Teatrlara necə maliyyə cəlb etmək olar?
İncəsənətin bütün sahələri kimi teatr da maliyyədən
asılı sənət sahəsidir. Teatrda isə ən çox maliyyə vəsaiti tələb edən sahə səhnəqrafiyadır.
Nəzərə alsaq ki, müasir səhnəqrafiya müxtəlif növ texniki avadanlıqlarla və
yeni texnologiyalarla qurulur, o zaman teatrın maddi durumunun maliyyədən nə dərəcədə
asılı olduğunu daha aydın görmək olar. Tamaşaları daha gözoxşayan, rəngarən etmək
üçün isə bu tip texnologiyalardan istifadə artıq qaçılmaz bir reallıqdır.
Bu gün dünya teatrlarında maliyyə çətinliklərini həll
etmək və teatra pul cəlb etməyin bir çox yolları vardır. Bunun üçün müxtəlif
reklam həllərindən istifadə olunur. Əlbəttə ki, teatrın əsas vəzifəsi tamaşa
nümayiş etdirməkdir. Yaxşı, keyfiyyətli tamaşa isə özü-özlüyündə ən gözəl
reklam vasitəsidir. Nəzərə alsaq ki, Avropa və ABŞ-da kapitalizm artıq uzun illərdir
cəmiyyətin həyatına öz təsirini göstərir, bu coğrafiyada teatrların maddi vəziyyətini
təmin etmək nisbətən asandır. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, bunun üçün əhalinin
də maddi və mənəvi səviyyəsinin yüksək olması olduqca vacibdir. Maddi tərəfdən
kifayət qədər təmin olunmuş, lakin teatra marağı olmayan bir cəmiyyətin maddi
imkanının nə teatra, nə də ümumiyyətlə incəsənətə heç bir xeyri dəyməz.
Dünya teatrlarının öz büdcələrinə maliyyə cəlb etmələrinin
bir neçə sınanmış yolu vardır. Beynəlxalq şəbəkədə apardığımız araşdırma göstərir
ki, heç bir böyük teatr sponsozsuz fəaliyyət göstərmir. Dünyaca məşhur "La Skala” teatrından tutmuş,
Moskvanın "Bolşoy Teatrı”nadək ən məşhur və ən "varlı” teatrlar da sponsor və
iyanəçilərlə fəaliyyət göstərirlər. Bunu teatrların internet səhifələrindəki
xüsusi bölmədə də görmək olar. Dünyanın ağır sənaye, maşınqayırma və avtomobil
istehsalçılarının ən nüfuzlu şirkətləri teatrlara sponsorluq edirlər. Bu
sponsorluq həm bir tərəfli, həm də qarşılıqdı ola bilər. Yəni, kifayət qədər
tamaşaçısı olan teatrlar da öz növbəsində şirkətləri reklam edə bilirlər. Öz
çap məhsullarında, afişa və posterlərində bu şirkətlərin loqotipini yerləşdirirlər.
Onu da qeyd edək ki, bir çox ölkələrdə sponsorluq fəaliyyəti ilə məşğul olan
şirkətlər müəyyən vergi güzəştləri ilə təmin olunurlar. Hər halda şirkətlər
üçün bu da bir həvəsləndirici stimuldir.
Sponsorlardan fərqli olaraq, iyanəçilər və
mesenatlar daha "arzuolunan” şəxslərdir. Məsələ burasındadır ki, mesenatlar
teatra iyanə etdikləri məbləğin qarşılığında heç bir xidmət gözləmirlər. Yəni,
adənət belə şəxslər "kölgədə qalmağı” üstün tuturlar. Demək olar ki, bütün Qərb
teatrlarının internet saytlarında "DONATE” yəni "İyanə” səhifəsi var. Bu səhifə
vasitəsi ilə istənilən şəxs istənilən məbləğdə iyanə edə bilər.
2012-ci ildə Gürcüstanın baş naziri seçilmiş "Gürcü
arzusu” partiyasının lideri Bidzina İvanişvili özünün mesenat fəailiyyəti ilə məşhurdur.
Xatırladım ki, İvanişvili siyasi fəaliyyətinə başlamazdan əvvəl Rusiyada böyük
bizneslə məşğul olub. İvanişvilinin təsis etdiyi fond Gürcüstanda müxtəlif
teatrlara, rejissorlara və ümumiyyətlə yaradıcı insanlara böyük məbləğdə iyanələr
edirdi. Mətbuatda verilən məlumatlara əsaslansaq, məlum olur ki, təkcə 2011-ci
ildə Tiflisdəki Kote Marjanişvili adına dram teatrına 594360
lari maliyyə yardımı edilib. Həm də bu yardım teatrın əməkdaşlarına, aldıqları əmək
haqqına əlavə olaraq verilib.
Bir çox teatrlarda "teatrın dostları” adlı bir
qurum yaradılır. Bu quruma adətən ölkənin ictimai-siyasi həyatında seçilən
insanlar, müxtəlif əhəmiyyətli vəzifələri tutmuş şəxslər üzv olur. "Teatrın
dostları” teatrlarda premyeralara dəvət olunur, tədbirlərdə çıxış edirlər. Bu
insanlar bir növ teatrın hamiləri olur və müəyyən dərəcədə teatra maddi kömək
edirlər. Moskvanın dünyaca məşhur "Bolşoy Teatr”ının dostları və himayədarları
qurumu 2001-ci ildə yaranıb. Bura şəhər meri, mədəniyyət naziri, Rusiya
Dumasının bir neçə üzvü daxildir.
İtaliya teatrlarında maraqlı bir təcrübə mövcuddur.
Teatrın zallarında bir neçə yer hər hansı bir şəxs və yaxud məmur tərəfindən
simvolik olaraq alınır. Yəni həmin şəxs teatrdakı oturacaqlardan bir neçəsinin
biletini bir illik və ya bir neçə aylıq alır. İstədiyi zaman özü və istədiyi şəxslərlə
istədiyi tamaşaya gəlib həmin yerdən istifadə edə bilər, bütün digər vaxtlarda
teatr həmin yerlər üçün yenə də tamaşaçılara bilet satır. Bununla da həmin şəxs
teatra kömək etmiş olur. Hesab edirəm ki, bu "layihə”ni Bakıda da müvəffəqiyyətlə
həyata keçirtmək olar.
Milan şəhərinin Pikkolo teatrı dünya teatrları
sırasında özünəməxsus və parlaq yer tutur. Bu teatr 70 il əvvəl yaranıb və ən
yaxşı Avropa teatrlarından biri hesab olunur. Teatr Milan şəhərinin icra
hakimiyyəti, Milan Sənaye Fondu və Mədəniyyət nazirliyi tərəfindən maliyyələşir.
Kifayət qədər maddi qazanca sahib olan bu teatr İtaliya prezidentinin himayəsindədir.
Yəni teatr maddi tərəfdən təmin olunmasına baxmayaraq ölkənin prezidenti də
teatra öz yardımını əsirgəmir.
Azərbaycan dövlət müstəqilliyini bərpa edəndən
sonra ölkəmiz çox ağır zamanlar yaşadı. Sovetlər İttifaqının dağılması ilə
sanki teatr və kino sahələri də dağılmağa başladı. Teatrların maddi təminatı
get-gedə pisləşir və istifadəyə yararsızlaşırdı. Lakin son illər ərzində Azərbaycanda
teatr binaları əsaslı şəkildə təmir edilir, ən müasir avadanlıqlarla təmin
olunurlar. Təmir olunmuş teatr binalarında yeni texnoloji vasitələr
quraşdırılır. Əlbəttə, bunlar hamısı çox müsbət haldır. Amma yuxarıda çəkdiyimiz
misallardan da görünür ki, hər şeyi dövlət büdcəsindən tələb etmək düzgün olmazdı.
Dövlətin teatra göstərdiyi diqqət və qayğı ilə yanaşı ayrı-ayrı şəxslərin,
mesenat və himayədarların da teatra diqqət ayırması gözəl təşəbbüs olardı.
Teatrlara sponsorluq edən, ianələr edən şirkətlər də müəyyən vergilərdən azad
oluna bilərlər. Bunlar teatra dost olmaq istəyənlərin sayını çoxaldar və onlarda
stimul yaradardı.
Uzun illərdir bazar iqtisadiyyatı ilə yaşayan və
kifayət qədər maddi təminatı olan ölkələrdə də, hətta ən zəngin teatrların
saytlarında belə "İanə” bölməsi mövcuddur. Bu təcrübəni ölkəmizdə də
reallaşdırmaq mümkündür. Bir daha xatırlatmaq istəyirəm ki, Azərbaycan tarixində
kifayət qədər mesenat və incəsənət hamisi olan şəxslər olmuşdur və bu gün də
vardır. Teatra maliyyə cəlb etmənin müxtəlif yolları vardır. Bu yolların bir
neçəsi haqqında yazdıq. Hesab edirəm ki, bu vasitələrdən
Azərbaycan teatrlarında da uğurla istifadə etmək olar. Amma istənilən halda
bütün teatrların əsas vəzifəsi keyfiyyətli "məhsul” istehsal etməkdir. Keyfiyyətli
tamaşa nümayiş etdirməklə teatr himayədarların, sponsorların və mesenatların
diqqətini cəlb edə bilər və belə olan halda sponsorlar özü teatrın afişasında
onun loqotipinin nümayiş olunmasına maraqlı olarlar. Teatr özü özünü "brend” səviyyəsinə
gətirməlidir.
Elşad
Əliyev
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru