Heykəltəraş ömrü
Əməkdar
rəssam Aslan Rüstəmovun bədii irsi haqqında
O, ilk sənət uğurunu çox erkən - Stroqonov adına Moskva Ali-bədii-sənaye
məktəbinin tələbəsi kimi qazansa da,
bundan respublikada çox az adamın xəbəri olmuşdu. Amma əslində 1957-ci ildə
kosmosa ilk sovet peykinin uçuşunun bədiiləşdirilməsi məqsədilə keçirilən
Ümumittifaq müsabiqəsində həvəsləndirici mükafat almaq (sənət dostu H.Rəcəbovla
birlikdə) tələbə-rəssam üçün elə də asan məsələ deyildi. Amma gənc Azərbaycan
heykəltəraşlarının bu tarixi hadisəyə fiqurlu kompozisiyada obrazlı görkəm verə
bilmələri, tələbkar münsiflər heyətini razı sala bilmişdi. Müsabiqə
nəticələrinin elan olunmasının səhəri "Sovetskaya kultura” qəzetində yer almış
fotoların sırasında öz əsərini görmək, əlbəttə ki, onlar üçün unudulmaz yaşantı idi.
Birinci uğuru geniş
yayılmasa da, yenə də tələbə ikən onun, sənət dostları Albert Mustafayev və
Qorxmaz Sücəddinovla gerçəkləşdirdiyi digər kompozisiyanın taleyi isə çox
uğurlu oldu, onlara böyük şöhrət gətirdi.
Bu gün az qala Bakının rəmzinə çevrilən "Bəhram Gur” abidəsinin ona və
həmkarlarına böyük şöhrət gətirdiyi birmənalıdır. 1959-cu ildə paytaxt meri
Əliş Ləmbəranskinin təşəbbüsü ilə Bakıda ictimailəşən bu heykəlin zamansızlığa qovuşduğu
birmənalıdır. Heç şübhəsiz, bunu şərtləndirən başlıca səbəb abidənin plastik
tutumundakı duyğulandırıcı estetikanın hələ də
təravətli qalmasıdır...
Doğrudan da,
monumentallığı cəlbedici-ekspressiv plastika ilə qovuşduran müəlliflərin onu
çarhovuzun dominantına çevirmələri elə
ilk baxışdan duyulandır. Bakının izdihamlı guşələrindən birində qərarlaşmış
abidənin uzunömürlü olmasının kökündə, heç şübhəsiz, burada sənətlərin sintezi
probleminin uğurla həllini tapması durur. Abidə ilə təmasın hər bir tamaşaçıda
müsbət emosiyalar yaratması birmənalıdır...
Aslan Rüstəmovun
yaradıcılığı üçün janr məhdudiyyəti səciyyəvi olmasa da, onun bədii irsində
portretlərin xüsusi yer tutduğu görünəndir.
Onun Azərbaycanın məşhur şəxsiyyətlərinin müxtəlif materiallarda icra
olunmuş portretləri bunu təsdiqləyir. Bu
mənada Azərbaycanın ümummilli lideri Heydər Əliyevin (2011, Milli Aviasiya
Akademiyasındadır), Xalq şairi Səməd Vurğunun (1963, əsər şairin ev muzeyində
nümayiş olunur), opera müğənnisi Bülbülün (1965, əsər sənətkarın ev muzeyində
qorunur), dramaturq Sabit Rəhmanın (1982, Şəkidəki teatrın qarşısında
qoyulmuşdur) və dövlət xadimi Nəriman Nərimanovun (1972, Almaniyanın Trir
şəhərindədir) büstlərini misal göstərmək mümkündür.
Yeri gəlmişkən deyək ki,
N.Nərimanov obrazı tişə ustasının yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Hələ ötən
əsrin yetmişinci illərində Azərbaycan xalqının ümummilli lideri H.Əliyevin
şəxsi təşəbbüsü ilə əvvəlcə Ulyanovsk şəhəri üçün N.Nərimanovun abidəsini
hazırlayan tişə ustası, 90-cı illərdə
isə Naxçıvan şəhəri üçün görkəmli ictimai xadimin büstünü tamamlamışdır. Buna
bənzər büst həm də Moskvada (1991) da yer almışdır. Bu əsərlərdə taleyi təzadlı
hadisələrlə zəngin olan N.Nərimanovun mənəvi-psixoloji yaşantıları yaddaqalan
biçimdə ifadə olunmuşdur, desək, yanılmarıq.
Heykəltəraş bu günlər
xalqımızın Vətən müharibəsindəki qələbəsindən ikiqat sevinc hissi
keçirməkdədir. Belə ki, o, Kəlbəcər (İstisu), Ağdam, Laçın və digər məkanlarda
vaxtilə ucaltdığı heykəllərin hələ də salamat qaldığını güman etməkdədir.
Erməniləri həmin yaşayış məkanlarında nümayiş etdirdikləri vəhşiliklər onların
salamat qalmasına ümid yeri qoymur. Bununla belə o, bizimlə son söhbətində
həmin abidələrin bərpasında həvəslə iştirak etməyə hazır olduğunu bildirdi...
Görkəmli tişə ustasının
yaradıcılığını bəzəyən monumental abidələr də az deyil. Onlara paytaxtda, həm
də respublikanın rayonlarında rast gəlmək mümkündür. Onun yaratdığı, Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri H.Əliyevin iki (2007, Bakının Ukrayna dairəsi və 2016, Mersin,Türkiyə)
plastika nümunələrində (oğlanları Teymur və Mahmud ilə birlikdə), dilindən
"Azərbaycan, mənim taxtım, tacım oy. Oyanmazmı kor olası baxtım oy!” – deyən
istiqlal soraqlı Almas İldırımın (2000) heykəlində, ana harayını dünyaya
sərgiləyən "Xocalı” abidəsində (2008, oğlanları Teymur və Mahmud ilə birlikdə))
sənətkar təxəyyülünün genişliyini duymaq mümkündür. Onun realizmdən geniş bədii
ümumiləşdirmələrə qədər dəyişən dəsti-xəttində obrazın plastik çalar zənginliyi
ilə səciyyə cəhətlərinə bədii tutum vermək istəyi qabarıq duyulmaqdadır.
Aslan Rüstəmovun ərsəyə
gətirdiyi memorial plastika nümunələri də özünəməxsus, bir çox hallarda isə
orijinal forma-biçiminə görə diqqət çəkir. Bu baxımdan müəllifin şair
S.Ə.Şirvani (1965), Sarı Aşıq (1987), bəstəkar V.Adıgözəlov(2007), neftçi
Qurban (1997), görkəmli cərrah M.Cavadzadə (2009), akademik Ş.Əzizbəyov (1989),
əmək qəhrəmanı B.Məmmədov (1989) və başqaları ilə bağlı həm ömür daşları, həm
xatirə lövhələrinin özünəməxsus bədii xüsusiyyətlərə malik olduqlarını deyə
bilərik.
Qeyd etmək lazımdır ki,
vaxtilə Aslan Rüstəmovun görkəmli şair Seyid Əzim Şirvaninin məzarı üzərində
ucaltdığı ömür daşı forma-biçim bənzərsizliyinə görə Azərbaycan heykəltəraşlığında tamamilə yeni
söz kimi qəbul olunmuşdu. Belə ki, müəllif, onun kompozisiyasını yerli memorial
abidələrlə səsləşən biçmdə - çox hündür həll etmiş, üçbucaqlı formasını isə bir
tərəfini tamamlayan portreti ilə yekunlaşdırmışdı. Odur ki, şairin portretinin
səciyyəviliyini vurğulayan şiş papağı birləşdirici rol oynamaqla, bütünlükdə,
ömür daşının monumentallığını şərtləndirmişdi. Çox təəssüf ki, subyektiv
səbəblərdən burada bərpa işləri aparılarkən, bu dəyərli plastika nümunəsi
yenisi ilə əvəzlənmişdir.
Onun XVI-XVII əsrlərdə yaşayıb-yaratmış məşhur Sarı Aşığın
Laçının Güləbird qəsəbəsindəki məzarı üzərində ucaltdığı heykəltəraşlıq
kompozisiyası da orijinallığı ilə seçilir. Ömür daşının aşağısını aşığın sevgilisi
Yaxşının, yuxarısını isə Sarı Aşığın heykəltəraş təxəyyülü ilə yaradılmış
portreti təşkil edir. Əlavə edək ki, bu əsər də S.Ə.Şirvaniyə həsr olunmuş
plastika nümunəsi kimi bədii həllinin özünəməxsusluğu ilə diqqət çəkir.
Bu gün haqlı olaraq
Aslan Rüstəmovun respublikamızda medalyer sənətinin ən yaxşı nümunələrinin
yaradıcısı hesab edirlər. Daha çox sovet dönəmində təşəkkül tapıb inkişaf edən
medalyer sənəti ilə müxtəlif müəlliflər məşğul olsalar da, onların arasında
A.Rüstəmovun lakonik biçimli, yığcam bədii həllə malik medalyer nümunələrində
materialın bədii-texniki imkanlarını sona qədər üzə çıxara bilmək istedadı
duyulmaqdadır. Onun bu sahədə ötən əsrin altmışıncı illərindən başlayaraq
yaratdığı əsərlərin sayı kifayət qədər çoxdur.
Onların arasında Əcəmi
Naxçıvani, İmadəddin Nəsimi, Molla Pənah Vaqif, Hüseyn Cavid, Cəlil
Məmmədquluzadə, Cəfər Cabbarlı və Müslüm Maqomayev kimi tanınmış şəxsiyyətlərə,
həmçinin Azərbaycan Dram Teatrının 100 illiyinə həsr olunmuş medallar vardır.
Əlavə edək ki, o, C.Məmmədquluzadə və M.Maqomayevlə bağlı medallarını həmkarı
Əhməd Salikovla birlikdə işləmişdir. Bu medallar sovet dönəmində müxtəlif
miqyaslı yerli və beynəlxalq sərgilərdə uğurla nümayiş etdirilmişdir.
Zamanında həm də
pedaqoji fəaliyyətlə məşğul ola Aslan Rüstəmov Azərbaycan Memarlıq və İnşaat
Universitetində (1970-1980-ci illər) gənc yaradıcılara rəsmdən dərs demişdir.
Onun iki oğlunun – Teymur və Mahmudun adlarının bu gün respublikanın istedadlı
tişə ustalarının sırasında çəkilməsində, heç şübhəsiz, Aslan Rüstəmovun bir
müəllim kimi duyulası rolu olmuşdur. Vaxtilə böyük qardaşı, Xalq rəssamı
Cahangirin rəssamlığından həvəslənib sənətə gələn heykəltəraş, sonradan bu
sahəyə kiçik qardaşı Soltanın gəlişini şərtləndirmişdi. Başqa sözlə desək, bu
gün Rüstəmovlar qədim Şəkidə sənətkarlar nəsli kimi tanınırlar. Gələn il
Əməkdar rəssam Aslan Rüstəmovun anadan olmasının 90 illik yubileyidir.
Heykəltəraşlıq kimi çətin bir sahədə sənətkar "mən”ini təsdiqləməyi bacaran
tişə ustasının arxada qalan illərdə yaratdıqlarını, onun özünü əbədiyyətə
qovuşduracaq töhfəsi saymaq olar. Hökumətimizin, sənəti xalq məhəbbəti qazanmış
Aslan Rüstəmova töhfəsinin nədən ibarət olacağını isə bir qədər gözləməli
olacağıq...
Ziyadxan
Əliyev
Əməkdar incəsənət xadimi, professor