Babur Şahın taxtı
Bu məqalə Adil
Mirseyidin ailəsi tərəfindən redaksiyamızı təqdim olunub. Şairin şəxsi
arxivindəki bu məqalə indiyə qədər dərc olunmayıb:
Böyük moğolların əfsanəvi taxt-tacı haqqında bir neçə versiyanı gəlin birlikdə vərəqləyək. Tovuz taxtı 1629-cu ildə Cahan şahın əmri ilə hazırlanıb. Cahan şah deyincə ağlımıza Tac-Mahal gəlir. Cahan şahın əmri ilə hazırlanan taxt-tacın hazırlanmasına Tac-Mahal sarayından iki dəfə artıq vəsait xərclənib. Taxt nəbati naxışlarla zümrüd, sapfir və digər qiymətli daş-qaşlarla süslənib. Taxtın arxası tovuz quşu quyruğu şəklində işlənib. Tovuz quşu quyruğunun lələkləri də öz növbəsində daş-qaşlarla bəzədilib. İki lələk arasında iri nadir almaz ulduz kimi parlayıb bərq vururdu. (Bu almaz sonralar Avropada "Koxiner" kimi tanınacaq). Bu əsrarəngiz taxt dünyanın səkkizinci möcüzəsi, Məhəmməd Babur şahın şərəfinə Babur taxtı kimi tanınır. Əmir Teymur nəslindən olan Məhəmməd Babur, əlbəttə, tarixi şəxsiyyətdir. Fərqanə sultanı Məhəmməd Babur qonşu tayfalar tərəfindən sıxışdırılırdı, iç savaşları səngimirdi. XVI əsrdə Babur Əfqanıstanda paytaxtı Kabil olan yeni bir dövlət qurdu. 1526-cı ildə Babur Makedoniyalı İskəndərə, Çingizxana, Əmir Teymura baş əyməyən Hindistanı işğal elədi. Babur üç əsr Hindistanda hökmdarlıq eləmiş Böyük Moğol imperiyasının əsasını qoyan ilk Hindistan Padşahıdır. ("Böyük Moğol" termini haqqında – bu termin Şərqdə yanlış termin hesab olunur. Bu termin ingilis kolonizatorlarına məxsusdur. İngilislər Şimali Hindistan və Orta Asiya müsəlmanlarını moğol adlandırırdılar). Babur yalnız hökmdar və sərkərdə deyildi. O, müdrik filosof, istedadlı şair idi - bütün dünyada məşhur "Baburnamə" bu fikrin əyani vəsaitidir. Tovuz quşu obrazı klassik şərq poeziyasında önəmli yer tutur. "Tovuz quşu" mövzusu qədim hind incəsənətinin sevimli mövzularından biridir. Hindistanda tovuz quşu rəmzi məna daşıyırdı. Əski inanclara görə, ölümdən sonra insanın ruhu tovuz quşu vasitəsi ilə cənnətə gedir... Üzərində bu quşun rəmzi həkk olunmuş qızıl, gümüş sikkələrin basılmasının sirrini elə əski inanclarda axtarmalıyıq. Təsadüfi deyil ki, Babur şahın adı ilə ilgili şahlıq taxtı Hindistanın milli rəmzinə çevrildi. Fransız taciri və səyyahı Jan Batist Taverne Böyük Moğolların taxt-tacını öz gözləri ilə görmüş ilk avropalılardan biri kimi tarixə düşüb.
Səlnamələrdən məlumdur ki, Böyük Moğolların dəbdəbəli saraylarında tovuz quşu şəklində bir neçə taxt olub. Bəlkə ələ keçən taxt o çoxsaylı taxtlardan biri olub və ingilislərin yazdığına görə, cənub-şərqi Afrika sahillərində batıb...
Drezden "Yaşıl Qübbə" muzeyində Böyük Moğol taxtının kiçik modeli sərgilənir. Bu kopiyanı Avqust 1701-ci ildə alman yuveliri Dinqlinqerə sifariş verib. Dahi yuvelir bu əsər üzərində yeddi il çalışıb.
Unikal əsərin hündürlüyü 458, uzunluğu 142, eni isə 114 santimetrdir. Yuvelir beş minə yaxın brilyantdan, yüzlərlə rubin və zümrüddən istifadə edib. Alman sənətkarın əsəri Babur şahın taxtının tam dəqiqliklə kiçildilmiş modelidir. Mən bu əsərin rəngli fotosunu görmüşəm –əsl sənət incisidir...
Adil Mirseyid
Böyük moğolların əfsanəvi taxt-tacı haqqında bir neçə versiyanı gəlin birlikdə vərəqləyək. Tovuz taxtı 1629-cu ildə Cahan şahın əmri ilə hazırlanıb. Cahan şah deyincə ağlımıza Tac-Mahal gəlir. Cahan şahın əmri ilə hazırlanan taxt-tacın hazırlanmasına Tac-Mahal sarayından iki dəfə artıq vəsait xərclənib. Taxt nəbati naxışlarla zümrüd, sapfir və digər qiymətli daş-qaşlarla süslənib. Taxtın arxası tovuz quşu quyruğu şəklində işlənib. Tovuz quşu quyruğunun lələkləri də öz növbəsində daş-qaşlarla bəzədilib. İki lələk arasında iri nadir almaz ulduz kimi parlayıb bərq vururdu. (Bu almaz sonralar Avropada "Koxiner" kimi tanınacaq). Bu əsrarəngiz taxt dünyanın səkkizinci möcüzəsi, Məhəmməd Babur şahın şərəfinə Babur taxtı kimi tanınır. Əmir Teymur nəslindən olan Məhəmməd Babur, əlbəttə, tarixi şəxsiyyətdir. Fərqanə sultanı Məhəmməd Babur qonşu tayfalar tərəfindən sıxışdırılırdı, iç savaşları səngimirdi. XVI əsrdə Babur Əfqanıstanda paytaxtı Kabil olan yeni bir dövlət qurdu. 1526-cı ildə Babur Makedoniyalı İskəndərə, Çingizxana, Əmir Teymura baş əyməyən Hindistanı işğal elədi. Babur üç əsr Hindistanda hökmdarlıq eləmiş Böyük Moğol imperiyasının əsasını qoyan ilk Hindistan Padşahıdır. ("Böyük Moğol" termini haqqında – bu termin Şərqdə yanlış termin hesab olunur. Bu termin ingilis kolonizatorlarına məxsusdur. İngilislər Şimali Hindistan və Orta Asiya müsəlmanlarını moğol adlandırırdılar). Babur yalnız hökmdar və sərkərdə deyildi. O, müdrik filosof, istedadlı şair idi - bütün dünyada məşhur "Baburnamə" bu fikrin əyani vəsaitidir. Tovuz quşu obrazı klassik şərq poeziyasında önəmli yer tutur. "Tovuz quşu" mövzusu qədim hind incəsənətinin sevimli mövzularından biridir. Hindistanda tovuz quşu rəmzi məna daşıyırdı. Əski inanclara görə, ölümdən sonra insanın ruhu tovuz quşu vasitəsi ilə cənnətə gedir... Üzərində bu quşun rəmzi həkk olunmuş qızıl, gümüş sikkələrin basılmasının sirrini elə əski inanclarda axtarmalıyıq. Təsadüfi deyil ki, Babur şahın adı ilə ilgili şahlıq taxtı Hindistanın milli rəmzinə çevrildi. Fransız taciri və səyyahı Jan Batist Taverne Böyük Moğolların taxt-tacını öz gözləri ilə görmüş ilk avropalılardan biri kimi tarixə düşüb.
XVII əsr
miniatürlərində Babur Şah Tovuz taxtında təsvir edilir. Başqa bir miniatürdə
şah kitab oxuduğu vəziyyətdə fırçaya alınıb. Bu miniatürdə Babur hökmdardan daha
çox şairə bənzəyir...
***
Baburun
ölümündən sonra Böyük Moğol imperiyasının başının üstünü qara buludlar almağa
başladı. Böyük bir imperiya daxili çəkişmələr məngənəsində günü-gündən
zəifləyirdi. Və elə bu zaman qonşu Persiyada (İranda) Nadir şah qüvvətlənirdi.
(Sonralar tarixçilər onu "pers Napoleonu" adlandıracaqlar). 1739-cu
ildə Nadir şahın qoşunları sərhədi keçib Dehliyə doğru irəlilədilər. Nadir şah
qələbə ilə Dehliyə girdi. Şərqin ən zəngin şəhərlərindən biri olan Dehli
yağmalandı. Moğollar talanların qarşısını almaq və öz hakimiyyətlərini qoruyub
saxlamaq məqsədi ilə Nadir şahla qohum olmaq fikrinə düşdülər. Nadir şahın oğlu
Moğol şahzadəsi ilə evləndi, lakin bu izdivac da Böyük Moğolları fars
istilasından, total soyğunçuluqdan qoruya bilmədi. Səlnaməçilərin yazdıqlarına
görə farslar Dehlidən beş tondan artıq zümrüd, almaz, yaqut apardılar. Xırda
almazları kürəklə dəri torbalara doldururdular, hissələrə bölünmüş Tovuz
taxtını səkkiz dəvəyə yükləyib apardılar.
Beləliklə,
dünyanın səkkizinci möcüzəsi Nadir şahın paytaxtına Məşhədə gətirildi. Nadir şah
Hindistandan o qədər sərvət gətirmişdi ki, hökmdar öz ölkəsinin əhalisini üç
illik vergidən əvvəlcədən azad etmişdi. 1740-cı
ildə Nadir şah xəzinəsini, o cümlədən Moğol taxt-tacını Gelat qalasına apardı.
Şah bu qalanı özünün əsas iqamətgahı etmək arzusuna düşmüşdü, amma artıq
əlahəzrətin uğur mələyi ondan üz döndərməyə başlamışdı.
Nadir şah
sui-qəsddə şübhələndiyi doğma oğlunun gözlərini çıxartmaqdan belə çəkinmir,
sonra bu faciənin şahidi olmuş əyanların edam fərmanını imzalayır, əlli nəfərə
yaxın saray adamının boynu vurulur. 1747-ci
ildə Nadir şah sərkərdələrindən biri tərəfindən öz yataq otağında öldürüldü.
Hökmdarın
ölümündən sonra "persiya Napoleonunun" qurduğu imperiya dağılmağa
başladı. Hər yerdə vəhşət, hərc-mərclik hökm sürürdü. Belə bir qarmaqarışıq
zamanda Moğol taxtı sanki qeyblərə qovuşdu, onun gələcək taleyi haqqında
tarixçilərin əlində hələ də təkzibolunmaz sübut, dəlil yoxdu. Taxtın sonrakı
taleyi haqqında cürbəcür əfsanələr, versiyalar, variantlar mövcuddur... Ən
populyar versiyalardan biri – taxt heç də qeyblərə qarışmayıb, Nadir şahın
yaxınları tərəfindən ingilislərə satılıb. Guya ki, taxt Bombeydə, ya Seylonda,
ya da Kolomboda "Qrousiner" adlı yelkənli gəmiyə yüklənib.
"Qrousiner" gəmisi 1782-ci ilin yayında limandan ayrılıb, amma gəmi
Londona yetişməyib. Fərziyyələrə inansaq, "Qrousiner" ingilis gəmisi
cənub-şərqi Afrika sahillərində qəzaya uğrayıb... Qəza yerinin koordinatları
indiyə qədər bilinmir. Bu versiyanın başqa bir variantı da mövcuddur. Guya
yelkənli gəminin yeri məlumdur, amma güclü sualtı axınlar ucbatından gəmiyə
yaxın düşmək mümkün olmayıb, bir də nəhəng sualtı qayalar gəminin anbarını
qapayıb və s. və i.a.
Bu
versiya bizə inandırıcı gəlmir, burda bir sıra suallar ortaya çıxır. Bu
versiyanın zəif bəndini axtarıb tapmaq böyük ağıl, böyük tədqiqat tələb etmir –
axı taxt artıq İranda idi, onu Hindistan sahilindən gəmiyə yükləmək sadəlövhlük
olardı, ingilis kolonizatorları isə sadəlövh deyildilər. Bir də 1782-ci ildə
Böyük Moğollar hələ hakimiyyətdə idilər və bizə məlumdur ki, ingilislər Dehlini
1803-cü ildə ələ keçiriblər...
Beləliklə,
bu versiya reallıqdan uzaq görünür. Axı,
səkkiz dəvə yükü bir ovuc qızıl deyildir ki, Moğolların nəzarəti altında olan
ərazidən qaçaq mal kimi asanlıqla keçirə biləsən.
Əgər taxt,
doğrudan da, ingilis gəmisinin anbarına yüklənibsə, gəlin bir anlıq bu
versiyaya inanaq, bəs kim deyə bilər ki, gəmiyə yüklənən şah taxtı məhz
adıçəkilən əfsanəvi sənət incisi olub. Heç kim... bəli, heç kim bu məsuliyyəti
öz üzərinə götürə bilməz, çünki, bütün tarixi mənbələrdə iz itir və ya
bilərəkdən itirilir. Səlnamələrdən məlumdur ki, Böyük Moğolların dəbdəbəli saraylarında tovuz quşu şəklində bir neçə taxt olub. Bəlkə ələ keçən taxt o çoxsaylı taxtlardan biri olub və ingilislərin yazdığına görə, cənub-şərqi Afrika sahillərində batıb...
***
Bir rus
dərgisində oxumuşam ki, Tovuz taxtının saf nadir brilyantdan olan iki gözündən
biri "Böyük Moğol" hansı yollasa Rusiyaya gətirilib. Rusiyada bu
brilyant "Orlov" adlandırılıb...
***
Drezden "Yaşıl Qübbə" muzeyində Böyük Moğol taxtının kiçik modeli sərgilənir. Bu kopiyanı Avqust 1701-ci ildə alman yuveliri Dinqlinqerə sifariş verib. Dahi yuvelir bu əsər üzərində yeddi il çalışıb.
Unikal əsərin hündürlüyü 458, uzunluğu 142, eni isə 114 santimetrdir. Yuvelir beş minə yaxın brilyantdan, yüzlərlə rubin və zümrüddən istifadə edib. Alman sənətkarın əsəri Babur şahın taxtının tam dəqiqliklə kiçildilmiş modelidir. Mən bu əsərin rəngli fotosunu görmüşəm –əsl sənət incisidir...
***
XVIII
əsrin axırları Kokand xanlığının çiçəklənmə dövrüdür. Bu dövrdə Daşkənd,
Türküstan və digər vilayətlər Kokand xanlığına qatıldı. Karvan yollarının
üstündə yerləşən bərəkətli Kokand torpağı günü-gündən qüvvətlənirdi. Baburun
gəncliyi Fərqanədə keçib, bildiyimiz kimi, o, Fərqanə əmiriydi.
Baburun
adıyla anılan şahlıq taxtı hansı yollasa Kokonda gəlib çıxa bilərdi. Babur
şahın taxtı yalnız Hindistanda deyil, bütün Orta Asiya müsəlmanları üçün
müqəddəs idi. Bəlkə də bu versiya heç də əsassız deyil – gəlin 1988-ci ilin
mayında baş vermiş bir hadisəyə odaqlanaq. Mayın
4-də SSRİ Baş Prokurorluğuna Əndicanlı Mühəmmədcan Saliyev müraciət edib.
Bildiyimiz kimi, Əndican şəhəri Fərqanə vadisində yerləşir. SSRİ Baş
Prokurorluğunun divarları çox faciələrə şahid olub, fantastik etiraflara qulaq
asıb və əlbəttə, bu soyuq divarlar çox sirləri udub gizlədib.
Mühəmmədcan
Saliyevin ifadəsindən: – 1876-cı ildə general Skobelevin komandanlığı altında
rus qoşunları Kokanda girəndə Kokand xanının etibarlı adamları Babur şahın
taxtını dağlarda gizlətmək qərarına gəlirlər və mağaralardan birində
istədiklərinə nail olurlar. Dünyagörmüş ağsaqqallardan biri müqəddəs xəzinəni
qorumalıydı. Əcəl ağsaqqalın qapısını döyməmiş o öz yerinə cavan adam təyin
etməliydi, taxtın sirrini bu iki nəfərdən savayı heç kəs bilməməliydi. Saliyevin
sözlərinə görə, Babur şahın taxtını qoruyan insanlar onun nəslinin
nümayəndələridir. Onun ulu babalarından biri guya Kokand xanının etibarlı
adamıymış. Saliyev deyir ki, qoca atası ölümqabağı bu sirri ona açıb. Qocanın
sözlərinə görə, Baburun taxtı Qırğızıstanın Oş şəhəri yaxınlığında dağlarda
gizlədilib.
Saliyevlə
söhbət edən prokurorluq əməkdaşları Şərq Xalqlar muzeyinə müraciət etdilər.
Muzey bu versiyanın ağlabatan olduğunu bildirdi. Əndicana xüsusi qrup
göndərildi. Tərs kimi "özbək işi" araya düşdü, respublika rəhbərləri
həbs olundu, respublikada xaos yarandı. Bunun bizim söhbətimizə dəxli yoxdu,
bircə onu deyə bilərəm ki, Moskvadan gələn qrup Oş dağlarına gedib Baburun
taxtını axtarmadan geri qayıtdı. Saliyevin ifadəsi isə arxivə verildi... Adil Mirseyid