Şərab istehsalı və ixracı artır, bəs əvvəlki şöhrət?
Spirtli və spirtsiz içkilərin istehsalı
ilə məşğul olan "Azgranata” şirkəti bu ilin sonunadək istehsal həcmini genişləndirəcək.
Bu barədə Trend-ə şirkətdən deyiblər. Mənbənin sözlərinə görə, hazırda müəssisədə
bir neçə növ şərab məhsulu, o cümlədən 3 növ spirtsiz şərab istehsal olunur:
"Daxili bazarda bizim məhsullarımıza böyük tələbat var, satış həcmləri ildən-ilə
artır. Bu ilin əvvəlindən satışlar ötən ilin eyni dövrü ilə müqayisədə 15-20
faiz artıb, 2017-ci illə müqayisədə isə artım 25 faiz təşkil edib”.
Şirkətdən bildiriblər ki, planlara
ixrac tədarükünün artırılması da daxildir: "Biz Rusiyaya şərab məhsulunun
ixracını artırmağı planlaşdırırıq, çünki bu bazarda böyük tələbat var. İlk növbədə,
söhbət quru marka şərabların ixracından gedir”.
Şərab istehsalının və ixracının
artırılması ilə bağlı xəbərlərə son dönəmlər tez-tez rast gəlirik. Bu, onu göstərir
ki, bu istiqamətdə iş gedir, müəyyən nəticələr əldə olunur. Bəs bu nəticə hansı
həcmdədir? Hazırda şərabçılıq istiqamətində ölkəmizin potensialından tam olaraq
istifadə edilirmi?
Üzümçülük və Şərabçılıq
Elmi-Tədqiqat İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, texnika üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent Mövlud Hüseynov deyir ki, növbəti illərdə şərabçılıq zavodlarının,
müəssisələrinin potensialından tam istifadə olunması hədəf olaraq götürülüb:
"Ölkədə 16,1 min hektar üzüm bağı var. 2018-ci ildə 167 min ton üzüm, 15,7 min
ton təbii üzüm şərabı və 0,6 min ton təzə üzümdən köpüklənən şərab olmaqla,
cəmi 16,3 min ton şərab istehsal edilib. Bunun 6,6 min tonu ixrac edilib.
2018-ci ildə şərab ixracının həcmi 2017-ci ilin göstəricisi ilə müqayisədə 75,4
faiz yüksək olub. Hazırda bizim şərablarımız ən çox Çin və Rusiya bazarlarına
ixrac edilir. 2018-ci ildə ixrac edilmiş şərabın 6,3 min tonu məhz Çin və
Rusiyanın payına düşür. Şərab ixracında yerli məhsulların rəqabət
üstünlüklərini və potensial bazarlarda tələbatın yüksək olmasını nəzərə alaraq
ölkədə mövcud olan şərab zavodlarının potensialından tam istifadə olunması
növbəti illər üçün qarşıya məqsəd qoyulub”.
Xaricdən üzüm idxalına
ehtiyac yoxdur
M.Hüseynovun sözlərinə görə, ölkəmiz üzümə olan tələbatını tam olaraq
ödəyir. Lakin şərab istehsalında yerli deyil, ölkədə yetişdirilən xarici üzüm
sortlarından daha çox istifadə olunur. Bunun aradan qaldırılması ilə bağlı
artıq işlər yekunlaşmaq üzrədir: "Şərabçılıqda ixrac məsələsi bizim üçün
vacibdir. Bunun üçün şərab istehsalında əsasən, yerli üzüm sortlarımızdan
istifadə olunmalıdır ki, biz milli brendlərlə dünya bazarına çıxaq.
Azərbaycanın özünə məxsus qədim üzüm sortlarından şərablar istehsal edərək
dünya bazarlarına çıxmaq daha məqsədəuyğundur. Çünki xarici bazarlarda
istehlakçılar üçün digər bir ölkənin qədim üzüm sortundan hazırlanan şərablar
daha maraqlıdır. Son illər bizdə üzüm bağlarının salınmasında əsasən xarici
sortlardan istifadə olundu. Ona görə ki, ölkədə filloksera zərərvericisinə
davamlı calaq üzüm əkin materialı istehsal edən müəssisə yox idi. Amma dövlətin
dəstəyi ilə bu müəssisə artıq Şamaxı rayonunda tikilir. Yaxın vaxtlarda yəqin
ki, açılışı olacaq. Bu müəssisə açılandan sonra Azərbaycan özü calaq ting üzüm
əkin materialı istehsal edəcək. Müəyyən qədər xaricdən idxalın qarşısı
alınacaq. Eyni zamanda Azərbaycanın yerli üzüm sortları qorunub saxlanılacaq,
onlar əkiləcək. Fermerlər və şirkətlər bizim yerli üzüm sortlarımızı indiyə
qədər ona görə əkməyə həvəsli deyildilər ki, xaricdən gələn üzüm əkin materialı
calaq edilmiş formada gəlir, istehsalçılar filloksera zərərvericisinə davamlı
üzüm əkin materialından istifadəyə üstün verərək bu zərərvericinin təsirindən
bağlarını sığortalayırlar. Lakin özümüzdə o əkin materialı istehsal edən
müəssisənin yaradılması ilə bu problem aradan qalxacaq. Onu da qeyd edim ki,
hazırda xaricdən üzüm məhsulu idxalına ehtiyac yoxdur, yəni ölkə özü-özünün
üzüm məhsuluna olan tələbatını ödəyir. 2018-ci ildə ölkədə üzüm ehtiyatlarının
cəmi miqdarı 186.1 min ton təşkil edib. Ehtiyatların 90.1%-i və ya 167.6 min
tonu ölkə daxilində istehsal olunub, 9.1%-i və ya 16.9 min tonu idxal edilib.
Ümumilikdə üzüm üzrə özünütəminetmə səviyyəsi 92.5% təşkil edib. 2018-ci ildə
ümumi üzüm ehtiyatlarının 41.1%-i və ya 76.6 min tonu ərzaq məhsullarının
istehsalı üçün istifadə edilib. İstehsal olunan üzümün bir hissəsi şərab
istehsalına yönəldilib, qalan hissə isə kişmiş, şirə, sirkə və mürəbbə
istehsalına sərf olunub. Emal edilmədən ərzaq məhsulu kimi istifadə olunmuş
üzümün xüsusi çəkisi 54.0 % (100.5 min ton) təşkil edib. 2018-ci ildə
adambaşına 10.2 kq üzüm istehlak edilib. İstehsal edilən üzümün yalnız 2.0%-i
(3.9 min ton) ixrac olunub. Quru üzüm isə idxal olunur. Son dövlər bu
istiqamətdə də işlər görülür ki, ölkə özünü bu məhsullarla təmin etsin”.
127 min hektara qədər
üzümlük sahəsinin azalması
M.Hüseynov qeyd etdi ki, Azərbaycan şərabının sovet vaxtındakı
istehsal həcmi və şöhrətinin qaytarılması istiqamətində bu gün davamlı işlər
görülür: "2012-2020-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında üzümçülüyün
inkişafına dair Dövlət Proqramı” və "2018-2025-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında şərabçılığın inkişafına dair Dövlət Proqramı”nın icra edilməsi
nəticəsində Azərbaycanda şərabçılıq və üzümçülüyün inkişafına nail olunacaq.
1980-1984-cü illərdə respublikada üzüm istehsalı 1,7-2,1 mln. tona, hektardan
məhsuldarlıq müvafiq olaraq 70-100 sentnerə çatdırıldı. Artıq 1984-cü ildə
üzümlüklərin əkin sahəsi 284,1 min hektara, üzüm yığımı 2,126 min tona,
hektardan məhsuldarlıq isə respublikada ən yüksək həddə çataraq 99,2 sentner
təşkil etdi. Azərbaycan üzüm istehsalının həcminə görə keçmiş İttifaqda birinci
yerə çıxdı. Lakin SSRİ rəhbərliyinin «Alkoqolizm və sərxoşluğa qarşı mübarizə
tədbirləri» haqqında 1985-ci ildə qəbul olunmuş qərarından sonra Azərbaycan
iqtisadiyyatında aparıcı sahə olan üzümçülük və şərabçılığa böyük zərbə
vuruldu, bar verən üzümlüklər sökülməyə başlandı, uzun illər böyük zəhmət
hesabına yaradılmış infrastruktur dağıdıldı, qiymətli yerli və introduksiya
olunmuş üzüm sortları məhv olmaq təhlükəsi ilə üz-üzə qaldı. Ümumiyyətlə,
respublikada bar verən üzümlüklərin sahəsi 1993-cü ildə 127 min hektara qədər
azalıb, məhsul istehsalı 289 min ton təşkil edib. 1985-ci illə müqayisədə
üzümlüklərin sahəsinin 2 dəfə, məhsul istehsalının 1,500 min ton, məhsuldarlığın
isə 58 s/ha qədər kəskin azaldığı aydın olub. Sonralar SSRİ-nin dağılması ilə
əlaqədar məhsulların ixracı ilə bağlı problemlər yaranması, ölkələr arasında
münasibətlərin kəsilməsi nəticəsində Azərbaycanda üzüm bağlarının sayı kəskin
şəkildə azaldı. Respublikada 1992-1993-cü illərdə mülkiyyətə münasibət
məsələlərinin dəyişməsi ilə əlaqədar və eləcə də bir sıra obyektiv və subyektiv
səbəblərdən ölkə iqtisadiyyatında çox mühüm yer tutan üzümçülük və şərabçılıq
kompleksi yenə də zəifləməyə başlayır, bar verən üzüm bağlarının ümumi sahəsi
286 min hektardan 10 min hektara enir. Bundan başqa, 43 min hektar üzüm bağları
erməni isğalı altında qalıb. Nəticədə üzümçülük və şərabçılıq kompleksi böhran
vəziyyətinə düşüb. Və son illərdə dövlət səviyyəsində göstərilən diqqət və
qayğı nəticəsində Azərbaycan artıq bu sahədə böyük inkişaf yolundadır”.
Potensialımızı tam olaraq
istifadə etmirik
İqtisadçı alim Vüqar
Bayramovun sözlərinə görə, ilk olaraq Azərbaycan regional bazarda əvvəlki
şöhrətini qaytarmaq üçün çalışmalıdır: "Şərab istehsalı və ixracatı rəqabətli
bir bazardır. Ümumiyyətlə, region və dünya bazarında kifayət qədər brend şərab
istehsal edən şirkətlər və ölkələr var. Onların istehsal etdikləri məhsulları
bazarda kifayət qədər ucuz qiymətə satdıqlarını nəzərə alsaq, görərik ki, bu da
digər ölkələrin, həm də Azərbaycan şərabçılarının qlobal bazarda rəqabət
imkanını xeyli məhdudlaşır. Regional bazar böyük bazardır. Hazırda Azərbaycan
şərabçıları regional bazara çıxmağa daha çox çalışmalıdırlar. Nəzərə alsaq ki
Rusiyada şəraba tələbat artıb, bu da Azərbaycan üçün yaxşı bir bazardır. Keçmiş
SSRİ dövrü ilə müqayisə etsək, təbii ki, hazırda regional bazar baxışından
bizim bazardakı mövqeyimiz xeyli zəifləyib. Keçmiş SSRİ dövründə ölkəmizin
istehsalı olan, tanınmış şərab markaları var idi. SSRİ dağıldıqdan sonra bu
sahəyə diqqətin azalması bizim həmin bazarda, xüsusilə Rusiya bazarında
mövqeyimizin zəifləməsinə və nəticədə mövqeyimizi əldən verməyimizə gətirib
çıxardı. Yalnız son 5 ildə Azərbaycanda şərabçılığın daha çox inkişaf etdiyini,
şərabçıların regional bazarlarda mövqelərini bərpa etməyə çalışdıqlarını
müşahidə edirik. Təbii ki bu da zaman tələb edir. Çünki həm Rusiya, həm də
digər MDB ölkələrində şərab məhsullarının tanıdılması üçün rəqabət güclüdür.
Xüsusilə, Rusiya bazarında Gürcüstan və Moldova şərabçıları ilə rəqabət
aparmağa ehtiyac var. Hazırda Gürcüstanın xeyli sayda şərab məhsulları MDB
bazarında brend olaraq özünə yer tapıb. O baxımdan kifayət qədər güclü rəqabət
var”.
İqtisadçı bildirdi ki, şərabçılıq istehsalında potensial anlayışı
adətən çox istifadə olunmur. Çünki tələb varsa, istehsalı həyata keçirilir:
"Amma sözsüz, potensialımızı tam olaraq istifadə etmirik. Çünki nəticə
etibarilə daxili tələb də azdır. Xüsusilə Azərbaycanda bir neçə marka var ki,
onlar daxili bazarda mövqelərini gücləndiriblər, onların istehsal etdiyi
məhsula daxili bazarda tələb yüksəkdir. Amma ixrac potensialımızdan çox az
istifadə edirik. O baxımından məqsəd ondan ibarətdir ki, Azərbaycan şərabları
və şərab növləri brend olaraq tanıdılsın və mövcud potensialdan tam istifadə
edilməsinə nail olunsun”.
Aygün Asimqızı