Transxəzər hələ bir müddət də layihə olaraq qalacaq
Xəzəryanı dövlətlərin hökumət başçılarının Türkmənistanda keçirilən
birinci Xəzər iqtisadi forumunun yekunları, müzakirə olunan məsələlər medianın
diqqət mərkəzindədir. Türkmənistan prezidenti Qurbanqulu Berdıməhəmmədovun
təşəbbüskarı olduğu tədbir daha çox Rusiya mediasının diqqətindədir. Rusiya
mediası yazır ki, Avaz kurortunda keçirilən tədbirin əsas "oyunçuları” Rusiya
baş naziri Dmitri Medvedyev və İranın "National Gaz” qaz şirkətinin nümayəndəsi
Bəhruz Namdari olub. "Rosbalt” yazır ki, forumda əsas diqqət çəkən məsələlərdən
biri Xəzərin dibi ilə qaz kəmərinin çəkilməsi olub. "İran tərəfi bəyan edib ki,
ötən il imzalanan Bəyannamə Xəzərin statusu ilə bağlı 30 illik mübahisələrə
(onu hələ də İran və Rusiya ratifikasiya etməyib - rosbalt) son qoysa da,
problem həllini tapmayıb. İran tərəfi Xəzər dənizinin dibi ilə qaz kəmərinin
inşası ideyasına qarşı çıxıb və bəyan edib ki, bu, regionun ekologiyasına ciddi
təsir edə bilər. İran təmsilçisi qonşularına təbii qazlarını nəql etmək üçün öz
infrastrukturundan istifadə etməyi təklif edib”, - deyə qəzet yazır.
Müəllif
yazır ki, beləliklə, Türkmənistan və Azərbaycan, eləcə də, Transxəzər qaz kəmərinin
lobbiləri xəbərdar ediliblər: bu mövzunu sakit buraxın. Ardınca da bildirir ki,
Türkmənistana gəldikdə, bu ölkə onsuz da Rusiyanın dediyini deyəcək. Bakının
mövqeyinə gəldikdə, deputat Rasim Musabəyov EurAsia Daily-yə müsahibəsində
bildirib ki, Azərbaycana geniş mənada götürdükdə heç Transxəzər qaz kəməri
gərək deyil. "Bizə bu lazımdırmı? Əvvəlcə istehsal etdiyin qazı müqaviləyə
salmalısan ki, heç kim sonra gəlib qiymət söhbəti aparmasın. Biz Tranxəzər qaz
kəmərinə "yox” demirik. Lakin onun baş tutması üçün köynəyimizi də cırmırıq.
Avropa, sizə lazmdırmı? Türkiyə, sizə lazımdır? Lazımdırsa, gedin
Türkmənistanla, İranla, Rusiya ilə razılaşın. Biz də öz ərzimizdən kəməri
buraxmağa hazırıq və bununla məsələ bitir”, - deyə nəşr R.Musabəyovun
fikirlərini çatdırıb. Müəllif vurğulayır ki, bu məsələdə İranın maraqları
Rusiyanın maraqları ilə üst-üstə düşür. Kreml qəti şəkildə bu ideyanın əleyhinə
çıxmasa da, forumda iştirak edən baş nazir Medvedyev bildirib ki, "Xəzər
dənizində dəniz ətrafı ölkələrin hamısının iştirakı ilə dəqiq və ciddi ekoloji
ekspertiza keçirilməlidir”.
Məqalədə forumda daha bir məsələnin də diqqət mərkəzində olduğu
vurğulanıb. "Nəhayət, Rusiyanın hökumət başçısı əsas məsələdən də danışıb –
Xəzəryanı dövlətlərin regionda sabitliyə məsuliyyət daşımalarından. Baş nazir
bildirib ki, terrorizm, narkotiklərin
qanunsuz dövriyyəsi, mütəşəkkil cinayətkarlıq, nəzarət edilməyən miqrasiya - bu
siyahını davam da etdirmək olar. "Xəzər
hövzəsindən o qədər də uzaq olmayan məsafədə münaqişə ocaqları var. Bu səbəbdən
də bizlər Xəzəryanı dövlətlərin üzərinə hansı məsuliyyətin düşməsini başa
düşməliyik. Təhlükəsizlik və sabitlik olmadan hər hansı bir layihənin inkişaf
etdirilməsi mümkün deyil”, - deyə nəşr Medvedyevin fikirlərini sitat gətirib.
Rusiya Xəzərin və Volqa çayının inkişafına 200 mlrd. rubl yatırmağa, Xəzəryanı
dövlətlərə limanlarını Avrasiyanın nəqliyyat halqasında birləşdirməyə, region
dövlətlərini qlobal iqtisadiyyatda mövqelərini möhkəmləndirməyə çağırıb. Sonra
isə Medvedyev forumda iştirak edən bolqar həmkarı Boyko Borisova Xəzər və Qara
dəniz regionlarının potensialını birləşdirməyi təklif edib. Əlavə edib ki, bu
təklifin nəhəng imkanları var. Müəllif burada bir haşiyə çıxır ki, Moskva və
Sofiya kurort məskənində olduqlarından qaz gərginliyində olduqlarını "unutmağa”
qərar veriblər.
Forumda Türkmənistan prezidenti Xəzər regional logistik mərkəzinin
yaradılması məsələsini də gündəmə gətirib. Onun sözlərinə görə, Xəzəryanı
dövlətlər kontinental yolların ayrıcında yerləşən dənizlə Cənubi Asiya və
Asiya-Sakit okean regionuna, Aralıq dənizinə, Yaxın və Orta Şərq və Rusiya
ərazisi ilə Baltik dənizinə çıxa bilərlər. Onun qənaətincə, bu, bütün
istiqamətlər üzrə əlverişli marşrutlar yaratmağa imkan verər. Bunun üçün isə
Xəzəryanı dövlətlər öz aralarında nəqliyyat məlumatları qurmalıdırlar. Daha
sonra Çinin "Bir dəhliz - bir yol” layihəsini müdafiə edib və əlavə edib ki, bu
layihə Türkmənistanın maraqlarına zidd deyil. Müəllif yazır ki, Türkmənistan
lideri "əsas vəzifə” kimi Xəzəryanı dövlətlərin enerji tərəfdaşlığını inkişaf
etdirməyi görür. "Axı dənizin dibi karbohidrogen ehtiyatları ilə zəngindir və
onların effektiv istifadəsi dənizətrafı dövlətlərin milli iqtisadiyyatlarının
dinamik inkişafına gətirib çıxara bilər. Və burada qeyd etmək yerinə düşər ki,
Rusiya "əsnəmir”. Türkmənistandan qaz almaqla yanaşı, onun neft və qaz
yataqlarının qazılması ilə bağlı sazişlərə imza atıb. Bir vaxtlar bu ölkədən
qovulan "Qazprom” indi artıq onunla əməkdaşlıq etməyə başlayıb”, - deyə müəllif
gəldiyi qənaəti bölüşür.
Bir sözlə, Xəzər iqtisadi forumu kimi bir meydança dənizə çıxışı olan
ölkələr üçün çox effektiv ola bilər. Belə ki, müəllifin qənaətincə, onların hər
biri öz karbohidrogen ehtiyatları, geosiyasi vəziyyəti ilə yüksək risk
zonasında yerləşirlər: "Demək, birlikdə xilas olmaq gərəkdir. Bu istiqamətdə
dənizin hüquqi statusunu müəyyən edən Konvensiyanın imzalanması mühüm bir
addımdır”. Məqalədə qeyd edilir ki, "beşlik” daxilində ciddi fikir ayrılıqları da
var. Medvedyev vəd edib ki, Rusiya tezliklə Konvensiyanı ratifikasiya edəcək,
İran isə belə bir vədi verməyib. Bu, müəyyən mənada ölkədəki daxili siyasi
vəziyyətlə bağlıdır. Lakin problemin həm iqtisadi, həm də siyasi əsasları var.
İran Transxəzər qaz kəmərinin reallaşması ilə qaz rəqabətinin artacağından
ehtiyat edir. Bundan əlavə, Tehran dənizin cəmi 13 faizinin ona çatmasından da
razı deyil. Xəzər arealının digər dövlətləri isə anlayır ki, Qərbin İrana qarşı
istənilən sanksiyası bu ölkə ilə əlverişli əməkdaşlığı məhdudlaşdırır.
Məqalə müəllifinin gəldiyi qənaət budur ki, Transxəzər marşrutu
qeyri-müəyyən müddətə layihə olaraq qalacaq. "Türkmənistanın başqa bir layihəsi
Lazurit dəhlizinə gəldikdə - əfqan-türkmən sərhədindən Xəzər dənizi ilə Cənubi
Qafqaz, oradan isə Türkiyə və Avropaya uzanacaq layihə də çətin ki, Xəzəryanı
dövlətlərin qlobal inkişafına xidmət etsin. Bunlar bir növ nəticəsiz qalan
TRASEKA layihəsini xatırladır”.
Azər NURİYEV