Zərurətdən doğan addım
Tarif Şurasının 30 iyul tarixində keçirilən
iclasında ictimai nəqliyyatda sərnişindaşıma xidmətləri üzrə yeni tariflər
təsdiq edilib. Metro nəqliyyatında sərnişindaşıma xidmətinin tarifi 1 gediş
üçün 30 qəpik, Bakı şəhərində, eləcə də digər şəhər və rayonlarda
sərnişindaşıma xidməti tarifinin yuxarı həddi müntəzəm şəhərdaxili avtobus
marşrutları üzrə 1 gediş üçün 30 qəpik müəyyən edilib. Bununla yanaşı, şəhərətrafı
və qəsəbələrarası avtobus marşrutları üzrə məsafədən asılı olaraq 1 gediş üçün
30-90 qəpik, müntəzəm şəhərlərarası avtobus marşrutları üzrə 1 kilometr üçün
2,4 qəpik təsdiq edilib. Yeni tariflər cari ilin 1 avqust tarixindən qüvvəyə
minəcəkdir. Məlumat üçün qeyd edək ki, Azərbaycanda nəqliyyat xidmətlərinə görə
qiymətlər 10 ilə yaxın müddətdə dəyişdirilməmiş qalıb. Hətta ümumdünya iqtisadi
böhranı baş verən zamanlarda və ondan sonrakı illərdə bir çox ölkələrdə kəskin
bahalaşma baş versə də, bu bahalaşma sərnişindaşımaya təsir etsə də,
Azərbaycanda metro və avtobuslarda gediş haqqı artırılmayıb.
Bir qədər konkretləşdirsək, müntəzəm avtobus
marşrutları üzrə sərnişindaşıma xidmətlərinin tariflərinin yuxarı hədləri
sonuncu dəfə 2007-ci ilin 6 yanvar tarixində, metroda sərnişindaşıma xidmətinin
tarifi 2011-ci ilin 24 noyabr tarixində təsdiq edilib. Halbuki, bu müddət
ərzində nəqliyyat infrastrukturu yenidən qurulub, ictimai nəqliyyat və metro
infrastrukturu müasir standartlara uyğun yenidən formalaşdırılıb.
İqtisadiyyatda rentabellik anlayışından xəbərdar olan hər kəsə yaxşı məlumdur
ki, azad iqtisadiyyatda, sahibkarlıq fəaliyyətində gəlirlər çəkilən xərcləri
artıqlaması ilə ödəməlidir. Yalnız belə şəraitdə sahibkar daha keyfiyyətli
məhsul istehsal etməyə, daha keyfiyyətli xidmət göstərməyə maraqlı olar.
Gəlirlər xərcləri ödəmədiyi halda isə yaradılan və qurulanlar qısa zamanda
sıradan çıxar, keyfiyyət deyil, kəmiyyət amili özünü göstərər. Loru dildə
desək, hər hansı marşrut xəttini işlədən sahibkar göstərdiyi xidmət müqabilində
qanuni qazanc əldə etməsə, onun öz işini inkişaf etdirməsinə heç bir marağı
olmaz.
Bu maraq olmayanda 90-cı illərdə olduğu kimi
sınıq-salxaq avtobuslar sərnişindaşımada istifadə ediləcək. Çünki sahibkar
gəlir əldə etmədiyindən daha keyfiyyətli xidmət göstərməyə, yeni, müasir
avtobuslar alaraq marşrut xəttinə daxil etməyə maraq göstərməyəcək. Onsuz da
gəlirlər dolanışığı güclə ödəyir prinsipi əsas tutulacaq, Nuh əyyamından qalma
və ya yenilənsə də zaman keçdikcə tökülüb-itən, servis xidməti görməyən
nəqliyyat vasitələrində sərnişin daşınması davam etdiriləcək.
Yəni, vətəndaşın
rahat, müasir avtobuslarda mənzil başına çatdırılması, ona keyfiyyətli xidmət
göstərilməsi üçün zaman-zaman daşıma xərclərinə də nəzər salınması zəruridir.
Məhz bu zərurətdən irəli gələrək, Nəqliyyat, Rabitə və Yüksək Texnologiyalar
Nazirliyi, "Bakı Metropoliteni” QSC, Bakı Nəqliyyat Agentliyi vasitəsilə
"BakuBus” MMC və sərnişindaşıma xidmətlərini həyata keçirən bir sıra subyektlər
tərəfindən sərnişindaşıma tariflərinə yenidən baxılması üçün Tarif (qiymət)
Şurasına müraciətlər olunub. Qaldırılan məsələlər Tarif (qiymət) Şurasının
Katibliyində kompleks şəkildə araşdırılaraq Şuranın iclasının gündəliyinə daxil
edilib.
Bundan başqa, hər bir marşrut xəttində
sahibkar da daxil olmaqla, onlarla sürücü, texniki heyət çalışır. Hər bir
marşrut xəttində minimum 20 nəfərin daimi işlə təmin olunduğunu nəzərə alsaq,
bu, 20 ailənin, ən azı 60-70 nəfərin dolanışığı deməkdir. Sərnişin daşıma
xərcləri aşağı olanda sahibkarın əldə etdiyi gəlir istifadə olunan yanacağın və
zəruri ehtiyat hissələrinin pulunu ancaq ödəyir, avtobuslar yenilənmir,
işçilərin maaşlarında gecikmələr və sair problemlər özünü göstərir. Sərnişindaşıma
sahəsində meydana çıxan belə problemləri həll etmək üçün dövlət məcbur olur ki,
hər il büdcədən əlavə pullar xərcləsin, dotasiya hesabına bu məsələni həll
etsin. Dövlət büdcəsinin bu kimi qayğılarla yüklənməsi hər il üçün nəzərdə
tutulan, ölkə vətəndaşlarının sosial rifah halının daha da yaxşılaşdırılmasına
xidmət edəcək layihələrin reallaşdırılmasını gecikdirə bilər. Ən əsası,
büdcənin yükünün zamanla artması dövlətin öz sosial öhdəliklərini
vaxtlı-vaxtında yerinə yetirməsini çətinləşdirə, maaş və pensiyaları gecikdirə
bilər.
Bu məntiqi anlamaq üçün professor, yaxud
güclü iqtisadçı olmağa ehtiyac yoxdur. Baş verənləri anlamaq üçün bəzi
klaviatura "qəhrəmanlarının” analitik düşüncəyə əsaslanmayan, çayxana
səviyyəsindəki iddialarını bir kənara qoyub həyata real gözlə baxmaq kifayət
edər. Bu yerdə onu da xatırlatmaq yerinə düşər ki, yeni tarif dəyişiklərindən
sonra belə, ictimai nəqliyyatda sərnişindaşıma xidmətləri üzrə tariflər
Azərbaycanda əksər MDB və region ölkələri ilə müqayisədə aşağı səviyyədədir.
Misal üçün, hazırda metro ilə sərnişindaşıma xidmətinin tarifi Rusiyada
0,80-1,50 manat, Qazaxıstanda 0,20-0,40 manat, Belarusda 0,48-0,56 manat,
Gürcüstanda 0,35 manat, Türkiyədə 0,44-1,75 manat, avtobusla müntəzəm
şəhərdaxili sərnişindaşıma xidmətinin tarifi Rusiyada 0,80-1,50 manat,
Qazaxıstanda 0,20-0,45 manat, Belarusda 0,44-0,52 manat, Gürcüstanda 0,35
manat, Türkiyədə 0,91 manat, müntəzəm şəhərlərarası avtobus marşrutları üzrə
tarif isə Rusiyada 5,2-9,2 qəpik/km, Gürcüstanda 4,2-7,5 qəpik/km, Türkiyədə
4,9-8,0 qəpik/km təşkil edir.
Azərbaycanda isə indiyə qədər ictimai
nəqliyyatda sərnişindaşıma xidməti üzrə xərclər dəfələrlə artsa da, avtobus
parkları yenilənsə də, nəqliyyat vasitələrinin istismara saz vəziyyətdə
saxlanılması üçün ehtiyat hissələri və yeni avtobuslar xarici valyuta ilə
alınıb ölkəyə gətirilsə də dövlət yalnız dünən sərnişin daşımasında qiymətlərə
yenidən baxıb, 5-10 qəpik arası qiymət artımı edib. Əminliklə deyə bilərik ki,
ictimai nəqliyyatda sərnişindaşıma xidmətləri üzrə tarif dəyişikliyi nəqliyyat
infrastrukturunun təkmilləşdirilməsi istiqamətində tədbirlərin
sürətləndirilməsi, onun maliyyə təminatının yaxşılaşdırılması, ən nəhayət, ölkə
vətəndaşlarına keyfiyyətli xidmət göstərilməsi üçün atılan addımdır. Bu addımla
xidmət səviyyəsi davamlı olaraq yüksəldiləcək, nağdsız ödəniş sisteminin
tətbiqi daha da genişləndiriləcək, sərnişindaşımada dövlət büdcəsindən
asılılığı azaldacaq.
Alpər TURAN