Xanəli Kərimlinin vətəndaşlıq şeiriyyəti
"Xanəli
Kərimli yeni dövr Azərbaycan şeirində vətəndaşlıq lirikasının əsas
yaradıcılarından biridir”
Akademik İsa Həbibbəyli
Xanəli Kərimli poeziyasını dəyərləndirib, təhlil edərkən
bütünlükdə ötən əsrin şeir sənətini nəzərdən keçirmək zərurəti doğulur. Onun
lirikasının doğuluşunu və mənşəyini göz
önünə gətirmək, hansı qaynaqlardan və irmaqlardan qidalandığını təsəvvür etmək
üçün biz əsrin ədəbi gedişatını qısaca da olsa ardıcıllıqla izləməliyik. Bu
nöqteyi-nəzərdən yanaşarkən, XX əsr
Azərbaycan poeziyasında vətən və vətəndaşlıq mövzusundakı şeirlər əsas
bədii-fəlsəfi təmayüllərdən biri kimi diqqəti cəlb edir. Bu ədəbi təmayülün
başlanğıcında Mirzə Ələkbər Sabir, Məhəmməd Hadi, Hüseyn Cavid, Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq və başqa nəhəng
korifeylər əbədiyaşar poetik örnəklərini bizə yadigar qoyub getmişlər. Xüsusən,
"Molla Nəsrəddin”çi sənətkarların yaradıcılığı milli-bədii təfəkkürün bu yöndə
inkişafına misilsiz təsir göstərib. Oktyabr çevrilişinə qədər Azərbaycan
ədəbiyyatında vətəndaşlıq poeziyasının və nəsrinin son dərəcə qiymətli
təcrübəsi və mərhələsi formalaşıb. Amma sovet dövründə milli ədəbiyyatımızın
poetikası və tematikasında köklü dəyişikliklər baş verdiyi kimi, bu sahədə də
mühüm keyfiyyət dəyişikliklərini müşahidə edirik. Oktyabr inqilabı, kommunistlər
partiyası, Lenin, Stalin və sovet cəmiyyətinin bir çox başqa rəmzləri, atribut
və sənədləri haqqında onlarla, yüzlərlə konyuktr əsərlər yaradılmasına
baxmayaraq, ümumən, sovet dövrü poeziyasında da vətəndaşlıq şeirinin bir sıra
gözəl və qiymətli nümunələri yaradılmışdı. Xüsusən, Mikayıl Müşfiq, Süleyman Rüstəm,
Səməd Vurğun, Rəsul Rza, Osman Sarıvəlli, Əhməd Cəmil, Mirvarid Dilbazi, Balaş
Azəroğlu, Söhrab Tahir və başqalarının bu istiqamətdəki bədii axtarışları
diqqətə layiqdir. 60-cı illərdən etibarən vətəndaşlıq poeziyası sahəsində daha
böyük və sanballı uğurlara imza atılıb. Yeni poetik nəsil bütün poetik mövzu və
dəyərləri orijinal şəkildə, tamamilə təzə üslubda bədii təqdim və təlqin etdiyi
kimi, vətəndaşlıq poeziyasının sərhədlərini və miqyaslarını dəyişdirməyə də
cəsarət edirdi. Əli Kərim, Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk, Nəriman Həsənzadə,
Fikrət Sadıq, Fikrət Qoca, İsa İsmayılzadə, Məmməd Aslan, Musa Yaqub və başqa
istedadlı şairlər vətəndaşlıq şeirlərinə yeni poetik status qazandırmaq
sahəsində böyük işlər görürdülər. Məhz altmışıncıların yaradıcılığındakı bu
estetik prosesləri nəzərə alaraq 60-80-ci illəri Azərbaycanın vətəndaşlıq
poeziyası tarixində özünəməxsus və parlaq bir mərhələ kimi dəyərləndirmək
məqsədə müvafiqdir.
Vətəndaşlıq poeziyasının yüksəlişində növbəti
mərhələ 90-cı illərdən başlanır. Bu mərhələnin orijinallığı və əvvəlki
dövrlərdən fərqi ondadır ki, onun irəliyə doğru hərəkəti və fəaliyyəti hansısa
bir ədəbi nəslin yaradıcılığı ilə yox, ümumən, ictimai-siyasi və ədəbi-estetik
hərəkatın mahiyyəti, xarakteri ilə səciyyələnirdi. Yəni 1905-1910-cu illərin
vətəndaşlıq poeziyasının taleyini M.Ə.Sabir və M.Hadi pleyadası
müəyyənləşdirmişdisə, 30-50-ci illər sovet şeirinin vətəndaşlıq pafosunu
S.Vurğun və R.Rza nəslinin əsərləri təyin edirdisə, 60-80-ci illər poeziyasında
bu missiyanı B.Vahabzadə, M.Araz və X.R.Ulutürk nəsli yerinə yetirmişdisə, artıq
90-cı illərdən etibarən poeziyada belə bir ədəbi özünəməxsusluq, yəni hansısa
nəslin öncüllüyü hiss olunmurdu. Poeziyada vətənin varlığını və vətəndaşlıq funksiyasını
bütün şairlər və ədəbi nəsillər ifadə etməyə çalışırdı. Xanəli Kərimli məhz bu
yeni və möhtəşəm dövrün parlaq imzalarından biridir. Xanəli Kərimlinin həmin
dövrdə - 90-cı illərdə bir-birinin ardınca və ilhamla yazdığı "Azərbaycan”,
"Azərbaycan bayrağı”, "Onu zaman doğmuşdu”, "Harda Azərbaycan bayrağı qalxsa”,
"Naxçıvanım mənim”, "Öz dilimsən”, "Xalqım”, "Şəhidlər Xiyabanında”, "Bu qan
yerdə qalan deyil”, "Xiyabani demiş”, "Özgə millət”, "Gəzirəm Vətəndə itən
vətən”, "En ruhların arasından”, "Məramsız yaşamaq” və başqa onlarla şeirləri
yuxarıda söylədiklərimizə parlaq sübutdur. Müstəqillik dövrü Azərbaycan
poeziyasının tarixini və ilk təşəkkül dövrünü öyrənmək istəyən tədqiqatçılar
həmin dövrdə yazıb yaratmış Bəxtiyar Vahabzadə, Qabil, Xəlil Rza Ulutürk, Məmməd Araz, Məmməd Aslan, Sabir
Rüstəmxanlı, Zəlimxan Yaqub, Rafiq Yusifoğlu və başqaları ilə bir sırada Xanəli
Kərimlinin yaradıcılığına da mütləq müraciət edəcəklər. Azərbaycan şeirinin
vətəndaşlıq duyğularının miqyasını və məzmununu araşdırmaq üçün vətənpərvər
şairin səmimiyyət və iztirabla yoğrulmuş ürək səslərini, harayını
dinləyəcəklər.
Müasir ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslıqda Xanəli
Kərimli yaradıcılığına kifayət qədər müraciət edilib. Onun həyatı və bədii
axtarışları barəsində kitablar, onlarla məqalələr işıq üzü görüb. Burada bəzi
imzaları xatırlatmaq kifayətdir. Akademik İsa Həbibbəyli şair haqqındakı
sanballı məqaləsində yazır: "Xanəli Kərimli yeni dövr Azərbaycan şeirində
vətəndaşlıq lirikasının əsas yaradıcılarından biridir”. İstedadlı şairin son
illərdə çap olunmuş diqqətəlayiq kitablarından biri "Payız duyğuları”nda (Bakı,
2013) onun yaradıcılığının bu keyfiyyəti daha geniş və əzəmətli şəkildə
görünməkdədir. Bu kitab "Azərbaycan” şeiri ilə açılır. 90-cı illərin əvvəllərində qələmə alınmış bu
şeir vətənimizin ağır və tragik vəziyyətini obyektiv əks etdirirdi:
Yüz illərdir
taleyinə gizli-gizli qol çəkilir,
Müəmmalı
oyunların baş qurbanı, Azərbaycan!
Mirzə Cəlil, Mirzə Ələkbər Sabir, Məhəmməd Hadi,
Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad kimi ulu sənətkarlarımızın vətəndaşlıq qeyrəti və
yanğısı ilə yazılmış bu şeirdə Azərbaycanın yaşadığı və qarşılaşdığı misilsiz
faciələr məharətlə ümumiləşdirilib. Müəllif
doğma vətənimizi bu günə salanlar sırasında yurddaşlarımızın da
günahları olduğunu söyləməkdən çəkinmir.
Daş-qaşları papağından ağır gələn "kişilərin”,
Alverinə qurban gedən, qurbanı qan, Azərbaycan!
"Oğulların” yad ellərdə dollar yığır dar gün üçün,
Ağ saçlı bir ana kimi darda qalan, Azərbaycan!
"Azərbaycan” mövzusunun XX əsr poeziyamızda nə
qədər mühüm və möhtəşəm mövqe qazandığı məlumdur. Onlardan yalnız bir neçəsi
əbədiyyətə vəsiqə qazanmış və xalqımızın qəlbində əbədi yer tutmuşdur. Xüsusən,
Almas İldırımın və Məhəmməd Şəhriyarın "Azərbaycan”ları öz tragizminə və
dəhşətli reallıqlarla yaxından səsləşdiyinə görə, fərqlənir. Xanəli Kərimli öz
"Azərbaycan”ını məhz bu yöndə və üslubda düşünmüş və Azərbaycan poeziyasının "Azərbaycannamə” ənənəsinə qiymətli bir töhvə
vermişdir.
Sənsiz bizim bundan belə yaşamağa haqqımız yox,
Haqlı ikən haqsızlaşan, haqqı talan, Azərbaycan!
Adətən Vətən mövzusundakı şeirlərdə bir çox
müəlliflər müsibət və faciələrin təsvirində belə bir ümüd yeri, bir işıq yeri
qoymağa çalışırlar. Söz sənətinin, bədii gerçəkliyin təcrübəsi göstərir ki,
bəzən milli və ya insani sonun çatdığını
müəllif dərindən dərk etsə belə, onu təsdiq və tərənnüm etməyə cəsarət etmir.
Bu fövqəladə təcrübənin də bizim ötən əsr ədəbiyyatımızda meydana çıxdığını
görürük. Xanəli Kərimli də ustadları Almas İldırım və Məhəmməd Şəhriyar kimi
milli qiyamətdən qurtuluşun yeganə yolunun "ölüm və olum” seçimindən keçdiyini
göstərir.
Daha bıçaq sümükdədir, taleyinə özün qol çək,
Əyninə gey kəfənini, kəfəni qan, Azərbaycan!..
İstedadla yazılmış vətən şeirləri həqiqi vətən
dərsliyidir. Müstəqillik dövründə poeziyamız və ümumilikdə isə ədəbiyyatımız bu
istiqamətdə xeyli uğurlar qazanmışdır. Amma bu mövzuya və onun bədii həllinə
ədəbi tənqiddə birmənalı yanaşmayanların
da varlığını etiraf etməliyik. Bəzi müəlliflər ədəbi prosesdə bir sıra estetizm
və poetizm təmayüllərini həddindən artıq ideallaşdıraraq vətəndaşlıq lirikasına
yuxarıdan aşağı baxmağı özlərinə rəva görürlər. Daha doğrusu, vətən və
vətənpərvərlik mövzusundakı şeirləri ikinci dərəcəli ədəbiyyat nümunələri kimi
dəyərləndirməyə və təcrübəsiz oxucuları da buna inandırmağa can atırlar. Belə
bir nəzəri-estetik yanaşma ilə qətiyyən razılaşmaq olmaz. Müasir dövrdə, radio
və televiziyanın müxtəlif bəhanələrlə bu müqəddəs vəzifəni yerinə yetirməkdən
boyun qaçırdığı bir vaxtda ədəbiyyatımız, xüsusən, poeziya vətənimiz tarixini
və taleyini tərənnüm etməkdən yorulmursa, bu, nəyə görə kimlərinsə xoşuna gəlməməlidir?!
Biz isə bu fikirdəyik ki, Sabir Rüstəmxanlı,
Zəlimxan Yaqub, Çingiz Əlioğlu, Ramiz Rövşən, Eldar Baxış, Rafiq Yusifoğlu,
Əlirza Xələfli, Əhməd Qəşəmoğlu, Vaqif Bəhmənli, Adil Cəmil, Rəşad Məcid,
Əbülfət Mədətoğlu, Akif Azalp kimi bir
çox müasir şairlərimizin, o cümlədən Xanəli Kərimlinin vətən və Azərbaycan
haqqındakı şeirləri geniş tədqiq, təbliğ və tədris olunmalıdır. "Payız
duyğuları” kitabında vətənimizin şərəfinə yazılmış, milli qürur və iftixar
duyğularını oyadan, gözəl milli nəğmələr təsiri bağışlayan onlarla şeirlər bu
qənaəti daha da möhkəmləndirir.
Yaşar
Qasımbəyli