Rəssamın 40 illik “sevad”sı
Və ya rəngkar Vaqif
Ucatayın yubiley portreti
Şəxsiyyətinə və yaradıcılığına yaxından bələdçiliyimin
qarşılığında, onun özü və sənəti haqqında bu gün söz söyləmək o qədər də çətin
deyil. Yüngülləşdirici amillərdən biri, onun 65 illik ömür payını kifayət qədər
mənalı keçirməsi, XX-XXI əsr Azərbaycan təsviri sənətində zaman-zaman
xatırlanacaq rəngkarlıq və qrafika əsərləri ərsəyə gətirməsidir. Başqa sözlə
desək, bu gün kifayət qədər yaşanmış
görünən həmin ömür zirvəsindən onun geri baxmağa, özünə və başqalarına qürur bəxş
edəcək nələrisə xatırlamağa haqqı çatır...
Hələ ötən əsrin yetmişinci
illərində duyğularını rənglərlə cəlbedici və düşündürücü tutumda ifadə etmək
həvəsi ilə qədim Şabrandan paytaxta üz tutandan bəri, həyat və sənət amalına
bir dəfə də olsa xəyanət etməyən Vaqif Ucatay (Hüseynov), sonradan ali təhsil
aldığı İ.Y.Repin adına Rəngkarlıq, Heykəltəraşlıq və Memarlıq Akademiyasında
(Sankt-Peterburq) da çoxsaylı əsərləri ilə xalqımızın tarixinin, zəngin
etnoqrafiyasının və problemlərinin yorulmaz təbliğçisi olmuşdur. Bu gün təzadlı
Azərbaycan tarixinin ən ağrılı səhifələrinə tutulan "bədii güzgü”lərin adı
çəkilində, heç şübhəsiz, Vaqif Ucatayın adı yada düşür. Bu tablolar bizi, qədim
tariximizi özündə yaşadan memarlıq abidələri, işıqlı əməlləri ilə xalqımıza
başucalığı gətirən görkəmli şəxsiyyətləri, milli adət-ənənələrimizlə, Qarabağ
həqiqətlərinin hissləri tarıma çəkmək gücündə olan ağrılı səhifələri ilə
üz-üzə, göz-gözə qoyur. Bu əsərlərin bəzilərini
dəyərləndirməklə, onun bütün yaradıcılığı boyu tamaşaçısını düşündürmək
gücündə olduğuna əmin olmaq mümkündür...
İlk olaraq rəssamın
"Sevda”("Azərbaycan toyu”) əsəri haqqında söz açmağımız səbəbsiz deyil. Bunu
şərtləndirən bir-neçə səbəb vardır. Onlardan biri tablonun yaradılmasına Vaqif
Ucatayın nə az, nə çox – düz 40 il vaxt sərf etməsidir. Bu mənada "Sevda”nın Azərbaycanda oxşarı
yoxdur, desək, yanılmarıq. İlk eskizləri 1980-ci illərdə yaradılan bu əsərin
kartonu 2000-2001-ci illərdə hazırlanmış, sonra isə kətana köçürülmüşdür. Əsər
yalnız 2020-ci ildə nisbi də olsa
tamamlanmışdır.
Yaradıcılıq prosesinin bu qədər uzanması isə ilk növbədə
kompozisiyanın mürəkkəbliyindən qaynaqlanmışdır. Belə ki, xalqımızın ən gözəl
adətlərindən birinin – toyun əhatəli şəkildə tamaşaçıya çatdırılması üçün
rəssam 20 səhnəni əhatə edən 333 fiqurdan istifadə etmiş, onlara həm real, həm
də obrazlı-bədii tutum vermişdir. Ən maraqlısı, bu qədər insan obrazını
rəssamın həyatdan götürməsidir. Başqa sözlə desək, çoxsaylı adət-ənənəyə bağlı
motivlərə göz qoyarkən, orada rəssamın "rejissorluğu” - incəliklə idarə etdiyi
səhnələrin iştirakçılarının əksəriyyətinin Azərbaycanda tanınan şəxsiyyətlərdən
ibarət olduğunu görmək mümkündür.
Etiraf edək ki, Vaqif Ucatay toyun fəlsəfi, mənəvi və əxlaqı dəyərini
və əhəmiyyətini toyqabağı yaşanan müxtəlif mərasimlərin zənginliyində və
gözəlliyində əyaniləşdirməklə, bütünlükdə, xalqımızın dünyaya yeni insanın
gəlişinə uzanan "yol” kimi düşündüyü bu gözəl adətimizi "Göy”ün "Yer”ə
sevgisinin nəticəsi kimi təqdim etməklə, bədii-mənəvi tutumu ölçüyəgəlməz olan
sənət incisi yaratmağa nail olmuşdur. Əgər qədim türklərin dünyanın üç –
yerüstü (işıqlı) və yeraltı (qaranlıq) dünya, eləcə də göylər (mənəvi ucalıq)
dünyası şəklində mövcudluğuna inamını bu gün xatırlamalı olsaq, onda müəllifin
kompozisiyanın bədii-fəlsəfi tutumunda "üçlük sistemi”ndən istifadə etməsini,
təsvirə gətirilən hər şeydə, eləcə də insanların sayında üç rəqəmini əsas
götürməsini məntiqli saymaq olar. Belə ki, kompozisiyada üç rəqəmi özü qədər,
üç kərə təkrarlanmaqla böyük say əmələ gətirib. Ona görə də buradakı adamların
sayı 333-dür. Dədə Qorqud obrazı ilə başlanan kompozisiyada onun və mərkəzdəki
ailənin təsvirindən başqa, qalan bütün insanların hamısı kiçik ölçüdə təqdim
olunmuşlar. Bu da insanların Tanrı qatında bir olmalarına işarədir...
Əsərin süjet xətti "Bulаq bаşındа” аğ аtlı oğlаnın doqquz qızdаn birini
bəyənməsi səhnəsi ilə bаşlаyır. "Еlçi”, "Nişаn”, "Qız еvinə oğlаn еvindən xərc
aparanlar”, "Qız toyu” (pаrçаkəsdi), "Хınаyахdı”, "Toyа hаzırlıq”, "Gəlin
otаğının bəzədilməsi”, "Bəyin şərəfinə güləş”, "Аtа еvindən ayrılma”, "Gəlin
fаytonunun qаrşısının kəsilməsi”, "Gəlinin oğlаn еvinə gətirilməsi”, "Qovuşmа”,
sondа isə yеni "Аilə” (аtа, аnа, övlаd) səhnələri ilə davam edərək bаşа çаtır.
Burаdа əsаs süjetlərlə yаnаşı, bunları bir-birinə bağlayan səhnələr də
verilmişdir. Bu motivlər əsərin süjеt xəttinə uyğun olan, məna-məzmun tutumunun
açımına yardım edən, onu dаhа dа zənginləşdirən təsvirlərdir...
İnanmaq olar ki, milli rəngkarlığımızın ən mürəkkəb kompozisiyalı bu
əsəri nüfuzlu muzeylərimizin birində yer alacaq və tamaşaçıların estetik zövq
qaynağına çevriləcəkdir. Cəsarətlə demək olar ki, "Sevda” müstəqillik dövrü
Azərbaycan təsviri sənətində bədii hadisə
sayıla biləcək əsərlərin birincisidir.
Əlavə edək ki, "Sevda
(Azərbaycan toyu)” əsərinin məhz Vaqif Ucatayın fırçasından çıxması heç də
təsadüfi deyil. Belə ki, hələ tələbəlik illərindən milli-tarixi mövzulara
("Doğmalıq”, 1978; "Nizami işığında”, 1987) müraciəti ilə həmkarlarından fərqlənən
rəssam, bu günə kimi bu yöndə bir-birindən maraqlı əsərlər
("Ədəbiyyatşünas-alim Əziz Şərifin portreti”, 1980-ci illər, "Dədə Qorqud”,
2000, "Şuşalı qaçqın qızın taleyi”, 2010; "Şərəfli insanlar”, 2011), o cümlədən
Qarabağ hadisələri ilə bağlı çoxsaylı qrafik lövhələr (məşhur "Xocalı” plakatı,
1992 və "Bax! Gör! Unutma!” silsiləsi, 2000-ci illər ) ərsəyə gətirmişdir...
Vaqif Ucatayın
1987-vi ildə diplom işi olaraq ərsəyə gətirdiyi "Nizami işığında” rəngkarlıq
əsərinin mənəviyyat tariximizin çox maraqlı səhifələrindən birini
işıqlandırdığı birmənalıdır. Bildiyimiz kimi Sovet hökuməti 1941-ci ildə SSRİ
məkanında Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin 800 illik yubileyinin keçirilməsi
haqda qərar qəbul etsə də, qəflətən İkinci Dünya müharibəsinin başlanması onun
keçirilməsini təxirə salmağa məcbur etmişdi. Nizamisevərlər yubileyin
ertələnməsindən üzülsələr də, o vaxtlar Leninqradda (indiki Sankt-Peterburq)
Dövlət Ermitajının direktoru vəzifəsində çalışan İ.Orbeli hələ də tədbirin
keçirilməsi arzusu ilə yaşayırmış. Son nəticədə onun səyləri öz nəticəsini
vermiş və yubileyin siyasi-psixoloji əhəmiyyətini dərindən hiss edən İ.V.Stalin
tədbirin blokada şəraitində olan
Leninqradda keçirilməsinə göstəriş vermişdi. Hazırda Dövlət Ermitajının
arxivində saxlanan sənədə əsaslansaq, deyə bilərik ki, yubileydə 95 nəfər
iştirak edib. Yubiley tədbiri lap vaxtında, yəni, alman hava hücumunun
başlanacağı vaxtdan azca əvvəl, saat 16.50-də tamamlanıb. Ermitajın direktoru
İ.Orbeli xatirələrində qeyd edir: "Biz tədbiri qurtarıb küçəyə çıxanda top
lülələrinin havaya tuşlandığını gördük. Səhəri isə bütün mərkəzi qəzetlər
Leninqradda Nizaminin yubileyinin qeyd olunduğundan yazırdı. Bu, heç şübhəsiz,
bizim mənəvi qələbəmiz idi...”
Hazırda Nizami adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyində göstərilən
bu tabloda muzeyin "Məktəbli kabineti” kimi tanınan 160 kvadratmetrlik yerdə
baş tutan yubiley mərasimi təsvir olunub. İri ölçülü tabloda (208x160 sm)
yubiley təntənəsi əks olunsa da, bütünlükdə, əsərdə müharibə ruhu, blokada
ab-havası duyulur. Yeddi metrlik pəncərələrin müharibə şəraitinə uyğun
örtülməsi, yeri gələndə onların qarşısını örtməli olan pərdələrin "döyüşə hazır
vəziyyətdə asılması və heç şübhəsiz, yubiley iştirakçılarının (onların
əksəriyyəti cəbhədən geri çağırılmış ədəbiyyatşünas-alimlər idilər) hərbiləşmiş
qiyafələri, az qala tamaşaçını rəssamın hansısa gizli yığıncağı görüntüyə
gətirdiyi qənaətinə gəlməyə məcbur edir. Heç şübhəsiz, bunu Vaqif Ucatayın baş
verənləri yüksək sənətkarlıqla, inandırıcı təsvir etməsi şərtləndirir.
Qənaətimizcə, bu əsəri, tarixi janrdan duyulası kasadlıq çəkən təsviri
sənətimizə yaddaqalan töhfə saymaq olar...
Bu günlərdə anadan olmasının 65 illiyi tamam olan Vaqif Ucatay hazırda müstəqil yaradıcılıqla
yanaşı, Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Akademiyasında və onun nəzdindəki rəssamıq
kollecində çalışmaqda, yetişməkdə olan gənc nəslə təsviri sənətin sirlərini
öyrətməkdədir. Etiraf edək ki, çox vaxt əsərlərinin məzmun tutumuna və milli
ruhuna görə başqalarından seçilən bu gənc rəssamlara ünvanlanan təqdiredci
sözlərdə Vaqif müəllimin də payı vardır. Qənaətimizcə, bu, onun həyatda əldə edə biləcəyi ən böyük mənəvi
qazancdır...
Ziyadxan Əliyev,
Əməkdar incəsənət xadimi, professor