Əbədi suallar, dərinlikdə işaran cavablar
Fransız
yazıçısı Fransua Moriakın "Keçmiş zamanların
yeniyetməsi” romanını oxudum. Əsəri Azərbaycan dilinə Zahid Sarıtorpaq tərcümə
edib. İndiyə qədər duymadığım qeyri-adi hisslərin burulğanına düşdüm. Məni uzun
müddət öz təsirində saxlayan çox az əsər olub. Dino Bussatinin "Tatar çölü”,
Alber Kamyünün "Yad”, Patrik Züskindin "Ətriyyatçı”, Bernard Şlinkin "Qiraətçi”
romanlarını oxuyandan sonra günlərlə bu əsərlərin havasıyla yaşamışam. F.Moriakın
romanı da insanın ruhuna toxunan bir əsərdir. Bu roman bir az mənə K.Makkalounun
"Tikanlıqda şərqi deyənlər”ini xatırlatdı (dini qadağalarla insan hisslərinin
mübarizəsi baxımından), amma qətiyyən bu iki əsəri bir-birilə müqayisə etmək
fikrim yoxdur. Moriakın yaradıcı dühası həqiqətən möhtəşəmdir.
Kənan Hacı
Ədəbiyyat
üzrə Nobel mükafatı almış Fransua Moriak haqqında geniş bilgi verməyə lüzum
yoxdur. İnternet məkanında istənilən yazıçı haqqında geniş informasiya almaq
mümkündür. Moriakın fransız ədəbiyyatında yeri və rolu haqqında bilənlər bilir,
bilməyənlər də zəhmət çəkib öyrənə bilərlər. Moriakla bağlı diqqətimi çəkən bir
məqamı xüsusi qeyd etmək istəyirəm. O, fransız yazıçısı olmağına baxmayaraq?
həmişə Tolstoyu və Dostoyevskini təqdir edib. Yazıçı esselərindən birində
yazır: "Floberi və Stendalı nə qədər sevsək də hiss
edirik ki, Tolstoy və Dostoyevski onlardan daha dərindi. Çünki hər iki rus
yazıçısı başqalarının bilmədiyi sirri bilir”.
Fransua Moriakın özü də başqalarının bilmədiyi sirlərdən yazan yazıçı
idi. Bir dəfə onun "Qurbanlıq quzu” romanı haqqında yazı yazmışdım. Amma
açığını deyim ki, o əsər mənə "Keçmiş zamanların yeniyetməsi” qədər güclü təsir
bağışlamamışdı. Bu roman yaddaşımda dərin iz buraxdı. Əsər atasını və gənc
qardaşını itirmiş, anasıyla böyük bir malikanədə yaşayan Alen adlı yeniyetmədən
və onun eşqlə etiqad arasında keçirdiyi iztirablardan bəhs edir. Atasından
qalan böyük təsərrüfatı anası idarə edir, o isə ruhi təlatümlərin burulğanında
çabalayır. Qeyri-iradi İnqmar Berqmanın "Qış işığı” filmindəki inancını itirmiş
rahibi xatırladım. Ondan yardım istəyən bir kişiylə söhbətində rahib öz sirrini
faş edir, Tanrıya skeptik münasibətini
açıq-aşkar büruzə verir. Həmin adam isə rahibin yanından çıxaraq gedib özünü
güllələyir. Bu səhnə məni o qədər sarsıtmışdı ki, uzun müddət filmlərə baxa,
kitab oxuya bilmədim. Çıldırmış rahibin dəli tövrü, özünü güllələyən adamın daş
kimi ifadəsiz sifəti gözlərimin önündən çəkilib getmək bilmirdi. Alenin
anası ərindən qalmış təsərrüfatı bacarıqla idarə edir, böyük oğlu Loran vərəm
xəstəliyindən erkən həyatını itirdikdən sonra biçarə ana bütün ümidlərini ona
bağlayır və onu varlı ailədən olan bir qızla evləndirmək niyyətindədir. Alen
isə mənsub olduğu burjua mühitinə nifrət edir, o, öz arzuları, xəyallarıyla
yaşayır. Anasının onun üçün gözaltı etdiyi varlı qızı Janetta Serisi görmək
belə istəmir. Alen təhsil almaq haqqında düşünür. Əsərdə yüksək katolik
dairələrin həyatı bütün mənfi və müsbət tərəfləriylə birgə qələmə alınıb.
Ümumiyyətlə, Moriakın demək olar ki, bütün əsərləri katolik kilsəsi tərəfindən
narazılıqla qarşılanıb. Onun bioqrafiyasına nəzər saldıqda görürük ki, yazıçı
hələ yeniyetmə ikən Müqəddəs Məryəm məktəbində təhsil alarkən özünü bədbəxt
hiss edirmiş və onun dini inancı hələ o zamanlardan sarsılmışdı. Bu baxımdan
"Keçmiş zamanların yeniyetməsi” romanını avtobioqrafik əsər kimi də
səciyyələndirmək mümkündür. Çünki Alenin xarakterindəki ziddiyyətli məqamlar
onun özünün də həyatında dərin iz buraxıb və yazıçı sonra yazdığı əksər
romanlarında bu ziddiyyətlərdən yaxa qurtara bilməyib yaxud bu ziddiyyətləri
yaratdığı obrazlara köçürüb. Romanda burjua mühiti ilə rəiyyət arasındakı əbədi
ziddiyyətlər, Tanrı ilə insanın arasında bütün əzəmətiylə ucalan kilsənin soyuq
təması Moriakın özünün şəxsi şübhələrindən keçərək bədiiləşir.
Bir
kitab mağazasında görüb vurulduğu yaşlı qadın ondan anasını atmağı tələb edir.
Amma Alen anasını necə atsın? Anası torpağı, mülkiyyəti övladından üstün tutsa
da oğul onu ata bilməz. Bu, onun iradəsi xaricindədir. İradəsizliyi ona həyatı
üçün mühüm olan qərarları verməkdə mane olur. Amma bu iradəsizliyin özündə
qəribə bir inadkarlıq gizlənir, onun bütün duyğularına barışmazlıq duyğusu
hakim kəsilir. Alenin bəsirət gözü açıqdır, o, proseslərdən düzgün nəticə
çıxarmağı bacarır. Dostu Simonun hər fürsətdə onu satdığını bilsə də onu
birbaşa deyil, dolayısı ilə cəzalandırmağı üstün tutur.
Alen
təsadüfən Janettanı meşənin kənarındakı çayda çılpaq vəziyyətdə çiməndə görür. Bu
zaman artıq o, artıq özündən on yaş böyük olan bir qadını - Marini sevirdi. Bu təsadüfi görüş
Janettanın ölümüylə nəticələnir. Günahsız qız Aleni görən kimi meşəyə doğru
qaçır və onun dərinliklərində gözdən itir. Sonrakı hadisələr o qədər ustalıqla
qurulub ki, oxucu bilmir kimi günahlandırsın. Axı Alenin qızın ölümündə birbaşa
əli yoxdur. Amma günah hissi onu boğur, anası da bu ölümdə oğlunu ittiham edir.
Mənfəətcil ana, oğlunun üzərində hakimlik hissini itirmək istəməyən, onu yad
qadının əlindən almaq istəyən ana. İnanıram ki, bu əsəri oxuyan hər bir həssas
oxucu Aleni və Janettanı, müdrik ananı, fədakar Marini uzun müddət yaddaşından
silə bilməyəcək.
Fransua
Moriak özünün yaratdığı qüsursuz dünyada həm də çox ustalıqla, yazıçı
hiyləgərliyi ilə bir şübhə labirinti yaradır. Yazıçı sanki başladığı işi
oxucunun öhdəsinə buraxır, oxucunun duyumu, fəhmi vasitəsilə onu əsərinin
önəmli bir üzvü kimi yaxalayır. Sən özün də bilmədən hadisələrin içinə daxil
olursan, özünü skeptik dolanbaclarda bir çıxış yolu axtaran vəziyyətdə
görürsən. Hadisələrin iştirakçısıymış kimi günah duyğusundan, vicdan əzabından
xilas olmaq, əsərin qəhrəmanına bəraət qazandırmaq istəyirsən.
Əsər
birinci şəxsin dilindən yazılıb və görünür ki, Alen keşiş və ya sahibkar
olmaqdan daha çox yazıçılığa can atır: "Amma məhz həmin gün gördüm ki, hətta
müəllif ömrünü süjet kimi götürsəm belə, yazıçı ola bilərəm. İndi yazdıqlarımı,
bax bu an yazdıqlarımı sonra çap etdirə bilərəm”.
Romanda
qəhrəman bir neçə dəfə buna bənzər fikirlər söyləyir və bu da bir daha diqqəti
əsərin avtobioqrafikliyinə yönəldir. F.Moriak insanın ruhuna xitab edən,
insanda çoxlu suallar doğuran və onu israrla bu suallara cavab tapmağa təhrik
edən yazıçılardandır. Kənan Hacı