Türkçülüyün nəzəri və praktik inkişafı, yeni hədəfləri
Türkçülük fikrini dil, tarix
və kültür üçbucağına yerləşmiş və "müdafiə” xəttində qalmış bir
fikir olmaqdan çıxarmağımız lazımdır.
Türkçülük türk dilində danışan və türk soyundan olan xalqlar arasında əlifbada, dildə, fikirdə, işdə, duyğuda və son mərhələdə siyasətdə birliyi hədəf alan fikir axınıdır. Çağdaş dövrümüzdə türkçülüyü mədəni birlik anlamında dəyərləndirməyin lazım olduğunu müdafiə edənlər də vardır.
Vatan ne Türkiye’dir Türklere, ne Türkistan;
Vatan büyük ve müebbet bir ülkedir: Turan.
Cümhuriyyətin qurulmasından sonra Atatürk tamamilə bir türkçü siyasət izləmişdir. Atatürk dövründə türk birliyindən söz açmadan türklər arasında dil, tarix və kültür birliyini təmin edəcək işlər, xüsusilə, elmi sahədə işlər görülmüşdür. Yenidən yazılan tarix və sosioloji sahədəki kitablarda etnik baxımdan türklük şüuru verilməyə çalışılmışdır. Digər tərəfdən Türkiyə Cümhuriyyətinin pul və əskinazlarında Bozqurd kimi türklüyün simvolları istifadə edilirdi. Müasir dövrümüzdə Türkiyədə bir tərəfdən Atatürkçü görünərək Atatürk dönəmində nəşr olunan dil və tarix kitablarını "irqçi” kimi qiymətləndirənlər, əslində, türk millətinə gizli ya açıq şəkildə düşmənlik duyğuları bəsləyənlərdir.
Çalış, idraki kaldır muktedirse ademiyetten!”
Türkçülük türk dilində danışan və türk soyundan olan xalqlar arasında əlifbada, dildə, fikirdə, işdə, duyğuda və son mərhələdə siyasətdə birliyi hədəf alan fikir axınıdır. Çağdaş dövrümüzdə türkçülüyü mədəni birlik anlamında dəyərləndirməyin lazım olduğunu müdafiə edənlər də vardır.
Sovetlər Birliyi dövründə "Böyük Sovet
Ensiklopediyası”nda türkçülük (türk birliyi, pantürkizm, turançılıq) həqiqi
mahiyyətinə zidd olaraq "türk mürtəce burjua mülkədarlarının öz məqsədləri üçün
bütün türkdilli xalqları Türkiyə hakimiyyəti altına almağı nəzərdə tutan irqçi
anlayış” kimi göstərilmişdir.
Türkiyədə Rusiyanın hakimiyyəti altında yaşayan
türklər arasındakı fikir axınlarını izləmək mümkün olmadığı üçün türkçülük
fikrinin ortaya çıxması Osmanlı dövlətinə, xüsusilə, Çar Rusiyasından köç etmiş
xaricilərin nəşr etdikləri əsərləri ilə əlaqələndirilirdi. Məsələn,
Osmanlı dönəmində Osmanlı dövləti sərhədlərindən kənarda yaşayan türklərə
marağın fransız tarixçisi Leon Cahunun 1896-cı ildə nəşr etdirdiyi "Asiya
tarixinə giriş: Türklər və Moğollar”
adlı əsərinin 1899-cu ildə Nəcib Asim Bəy tərəfindən edilən türk tərcüməsi ilə
başladığı bildirilir. Lakin Azərbaycandakı nəşrlər, türkçülük fikrinin 1804-cü
ildə tatar türklərindən olan ilahiyatçı Kursavinin "İslam dinində müasirləşmə”
fikrini irəli sürən məqaləsiylə başlandığını göstərir. Kursavi bu məqaləsində
"Cədidçilik” fəlsəfəsini "modern təhsil, qadın-kişi bərabərliyi, fərqli dinlərə
qarşı humanist münasibət, türklərin mədəni birliyi, Avropanın mədəni
dəyərlərinə bağlılıq” kimi müəyyənləşdirmişdir. 1844-cü ildə Kazan şəhərində
Cədid (Yenilik) hərəkatı ortaya çıxmışdır. Tatar türklərinin paytaxtı Kazan
şəhərində meydana gələn Cədidçilik (Yenilikçilik) hərəkatı "müasirləşmə, təhsil
islahatı” ideyasını müdafiə etmiş və "tarixdə ilk dəfə dindən ayrı türk
kimliyi” fikrini ortaya
qoymuşdur.
Turançılıq fikri Hüseynzadə Əli Turanın 1892-ci ildə yazdığı şeiri ilə
yeni ruh qazanmışdır. 1892-1905-ci illər arasında Turançılıq ideyası ilə türk xalqlarının
bir-birini tanıması və qarşılıqlı əlaqəsi üçün "mədəni birlik” nəzərdə
tutulurdu.
Rusiya müsəlmanları 1905-ci ildəki inqilab
qığılcımlarını görüncə mədəni və siyasi sahədə birlikdə fəaliyyət göstərməyə
qərar verdilər. Krım tatar
türklərindən İsmayıl Qaspıralı yayınladığı "Tərcüman” qəzeti ilə Rusiya
türklərinin mədəni oyanışı ideyasının liderlərindən birinə çevrildi. 15-28
avqust 1905-ci il tarixlərində İsmayıl Qaspıralı, Azərbaycan türklərindən Hüseynzadə Əli Turan,
Kazan tatar türklərindən Yusif Akçura, Başqırd türklərindən Zəki Validi (Toğan)
Nijni Novqorod şəhərində Bütün Rusiya Müsəlmanları Konqresini təşkil etdilər.
Rusiya müsəlmanlarının digər görkəmli isimləri, Azərbaycan türklərindən Əhməd
bəy Ağaoğlu, Kazan tatar türklərindən Sadri Maksudi (Arsal) və qazax
türklərindən Mustafa Çokayev (Çokay) də bu konqresdə iştirak edirdilər.
İnqilabın məğlubiyyətə uğradığı bəlli
olduqdan sonra 1906-cı ildə Rusiyadakı türk və müsəlman aydınlarının böyük bir
qismi Rusiyanın nüfuz dairəsi xaricinə qaçmaq məcburiyyətində qaldıqları üçün
Osmanlı dövlətinə, İstanbula gəldilər. Bu şəxsiyyətlər "İttihat və Tərəqqi”
təşkilatına daxil oldular.
Bütün türkçülər bu fikrə şərik olmasalar da,
Birinci Dünya Müharibəsinin başlaması ilə Ənvər Paşa başda olmaqla bəziləri
türk birliyi fikrinə siyasi bir anlam vermişdilər. Lakin siyasi baxımdan türk
birliyinin necə reallaşacağı fikri müzakirə olunmamışdı. Türk birliyi Qafqaz, Krım, Kazan və Türküstan türklərinin
Osmanlı türklərinin idarəsinə daxil olması ilə gerçəkləşəcəkdirmi? Yaxud bu
bölgələrdə yaşayan türklər bir federasiyanın parçası olacaqdırlarmı? İnsan və
hakimiyyət necə bölüşdürülməlidir? Bu ərazilərdə yaşayan və türk olmayan etnik
qrupların taleyi necə olacaqdır? İqtisadi resurslar necə bölüşdürülməlidir?
Məsələn, bir nümunəyə diqqət yetirək. Osmanlı dövlətində monarxiya davam
edərkən Ənvər Paşa siyasi birlik uğrunda
çalışırdı, lakin 28 may 1918-ci ildə Tiflisdə Azərbaycan Milli Şurası
tərəfindən Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti elan edilmişdi. Məclis açılana
qədər müvəqqəti şura elan edilərək türkçü aydın Məhəmməd Əmin Rəsulzadə rəhbər
seçilmişdi. Bu inkişaf proseslərindən də aydın olduğu kimi, Osmanlı dövləti
xaricində yaşayan türklərin türk birliyi idealı siyasi birlik mənası daşımırdı.
Əgər siyasi birlik düşünülsəydi, Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti elan
edildikdən sonra Osmanlı dövləti ilə birləşmək qərarı verilərdi.
Bu və buna bənzər heç bir sualın cavabı
araşdırılıb çözülmədən siyasi bir birlik arxasınca qaçmaq bir xəyal arxasınca
yürümək olacaqdır. Elə də oldu.Ənvər Paşanın siyasi birlik ideyasının
uğursuzluğu dəyərləndirilərkən türk birliyi fəlsəfəsinin müxtəlif tərəflərdən
müzakirə edilərək ortaq düşüncəyə yetişmədiyini də göz önünə almaq lazımdır.
"İttihat və Tərəqqi” dönəmində Ziya Gökalpın
məqalələri, Ömər Seyfəttinin hekayələri, Məmməd Əmin Yurdaqulun şeirləri, Xalidə Ədipin "Yeni Turan”
romanı, Fuad Köprülünün ibtidai siniflər üçün hazırladığı "Turan” kitabı Turan
düşüncəsinin yayılmasında mühüm rol oynamışdır.
Mirseyid Sultanqaliyev 1920-ci ildə Bakı Konqresindən
sonra ortaya qoyduğu fikirlərlə Türküstan türk cümhuriyyətlərində yaradılmış
Kommunist partiyalarının türk kimliyinə əsaslanan bir dövlət qurmasına
yönəldilmiş fəaliyyəti ilə diqqəti cəlb edirdi. O, Sovetlər Birliyi daxilindəki
türk xalqlarını kommunizm prinsipləri ətrafında birləşdirmək istəyirdi, lakin
bu mübarizəsi "siyasi sapma” olaraq dəyərləndirildi və M.Sultanqaliyev məhkum olundu. Sultanqaliyevi türkçü kimi dəyərləndirməsəm də, rəhmətlik ustadımız Turan Yazqan
söhbətlərimizdə ondan türkçü-turançı kimi söz etdiyindən M.Sultanqaliyevi xatırlatmaq istədim.
Birinci Dünya
Müharibəsindən sonra bir sıra aydınlar Turançılıq fikrindən uzaqlaşdıqlarını
elan etdilər. Məmməd Əmin Yurdaqul əsərlərində "Turan” əvəzinə "vətən”
qavramını işlətməyə başladı. Əhməd bəy Ağaoğlu, Xalidə Ədip və Yusif Akçura
kimi aydınlarımız da 1922-ci ildə Turançılıq ideyasından vaz keçdiklərini
bildirdilər. Buna baxmayaraq Ziya Gökalp 1923-cü ildə dövlət tərəfindən nəşr
olunan "Türkçülüyün əsasları” adlı əsərində Turançılığı "uzaq məfkürə” elan
etdi. Atatürkün "fikirlərimin atası” kimi dəyərləndirdiyi Ziya Gökalp sözügedən
əsərin yayınlanmasından sonra Mustafa Kamal tərəfindən millət vəkilliyinə
namizəd irəli sürüldü. Çünki milli mücadiləyə "İttihad və Tərəqqi” təşkilatının
türkçü və turançı kadrları böyük dəstək vermişdilər.Reşit Saffet Atabinenin 1930-cu ildə nəşr etdirdiyi "Türklük və
Türkçülük izləri” adlı kitabının Türk Ocaqları arasında böyük bir marağa səbəb
olmasından sonra Türk Ocaqları Atatürkün əmri ilə bağlandı. Bu tarixdən sonra
bir sıra türküçü-turançılar Fransa, Almaniya, Finlandiya kimi ölkələrə
getdilər. Məhəmməd Əmin Rəsulzadə noyabr 1934 - iyul 1939-cu illərdə "Qurtuluş”
dərgisini, Mustafa Çokayın qurduğu Türkistan Milli Konseyi 1931-ci ilin
dekabrından sonra "Yaş Türkistan” (Genç Türkistan) dərgisini, İdil Ural Milli
Komitəsi 1932-1939-cu illər arasında tatar
türkcəsində çıxan "Yeni Milli Yol” dərgisini Berlində, İbrahim Arifulla 1932-ci
ildən etibarən "Yeni Turan” qəzetini Helsinkidə nəşr etmişdir.
"Türk birliyinə inanıram və onu görürəm”
deyən və "Türkçülüyün Əsaları”nı yazan Ziya Gökalpı "fikirlərimin atası” hesab
edən Atatürkün türkçü və turançı aydınlarla sözügedən münasibəti Turançılığın
"uzaq məfkürə” əvəzinə "yaxın məfkürə” halına gətirilməsi düşüncəsi ilə çox
bağlı idi. Çünki Osmanlının küllərindən doğan Türkiyə Cümhuriyyətinin öz
ayaqları üzərində durması düşünülməsi lazım olan ilk məsələ idi.
Ziya Gökalpın məşhur bir mənzuməsində
işlətdiyi aşağıdakı beyt o dönəmdəki türkçü-turançı düşüncəsinin özəyi hesab
edilirdi:
Vatan ne Türkiye’dir Türklere, ne Türkistan;
Vatan büyük ve müebbet bir ülkedir: Turan.
Cümhuriyyətin qurulmasından sonra Atatürk tamamilə bir türkçü siyasət izləmişdir. Atatürk dövründə türk birliyindən söz açmadan türklər arasında dil, tarix və kültür birliyini təmin edəcək işlər, xüsusilə, elmi sahədə işlər görülmüşdür. Yenidən yazılan tarix və sosioloji sahədəki kitablarda etnik baxımdan türklük şüuru verilməyə çalışılmışdır. Digər tərəfdən Türkiyə Cümhuriyyətinin pul və əskinazlarında Bozqurd kimi türklüyün simvolları istifadə edilirdi. Müasir dövrümüzdə Türkiyədə bir tərəfdən Atatürkçü görünərək Atatürk dönəmində nəşr olunan dil və tarix kitablarını "irqçi” kimi qiymətləndirənlər, əslində, türk millətinə gizli ya açıq şəkildə düşmənlik duyğuları bəsləyənlərdir.
İkinci Dünya Müharibəsindən əvvəl, bir sıra
Avropa ölkələrində, xüsusilə də Almaniya, İtaliya və İspaniyada "üstün millət”
fikri geniş yayılmışdır. Hər üç millət öz qövmünün üstün olduğuna inanırdı.
Həmin axın dalğa-dalğa yayılarkən türkçülük düşüncəsi "irqçilik” kimi meydana
çıxan Avropa axınlarının təsirinə məruz qalmadı. Bu fikri türkçülük ideyasını
müdafiə edənlərin qətiyyən türk irqçiliyi düşüncəsinə sahib olmadıqlarından da
asanlıqla anlaya bilərik. Eyni zamanda, türklərin minillik dövlət ənənələri,
həyat fəlsəfəsi və kültürü də "irqçilik” fikrinə uyğun deyildi.
Hüseyn Nihal Atsız tərəfindən 1932-ci ildə İstanbulda nəşr olunan "Atsız Məcmua”, 1933-1934-cü illərdə yayınlanan "Orhun” və bir çox
yerlərdə "Halkevleri” tərəfindən nəşr edilən
dərgilər türkçülük fikrini daim çağdaş düşüncədə mühafizə etdi. Zəki Validi Toğan 1939-cu ildə
yayınladığı "Bugünkü Türkistan ve Yakın Mazisi” adlı kitabında "Turan”ı "yaxın məfkurə” kimi təqdim
etdi. Reha Oğuz Türkkanın 1939-cu ildə
nəşr etdiyi "Bozkurt”, Fethi Tevetoğlunun
1943-ci ildə Samsunda yayınladığı "Kopuz”, Orhan Seyfi Orhonun 1941-1944-ci illər arasında İstanbulda dərc etdiyi "Çınaraltı”
dərgiləri türkçülük fikrinin inkişafı və geniş yayılmasında çox böyük xidmətlər
göstərmişdir.
İkinci Dünya Müharibəsi türkçüləri o zamana
qədər düşünülməmiş bir problemlə qarşı-qarşıya qoydu. Almaniya və Sovetlər
Birliyi müharibə aparırdı. Sovetlər ölkədəki türk əhalisinin sayını azaltmaq
üçün cəbhənin ön sıralarına türk əsgərlərini göndərirdi. Bununla da ən şiddətli
hücumlarda türklər qətlə yetirilir, yaralanır və ya əsir düşürdülər.
Zaman keçdikcə Sovetlər Birliyi ordusunda
Almaniyaya qarşı vuruşarkən əsir düşən türklərin sayı xeyli artmağa başladı.
Bunlardan bir qismi "bu savaş bizim savaşımız deyil” düşüncəsilə alman ordusuna
könüllü şəkildə təslim olmuşdular. Daha sonra Almaniya ilə alman ordusuna
təslim olan türklər arasında gizli bir anlaşma bağlandığını düşünməyimizi
zəruri edən hadisələr reallaşmağa başladı. Bu dəyərləndirməni indi daha dəqiq
və konkret ifadə edə bilirik. Alman arxivləri tamamilə araşdırılmadığı üçün tam
əminliklə söyləməsək də, Almaniyanın əsir türklərə "savaşı qazansaq, Sovetlər
Birliyi daxilində yaşayan türklər müstəqil dövlətlərini quracaqlar” kimi söz
verdiyini təxmin edə bilərik. Ən azından sözügedən dövrün canlı şahidlərinin
xatırladıqlarından əldə etdiyimiz məlumatlar bu istiqamətdədir.
Daha sonrakı proseslər zamanı alman ordusunda
əsir türklərin əsgəri birliyi
təşkil edildi. Almaniya ordusundakı türk birliyi Almaniya sıralarında Sovetlər
Birliyinə qarşı döyüşməyə başladı. Bu əsgərlərə "legion” adını vermək,
fikrimcə, haqsızlıq olardı. Çünki onlar pul qarşılığında deyil, ölkələrinin
müstəqilliyi uğrunda savaşırdılar.
Almaniyanın məğlub olacağı hiss edilməyə
başlandığı zaman Türkiyə İngiltərə və ABŞ ittifaqına yaxınlaşmağa başladı. Bu
mərhələdə mətbuat səhifələrində türkçü və turançıları "irqçi” kimi göstərən
yazılar nəşr olunmağa başladı. Vəziyyət daha da kəskinləşərək rus işğalı
altındakı vətənlərini qurtarmağa çalışan qardaşlarına yardım edən və mənəvi
dəstək göstərən türkçü-turançılar xarici dövlətlərin "xidmətində” elan edildi
və addım-addım təqib olunmağa başlanıldı. Bununla əlaqədar olaraq türkçü və
turançı gənclər 3 may 1944-cü ildə İstanbul və Ankara şəhərlərində "Kommunizmə
etiraz” mitinqi keçirməyə başladılar. Bu mitinqdən sadəcə 6 gün sonra türkçü və
turançıların liderlərinin böyük bir qismi "mən türkçü bir rəhbərəm” deyən Şükrü
Saraçoğlu hökuməti tərəfindən həbs edildi.
Bu mitinq
günü ilk dəfə 3 may 1945-ci il tarixində Tophane Askeri Hapishanesi’ – Topxana
Hərbi Həbsxanasında Hüseyn Nihal Atsız, Nejdət Sançar, Zeki Velidi Togan, R.
Oğuz Türkkan və digər türkçülər tərəfindən qeyd edilmişdir. Sonralar bu tarix
"Türkçülər bayramı” kimi qəbul edilmişdi. Uzun illər "Türkçülər bayramı” kimi
müəyyən edilən sözügedən tarix daha sonrakı mərhələdə zahirən milliyyətçi görünən bir qrup şəxslər və dərnəklər tərəfindən "Türkçülər günü”, sonra da
"Milliyyətçilər günü” olaraq qeyd olunmağa başladı. Nihal Atsız daha sonrakı illərdə yazdığı
yazılarında 3 may gününü belə dəyərləndirirdi: "... Ali Suaviler, Süleyman Paşalar,
Məmməd Əminlər, Ziya Gökalplar, Rıza Nurlar yalnız duyğu, düşüncə, iş türkçüsü
idilər. Hərəkat türkçüsü olmamışdılar. Çırağan basqını türkçü Ali Suavinin siyasi
bir hərəkatı olmuşdur. Bunun türkçülərlə əlaqəsi yox idi. Sihhiyə vəkili olduğu
zaman qeyri-türkləri uzaqlaşdıraraq yerinə türkləri yerləşdirən Rıza Nur
faktiki türkçülük edirdi. Lakin bu da hərəkat deyildi.
Türkçülükdə ilk hərəkatı 3 may 1944-cü il
çərşənbə günü Ankarada bir neçə min məchul türk gənci etdi. Bu baxımdan
türkçülük tarixində onların xüsusilə şərəfli yeri
vardır…
Xoşlanmayanlar onu mənimsəməsinlər. Yalnız
özlərinə bənzəyənlər, yəni türkə bənzəməyənlər onu yadırğasın. Biz 3 mayı sevməkdə
davam edəcəyik… Türkçülər! Toplu şəkildə və ya yalnız olaraq, hər yerdə 3 mayı
yad edək. Yad edək və Kürşadın xatirəsinin ucaldaq…
Ne mümkün zulm ile bidad ile imha-ı
hürriyet,Çalış, idraki kaldır muktedirse ademiyetten!”
İsmət
İnönünün rəhbərliyi dönəmində (1938-1950-ci illər arasında) türkçü
təşkilatlar və dərgilər "Turançı” ittihamı ilə bağlanmış, türkçü elm və fikir
adamları təzyiqlərə məruz qalmış və həbs edilmişdir. Nihal Atsızın başçılıq
etdiyi türklər 1944-cü ildə həbs edilmiş və insanlığa zidd işgəncələrə məruz
qalmışdır. İnönü dövründə Türkiyədəki türkçülər
məhkəmələrdə ağır cəzalara məhkum edilmiş,
həbs edilən elm və fikir adamları İstanbul
Sirkəçidəki Sansaryan
Handa eni və boyu 1 metr olan "tabut”lara qoyulmuşdur.
İkinci Dünya Müharibəsindən sonra türkçülük
düşüncəsi "anti-kommunist” və "Sovetlər Birliyində yaşayan türklərin
müstəqilliyinin əldə olunmasına” istiqamətləndirildi. Bu görüşlər 1950-ci ildən sonra Demokrat Partiyası və
daha sonra da Demokrat Partiyasından ayrılan Mareşal Fevzi Çakmakın qurduğu Millət Partiyasında irəli
sürülürdü. 1969-cu ildən etibarən Milliyyətçi Hərəkat Partiyası
türkçü-turançıları birləşdirdi. Lakin bu birlik 1972-ci il Adana Konqresinə
qədər davam etdi. "Hilalçılar” türklüklə islamın ayrılmaz olduğunu müdafiə edir
və Milliyyətçi Hərəkat Partiyasının daha "islamçı” bir xətlə inkişaf etməsini
irəli sürürdülər. "Bozqurdçular” isə Milliyyətçi Hərəkat Partiyasının türk
kültürü istiqamətindən qətiyyən kənarlaşmaması mövqeyində dayanırdılar.
Nəticədə "Hilalçılar” qazandı. Bozqurd və Hilal müzakirələrinin keçirildiyi
həmin konqresdə başda Atsız olmaqla bir çox
insan Milliyyətçi Hərəkat Partiyasından uzaqlaşdı. Bu ayrılmalar Türkeşin Atsızın cənazə törənində iştirak etməməsi ilə daha da nəzərə
çarpdı.
Milliyyətçi Hərəkat Partiyası 1972-ci ildən
etibarən islam düşüncəsini türkçülüklə birləşdirməyə
çalışınca türkçülük ideyası da zəifləməyə başladı. Eyni dövrdə ABŞ-da Sovetlər
Birliyini "yaşıl kəmər” (İslam çevrəsi) ilə
mühasirə etmək fikrinin ön planda olduğunu da
xatırlatmaq lazımdır. Türkiyədə 1974-cü ildə sosialist-sosial Cümhuriyyət Xalq
Partiyası (CHP) və "İslamçı” Milli Selamet Partiyasının (MSP) "koalisiya
hökuməti” qurmalarını da ABŞ-ın "yaşıl kəmər siyasəti” ilə
əlaqələndirmək mümkündür. Çünki ABŞ Sovetlər Birliyi müsəlmanları arasında
meydana çıxacaq islami oyanışın nəticə etibarilə onun parçalanmasına gətirib
çıxaracağını proqnozlaşdırırdı. Bu məqsədlə, xüsusilə, Sovetlər Birliyinə qonşu
olan müsəlman ölkələrdə "ABŞ nəzarətində bir islami oyanış” ABŞ siyasətinə
uyğun idi.
1980-ci ildən Sovetlər Birliyinin dağılmasına qədər
türkçülük geniş şəkildə gündəmə gətirilmədi. Türkiyədə 12 sentyabr 1980-ci il
tarixində gerçəkləşən hərbi çevriliş ilə milliyyətçilərin liderləri həbs
edilmiş, dərnəklər və siyasi təşkilatlar bağlanmış, siyasi fəaliyyətləri
yasaqlanmışdır. Lakin türk respublikaları Sovetlər Birliyindən ayrılmağa
başlayınca türkçülük fikri yenidən ön plana çıxdı.
1990-cı ildən sonra mətbuat sferasında Altan
Deliormanın nəşr etdirdiyi "Orkun” dərgisi 2006-cı ilə qədər türkçülüyün səsi
oldu. Digər tərəfdən, professor Turan Yazqan Türk Dünyası Araşdırmaları Vəqfi
vasitəsilə türkçülüyü sadəcə fikir olaraq müdafiə etmədi, eyni zamanda, praktikasını ortaya qoydu. Türk
dünyasında gerçəkləşdirdiyi fəaliyyətləri və xüsusilə azad bazar
iqtisadiyyatına keçmək üçün Azərbaycanda göstərdiyi fəaliyyətlərinə görə
Sovetlər Birliyinin o dövrdəki başçısı M.S.Qorbaçov tərəfindən belə təqdir
edildi. Türk ölkələrində açdığı məktəblərlə, həyata keçirdiyi mədəni
fəaliyyətlərlə praktik türkçülüyün də rəhbəri oldu. Fasiləsiz olaraq hər il
gerçəkləşdirdiyi Türk Dünyası Cocuk Şöləni, nəşr etdirdiyi dərgilər, kitablar,
açdığı kültür mərkəzləri, Türkiyə türkcəsi kursları, bazar iqtisadiyyatı kimi
kurslarla türk respublikalarının dünya şərtlərinə sürətli uyğunlaşması üçün
əlindən gələn hər şeyi etdi. Türk dünyasının ziyalılarını Türkiyə,
Türkiyə və Avropadakı türk ziyalılarını da türk
aydınları ilə görüşdürdü.
Turan Yazqan türk dünyasının iqtisadi
qaynaqlarının türklər tərəfindən istehsalı və dəyərləndirilməsi fikrini israrla
müdafiə edərək türkçülük fikrinə iqtisadi baxış bucağı qazandırdı. Digər
tərəfdən, türk birliyinin gerçəkləşməsinin önündəki əngəlləri yenidən analiz
edərək yeni həll yolları təqdim etdi və bunları birbaşa özü reallaşdırmaq üçün
çalışdı. Buna görə də Turan Yazqanın türkçülüyü təcrübə ilə uyğunlaşdırması
yolundakı fəaliyyəti hökumət ortağı kimi dövlət qaynaqlarından istifadə etmək
imkanı əldə edənlər başda olmaqla bu günə qədər heç bir türkçü tərəfindən
edilməmişdir. Təəssüf ki, yaxın gələcəkdə də Turan Yazqanın etdiyi xidmətlərdən
daha artığını edə biləcək bir türkçü görünməməkdədir.
Türk birliyi fikri başlanğıcda "dildə,
fikirdə, işdə birlik” kimi ortaya çıxsa da, inkişaf edən dünya şərtlərinə görə
Turan Yazqan tərəfindən bu kontekstdə "əlifbada birlik” xüsusilə
vurğulanmışdır. Turan Yazqan türk birliyinin gerçəkləşməsinin önündəki ən böyük
əngəllərdən birinin türk xalqlarının "42 fərqli əlifba” istifadə etməsində
olduğunu göstərirdi. Bu görüş başqa türkçülər tərəfindən o zamana kimi gündəmə
gətirilməmişdir. Buna görə də Qaspıralı tərəfindən ortaya qoyulan "dildə,
fikirdə, işdə birlik” fikri Turan Yazqan tərəfindən "əlifbada, dildə, fikirdə,
işdə birlik” şəklində vurğulanmışdır.
Digər tərəfdən, bir mühüm məqamı da qeyd
etmək lazımdır. Türk birliyinin təminatı vacib şəkildə "duyğu birliyi”nı
qorumaqla mümkün olacaqdır.Müasir dövrümüz türkçülük və Turan
düşüncəsini, coğrafiyasını daha da dəqiqləşdirməkdədir. Fikrimcə, "harda türk
xalqından bir insan yaşayırsa, ora türk torpağıdır”. Bu insan mərkəzli bir
türkçülük anlayışdır. Bu anlayışı tarixi coğrafiya baxımından da dəyərləndirə
bilərik. Buna görə də "türk icmalarının tarixdə və günümüzdə yaşadığı torpaqlar
türk coğrafiyasıdır”.
Bir türk dünyanın harasında yaşayırsa-yaşasın,
hansı inanc və məzhəbə sahib olursa-olsun, Çin səddindən Vyanaya, Sibirdən
Sudana, günümüzdəki Hindistandan Polşaya qədər tarixdə yaşamış bütün türk
dövlətlərinin mirasında eyni dərəcədə haqq sahibidir. Murmanskdan Hindistana,
Vladivostokdan Sudana, Yəməndən Mərakeşə, Mərakeşdən Polşaya uzanan xətt sanki
bir "Türk paxlavası” simvolikası cızır.
Tarix boyunca türk dövlətlərində qardaş kimi
yaşayan xalqların nəvələri günümüzdə və gələcəkdə də qardaşcasına yaşayacaq,
qaynaqlarını ədalətli şəkildə bölüşəcəklər. Tarixdə yüzlərlə şəhəri birlikdə
fəth etdiyimiz kimi, kosmosun fəthi üçün də yeni bir nəsil yetişdirəcəyik.
Türkçülük fikrini dil, tarix və kültür üçbucağına yerləşmiş və "müdafiə”
xəttində qalmış bir fikir olmaqdan çıxarmağımız lazımdır. Əvvəlcə istehsal
edəcəyik, sonra rəqabət istehsalını ortaya qoyacağıq. Üçüncü mərhələdə "qlobal
istehsal və qlobal rəqabət” yaradacağıq.
Önümüzdəki əlli il üçün türkçülər istehsal etdikləri malları dünyanın
hər ölkəsinə satmağı hədəfləməlidirlər. Getdiyimiz hər ölkədə "Türkiyədə
çıxarılan Türk malı”, "Azərbaycanda istehsal edilən Türk malı”, "Qazaxıstanda
çıxarılan Türk malı ...” görmək ana hədəfimiz olmalıdır. Türkçülər "İqtisadi
türkçülük” ideyasını ön plana çıxararlarsa, türk ölkələrinin inkişafına, yeni iş
sahələrinin açılmasına, sosial rifah və mədəni səviyyənin yüksəlməsinə kömək
edə bilərlər. Türkçülük Türk millətini hər bir sahədə dünyanın millətləri ilə
rəqabət edəcək səviyyəyə aparmaq idealıdır.
Türkçülük fikrinə yönəldilmiş haqsız
"irqçilik” ittihamlarına qarşı gur bir səslə "tarix boyu türk dövlətlərində bir
arada və hüzur içində yaşayan bütün xalqlar türklərə dost millətlərdir”
sözlərini söyləyə bilərik. Bu anlayışın bizi "ortaq atalar”, "ortaq coğrafiya”,
"ortaq tarix”, "ortaq fəaliyyət” fikrinə aparması üçün daha çox fəlsəfi müzakirələr etməyimiz,
mühakimələr aparmağımız lazımdır.
Türkçülük qətiyyən irqçilik deyil. Türklərin
simasında dünya sülhünün mühafizəsi, iqtisadi qaynaqların ədalətlə bölünməsi,
hər kəsin inancını azad şəkildə yaşadığı, fikirlərini sərbəst şəkildə dilə
gətirdiyi, insan haqq və azadlığının qorunduğu yeni bir dünya idealıdır. Türkçülük fikri irqçiliyə qurban edilməyəcək
qədər dəyərli bir fikirdir. Türkçülüyü irqçilik olaraq anlayan və ya anlatmağa
çalışanların böyük bir qismi türkçü görünərək türkçülük fikrini içdən çökdürmək
istəyənlərdir. Digər bir qismi də az oxuduqları və az düşündükləri üçün
məlumatsızlığından türkçülüyü yanlış anlamaqdadır. Bizim türkçülüyümüz
keçmişinə bağlı, irqçilikdən uzaq, demokratik dəyərlərə bağlı, türk icmalarının
seçimlərinə hörmət göstərən, bərabərlik və ədalətə inanan, mühakimə edən,
araşdıran və əldə edən bir nəsil yetişdirmək, türk millətini mədəni millətlər
arasında ən üst səviyyəyə daşımaq hədəfinə yönələn bir fikirdir.
Muhsin Kadıoğlu
Azərbaycan türkcəsinə
uyğunlaşdıran: Bəsirə Əzizəli