Torağayçay forellərinin qətliamı
Son günlərdə Quba
rayonunda bir nəfərin meşədə cüyür ovladığına görə məsuliyyətə cəlb edilməsinə
dair xəbərlər yayımlandı. Təbiətə zərər vurulması ilə ilgili bu acı xəbər 40 il
bundan əvvəl Qarabağda şahidlik etdiyim başqa bir ağrılı hadisəni mənə yenidən
xatırlatdı. Hörmətli Xalq yazıçımız Çingiz Abdullayev demiş: "bu insanlar heç
ağıllaşmırlar”...
1979-cu il sentyabr
ayının əvvəlləri idi. Həsənriz kəndindən bir qədər yuxarıda, Torağayçayın sahilində
geniş bir düzənlikdə düşərgə salmışdıq. Hədsiz mənzərəli yer idi: yan-yörəmiz
güllü-çiçəkli çəmənlik, ətraflarımız sıx, yam-yaşıl meşə, arxamızda Murovdağ
silsiləsinin ən hündür zirvəsi olan Gamış dağı (3724 m) və lap yanımızdan
axan dağ çayının həzin züm-züməsi. İns-cins görünməyən, sanki dünyadan təcrid
olunmuş sakit bir guşə...
Torağayçay Kəlbəcər
rayonunda Tərtər çayının sol qollarından biridir, kiçik dağ çayıdır, uzunluğu
30-35 km
olar, amma gur suludur. Mənbəyini düz Gamış dağının dibindən çıxan bulaqlardan
götürür. Sahilində heç bir yaşayış məntəqəsi olmadığından suyu tər-təmiz və
soyuqdur. Belə su forel balıqları üçün əsil cənnətdir. Forellər qızılbalıqlar
cinsinə aid olub, əsasən dağ çaylarında, təmiz sularda yaşayırlar. Populyasıya
dövründə isə dağ çaylarının lap yuxarılarına qalxaraq, suyun ən təmiz yerlərində
kürü tökürlər. Balıqlar çox qəribə genetik yaddaşa malikdirlər: harada dünyaya
gəliblərsə, böyüyüb kürü tökmək vaxtı çatanda həmin yerə qayıdırlar.
Deyilənə görə, bir
vaxtlar dağ çaylarımızda külli miqdarda forel vardı. Çay kənarlarında yaşayan əhali
o vaxtlar bu balıqlara nədənsə önəm vermirdilər. Bunun iki səbəbi ola bilərdi:
ya bir millət olaraq balıq ovlamağa, balıq yeməyə, ümumiyyətlə o qədər də həvəsli
deyilik, ya da dağ çayında forel balığını tutmaq müşkül məsələdir. Amma illər
ötdü, dağ camaatı da bu balığın dadını bildi, şəhərdən gələnlərlə birlikdə
çaylarımıza "səlib yürüşləri” təşkil etdilər. Texnikanın, texnologiyanın
nailiyyətlərindən insafsızcasına istifadə edərək, ən müxtəlif üsullarla – kimi
elektriklə, kimi partlayışla, kimi də suya zəhər tökməklə forel sürülərinə dağ
çəkdilər, balıqları məhv etdilər. Və o vaxtlardan çaylarımız forellərə, demək
olar ki, həsrət qaldı.
Yadımdadır, ilk dəfə
forel balığını mən elə Kəlbəcərdə, Tərtər çayının sağ qolu olan Tutqunçayın
yuxarılarında, kiçik Ağzıbir çayında görmüşdüm. Rəhmətlik Vaqif Ramazanovla
(sonralar BDU-nun professoru idi) o tərəflərdə geoloji-axtarış işləri aparırdıq
və bir gün marşruta çıxanda özümüzlə tilov götürdük ki, imkan düşəndə balıq
tutaq. O zaman o, geoloji dəstənin baş geoloqu, mən isə həmin dəstəyə çöl təcrübəsi
keçmək üçün göndərilmiş IV kurs tələbəsi
idim. Vaqif o yerlərə yaxşı bələd idi və çaylarda hələ az da olsa forel
olduğunu bilirdi. Həmin gün cəmi 3 balıq tuta bildik, o da ki, hündür bir şəlalənin
altından. Görünür ki, forellər şəlaləni
keçməkdə çətinlik çəkiblər və ya heç keçə bilməyiblər. Ümumiyyətlə, forel
balıqları çox zirək, güclü və sürətlidirlər, Dağ çaylarında qarşılarına çıxan
hündür maneələri asanlıqla dəf edə bilirlər. Çox böyük olmasalar da, gözəl, mütənasib
bədən quruluşuna malikdirlər. Adətən dağ çaylarında boyları 20-30 sm, çəkiləri
isə 150-250 q arasında dəyişir, nadir hallarda isə 35-40 sm
və 300-500 q böyüklüyündə nümunələrə rast gəlmək mümkündür. Yağlı və tıxsız
olduğundan həm çox dadlıdır, həm də yemək rahatdır. Qarın nahiyəsi gümüşü ağ,
belləri isə bozumtul mavidir, bu səbəbdən onları suda görmək müşkül məsələdir.
Bədənlərindəki xırda qəhvəyi və qırmızı xallar forellərə xüsusi yaraşıq verir.
Həmin xallara görə əhali arasında onlara qızıl xallı balıq da deyirlər. Tutduğumuz balıqları axşam kabab eləyib yedik və onların
dadı hələ də damağımdadır. Sonradan yediyim heç bir balıq o balıqların dadını
vermədi. Doğrudan da dağ çayının foreli başqa aləmdir!
Bəli, əksər çaylarımızda
forel balıqları tükənmişdi, bu, hələ o vaxt idi. İndi isə vəziyyət daha da
ağırdır, nəinki, dağ çaylarımızda, Kürdə, Arazda, hətta Xəzər dənizində belə, bəzi
balıqların nəsli kəsilmək üzrədir. Suların çirklənməsi bir tərəfdən,
brakonyerlik də o biri tərəfdən. Bir sözlə, zülm edirik yazıq çaylarımıza, göllərimizə.
Xəzərin kənarında yaşasaq da, artıq neçə illərdir ki, nərə balığı, onun kürüsü
bizim üçün əlçatmaz olub. Belə getsə kütümə, xəşəmə də həsrət qalacağıq. Bu da
biz insanların ana təbiətə göstərdiyi "qayğı”nın acı nəticələri...
Nə isə, Torağayçayın
sahilində çadırlarımızı qurub düşərgə saldıq. Niyə bu çaya Torağay deyiblər,
bilmirəm. Bəlkə, şırıltısı torağay quşunun nəğməsini xatırladır, o səbəbdən.
Ola bilər, dəqiq bir fikir söyləmək çətindir, amma ruhumuzun dincəldiyi bu
sükunətdə eşidilən tək bir səs - elə bu çayın şirin züm-züməsi idi. Yeri gəlmişkən,
Azərbaycan ərazisində ən hündür (400
m) palçıq vulkanının adı da Torağaydır. Əlaqə varmı? Təbii
ki, mümkündür. Bu da toponimiyamızın düyünlərindən biri, araşdırılmasına
ehtiyac var.
Bir-iki gün keçmişdi,
kimsə çayda çoxlu balıq olduğunu bildirdi. Amma açığı, bu xəbərə ciddi reaksiya
vermədim, çünki tilovumuz yox idi, foreli tutmaq isə o qədər də asan məsələ
deyil. Əslində işimiz çox olduğu üçün heç balıq tutmağa vaxtımız da yox idi.
Amma bir gün...
Gözəl bir yay səhəri
idi. Günəş Keçəldağın yamaclarını bürüyən meşənin arxasından təzəcə boy
verirdi. Torağayçayın suları və çəmənlikdəki şeh damlaları onun şüaları altında
bərq vururdu. Sanki təbiət insana gəl-gəl deyirdi. Mərhum Xalq şairimiz Zəlimxan
Yaqub demiş:
Dağlar mənə gəl-gəl
desə ürəkdən,
Gəlib elə bu yerlərdə
qalardım.
Təbiətlə sevincimi, dərdimi
Bölüb, elə bu yerlərdə
qalardım.
Doğrudan
da qalası yerlər idi, heyif, o cənnət-məkan yerlərdən, qədrini bilmədik. Şair, ruhun şad olsun,
dağların ürəkləri öz qucaqları kimi genişdir və hər zaman gəl-gəl deyirlər,
amma günah bizdədir, getmirik, gedə bilmirik, gedəndə də...
Nə isə, lirik
duyğulardan ayrılıb o günə qayıdaq. Səhər yeməyindən sonra marşrut üçün yola bəzi
hazırlıqlar gördük. Fəhlələrdən ikisinə çayın yuxarı axarı tərəfində, dünən
göstərdiyimiz yerdə 30 m-lik bir xəndək qazmaq tapşırığını verib, hərəmiz bir tərəfə
geoloji-axtarış işlərinə yollandıq. Fəhlələr də öz qazma alətlərini və lazım
olan miqdarda ammonalı (partladıcı maddə) götürüb getdilər.
Axşam tərəfi hamı düşərgədə
idi, təkcə o iki gənc fəhlədən başqa. Soruşdum - dedilər,- hələ qayıtmayıblar.
Düzü, bir qədər narahat olmağa başladıq. Təcrübələri olsa da, partlayış işi istənilən
halda təhlükəlidir. Saat 7-yə işləyirdi, gün batmağa hələ xeyli vardı, amma
onların gecikmələri içərimizdəki hüzuru pozurdu. Ağlımıza cürbəcür fikirlər gəlirdi.
Bir 30-40 dəqiqə də keçdi və uşaqlardan kimsə bərkdən, - odur ey gəlirlər, -
deyə qışqırdı. O tərəfə baxdıq, həqiqətən, uzaqda hündür təpənin üstündə iki nəfər
görünürdü, ağır-ağır yeriyirdilər. Arada itir, sonra başqa bir təpənin üstündə
peyda olurdular. Bellərini əyib ağır-ağır yeriməklərindən belə anlaşılırdı ki,
xəndəkdən çoxlu süxur nümunələri götürüblər. O biri tərəfdən də fikirləşdik ki,
axı, onlara heç kim bu haqda bir tapşırıq verməyib, nə bilirlər, haradan, necə
və nə götürmək lazımdır. Nə isə, biz bu suallara cavab axtarmaqda ikən fəhlələr
gəlib çatdılar. İkisi də irişə - irişə ryukzaklarını (bel çantalarını) yerə
qoyub yorğun və şübhəli nəzərlərlə üzümüzə baxdı.
-
O nədir elə? –
ryukzakları göstərərək soruşdum.
-
Balıqdır.
-
Nə balıq, balıq nədir?
-
Balıq da, xallı
balıq.
-
Sizi balıq tutmağa
göndərmişdik?
-
Yox...
-
Bəs onda bu balıqlar
nə deməkdir? Dinmirlər, gözlərini döyərək baxırlar.
-
Necə tutmusunuz bu qədər
balığı?
Yenə cavab vermirlər.
Getdikcə əsəblərimə hakim kəsilə bilmirəm. Sövqi-təbii olaraq başa düşürəm ki,
bu qədər forel balığını normal üsulla qətiyyən tutmaq mümkün deyil. Hər
ryukzakda 10 kq, ümumən 20 kq balıq olardı.
-
Ə, sizinlə deyiləm,
necə tutdunuz bu balıqları?
Dinmədilər.
Daha da əsəbiləşdim, dişimin dibindən çıxanı dedim, söyüb-söyləndim. Artıq nə
faydası, olan olub, keçən keçib. Qışqırıb-bağırmaqla balıqlar diriləsi deyildi.
Anlaya bilmirdim, bu qədər də nadanlıqmı olar, bu nə vicdansızlıq idi, bunlar
törətmişdilər. Təbiətə, ətraf mühitə belə vəhşi münasibət haradandır bu
adamlarda? Yəqin günah bizdə də olub ki, bu cahilləri vaxtında başa sala bilməmişik,
doğru-düzgün maarifləndirməmişik. Adil müəllim (Adil Məmmədov) məni güclə
sakitləşdirdi. Rəhmətlik yaxşı kişi idi, xeyli yaşı olsa da, hələ çöldə işləyirdi.
Amma şəkər xəstəliyi vardı, o səbəbdən bir az əsəbi və səbirsiz idi. Vaxtı ilə
3 il Əlcəzair Respublikasında işləmişdi, oralardan maraqlı əhvalatlar
danışırdı. Gec evlənmişdi deyə, uşaqları kiçik idi, çöldə onlar üçün çox
darıxırdı. Bir ağsaqqal və alicənab insan kimi həmişə onun hörmətini
saxlayırdım. O da mənim xətrimi çox istəyirdi. Ona görə bir təhər əsəblərimi
cilovladım, yoxsa, az qalmışdı onları düşərgədən qovum, çıxıb getsinlər.
Sonralar
öyrəndim ki, bu "qoçaqlar” xəndək qazmaq əvəzinə çayda çoxlu sayda partlayış edərək
balıqları məhv etmiş və öz yaramaz hərəkətlərinin mahiyyətini anlamadan çaya, ətraf
mühitə ağır zərbə vurmuşdular. Hələ, yığa bilmədikləri nə
qədər balığı da çay aparmışdı. Təbiətə qarşı bu qədər amansızlıq, qəddarlıq
görməmişdim. Təbii ki, onların bu çirkin əməlləri cavabsız qalmadı, mənim təkidimlə
rəis onları işdən qovdu, amma Torağayçaya olan olmuşdu.
Belə
savadsız, cahil insanların ucbatından meşələrimizdə heyvan, çaylarımızda balıq
tükənmək üzrədir, bəs gələcək nəsillərə nə qoyub gedirik? Yaxşı xatırlayıram,
elə həmin hadisədən bir il əvvəl Keçəldağın ətəklərində Tonaşen kəndindən
Valera adlı bir erməni ayı, digər iki erməni fəhləmiz isə cüyür ovlamışdı. Mən
onların da "dərsini” vermişdim, lazımi yerlərə bildirəcəyimlə qorxutmuşdum. Təəssüflər
olsun ki, bu cür nadanlıqlar hələ də davam edir. Aydındır ki, Qubada o cüyür
ovlayanı cərimə edib buraxacaqlar, amma düşünürəm ki, bu, azdır. Məsuliyyəti
daha da artırmaq üçün bu sahədə qanunlarımız sərtləşdirilməli və eyni zamanda,
kütləvi informasiya vasitələri ilə ciddi maarifləndirmə işləri aparılmalıdır.
Rəşid Fətəliyev
geologiya-mineralogiya
elmləri namizədi