“Sandıq ədəbiyyatı” varmı?
Ədəbiyyatda
ədəbi termin kimi rəsmiləşməsə belə, "sandıq ədəbiyyatı” deyilən bir ifadə var.
Yazıçılar, şairlər bəzən özləri üçün yazdıqlarını, duyğularını, fikirlərini və
ya gördüklərini qələmə alıb, üzə çıxarmaq istəmirlər. Bəzən dövrə uyğun, bəzən
mübhəm sevgiyə həsr olunan və s. yazılar bu sırada yer alır. Sovet dövründə
daha çox senzura üzündən yazarların əsərləri "sandıq”da yer alırdısa, bu gün bu
baxımdan vəziyyət fərqlidir. "Sandıq”dakıların üzə çıxması isə bəzən zamandan
asılı olur. Bəzən də "sandıq”lar ömürlük örtülü qalır, heç zaman açılmır.
Maraqlıdır, bu günün yazarlarının da "sandıq”ədəbiyyatı varmı? "Kaspi”nin ənənəvi "Müzakirə”sində maraqlı
cavablarla rastlaşdıq.
Müxtəlif mərhələlərdən qalmış ədəbiyyat nümunələri
Nasir, tərcüməçi Nəriman Əbdülrəhmanlının fikrincə, "sandıq ədəbiyyatı” bu gün də var:
«Yazıçıların elə əsərləri var ki, müxtəlif səbəblər üzündən hələ işıq üzü görməyib.
Belə ki, yazarın ya çap etdirməyə imkanı olmayıb, ya nəşrinə zamanı çatmayıb,
ya da yazı başqalarının diqqətini cəlb etməyib». Bir müddət Dövlət Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivində şöbə müdiri işlədiyini deyən N.Əbdülrəhmanlı həmin fondda
diqqətini çap olunmayan əsərlərin çəkdiyini deyir: «Dünyasını dəyişmiş yazıçıların,
ədəbiyyat və mədəniyyət xadimlərinin sağlıqlarında çap etdirə bilmədiyi əsərləri
arxivə təhvil veriblər. O əsərləri üzə çıxarmaq həm ədəbiyyatımız, həm də mədəniyyətimiz
üçün töhfə olardı. Düzdür, arabir o cür əsərlər arxivdə işləyənlərin köməyi ilə
üzə çıxır, ancaq bu, dəryada bir damla kimidir”. Yazıçı hesab edir ki, indi əlində
yazı olan elə bir qələm sahibi tapmaq olmaz ki, bütün yazdığı əsərləri çap
etdirsin. Yəqin kiminsə sandığında özünün bəyənmədiyi, çap etdirmək istəmədiyi
və ya müxtəlif səbəblərdən nəşr olunmayan əsərləri var: "Şəxsən mən 40 yaşına qədər
yazdığım bütün yazılarımı sandığa qoymuşam və onları çap etdirmək fikrim də
yoxdur. Çünki o əsərlər müəyyən bir mərhələnin məhsulu idi. O baxımdan onları
oxucu üzünə çıxarmağı düşünmürəm. Qələm sahibinin sandığında mütləq müxtəlif mərhələlərdən
qalmış ədəbiyyat nümunələri olur və bundan sonra da olacaq».
Bu gün senzura yoxdur
Yazıçı Seyran Səxavətin isə məsələyə münasibətdə fikirləri fərqlidir. O, bu
gün "sandıq ədəbiyyatı”nın olduğuna şübhə edir. Çünki çap olunmaq problemi
olmadığından hər kəs yazdığını rahat çap
etdirə bilir: «Sandıq ədəbiyyatı” o zaman yaranır ki, senzura olsun. Və yaxud
daxili senzura olsun. Bu gün isə demək olar senzura yoxdur. "Sandıq ədəbiyyatı”
müəyyən qadağalar zamanı yaranan ədəbiyyatdır”. Vaxtilə özünün də hələm-hələm
çap etdirmədiyi şeirlərinin olduğunu deyən S.Səxavət «Arazın üstü», «Gəlin
körpü salaq» və s. kimi şeirlərini uzun zamandan sonra çap etdirib: "Sonradan
isə bu şeirləri rahat çap etdirə bildim. Qadağalar baxımından yanaşanda, bu gün
"sandıq ədəbiyyatı” yoxdur». S.Səxavət hesab edir ki, arxivlərdə qalan, çap
olunmayan əsərlərin "sandıq ədəbiyyatı”na aidiyyəti yoxdur: «Arxivdə qalan əsərlər
"sandıq ədəbiyyatı” deyil. Bu, fərdi xarakter
daşıyır və kiminsə evində olur. Bütün sandıqlar açılmır, amma arxivlər hər
zaman açılır».
Ucqarlarda yığılıb qalan ədəbiyyat
Şair Vaqif Bəhmənli "sandıq ədəbiyyatı”nın yaranmasını hər zaman üçün mümkün
hesab edir: «Elə yazarlar var ki, onlar yazdıqlarını müəyyən müddət çap etdirmək
istəmirlər: ya hələ zamanın çatmadığını düşünürlər, ya sadəcə, yazı istədikləri
kimi olmur. Bu gün isə yazılan hər bir əsər üçün meydan var. Məsələn, nəşriyyatlar,
müxtəlif təmayüllü mətbuat orqanları və s. fəaliyyət göstərir. Yazı yaxşı
olunca, onlar məmnuniyyətlə yer ayırırlar». V.Bəhmənlinin fikrincə, "sandıq ədəbiyyatı”
o zaman yaranır ki, ya bədii cəhətdən, ya da hansısa nüansa görə müəllifin öz
senzurasından keçmir. Ya da bəzən bir yazar qələmə aldığı yazını özü üçün
yazır, onu kütləviləşdirmək istəmir: "Çünki söz gələndə, onu hansısa bir
formada yazıb özünü xilas etmək və bu sözdən yaxa qurtarmaq istəyirsən. Yazar bəzən yazdığını yeni bir düşüncə olduğu üçün
də üzə çıxarmağa ürək eləmir. Bəzən də bizim tanımadığımız, xüsusən ucqar yerlərdə
yaşayan insanların qələmə aldıqları çap
olunmamış qalır. Bəzən onların mətbuatla əlaqələri, kitab çap etmək imkanları olmur.
Ancaq buna nə qədər "sandıq ədəbiyyatı” demək olar, bunu bilmirəm».
Ciddi ədəbiyyat
Şair Baba Vəziroğlu hesab edir ki, "sandıq ədəbiyyatı” həmişə mövcud
olub, bu gün də var: "Sovet dövründə senzura olduğundan, hər kəs özü üçün yazır
və onu üzə çıxara bilmirdi. Ya yazdıqlarını özü üzə çıxarmırdı, ya da onu
çıxarmağa qoymurdular. Beləcə, "sandıq ədəbiyyatı”
yaranırdı. Bu gün də "sandıq ədəbiyyatı” var, amma bu, senzura ilə bağlı deyil.
Kim nə istəyirsə, onu yazır - buna qadağa yoxdur. İnsanın daxilində bir senzor
var ki, onu yazmağa qoymur: «Bunu özün üçün yazmaq olar, amma oxucu üçün lazım
deyil. Olmaz, ayıbdır». B.Vəziroğlunun fikrincə, hazırda bəzi müasir yazarlar hər
bir fikri kağıza köçürür, yerli mətbuatda və ya sosial şəbəkədə yayırlar: "Bu
gün kriteriyalar itib. Bir zaman bizim «bunu yazmaq olmaz, bu oxucu üçün deyil,
mentalitetə ziddir» və s. kimi əməl etdiyimiz kriteriyalar artıq yoxdur. Gənc
yazarlar öz düşüncələrini yazmaqla oxucu cəlb etmək istəyirlər. Düzdür,
oxucunun diqqəti onlara yönəlir, ancaq bu, bir anlıq olur: fişəngin parıltısı
bir anlıq yeri-göyü işıqlandırır, sonradan qaranlığa qərq olduğu kimi, onlar da
diqqəti ani cəlb edirlər. Bugünkü "sandıq ədəbiyyatı” ola biləcək yazıların bir
çoxu da məhz bu fişəngi xatırladır». Baba Vəziroğlu özünün şeirlərindən ibarət "sandıq
ədəbiyyatı”nın olduğunu deyir: «Bu, mənim aləmimdə ciddi ədəbiyyatdır. Sadəcə,
düşünürəm ki, bunların bu gün oxucusu yoxdur. Bu gün mən onları ciddi ədəbiyyat
nümunələri hesab edirəm. Bu, bazara çıxarılan və tələbatı olmayan mal kimidir.
Bu gün istehsal etdiyim "sandıq ədəbiyyatı”na aid olan "mallar” isə bugünkü
oxucu üçün deyil. Mənim "sandıq ədəbiyyatı”na daxil etdiyim əsərlər bu oxucuya
ünvanlanmayıb. Düşünürəm ki, nə vaxtsa kamil bir oxucu yetişər və bu əsərlərə tələbat
artanda, mən də onları ya üzə çıxararam, ya da gələcək nəsillər özləri həmin ədəbiyyatı
üzə çıxarar. Əgər kapitalizm cəmiyyətində yaşayırıqsa, hər şey bazarın tələbi
ilə uyğun olmalıdır. Bu gün mənim "sandıq ədəbiyyatı”na daxil etdiyim yazılar
çap olunmamış yazılar sırasındadır və onlar öz növbəsini, bazarını gözləyir. Bu
gün o malların alıcısı bazarda yoxdur. Bugünkü alıcı şou, ucuz detektiv əsərlərin
həvəskarıdır. Ona görə, özümü gülməli vəziyyətdə qoymaq istəmirəm».
Bütün dövrlər üçün aktual
Yazıçı Eyvaz Zeynallı "sandıq ədəbiyyatı”nın bütün dövrlər üçün aktual
olduğunu qeyd edir: «Sovet dövründə də yazıçıların əsərlərindən ibarət "sandıq ədəbiyyatı”
olduğu deyilirdi. «Kiminsə sandıq ədəbiyyatı var», «Həyatdan köçəndən sonra
filankəsin əsərləri ortaya çıxdı» kimi fikirlər vardı”. Yazıçı bu gün də "sandıq
ədəbiyyatı”nın olduğunu istisna etmir: "Çünki yazıçılar həmişə yazdıqlarının
hamısını ortaya qoymurlar. Hansı səbəbdənsə yazdıqlarının bir hissəsi həmişə kənarda
qalır. Ola bilsin ki, müəyyən məsələlərə toxunduqlarına görə hansısa nəşriyyat
və ya redaksiya onu çap eləmir. Ya ola bilsin ki, həmin əsərin yaxşı və ya
aktual olması ilə bağlı onların özlərinin inamı olmur. Və yaxud hansısa fikirlərini
düzəltmək üçün əsəri bir müddət sandıqlarında saxlamağı düşünürlər. Çünki zaman
keçdikcə yeni fikirlər əmələ gələ bilir”. Yazıçı hesab edir ki, bəzi yazıları redaktorlar
və ya nəşriyyatlar da çap etməyə çəkinirlər. Belə olanda da, müəlliflər həmin əsərlərin
çap olunması üçün zamanı gözləyirlər: "Yazıçı həmin əsərləri "sandıq ədəbiyyatı”na
çevirə-çevirə, bəzən özü həyatdan köçür. Ondan sonra qohum-əqrəbasından,
yaxınlarından kimsə həmin əsərləri üzə çıxarır və təzədən çap etdirir».
Bu gün o qədər
də aktual deyil
Şair Musa Ələkbərli də "sandıq ədəbiyyatı”nın olduğunu istisna etmir:
«Bununla belə, "sandıq ədəbiyyatı” bu gün o qədər də aktual deyil. Çünki bu gün
çap problemi yoxdur. Hər kəs öz ürək sözünü rahat deyə bilir». Musa Ələkbərli
özünün heç vaxt "sandıq ədəbiyyatı”nın olmadığını söyləyir: «Mən bütün şeirlərimi
çap etdirirəm. Elə hadisələr olur ki, ona birbaşa, bədii şəkildə münasibət
bildirə bilirəm. Oxuyanlar da «Çox cəsarətli şeirdir» deyirlər. Senzura
olmadığına görə, hər bir qələm adamı ürək sözlərini deyə bilir. Çox güman ki,
kimlərdəsə belə şeirlər ola bilər. Tarixə fikir verəndə, hər dövrün belə ədəbiyyatı
olub. Zamanın müxtəlif dönəmlərində bu ədəbiyyatlar üzə çıxa bilir».
Təranə Məhərrəmova