Bu kitabı oxuyan adam mütləq ölməlidir
"Sevdiyim
əsər” layihəsində yazarların, elm, sənət və söz adamlarının çox sevdikləri
əsərlər haqqında söhbət açırıq. Budəfəki həmsöhbətimiz Azərbaycan Memarlıq və İnşaat
Universitetininrektoru, Əməkdar memar, professor
Gülçöhrə Məmmədovadır. Gülçöhrə xanımın sevdiyi əsər Umberto Ekonun "Qızılgülün
adı” romanıdır.
Onun adi detektivlərdən fərqi nədir? Əlbəttə ki, hər şeydən əvvəl intellektuallığı və dərinliyi. Düşünürəm ki, bir də cinayətin açılması prosesinin monastır sirləri, kitab dünyası, işarələr və simvollar aləminə əyləncəli bir səyahət kimi təqdim olunmasıdır.
Roman monastırların təsirinin zəiflədiyi, tədricən intellektual qüvvələrin cəmləşdiyi şəhərlərdə universitetlərin möhkəmləndiyi bir dövrü əhatə edir. Tarixi-fəlsəfi romanda əsas hadisələrin baş verdiyi yer kimi məhz monastırın seçilməsi, əlbəttə ki, əsaslandırılıb. Onun daxili sirlərinin tədricən açılması da, süjeti daha dramatik və maraqlı edir.
Amma Umberto Eko cinayətkarın günahlandırılması məsələsində çox da qətiyyətli deyil. Bəlkə də, o, sirr atmosferini sonacan dağıtmaq istəmir. Bəlkə də, insanların ölümünün və monastırın dağılmasının səbəbi Avropada, daha konkret desək, İtaliyada, katolik kilsəsində baş verən daha geniş miqyaslı tarixi proseslərlə bağlı olduğuna görə.
Əminliklə demək olar ki, "Qızılgülün adı” dövrümüzün ən yaxşı ədəbi əsərlərindən biridir. Roman artıq bir neçə onilliklərdir ki, onun dünyasına qoşulmaq istəyən hər kəsdə böyük maraq doğuraraq, oxuculara zövq verir.
Söhbətləşdi: Fərid Hüseyn
– Hansı məziyyətlərinə və bədii
keyfiyyətlərinə görə Umberto Ekonun "Qızılgülün adı” romanı sizin sevdiyiniz
əsərdir?
– Hər şeydən əvvəl onu qeyd edim ki, mən, kitablar uşaqlığından bəri
həyatının ayrılmaz hissəsinə çevrilən insanlara aidəm. Kitablar bizim asudə
vaxtımızı bəzəyir, öyrədir, tərbiyə edir və həm də ki, həyatımıza istiqamət
verirdilər. Ədəbiyyata olan bu sevgini ilk növbədə bizə, əlbəttə ki, məktəb və
hər birimizin evində, ailəsində kitaba qarşı gördüyümüz, duyduğumuz sevgi,
hörmət aşılayırdı. Mütaliə insanın ziyalılığı, mədəniyyəti, savadı, zəngin
kitabxana isə hər bir evin bəzəyi sayılırdı.Ədəbi əsərlər ömrü boyu bizi müşayiət edib. Məktəbdə
oxuyan zaman orta siniflərdən başlayaraq Jül Vern və Mark Tven, Düma və Jorj
Sand, yuxarı siniflərdə L.N.Tolstoy və A.Çexov, E.Zolya və Mopassanı çox
oxuyurduq. Gənclik illərimizdə dahi şairlərimiz Nizami və Füzulinin poeziyası
bizim daxili aləmimizi zənginləşdirərək həyata və mənəvi dəyərlərə qarşı
münasibətimizi formalaşdırırdı. Artıq yetkinlik yaşına çatanda müasir və yaxud
zaman baxımından bizə yaxın olan ədəbiyyata maraq yarandı.
Umberto
Ekonun "Qızılgülün adı” əsərini mən hardasa 20 il əvvəl oxumuşam. Və bu əsər
məndə unudulmaz təəssürat yaratdı. Mən ədəbiyyatçı deyiləm. Ona görə də bu
romanın peşəkarcasına analizini aparmağa cəhd göstərməyəcəyəm. Bir oxucu kimi
məni ilk növbədə tarixi yazıları xatırladan yazının stili, məzmunun maraqlı
detektiv süjeti və dərin fəlsəfi məzmunu cəlb etmişdi.
Romanın
zəngin tarixi materialı orta əsrlərdə katolik kilsəsinin hökmranlıq etdiyi
dövrün sonunda Avropada yeni iqtisadi şəraitin yarandığı, şəhərlərin böyüdüyü,
dünyəvi hakimiyyətin möhkəmləndiyi, ticarətin inkişaf etdiyi və maliyyə
burjuaziyasının yarandığı bir vaxta aiddir. Bu, kilsə hökmranlığının sona
yetməsi, kilsənin yavaş-yavaş öz hakim vəziyyətini itirdiyi, ictimaiyyət
arasında hakimiyyətə can atan yeni qüvvələrin yarandığı Renessans dövrünün lap
astanasıdır.
İdeya
ayrılıqları və daxili parçalanma ruhaniliyin mövqeyini daha da zəiflədir.
Hadisələr bu tarixi fonda əsərin sonunda köhnə dünyanın qalası kimi dağılan
İtaliya monastırlarından birində baş verir. Monastırın
kitabxanası, əlyazmaların saxlandığı yer biliklərin, düşüncələrin, elmin
mərkəzi, insan ağlının yaratdığı əsərlərin xəzinəsidir. Lakin eyni vaxtda o,
ruhanilik üçün "təhlükə” mənbəyi olan yad fəlsəfi baxışları əks etdirən
əlyazmaların toplandığı yerdir.
Romanın mərkəzi
kitabxanadır. O, tək detektiv süjetin səbəbi və mənbəyi deyildir, romanın bütün
məzmunu məhz onunla bağlıdır. Müəllifin özü də bu barədə yazıb: "Bu, gündəlik
məişətdən yox, kitablar haqqında povestdir. Onu oxuyub yəqin ki, dahi
Kempilinin sözlərini təkrarlamaq lazımdır: "Mən hər yerdə rahatlıq axtardım və
onu ancaq bir yerdə – kitabla bir küncdə tapa bildim”. – Qızılgülün adı”, – sizcə, müəllif romanını
niyə belə adlandırıb?
– Bu suala cavab verərkən, Umberto Eko yazırdı ki, romanın adı tamamilə
təsadüfi yaranıb. Və bu ad üzərində dayanmasının səbəbi qızılgül sözünün
çoxmənalı olmasıdır. "Ad fikirləri nizamlamamalıdır, əksinə, qarışdırmalıdır” –
müəllif yazır. Yəni ki, o, bizə adın izahında tam sərbəstlik verir. Bununla
bağlı bir çox mülahizələr var. Hər nə mənada olsa da, gözəl səslənir. – Umberto Eko "Qızılgülün adı” romanına həsr
etdiyi "Kənar qeydlər” adlı kitabında yazır ki, bədii əsərin adı müəllifin
ideyasını təkcə açmaq yox, həm də gizləmək üçündür. Sizcə, bu sərlövhə hansı
ideyasını açır və ya hansı ideyasını gizlədir?
- Mürəkkəb sualdır. Düşünürəm
ki, bunu Umberto Ekonun sözləri ilə cavablandırmaq olar: "Çox şeyi açıqlamaq
üçün həddindən artıq ağıllı və açılacaq hər şeyi gizlətmək üçün həddindən artıq
ədəb-ərkanlı” olmaq lazımdır.– "Qızıl gülün adı” postmodernist romandır,
sizcə, bu romanda əsərin postmodernist üslubda yazılmasını müəyyən edən hansı
cəhətləri var?
– Umberto Ekonun "Qızılgülü adı” romanı ümumi anlamda etalon sayılan
postmodernist bir romandır. Orta əsrlərə aid süjet xətti, qəhrəmanların tez-tez
işlətdikləri müasir ifadələr, bütün mətn boyu keçən ironik ton və baş qəhrəman
Vilhelm Baskervilskinin kilsə üçün mütləq olan anlayışları aradabir götür-qoy
etdiyi açıq ironiya, qəhrəmanların adları – Baskervilski, Adson, Konan Doylun
əsərlərini xatırladan və romanın detektiv ideyasını qabardan və eyni zamanda da
qəhrəmanların dilindən eşidilən məşhur sitatlar – bütün bunlar postmodernizmə
xarakterik cəhətlərdir. – "Qızılgülün adı” bütün tarixiliyi və
fəlsəfiliyi ilə birgə, həm də detektiv romandır. Sizcə, ənənəvi detektivdən
"Qızılgülün adı”nın fərqi nədədir?
– Əlbəttə, bu, orta əsrlərin real həyat mənzərəsini göstərən,
müasirlərini narahat edən maraqlı fəlsəfi məsələlərə toxunan tarixi-fəlsəfi bir
romandır. Lakin eyni zamanda da, fikrimcə, romanı bu qədər maraqlı edən başlıca
olaraq onun detektiv süjet xəttidir.Onun adi detektivlərdən fərqi nədir? Əlbəttə ki, hər şeydən əvvəl intellektuallığı və dərinliyi. Düşünürəm ki, bir də cinayətin açılması prosesinin monastır sirləri, kitab dünyası, işarələr və simvollar aləminə əyləncəli bir səyahət kimi təqdim olunmasıdır.
– Ekonun romanında əsas məkan olaraq monastır
seçilib, sizcə, bunun səbəbi nədir?
– Orta əsrlərdə monastırlar Avropanın həm dini, həm də elmi mərkəzləri
idi. Alimlərin çoxu – həkimlər, kimyaçılar, filosoflar, tarixçilər
monastırlarda yaşayırdılar. Monastırlar həm də nəhəng feodal əmlak idi. Onlar
böyük var-dövlət sahibi idilər – torpaqları, kəndləri vardı. Böyük monastırlar
həm iqtisadiyyatda, həm də siyasətdə aktiv iştirak edirdilər. Elmi biliklərin
əsas mənbəyini təşkil edən əlyazmalar məhz monastır kitabxanalarında
saxlanılırdı. Ancaq burda kitabın hazırlanması və yenidən çap olunası ilə bağlı
qədim adət-ənənələr yaşayırdı.Roman monastırların təsirinin zəiflədiyi, tədricən intellektual qüvvələrin cəmləşdiyi şəhərlərdə universitetlərin möhkəmləndiyi bir dövrü əhatə edir. Tarixi-fəlsəfi romanda əsas hadisələrin baş verdiyi yer kimi məhz monastırın seçilməsi, əlbəttə ki, əsaslandırılıb. Onun daxili sirlərinin tədricən açılması da, süjeti daha dramatik və maraqlı edir.
–Əsərin sonunda monastır kitabxanasının
yandırılması özündə hansı rəmzi mənanı daşıyır?
– Monastır kitabxanası hadisələrin cərəyan etdiyi
əsas məkandır. Birincisi, bunu qeyd etmək lazımdır ki, müəllif tikiliyə – onun
strukturuna, quruluşuna böyük diqqət ayırır. Bunun özü memarlığa böyük bir
maraq yaradır. Bu haqda Eko da kitabın əvvəlində yazır: "Bütün peşələrin içində
memarlıq hamısından daha böyük cəsarətlə dünyanın düzənini bərpa etməyə can
atır...”Ümumiyyətlə, orta əsrlərdə kitabxanalara
xüsusi münasibət vardı. Onlar monastırların var-dövlətinin, güc-qüvvələrinin
təcəssümü idilər. Maraqlıdır ki, müsəlman və xristian dünyaları arasında
informasiya, bilik mübadiləsi orijinal və ya tərcümə edilmiş əlyazmalar
vasitəsilə gedirdi. Monastır kitabxanalarında bir çox ərəb alimlərinin
kitablarının tərcüməsi saxlanılırdı. Müəllif Vilhelmin dili ilə orta əsrlərə
adi kitabxanalara heyranlığını ifadə edir: "Bu kitabxana bizim yeganə
işığımızdır; bu, xristian aləminin Bağdadın otuz altı kitabxanasına, vəzir İbn
əl-Əlkaminin on min cildinə qarşı çıxara biləcəyi ən yaxşı şeydir; bilirəm,
sizin İncillərinizin sayı iki min dörd yüz Qahirə Quranı ilə müqayisə oluna
bilər və ehtiyatlarınızın olması əla bir reallıqdır...”
Bəs kitabxana niyə belə
ciddi şəkildə qorunur? Ona görə ki, orada ruhaniliyin fikrincə, yalançı, saxta,
həm də azadfikirliliyi aşılayan təhlükəli kitablar da var.– Romandakı hadisələr bir həftə ərzində baş
verir. Bir həftə, sizcə, nəyə işarədir və hansı mənanı açır?
– Doğurdan da, romanın
bütün hadisələri bir həftənin içində baş verir. Çox güman ki, müəllif bir çox
dinlərdə müqəddəs sayılan "7” rəqəmini əsas
götürüb. – Detektiv, əsərlərdə, adətən, xəfiyyə ilə
yanaşı onun bir həmsöhbətinin də obrazı yaradılır. Eko da bu ənənədən kənara
çıxmayıb əsas detektiv Vilhelim ilə yanaşı və onun gənc dostu Adson obrazını
yaradıb. Sizcə, bu model nəyə xidmət edir?
– Romanda təcrübəsiz oxucu kimi baş verən bir çox şeyləri anlaya
bilməyən monastır xidmətçisi gənc Adson suallar verir. Və bu da müəllim
Vilhelmə hadisələrin məğzini açmağa və onlara qarşı münasibətini bildirməyə
imkan yaradır. Qeyd etmək lazımdır ki, Vilhelmin dedikləri romanın vacib
hissəsidir. Onlarda, adətən, hadisələrin müasir qiyməti, cəsarətli və çox vaxt
da ironik fikirlər səslənir. – Əsərin finalında qatil müəyyən qədər
aydınlaşır. Lakin müəllif qatilin kim olduğunu bütün aydınlığı ilə açıqlamır.
Nə üçün?
– Bəli. Belə bir təəssürat yaranır ki, monastır xəzinəsinin –
kitabxanasının kor qoruyucusu, onun sirlərini fanatik dərəcədə gizləməyə
çalışan qoca monax Xorxe kitabın səhifələrinə zəhər səpir və bu səbəbdən də onu
oxuyan monaxlar ölür. Onun fikrincə, bu kitabın məzmunu din xadimlərinin
inamını zəhərləyən mənəvi zəhərdir. Və buna görə də bu kitabı oxuyan adam
mütləq ölməlidir. Orta əsrlərə aid olan kitablardan bilirik ki, həmin dövrlərdə
zəhərlənmiş kitab Avropa saraylarında
düşmənlərdən azad olunmağın ən yayılmış üsulu olub. Amma Umberto Eko cinayətkarın günahlandırılması məsələsində çox da qətiyyətli deyil. Bəlkə də, o, sirr atmosferini sonacan dağıtmaq istəmir. Bəlkə də, insanların ölümünün və monastırın dağılmasının səbəbi Avropada, daha konkret desək, İtaliyada, katolik kilsəsində baş verən daha geniş miqyaslı tarixi proseslərlə bağlı olduğuna görə.
– Əsərdəki Xorxe obrazının prototipi kimi çox
zaman yazıçı Borxesi göstərirlər. Sizcə, dini düşüncənin təmsilçisi olan Xorxe
ilə ensiklopedik yazıçı olan Borxesin arasında hansı oxşarlıq var?
– Doğrudan da, kitabxana qoruqçusu Xorxenin adı postmodernist
ədəbiyyatına əhəmiyyətli təsir göstərən yazıçı – Xorxe Borxesin Vavilon
kitabxanasını xatırladır. Xorxe obrazının məşhur argentinalı yazıçının
təsirindən yarandığını, yoxsa sadəcə postmodernist "sitat”lardan biri olduğunu
demək çətindir. – Əsərdəki hansı detal və ya məqam sizin
xüsusi diqqətinizi çəkib?
– Sizin sualları cavablandırmadan öncə, mən kitabı
yenidən oxudum və bundan böyük bir zövq aldım. Bəzən olur ki, bir zaman
heyrətlə oxuduğun kitaba yenidən qayıdanda pərişan olursan və onu kənara qoyub
ilkin yaratdığı təəssüratına təəccüblənirsən. Amma bunu "Qızılgülün adı” romanı
haqqında demək olmaz. Bu roman fikir, fəlsəfə ilə o qədər zəngindir ki, maraqlı
və cəlbedici detektiv süjeti ilə oxucunu o qədər özünə bağlayır ki, onu təkrar
oxuyanda belə aldığımız təəssüratları yeniləyir, genişləndirir. Və hər dəfə
əvvəl diqqətdən yayınan hər hansı bir fikrin üzərində dayananda, yeni nəyisə
öyrənir, başa düşürsən. Kitab elə dərin və elə çoxşaxəlidir ki, onu bir dəfəyə
tam dərk etmək mümkünsüzdür. Və bu da təsadüfi deyil. Axı müəllif bu əsəri
məşhur alim semiotik, kulturoloq, Bolonya Universitetinin professoru olandan
sonra yazıb. Əminliklə demək olar ki, "Qızılgülün adı” dövrümüzün ən yaxşı ədəbi əsərlərindən biridir. Roman artıq bir neçə onilliklərdir ki, onun dünyasına qoşulmaq istəyən hər kəsdə böyük maraq doğuraraq, oxuculara zövq verir.
Söhbətləşdi: Fərid Hüseyn