Azadlıq, zehni ölüm yoxsa geri qayıdış?
Azadlıq
nədir?
Azadlıq
anlayışını necə qavrayırıq?
Azad
insanın konkret tərifini verə bilərikmi?
Bu
suallar ətrafında saatlarla diskussiya aparmaq, onlarla kitab yazmaq mümkündür.
Amma bu yazıda mənim məqsədim azadlıq haqda ətraflı diskussiya açmaq, mövzu
ətrafında polemika yaratmaq deyil. Haqqında yazacağım romanı qavramaq üçün,
sadəcə ekzistensialist dünyagörüşünün azadlıq və azad insan haqda irəli sürdüyü
bir neçə məqama toxunacağam.
Ekzistensializmə
görə insan heç bir kənar təsir altında qalmadan, təbii şəkildə, sosial
zərurətin təsiri altında formalaşan əşya kimi çıxış etmədən, seçimləri ilə,
özünü formalaşdırmaqla azadlığı əldə edə bilər. Azad insan etdiyi hərəkətlərə,
atdığı addımlara, davranışlarına görə məsuliyyət daşıyır. Azad insan şərtlər nə
olursa olsun, heç bir halda məsuliyyəti boynundan atmır, özünə bəraət
qazandırmır.
Ekzistensializm
XX əsrdə fəlsəfədə yeni dünyagörüşü yaratmaq cəhdi kimi meydana gəlmiş
irrasionalist, subyektiv idealist fəlsəfi cərəyanlardan biridir..
***
Türk
ədəbiyyatında ekzistensializmin (varoluşçuluk) iki nəhəng nümayəndəsini
xatırlatmaq yerinə düşər: Yusif Atılqan və Oğuz Atay. Hər ikisi Kamü və Sartr
qədər Azərbaycan oxucusuna tanışdır. Ədəbi mühitdən və ədəbi tənqiddən kənar
gəzib, həyatının böyük hissəsini kənddə yaşayan Yusif Atılqan "Anayurt oteli”
və "Avara adam” romanları ilə türk ədəbiyyatında yeni bir istiqamətin banisi
hesab oluna bilər. Oğuz Atayın ilk romanı "Tutunamayanlar” çap olunduğu dönəmdə
kifayət qədər diqqət çəkməsə də, türk ədəbiyyatında postmodernizmin ilk
müjdəçilərindəndir.
***
Bu
yazıda Müasir Türkiyə ədəbiyyatından ətraflı bəhs etmədən, romanları ilə
kifayət qədər tanınan və sevilən Hakan
Gündayın "Kinyas və Kayra” romanından bəhs etmək istəyirəm. Günday 1976-cı ildə
doğulub və yazdığı romanlar bir çox mükafatlara layiq görülüb. Türkiyədə
kifayət qədər populyar olmaqla yanaşı, yaradıcılığı dünya oxucusuna da tanışdır.
Bildiyim qədər, H. Gündayın bir neçə romanı Azərbaycan dilində də nəşr olunub.
Təəssüf ki, müəllifin ona böyük şöhrət gətirən və 2000-ci ildə Türkiyədə nəşr
olunan ilk kitabı, "Kinyas və Kayra” hələ də ölkəmizdə nəşr olunmayıb.
***
"Kinyas
və Kayra” romanı haqda zövqünə güvəndiyim kitabsevərlərdən maraqlı fikirlər
eşitdiyim üçün, on ay öncə bu kitabı əldə edib oxumağa qərar verdim. 18 il öncə
nəşr olunmuş səs-küylü bir türk romanını on ay öncə etsəm də, ilk oxumaq
cəhdlərim uğurlu olmadı. Qış aylarında nə qədər cəhd etsəm də, 100 səhifədən
(Kitabın "Doğan Kitap”da 115. 000 tirajla çap olunmuş 55-ci nəşri 531
səhifədir.) artıq oxuya, kitabla "səmimiyyət” qura bilmədim və təbii ki,
"Kinyas və Kayra” digər kitablarımın arasına qarışıb unuduldu. Bu tip kitablar
ümumiyyətlə "ağır” oxunur və düzgün məqamda müraciət etmədikdə mütaliə prosesi
bezdirici olur. Bu yaxınlarda təsadüfən qarşıma çıxan romanı yenidən oxumağa
qərar verdim və… nə qədər təəccüblü olsa da, bu cəhdimdə üç günə bitirdim.
Kitabın təsirindən çıxıb yazıya başlamaq isə bir günümü aldı. Deməli, oxumaq
üçün münasib şəraiti gözləmək şərtdir. Romanı oxumaq istəyənlər üçün: "Kinyas
və Kayra” sakit və "yüklənməmiş” beyinlə, diqqətlə və fəhm edərək oxunmalı
romanlardandır. "Kinyas və Kayra”nın mütaliəsi məni kifayət qədər yorsa da,
kitabı bitirdikdən sonra altından xətt çəkdiyim cümlələrə, səhifələrin kənarına
etdiyim qeydlərə baxlarsa zövq aldığımı dana bilmərəm.
***
"Kinyas
və Kayra” romanı 3 kitabdan – fəsildən ibarətdir: Birinci kitab – "Kinyas,
Kayra və həyat”, İkinci kitab – "Kayranın yolu”, Üçüncü kitab – "Kinyasın
yolu”.
Günday
"Kinyas və Kayra” romanında həyata baxışları fərqli iki dostun, ekzistensialist
düşüncələrini, başlarına gələn qəribə macəraları və əhvalatları nəql edir. İlk
baxışdan roman yeniyetmələr üçün əyləncəli ola biləcək açıq-saçıqlığı ilə
diqqət çəkir. Eyni zamanda müəllifin həddindən artıq təkrarçılığı sizi yora
bilər. Pozitiv tərəfindən baxsaq bunun üslubla bağlı olduğunu düşünə bilərik.
Eyni zamanda Gündayın ilk qələm təcrübəsi olduğu üçün, bunu naşılıq kimi
qiymətləndirmək də olar.
Amma
bütün dünyaya asi olan obrazların azadlıq, həyat, varlıq, dünya haqda
ekzistensial düşüncələri kifayət qədər maraqlı və ciddi şəkildə təqdim olunur.
Obrazların başına gələn macəralar nə qədər "qurma” olsa da, fəlsəfi düşüncələri
kifayət qədər maraqlı və düşündürücüdür. Bütün üstün məziyyətləri və tənqid
olunmalı məqamları ilə "Kinyas və Kayra” çox maraqlı "fiction” nümunəsidir.
Obrazların
Afrikadan Türkiyəyə qədər uzanan şiddət, zorakılıq, qumar, cinayət dolu,
özlərini axtarmaqla keçən həyatları onların gündəlikləri şəklində təqdim
edilir.
Romanın
əsas obrazlarından birinin – Kayranın – "Zippo” markalı alışqanın üstünə yazdırdığı
"Taedium vitae” (lat. Həyatdan bezmək,
məqsədsiz yaşamaq, həyatdan yorulmaq mənalarında işlədilir) söz birləşməsi
əslində bütün romanı və hər iki obrazı çox gözəl ifadə edir.
Uşaqlıqda
yolları birləşən, 21 yaşlarında evdən qaçan, özlərini Kinyas və Kayra adlandıran dostlar səkkiz
ildir dünyanın müxtəlif yerlərində qaranlıq bir həyat yaşayaraq özlərini
axtarmaqla məşğuldurlar.
***
Kinyas
və Kayra bir-birinə nə qədər zidd düşüncədə olsalar da, aralarındakı
bənzərliklər də zaman-zaman özünü büruzə verir. Məsələn, hər ikisi yaşadıqları
dünyanın əxlaq və azadlıq anlayışına istehza edir, insanların zəkasını,
düşüncələrini qəribə və anlamsız hesab edirlər. Ən böyük ortaq özəllikləri hər
ikisinin mükəmməl sayıla biləcək, qayğıkeş ailələrindən uzaq qaçması, yalan
danışmağa meylli olmaları və azadlığı kütlədən fərqli şəkildə anlamalarıdır.
Dünyanın ən qaranlıq qitəsində – Afrikada saysız hesabsız qətllər törədən,
narkotik ticarətindən, qaçaqmalçılıqdan, cinayətdən, zorakılıqdan çəkinməyən bu
iki gənc cəmiyyətin qəbul etdiyi əxlaqi qaydaları və nizamı pozmaqdan zövq
alır. Afrikada başlayan cinayət dolu macəralar Meksikaya qədər uzanır.
Meksikadakı dəbdəbəli və qanlı həyatdan bezib birlikdə yola çıxdıqları ilk
yerə, vətənlərinə qayıdırlar. Və Türkiyədə onların yolu birdəfəlik ayrılır.
Daha doğrusu keçmiş həyatına qayıtmaq istəyən Kinyas Kayranı tərk edir.
***
Romanı
oxuduqca mənə elə gəldi ki, roman bir obrazın iki fərqli "mən”i arasındakı
amansız savaşdan bəhs edir. Əminəm ki, çoxları bu qənaətə gəlib və gələcək.
Çünki Kinyas və Kayra bir-birindən ayrılana qədər, daha doğrusu Kinyasın
Kayranı atıb getməsinə qədər hər ikisi "zehni ölüm”ü arzulayır və bunun üçün
birlikdə hərəkət edirlər. Amma mənim fikrimdəki xəyali obrazın birinci "mən”i
(Kinyas) AİDS kimi qorxulu xəstəliyə tutulsa da, cəmiyyətə, ailəsinin yanına
qayıtmağı seçir və buna qismən müvəffəq olur. Kayra isə qanlı cinayətlərinə
davam edər, Afrikanın ucqarlarına çəkilərək öz "zehni ölüm”ünü gözləməyə qərar
verir. Bu iki "mən” arasındakı mübarizədə qalib və məğlub yoxdur. Həm Kinyas,
həm də Kayra özünü haqlı hesab edə bilər. Çünki yuxarıda qeyd etdiyim kimi: "Azad insan şərtlər nə olursa olsun, heç bir
halda məsuliyyəti boynundan atmır, özünə bəraət qazandırmır”.
***
Anarxist
və pessimist ruhuna baxmayaraq "Kinyas və Kayra” romanını əldə edib oxumağı
kitabsevərlərə tövsiyə edirəm.
Təəssüf
ki, Hakan Gündayın yaradıcılığı ilə əhatəli tanışlığım yoxdur.
Sadəcə
"Kinyas və Kayra” romanını, bir neçə müsahibəsini və əsərlərindən parçaları
oxumuşam və onun ssenarisi ilə çəkilən "Şəxsiyyət” serialını izləmişəm.
Oxuduqlarımdan və izlədiklərimdən gəldiyim qənaət müsbətdir. Ehtimal ki,
müəllifin digər əsərlərini də əldə edib oxuyacağam.
Hər
halda mənə elə gəlir ki, 3 universiteti yarımçıq tərk edib yazıçı olmağı seçən
Hakan Günday qazandığı şöhrətə və populyarlığa layiqdir və qazandığı uğurlar
təsadüfi deyil.
Cəlil Cavanşir