Rənglər dünyasının musiqisi
Elə məlahətli, həzin səs sahibi olan
müğənnilər var ki, onları dinlədikcə
adamın gözlərinin qarşısında qəribə rənglər aləmi yaranır. Hətta bənövşənin,
nərgizin ətrini də duyursan. Buna əslində səsin qüdrəti, təsiri, gücü də demək
olar. Amma rənglər aləminin içində böyümək və ancaq musiqi eşitmək, onun
sehrinə, cazibəsinə düşmək, məncə, bu, möcüzədir. Mənim yaxşı tanıdığım,
insanlıq dünyasına vurulduğum, söz-söhbətinə maraq kəsildiyim, zəngin daxili
aləmə malik olan musiqişünas alim
Zemfira Qafarova kimi.
Sözlə rəssamlıq edib
Üzeyir
Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının professoru, Əməkdar incəsənət xadimi
Zemfira Qafarova Azərbaycan müsiqişünaslığının inkişafında, eləcə də, bu sahə
üzrə milli kadrların yetişməsində böyük əməyi olan, fədakar sənətşünas və
zəhmətsevər pedaqoqlardan sayılır. Təsadüfi deyil ki, onun bu zəhməti ötən il
dövlət başçımız İlham Əliyev tərəfindən yüksək dəyərləndirilərək, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fərdi təqaüdünə layiq görülmüşdür. Adını
müsiqişünaslıqda bir sıra görkəmli bəstəkarların, ifaçıların ilk tədqiqatçısı
kimi əbədiləşdirən Zemfira xanım mükəmməl monoqrafiyaların, lazımlı dərs
vəsaitlərinin, yüzlərlə elmi məqalənin müəllifidir. Onu təkcə mədəniyyət
xadimləri, həmkarları, tələbələri, oxucular deyil, diqqətli tamaşaçılar da
yaxşı tanıyırlar. Zemfira Qafarova həm də maraqlı müsahib və dərin düşüncəli,
gözəl nitq mədəniyyətinə malik, işıqlı ziyalılarımızdan biridir. Onunla adicə
söhbət etmək belə, zəngin bir kitabxananın oxucusu olmaq deməkdir. Qəribədir,
gəncliyimdən üzü bəri belə müdrik xanımlarla həmsöhbət olmağı çox sevirəm. Dərin adamların təsir gücü və
yadda qalmaq məharəti müqayisəsizdir. Onları dinlədikcə doymursan. Zemfira
Qafarova milli təsviri sənət tariximizə adını əbədi həkk etdirmiş məşhur fırça
ustası Həsən Haqverdiyevlə, Xalq rəssamı Güllü Mustafayevanın ailəsində
doğulub. Elə bu səbəbdən yazımın əvvəlində
deyirdim ki, rənglər dünyasının içində böyüyən, evlərində o dövrün bütün
tanınmış rəssamlarını görən, ilk oyuncaqları da rəngli karandaşlar, balaca
fırçalar, kətan parçaları olan qızcığazın bu cığırla getməməsi təəccüblü
gəlirdi mənə. Sonradan ona yaxından bələd olduqca, duydum ki, Zemfira Qafarova
heç də rəssamlıqdan ayrı düşməyib. O, sənətin daha çətin və ağır yolunu seçib.
Sözlə rəssamlıq edib! Azərbaycan musiqisində özünəməxsus yeri olan
şəxsiyyətlərin yaradıcılıq portretini çəkmək, onların barəsində tədqiqatlar
aparmaq, yazmaq, xalqa, millətə tanıtmaq, sevdirmək, unudulmağa qoymamaq rəssam
təxəyyüllü, dərin təfəkkürlü, ədəbi zövqü yüksək olan, sözlə işləmək
qabiliyyətinə malik Zemfira Qafarovanın elə bir xidmətidir ki, bu fəaliyyətdə
valideynlərindən əks etdirdikləri danılmazdır. Şərt deyil ki, rənglərlə
işləsin, sözlə yaradıb, sözlə çəkib qəlbindəki gözəllikləri...
Kimlərin yaradıcılığını təhlil süzgəcindən
keçirməyib?
Əvvəlcə
Bakıdakı 2 nömrəli musiqi məktəbində, sonra Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumunda təhsil alan Zemfira xanım 1961-ci
ildə Ü. Hacıbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının (indiki Ü. Hacıbəyli adına Musiqi Akademiyası-F.X.)
tarix-nəzəriyyə fakültəsinə daxil olub. Mütəxəssislərin fikrincə, o dövrün Konservatoriyası
əsil məbəd idi. Burada kimlər çalışmırdı?
1996-cı ildə Konservatoriyanı
fərqlənmə diplomu ilə bitirən
gənc mütəxəssis elə bu təhsil ocağında ilk əmək fəaliyyətinə başlayıb.
Tədqiqata, araşdırmaya olan meyli onu
AMEA-nın aspiranturasında oxumağa sövq edib. İlk elmi-tədqiqat işi də məhz çox sevdiyi dahi Üzeyir Hacıbəylinin
"Koroğlu” operası ilə bağlı olub. Musiqişünas Lalə Hüseynova yazır : " Z.
Qafarovanın "Koroğlu” operasına həsr olunmuş sanballı tədqiqatı indi də bu
opera haqqında yazılmış elmi araşdırmalar sırasında hərtərəfli yanaşma tərzinə
görə məxsusi çəkiyə və mövqeyə malikdir.” Pedaqoji fəaliyyətlə elmi yaradıcılıq
işlərini paralel şəkildə məharətlə aparan Zemfira Qafarovanın imzası o dövrün tanınmış mətbuat
orqanlarında , elmi dərgilərdə müntəzəm görünməyə başladı. Onu təkcə
Azərbaycanda deyil, keçmiş SSR-nin bütün müttəfiq respublikalarında
oxuyurdular. XX əsrin Azərbaycan musiqi həyatının mənzərəsini tam təsəvvür
etmək, o zəngin aləmdən dəqiq xəbərdar olmaq istəyənlərə həmin dövrdə Zemfira
Qafarovanın qələmə aldığı məqalələri, tədqiqatları, monoqrafiyaları,
resenziyaları oxumaları kifayət edər.
Əslində, Zemfira xanım öz araşdırmaları və təqdimatları ilə
həm yeni bir məxəz, həm də nəinki öz müasirləri, eləcə də gələcək tədqiqatçılar
üçün asan, rahat istifadə ediləcək, bəhrələnəcək yeni musiqi arxivi
formalaşdırıb. Diqqət edin, görün kimlərin yaradıcılığını təhlil süzgəcindən
keçirib: Bəstəkarlardan Üzeyir
Hacıbəyli, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Cahangir Cahangirov, Tofiq Quliyev,
Hacı Xanməmmədov, Süleyman Ələsgərov, Ramiz Mustafayev, Oqtay Zülfüqarov,
Fəridə Quliyeva, İbrahim Məmmədov, Şəfiqə Axundova, Arif Məlikov, Tofiq
Bakıxanov, Aqşin Əlizadə, Firəngiz Əlizadə, musiqişünaslardan Elmira Abasova,
Rəna Fərhadova, Aida Tağızadə, Gövhər Hüseynova, tarzənlərdən Bəhram Mansurov, Ramiz Quliyev,
dirijor Kamal Abdullayev, violonçelçalan Eldar İskəndərov, fleytaçı Telman
Hacıyev, balerina Leyla Vəkilova, pianoçu Valeriya Tartakovskaya, violinoçu
Oqtay Kərimov, gənc dirijor Əyyub Quliyev... Yox, siyahı uzundur. Yalnız
oxucuların müəyyən təsəvvürü olsun deyə, bəzi möhtəşəm adları çəkdim. Əslində
zərif çiyinlərini səbir və zəhmət tələb
edən tədqiqatların ağırlığına söykəyən, yorulmayan, bü gün də bu işini
məhəbbətlə davam etdirən Zemfira Qafarova şərəfli bir vəzifənin icrasındadır.
Özünün çox dəyərləndirdiyi bir məqam var: "Sevirəm ki, hər kəs öz işi ilə
məşğul olsun”. Sözü ilə əməli arasında məsafə yoxdur. Elə bu səbəbdən elmi
araşdırmalarında, yaradıcılığında uğurları çoxdur. Çünki sevdiyi sənətin izi
ilə addımlayıb və özü demişkən, həmişə
də məhz dərindən bildiyi işi ilə məşğuldur. "Öz işinlə məşğul olmaq”- bu
ifadənin fəlsəfi mənası və mahiyyəti aydındır. Həqiqətən də hər kəs bu kəlamdan
gələn məramı anlasa və əməl etsə, həyatımız gözəl olardı.
Alim-müsiqişünas kimi də, müəllim kimi də Zemfira Qafarova seçilən,
sevilən ziyalı xanımlarımızdandır. Tədqiqatlarında, monoqrafiya və məqalələrində
neçə-neçə ilkinliyə imza atıb. Məsələn, Xalq artisti, professor Tofiq
Bakıxanov, bəstəkar Şəfiqə Axundova... haqqında yazılmış ilk monoqrafiyaların
müəllifi məhz Zemfira Qafarovadır. Tar ilə simfonik orkestr üçün ilk konsertin
müəllifi bəstəkar Hacı Xanməmmədov barəsində yazdığı monoqrafiyada görkəmli
sənətkarın çoxuna məlum olmayan bədii kəşflərini də oxucuların diqqətinə
çatdırıb. Onun musiqimizdəki uğurlarını dahi Üzeyir Hacıbəyli və Qara Qarayevin
müəllimlik istedadı ilə əlaqələndirib.
Musiqişünas olmasaydı...
Zemfira
xanımın qardaşı Əli Haqverdiyev opera
müğənnisi, aktyor və rəssam olub. "Dədə-Qorqud” filmində yaratdığı Yalıncıq
obrazı və digərləri onun istedadının bəhrəsidir. Təəssüf ki, ömrü yarıda
qırılıb. Dayısı Ramiz Mustafayev də məşhur bəstəkar olub. Zemfira xanım hər iki
əzizi barəsində də mükəmməl monoqrafiyalar yazıb. "Vaqif” operasının müəllifi olan Ramiz
Mustafayev 5 opera, 6 operetta, 9 oratoriya, 5 kantata, 5 vokal-simfonık poema,
500-ə yaxın mahnı və romans bəstələmiş, 200-dən çox xalq mahnısını xor üçün
işləmişdir. Doğrudur, Zemfira Qafarova musiqişünas alimdir. Bu səbəbdən də onun
yazdığı monoqrafiyaların xüsusi elmi
üslubu və qayəsi var. Amma Zemfira xanım uşaqlıqdan ədəbiyyat vurğunu olub.
Mütaliəsi çox genişdir. Hətta deyir ki, musiqişünas olmasaydım, yəqin indi
ədəbiyyatçı idim. Bax, elə bu məziyyətləri onun yazılarında, televiziya
çıxışlarında, müsahibələrində özünü göstərir. Səlis yazı səriştəsi, məntiqli
danışığı, ağıllı cavabları onun təfəkkürünün və zəngin daxili aləminin
göstəricisidir. Həssas, mehriban, qayğıkeş təbiətinin mükafatıdır ki, onu
tələbələri də çox sevir. Ən vacib və önəmli cəhətlərdən biri budur ki, Zemfira Qafarova istedadlını
görməyi, dəyərləndirməyi və ona kömək etməyi bacarır.
"Mən orijinallığı çox
sevirəm, tələbələrimin, eləcə də başqa sahələrdə olanların sırasında fərqli gəncləri sezəndə, diqqətim
onlardan yayınmır. İstəyirəm ki, onlara dayaq ola bilim, kömək edim...”
Əslində, böyüklük, millətə xidmətin bir yolu da budur. Bir faktı da bildirmək
istəyirəm ki, hazırda Bakı Musiqi Akademiyasında çalışan, tələbələrə musiqi
tarixindən mühazirələr oxuyan Zemfira Qafarova elmi işlərin hazırlanmasına da
rəhbərlik edir. Azərbaycanlı müsiqişünas alim Türkiyənin Ədirnə Konservatoriyasında
yeddi il pedaqoji fəaliyyət də göstərib.
İndi də tələbələri onu arayır, öz rəğbətlərini bildirirlər. Yazımın sonunda bir
arzumu da bildirmək istəyirəm. Vaxtı ilə Firudin Şuşinski Azərbaycanın klassik
musiqiçiləri haqqında sanballı əsərlər yazdı və bizə yadigar qoydu. İstərdim ki
, əzizim Zemfira xanım, siz də bir alim kimi Şuşa mühitinin musiqi xəzinəsindən
elə bir monoqrafiya yazasınız ki, gələcək nəsillər ondan mükəmməl bir məxəz
kimi bəhrələnsinlər. "Niyə məhz Şuşadan” soruşsanız, cavabım yalnız budur:
vaxtı ilə Şuşanı Qafqazın konservatoriyası adlandırırdılar. Yaradıcılığınızın
yeni səhifələrini mən ancaq bu cür görürəm. Cıdır düzündəki təqdimatı isə özüm
aparacağam. Bizim də səngərimiz yazı masamızdır...
Flora XƏLİLZADƏ,
Əməkdar jurnalist
Əməkdar jurnalist