
15-20 dəqiqə vaxt ayırmaq olar. Çünki belə proqram lazımdır və şagirdlərin
dünyagörüşünün genişlənməsinə, yazı qabiliyyətinin yaxşılaşmasına, fikir
yürütmək bacarıqlarının formalaşmasına kömək edir”.
Əlbəttə, şagirdlərin dünyagörüşlərinin genişlənməsi üçün bizim təhsil
sferasında da müəyyən addımlar atılır. Göründüyü kimi, bunu ekspertlər də
təsdiqləyir. Mədəni normativlərdən ibarət proqramın tədrisə daxil edilməsinin
daha böyük faydasının olması isə istisna deyil. Ən azı, bu sferada başqa
dövlətlərin təcrübəsini mənimsəməkdə də fayda var. Dərs prosesinə əlavə yük
olsa belə...
Təranə Məhərrəmova