“Şilan” toponimi necə “Şilyan” oldu?
1845-ci ildə yaradılmış Göycay qəzasının tərkibində
yerləşən yaşayış məntəqələrinin təbii-coğrafi şəraitinə uyğun olaraq, onların
adlanmasında da müəyyən qanunauyğunluqlar müşahidə edilir. Belə ki, təbii-coğrafi
şəraiti baxımından Aran-Şirvan zonasının toponimikasında (əsasən yaşayış məntəqələrinin
adında) ərazinin geomorfoloji-hidroloji-oroqrafik xüsusiyyətləri (Qarasu,
Muğan, Pirsaat, Çayarxı), həmin ərazilərdə məskunlaşmış tayfaların nəsil şəcərələrinin
ünvanı (Qarasaqqallı, Ərəbocağı, Kürdşaban, Atakişili), qədim türksoylu
tayfaların adlarının assimilyasiya və ya yerli dil-şivə quruluşunun fonetik dəyişikliyə
məruz qalması nəticəsində formalaşmış adları (Alpout, Bəydövül, Qarabörk, Bərgüşad,
Çallı, Quşçu, Dəlləkli) özündə ifadə edən toponimlərə hazırda
Kürdəmir, Ucar, Göyçay, Zərdab rayonlarının inzibati-ərazi vahidlərində
daha çox rast gəlinir. Maraqlı cəhət ondan ibarətdir ki, bu toponimlərin
yaranmasına aid tarixi məlumatlar hələ də xalq arasında yaşamaqdadır və yaxud təbii-coğrafi
proseslərlə bağlı yaranan toponimlərə aid hadisələrin təkrarlanması indinin
özündə də baş verir.
Məsələn, rayon mərkəzi kimi adlandırılan "Ucar”
toponiminin yaranmasını buna misal göstərmək olar. Bu mənada iki fərziyyə
mövcuddur. Bunlardan biri "uçar”
sözünün yerli dialektə və şivə tələffüzünə uyğun olaraq sonrada "ucar” kimi
möhürbəndlənməsidir ki, gur sulu Göyçay çayının və onun qolları üzərində torpaq
bəndlərinin tez-tez yuyulması, uçması təhlükəsinin yaddan çıxmaması, xalq arasında təşvişə səbəb olması nəticəsində "Uçar”-"Ucar” toponiminin meydana gəlməsi fikri söylənilir. Yaşlı sakinlərin bildirdiyinə görə, keçən əsrin
30-40-cı illərinədək Göyçay çayının daşması, bəndləri uçurması, təsərrüfat-əkin
yerlərinə ziyan vurması halları müntəzəm olaraq təkrarlanmışdır.
Digər bir fərziyyəyə görə isə Şamaxı bəylərinin otlaq-örüş və ov yerlərinin Kür
çayı sahillərinin ucqar hissəsində yerləşdiyindən, "Ucqar-Ucar” kimi tələffüz edilərək, müasir
deyim şəklinə düşmüşdür. Ucar və Kürdəmir rayonları ərazisində Şilyan inzibati-ərazi
vahidi toponiminin yaranması ilə əlaqədar yaşlılar tərəfindən müxtəlif fikirlər söylənilir. Şilyan toponiminin yaranması barədə coğrafiyaşünaslar R.Yüzbaşovun, K.Əliyevin
və Ş. Sədiyevin "Azərbaycanın coğrafi adları” ("Maarif” nəşriyyatı, 1972)
kitabının 44-cü səhifəsində bildirilir ki, bu ad qəbilə-tayfa ünvanından
götürülmüşdür. Bir cəhəti qeyd etmək lazımdır ki, qədim "Şilan” toponiminə Azərbaycanın
geniş sərhədləri hüdudunda Təbrizdə, Yevlaxda, Şamaxıda rast gəlinir. Bu yer
adının yaranmasına dair bir neçə deyim
mövcuddur. Şilan kəndləri Kür çayına yaxın ərazilərdir, eləcə də bu kəndlərin
yaxınlığında Göyçay və Girdimançay
çayları, Girdiman çayının sağ qolu Qarasu çayı gur axaraq Kür çayına tökülürmüş. Bu çayların köhnə yataqları
hazırda Təzə Şilyan kəndi ərazisində müşahidə edilir. Qarasu çayı o qədər gur
axırmış ki, hətta onun üzərində kənd
sakini Sərdar kişi XIX əsrin sonlarında Baba dağın ətəyindən at arabası ilə gətirdiyi
sal daşlardan uzunluğu 10 m-ə, eni 2 m-ə çatan körpü tikibmiş ki, gediş-gəliş
asan olsun. Həmin yerdə o tikililərdən heç bir nişanə qalmasa da, el arasında o
yer "Sərdar gözü” adlanır. Keçən əsrlərdə ("Şilyan” toponimi yarananda)
Qarasu və Göyçay çayları daşdıqda, (keçən
əsrin 60-70-ci illərinədək bu yataqdan çay axıb) ətrafa o qədər balıq yığılırmış
ki, yerli camaat oranı "şilan”- "bol yer”, "bolluq yeri” adlandırmışdır.
Başqa bir deyimə görə, Şamaxı bəylərinin qış düşərgə
yerləri olan Kür çayının sahilinə yaxın ərazilərdəki (indiki Zərdab, Ucar, Kürdəmir, Hacıqabul
rayonlarının ərazisi) binələrdə məskunlaşmış yerli tayfalara, bəylərdən 7-8
atlı dəstə-tufaqı ilə qonaq gəlib. Gələnlər axşam binələrdə qalıblar, şam yeməyində döşəmə plova, səhər yeməyində südlü plova və
südə qonaq olurlar (hərəsi ayrı-ayrı çadırlarda qalmaqla), sonra bir-birindən nə
yediklərini soruşurlar. Onda bilirlər
ki, bu yer bərəkətli, varlı, bolluq olan yerdir və bu yerin adını "şilan”
qoyurlar. Sonrakı dövrlərdə güclü sellərin yaranması nəticəsində Göyçay və
Qarasu çaylarının daşması Şilan yaşayış
məntəqəsinin bir neçə hissəyə
ayrılmasına da səbəb olmuş, əski
adı isə olduğu kimi
saxlanılmışdır (Kürdəmir rayonu ərazisində Əbdürrəhman Şilyanı adlanır).
Kürdəmir rayonunun Şilyan inzibati-ərazi dairəsi
daxilində olan Qarasu kəndinin adı
Göyçay çayının qolu olan Qarasu çayının adından götürülmüşdür. Bu çay
yatağının yeri indi də qalmaqdadır.Yuxarı Şilyan kəndindən ayrılmalardan biri 1820-ci
ildə Hacı Məhəmməd Yaqub oğlu
(1775-1905) tərəfindən həyata keçirilmişdir. Onun başçılığı ilə 10-a yaxın ailə
indiki Təzə Şilyan kəndinin yaxınlığında
binələnib, yataqlanıb məskunlaşaraq, buranı özlərinə daimi yaşayış məskəni
seçmiblər, təsərrüfat işləri ilə məşğul olublar, mal-heyvan saxlayıblar, əkin-biçin
işləri görüblər. Bu kənd Müsüslü dəmir
yolu stansiyasından 1-1,5 km
aralı yerləşdiyindən bir neçə ailə (10-15 ev) yola yaxın ərazidə yerləşmiş və əsasən
ticarətlə məşğul olmuşlar (buradan Gəncə, Qarabağ, Car-Balakən, Qəbələ-Lahıc-Babadağ
istiqamətlərinə uzanan mühüm nəqliyyat və ticarət - karvan yolları keçmişdir).
Burada Müslüm adlı ticarətlə məşğul olan şəxs yaşadığından və onun adı daha çox
hallandığından həmin yer də "Müslümlü” adlandırılmışdır. Sonrakı illərdə
aparılmış dəyişikliklə əlaqədar (təbii
ki, dilimizin fonetik-qrammatik qaydalarının kobud şəkildə bilərəkdən
pozulması, doğma dil ahənginin qəsdən pozulması nəticəsində) bu yer adı "Müsüslü” toponimi kimi qeyd olunmuşdur.
Məlumat üçün bildirək ki, Ucar rayonu 1939-cu ildə
yaradılsa da, 1923-cü ilədək Göyçay qəzasının, 1930-cu ilədək Şamaxı dairəsinin
tərkibində olmuşdur.
Ucar rayonunun Təzə Şilyan kənd sakinləri Bahadur Əhməd
oğlu Məmmədovun (1947), Bahəddin Məcid oğlu Məmmədovun (1941) və Tahir
Allahverdi oğlu Kərimovun bildirdiyinə
görə, 1938-ci ilədək indiki Müsüslü dəmiryolu stansiyasının adı Şilan
stansiyası kimi, ünvan bildirən lövhədə yazılmışdır. Lakin, sonrakı dövrlərdə nəqliyyat
sistemində işləyən hay-daşnak işçilərinin və onların himayədarlarının "gizli
barmaqları” bu adı "Şilyan” kimi yazmaqla
bu ərazilərdə 1918-ci ildə yerli
azərbaycanlılara qarşı törədilmiş qırğınların qarşısının alınmasında haqlı olaraq
öldürülmüş hayların-daşnakların mənfur ruhlarını lənətləmişlər.
Təzə Şilyan kəndinin qədim məhəllələrindən keçərək Kürsahili əkinlərə 9-10 km uzanan biyar yoluna, "Məryəm yolu” deyiblər. Bu yol
biyar yolu olub, kəndətrafı pambıq, taxıl, çəltik əkinlərinin suvarılmasında, becərilməsində camaat bu yoldan istifadə edib. Sonralar bu yol genişləndirilib, kəndarası
yola çevrilib və Qəbələ-Lahıc-Babadağ
yoluna birləşərək, indiki Müsüslü-Qaraməryəm yolu kimi tanınıb.
Ona görə də Azərbaycan Respublikasının sərhədləri
daxilində coğrafi yer adlarının (müxtəlif mənşəli toponimlərin) düzgün
yazılması, tarixi-coğrafi mənşəyinin- morfogenetik əsaslarının qorunub
saxlanılması, orfoqrafik və qrammatik dil xüsusiyyətlərinin pozulmaması baxımından tədqiq edilməsinin, yazılışlarda
buraxılmış çatışmazlıqların aradan qaldırılmasının vaxtı çatmışdır. Bunu keçən
onilliklərin acı təcrübəsi və nəticəsi
bizdən tələb etməkdədir.
Qismət
Yunusoğlu,
Bakı Dövlət
Universitetinin müəllimi