Zaqafqaziya dəmiryolunun tarixi
Və
ya Azərbaycan Respublikasının inkişafında rolu
Zaqafqaziya dəmiryolu şəbəkəsinin
tikintisi XIX əsrin II yarısından etibarən
ayrı-ayrı məntəqələr üzrə Rusiya
İmperiyası hökumətinin vəsaitləri
hesabına aparılmış və ilk dəfə uzunluğu 285 verstdən ibarət
Poti-Tiflis sahəsi üzrə işlər yerinə
yetirilmişdir. Zaqafqaziya dəmiryolu şəbəkəsinin tikintisi üzrə aparılan işlər 1867-ci il iyunun 27-də
81 il müddətinə ingilis müəssisə sahibkarları olan Perkins və Pauerə təhvil
verilmişdir. Tikintinin Tiflisdən Bakıya qədər
515 verstdən ibarət olan şərq hissəsi Poti-Tiflis dəmiryolu cəmiyyəti tərəfindən
icra edilmişdir.
1879-cu il
oktyabrın 22-də Poti-Tiflis dəmiryolu cəmiyyətinin adı dəyişdirilərək Zaqafqaziya dəmiryolu cəmiyyəti adlandırıldı. 1880-ci ildə başlanmış Poti-Tiflis-Bakı dəmiryolu xəttinin çəkilişi üzrə işlər
8 may 1883-cü ilədək, yəni Bakıya qədər ikitərəfli hərəkət açılanadək
davam etdirilmişdir. Eyni zamanda
Samtredi stansiyasından Batuma qədər olan sahənin tikintisi də davam
etdirilərək 1883-cü il mayın 21-də
başa çatdırılmışdır. 1888-ci ildə Zaqafqaziya dəmiryolu cəmiyyəti tərəfindən Bakıdan
Sabunçuya sonra isə Suraxanıya qədər, eləcə
də Bakıdan neft sığınacağına qədər dəmiryolu qolları da çəkilmişdi. Daha
sonrakı vaxtlarda digər xətlər, o cümlədən Ələt stansiyasından Culfa stansiyasınadək
olan yollar da salınmışdır. İlk
vaxtlarda Zaqafqaziya dəmiryolunun rolu
yerli ehtiyacların ödənilməsinə qulluq etməkdən ibarət olmuşdur. Lakin sənayenin inkişafı ilə əlaqədar olaraq yeni rayonlar hərəkətə
gətirilmiş və yolun yüklülüyü artırılmağa başlamışdır. Yolun yüklüyünün
artmasının əsas səbəblərindən biri də həmin ərazilərdə təbii sərvətlərin-neft,
manqan, daş kömürün və s.
çıxarılması olmuşdur. 1900-cü ildə
Zaqafqaziya yolları Rusiya yollarına birləşdirildikdən sonra həmin yollarda
Rusiya yüklərinin yeni axını
başladı. Coğrafi mövqeyinə görə
Qara dənizlə Xəzər dənizini əlaqələndirən,
həmçinin Qara dəniz limanlarından yüklərini Zaqafqaziyaya, oradan isə
İran və Orta
Asiyaya bazarlarına və geriyə
göndərmək istəyən rus və Avropa sahibkarları üçün Batum-Bakı
xətti əsas magistral
və ən qısa tranzit yoluna
çevrildi.
1918-ci il mayın
28-də Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti yaradıldıqdan sonra
da Zaqafqaziya dəmiryolları
Azərbaycan Respublikası üçün xüsusi
əhəmiyyətini itirməmişdir.
Rusiya İmperiyası ərazisində 1917-ci ilin
oktyabr çevrilişindən sonra
baş vermiş ictimai-siyasi dəyişikliklər nəticəsində
imperiyanın dağıntıları üzərində
bir sıra yeni dövlətlər yaranmış , o cümlədən
Zaqafqaziyada Azərbaycan, Gürcüstan və Ermənistan öz
müstəqilliyini elan etmişdir. 1918-ci il
iyunun 4-də Gürcüstanın
Batum şəhərində dəmiryolu
nəqliyyatı vasitələrinin hamısının
bölüşdürülməsi haqqında Türkiyə, Azərbaycan, Ermənistan
və Gürcüstan respublikaları arasında müqavilə imzalanmışdır. Həmin müqavilədə
qeyd edilirdi ki, Zaqafqaziyanın dəmiryolu nəqliyyatı vasitələrinin
hamısının bölüşdürülməsi məsələsini
həll etmək üçün sənədi imzalayanlar - Osmanlı İmperiyasının, Ermənistan Respublikasının, Azərbaycan
Respublikasının və Gürcüstan Respublikasının səlahiyyətli nümayəndələri
aşağıdakı məzmunda razılığa
gəlmişlər: "Keçmiş rus dövlətinin mülkiyyəti olan dəmiryolu nəqliyyatı
vasitələri danışıqları aparan
dörd tərəf arasında, onların
ərazisində olan dəmiryolu xətlərinin uzunluğuna
uyğun olaraq bölüşdürüləcək”. Həmin
müqavilə N.Ramişvili, Q.Qvazava, İ. Odişelidze, İ.Riçxiladze, A.Xatisov,
R. İ.Kaçaznuni, M.Papacanov, M. Hacinski, M.Ə.Rəsulzadə, Xəlil, Vahib tərəfindən
imzalanmışdır.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin
25 iyun 1918-ci il
tarixli qərarına uyğun olaraq
Azərbaycan ərazisində dəmiryolu xətlərinin mühafizəsi
müvəqqəti olaraq Daxili işlər
nazirinə tabe edilmişdir. Cümhuriyyət
hökumətinin 1918-ci il avqustun
17-də qəbul etdiyi
digər qərarla Azərbaycan Dəmiryolları
Azərbaycan Respublikasının yurisdiksiyasına keçmişdir. Həmin qərarda
qeyd edilirdi ki, faktiki
olaraq 1 iyun 1918-ci il tarixdən etibarən
Azərbaycan dəmiryolları ayrıca, müstəqil və səlahiyyətdar fəaliyyət
göstərir. Respublikamızda dəmiryollarının lazımi
səviyyədə fəaliyyət göstərməsi
Azərbaycan hökumətin daim
diqqət mərkəzində olmuşdur. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti hökuməti Azərbaycan dəmir yollarının bütün
stansiyalarının, xüsusilə Poylu stansiyasının qaydaya salınması
haqqında 1919-cu il fevralın 17-də
qərar qəbul etmişdir. Daha sonra
isə 1919-cu il
martın 8-də Azərbaycan
Respublikasının Rabitə
naziri Məlik-Aslanov və
Gürcüstan Respublikasının Rabitə
naziri vəzifəsini icra
edən İ.Malaniya tərəfindən
dəmiryolu əlaqəsi haqqında
Azərbaycan və Gürcüstan
Respublikaları arasında müqavilə
imzalanmışdır. Həmin müqavilənin 1920-ci
il yanvarın 1-dək qüvvədə olması
nəzərdə tutulmuşdu.
Azərbaycanı
xarici ölkələrlə, o cümlədən Rusiya
ilə əlaqələndirən əsas
yol-nəqliyyat xətləri - Qara və Xəzər dənizləri, Vladiqafqaz və
Zaqafqaziya dəmiryolları, habelə
Volqa çayının su-nəqliyyat
xətti olmuşdur. Qışda,
Volqa çayında naviqasiya
dayandırıldıqdan sonra su-nəqliyyat
xəttini Vladiqafqaz dəmir
yolu xətti əvəz
edirdi. Azərbaycan Qara dəniz
vasitəsilə ( xüsusilə Batum və Poti ) nəinki
Rusiya, hətta Qərbi Avropa ilə
də əlaqə yarada
bilirdi. Zaqafqaziya dəmiryolu xətti
Qara və Xəzər dənizlərini
əlaqələndirməklə yanaşı, Vladiqafqaz
dəmir yolu ilə də
qovuşaraq fasiləsiz dəmir
yolu xətti yaradırdı. Zaqafqaziya dəmiryolu
xəttinin yolayrıcıları Culfa-Təbriz vasitəsilə
İranla, Gümrü-Sarıqamış vasitəsilə isə
Türkiyə ilə əmtəə
mübadiləsini həyata keçirmək
mümkün idi. Beləliklə, Azərbaycan
Şərqlə, eləcə də Şərqin Qərblə
ticarət əlaqələrində böyük
tranzit yolu rolunu
oynayırdı. Cümhuriyyət dövründə Zaqafqaziya
dəmiryolları, Gürcüstan istiqaməti,
Qara dənizin Qafqaz
sahilləri Azərbaycan Respublikasının iqtisadi həyatı üçün müstəsna
rol oynamışdır. Tarixdən məlumdur
ki, Azərbaycanı həm Rusiya, həm də keçmiş Rusiya imperiyasının dağıntıları üzərində
yaradılmış yeni dövlətlərlə Vladiqafqaz
dəmiryolu əlaqələndirirdi.
Lakin 1919-cu ilin əvvəllərində
general Denikinin qoşunları ilə qırmızı ordu arasında baş
verən döyüşlər və hərbi əməliyyatlar zamanı Şimali
Qafqazdan keçən Vladiqafqaz
dəmiryolu xətti dağıdılaraq fəaliyyəti dayandırılmışdır. 1919-cu ilin
fevralında Denikinin qoşunları
Vladiqafqaz və Qroznı
şəhərlərini tutmuşdular. Könüllülər
ordusu bütün Şimali Qafqazı,
həmçinin Petrovsk və Dərbənd şəhərlərini də ələ
keçirərək Azərbaycan
Respublikasının sərhədlərinə daha
da yaxınlaşmış və ölkəmizə qarşı
iqtisadi təzyiq bir qədər də gücləndirilmişdir.
Belə bir
mürəkkəb vəziyyətdə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti hökuməti
Gürcüstan vasitəsilə tranzit
açmaq zərurəti qarşısında
qalmışdır. Gürcüstandan tranzit
açmaqla Azərbaycan Qara dənizin Qafqaz
sahillərinə çıxmaq imkanını
əldə etmişdi. Azərbaycan
Respublikası Batum və
Poti vasitəsilə yalnız
Rusiyanın cənub bölgələri , Ukrayna ilə
deyil, həmçinin Qərbi Avropa
ilə də əlaqə
yarada bilmişdir. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti hökuməti Avropa
bazarlarına xammalın, o cümlədən ipək, yun, pambıq, neft və s. göndərilməsi
və oradan sənaye mallarının, texnikanın, manufaktura və s. gətirilməsi
yolu ilə
Qərbi Avropa dövlətləri ilə ticarət
əlaqələrinin yaradılması haqqında 1919-cu il
mayın 4-də qərar qəbul etmişdir. Həmin qərarın həyata
keçirilməsində Batum, Poti məntəqələri
müstəsna rol oynamışdır.
Bu istiqamətdə fəaliyyət göstərən Zaqafqaziya dəmiryolunun
bölgə üçün misilsiz xidmətləri danılmazdır. Batum, Porti məntəqələri
əsasən xarici ticarətə, o cümlədən taralarda
və çəlləklərdə neft yüklərinin
ixrac edilməsinə xidmət
etmişdi. Azərbaycanın neft və
neft məhsulları Gürcüstan hökumətinin və
ingilis komandanlığının, həmçinin şəxsi alıcıların ünvanlarına Zaqafqaziya
dəmiryolu və Batum
neft kəməri vasitəsilə çatdırılırdı. 10 iyul 1919-cu
il tarixli "Азербайджан” qəzetinin verdiyi
məlumata görə, duru
yanacağın 85, ixrac olunan
benzinin 72, bütün neft məhsullarının 57
faizi ingilis komandanlığının ünvanına
daxil olurdu. Yalnız ağ
neft istisna təşkil
edirdi ki, onun da
86 faizi şəxsi
alıcılara, həmçinin hər birinə 7
faiz olmaqla, Gürcüstan hökumətinə
və ingilis komandanlığının ünvanına
göndərilirdi. Xarici dövlətlərlə iqtisadi
əlaqələrin qurulmasında Avropaya
"pəncərə” sayılan Batum
və Poti məntəqələri Azərbaycan üçün həyati
əhəmiyyət kəsb etmişdi. Bu məntəqələr
- Xəzərlə Qara dənizi
birləşdirən dəmiryolu
magistralının sonuncu məntəqələrindən sayılırdı. Xarici və sənaye
təşkilatlarının nümayəndələri
ilk növbədə Batuma baş çəkir, müxtəlif
dövlətlərin iqtisadi vəziyyəti, onların
sorğuları və ehtiyacları haqqında məlumatlar burada
toplanır və əldə
edilmiş məlumatlar əsasında ticarət sazişləri imzalanırdı. Təsadüfü
deyildi ki, Azərbaycan
Respublikası Ərzaq Nazirliyinin tədarük
şöbəsinin 1919-cu il aprelin
6-da "Əmtəə mübadiləsi
Komitəsi”nə göndərdiyi məktubda
qeyd edilirdi: ”Ölkənin ümumi
siyasi və iqtisadi
vəziyyəti tələb edir
ki, Ərzaq Nazirliyi Azərbaycanın
hüdudlarından kənarda tədarük
fəaliyyətini genişləndirsin.
Hazırkı vaxtda ticarət əməliyyatlarının aparılma
məntəqəsi Batum şəhəridir.
Buraya yaxın və
uzaq ölkələrdən əmtəə
malları gətirilir. Öz növbəsində
bizim əmtəə malları
da bu məntəqə
vasitəsilə dünya bazarlarına
daxil ola bilər...
Dənizlə Batum
şəhərinə daxil olan
mallara böyük tələbat
olduğundan, dərhal realizə
olunur. Ona görə də
bizə tələb olunan
malların vaxtında əldə
edilməsi üçün Batumda,
yubanmadan güclü tədarük müəssisəmizi
yaratmalıyıq”. Batumda Azərbaycan
Respublikasının ali konsulluğu
fəaliyyət göstərirdi. Maliyyə-iqtisadi komitənin təklifi ilə Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti hökumətinin 27
sentyabr 1919-cu il
tarixli qərarı ilə
Batumdakı ali konsulluğun
nəzdində Rabitə nazirliyi
və Ticarət, sənaye və ərzaq nazirliklərinin nümayəndələrindən ibarət
ticarət şöbəsi yaradıldı. Azərbaycan
Respublikasının Batumdakı
ali konsulluğunun nəzdində
yaradılmış Ticarət
şöbəsi dəmiryolu agentliyi vasitəsilə Azərbaycan
tacirlərinə ticarət əlaqələrinin
yaradılması, müqavilələrin
bağlanması və Respublikanın düşdüyü
çətin iqtisadi vəziyyətdən çıxarılması istiqamətində
yaxından köməklik göstərdi. Yerli sahibkarlar və tacirlər, ticarət-sənaye-müəssisələri xarici
ölkə və vilayətlərlə
əmtəə mübadiləsinin həyata
keçirilməsində xüsusilə fəal iştirak
etmişdilər. Zaqafqaziya dəmiryolunun Azərbaycan
Respublikasının və xalqımızın
tarixinin müxtəlif dövrlərindəki əhəmiyyətli rolu danılmazdır.
Xatırladırıq ki, Azərbaycan Respublikası 1991-ci ildə yenidən öz müstəqilliyini əldə
etdikdən sonra da
Batum istiqaməti Azərbaycan
Respublikası üçün olduqca əhəmiyyətli olmuşdur. 1994-cü ildə
Rusiyanın Çeçenistan Respublikasının ərazisində
apardığı hərbi əməliyyatlar nəticəsində
Çeçenistandan keçən dəmiryolu
nəqliyyatı müvəqqəti olaraq
bağlandığına görə, Azərbaycan
Respublikası yenidən Gürcüstan
ərazisindən keçən tranzitdən
istifadə etməyə məcbur
olmuşdur. Əmtəə malları Azərbaycana,
əsasən Gürcüstanın Qara dəniz sahillərindən
daxil olurdu.
1994-сü ilin
avqustun 1-dən etibarən
Tbilisi vasitəsi ilə
birbaşa Bakı-Batum və geriyə
dəmiryolu əlaqələri fəaliyyət
göstərirdi. Azərbaycanda dəmiryollarının inkişafına
bu gün də xüsusi
diqqət yetirilir. 2017-ci oktyabrın 30-da Azərbaycan, Gürcüstan,
Türkiyə, Özbəkistan və Qazaxıstan Prezidentlərinin iştirakı ilə Bakı-Tbilisi-Qars dəmiryolu xəttinin
rəsmi açılış mərasimi keçirilmişdir. Həmin
mərasimdə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İ. Əliyev dəmiryolunun
beynəlxalq əhəmiyyətini yüksək qiymətləndirərək
qeyd etmişdir: "... O, Azərbaycanı çox vacib nəqliyyat mərkəzinə çevirəcəkdir.
Bizim ərazimizdən Avropa ilə Asiyanı birləşdirən dəmiryolu – Bakı-Tbilisi-Qars
– keçəcəkdir... Biz indi Şimal-Cənub və Bakı-Tbilisi-Qars nəqliyyat
dəhlizinin inteqrasiyası istiqamətində işləyirik, çalışırıq və hesab edirəm ki,
bu, mümkündür. Əminəm ki, gələcəkdə Şimal-Qərb və Cənub-Qərb nəqliyyat yolları
istifadəyə veriləcəkdir. Bu iki nəhəng layihə bir çox böyük ölkələri birləşdirəcək.
Bakı-Tbilisi-Qars tarixi İpək Yolunun bir hissəsinin bərpası deməkdir və bundan
Çin, Qazaxıstan, Orta Asiya, Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə, Avropa ölkələri
istifadə edəcəklər”.
Rafiq Səfərov
Milli Arxiv İdarəsininBaş məsləhətçisi