Reklamın antireklam üsulu...
"Heç bir
sanitariya qaydalarına riayət olunmadan, vaxtı keçmiş ətlərdən hazırlanmış Azərbaycanın
ən mundar dönəri yalnız bizim məkanda "Mindar Dönər” adlı bir səhifə son
vaxtlar sosial şəbəkədə müzakirə mövzusu olub."Ölü at əti alınır. Satan dostlarınızı tag edin” kimi paylaşımlarla səhifəyə
müəyyən qədər auditoriya da yığıblar.
"Özümüz hələ
bir çox şeyi eksperiment edirik”
Bir
qisim insan bu paylaşımlara əyləncə kimi yanaşır, bəziləri isə iyrənc bir
reklam metodu olması ilə bağlı fikirlər yazır. Səhifədəki ilk paylaşımlardan
birində qeyd olunur ki, restoran hələ ki, fəaliyyət
göstərmir və son təmir işləri aparılır. Bəzi marketoloqlar belə bir məkanın
açılmayacağını, sadəcə, sosial zarafatı olduğunu deyirlər. Daha dəqiqini özlərindən
öyrənmək üçün səhifəyə müraciət edib seçdikləri reklam üsulu, ümumiyyətlə, belə
bir mağazanın açılıb-açılmayacağı ilə bağlı məlumat almaq istədik. Bildirildi
ki, onların tətbiq etdikləri bu strategiya çox güman ki, heç bir ölkədə təcrübə
olunmayıb: "Olunubsa da, araşdırmalarımız zamanı heç bir məlumat tapa bilməmişik.
Araşdırmamızı 4 dildə, ingilis, türk, rus və portuqal dillərində aparmışıq. Ona
görə, bizə də bir çox suallar maraqlıdır və açıq olaraq qalır. Özümüz hələ bir
çox şeyi eksperiment edirik və nəticələr marketoloqların da öyrənib
yararlanması üçün "blog post” kimi haradasa paylaşılacaq. Çox güman ki, nəticələr
hansısa ingilisdilli xarici marketinq jurnalında da dərc oluna bilər”.
"Rəqibə müharibə elan etmək, müştərinin diqqətini cəlb
etmək...”
Bəs bu
tipli reklam hansısa biznes üçün nə dərəcədə uğurlu üsuldur? Mütəxəssislər bu
kimi PR seçənlər haqda nə deyirlər? Bunu "antireklam da reklamdır” anlayışı
kimi qəbul etmək olar?
Marketoloq Seymur Quliyev "Kaspi”yə açıqlamasında bildirdi ki, biznesdə
antireklamdan istifadə olunur, amma çox diqqətlə bu metodlardan yararlanırlar:
"Azərbaycanda antireklam tipli reklamlar o qədər də çox deyil. Çünki reklam qanunvericiliyimiz çox sərt olduğu üçün bizdə
o qədər də bu üsullardan istifadə edilmir. Əgər bundan istifadə etsələr belə,
etik çərçivəni qoruyurlar”.
Konret
"Mindar dönər”in istifadə etdiyi üsula gəlincə, marketoloq bildirdi ki, bu kimi
reklam növünün seçilməsinin müəyyən məqsədləri ola bilər: "Rəqibi müştərinin
gözündən salmaq, rəqibə müharibə elan etmək, müştərinin diqqətini cəlb etmək, gündəmdə olmaq və haqqında
danışılmasını arzulamaq məqsədlər ola bilər. Bir zamanlar lazer epilyasiya şirkəti
spam reklam ilə gündəmə gəlmişdi. Haqqında danışanlar çox oldu, müəyyən kütlə
topladılar, indi isə artıq gündəmdə deyillər. "Mindar”ın reklamı da bu mənadadır.
Antireklam deyil, sadəcə, gündəmdə olmaq üçün PR xarakterli fəaliyyətlərdir. Onların seçdikləri ad bəlkə də heç mundar mənasında
deyil. Mindar sözü heç mundar mənasını ifadə etmir. Bu suala yəqin özləri daha
dəqiq cavab verərlər, amma sözlərin məna olaraq əlaqəsi yoxdur, sadəcə, reklam
üçün belə bir metoddan istifadə edirlər”.
"Yanaşma
qeyri-peşəkardır və tam əks effekt yarada bilər”
"Modern Marketing Group” Şirkətinin
təsisçisi, marketoloqYusif Vəliyev deyir ki, həmin səhifənin
ölkədəki dönərxanalardakı problemlərin qabardılması məqsədilə yaradılması ehtimallar
var: "Sırf həmin səhifəyə
nəzər yetirsək, qeyri-peşəkar yanaşma görərik. Onlar səhifədə ünvan da
yazıblar, amma həmin yerdə restoran yoxdur. Böyük ehtimalla, bu hansısa hüquqi
şəxs deyil, fərdi olaraq kimlərsə tərəfindən yaradılıb. İctimai qınaq məqsədli
səhifə də ola bilər. Gələcəkdə ölkədəki dönərxanalardakı problemlər bu səhifədə
qabardıla bilər”.
Y.Vəliyevin
sözlərinə görə, bazara yeyinti məhsulu daxil olarkən ən çox istifadə olunan
taktikalardan biri həmin məhsulun adı açıqlanmadan, bazarda ona ehtiyacın
yaradılmasıdır: "Müəyyən reklam kampaniyaları gedir, hər kəs bazara bir növ
yeni məhsul daxil olacağını gözləyir. Hansısa maraqlı bir reklam növü ilə auditoriya
yığmaq olur. Yaxud həmin sektorda olan bir problemləri qabardaraq, çıxış yolu
kimi tam təmiz, sanitariya qaydalarına riayət edilən yeni məhsulun çıxarılması
təqdim oluna bilər. Amma sırf indiki yanaşma qeyri-peşəkardır və tam əks effekt
yarada bilər. Bir işin tam mənfi tərəfini götürüb PR aparmaq o qədər də uğurlu
addım deyil. Onlar səhifələrində digər dönərxanaları ifşa edərək, sonda çıxış
yolu kimi ideal bir məkan təqdim edə bilərlər. Amma istənilən halda, bazara bu
yöndən girmək o qədər də uğurlu taktika deyil”.
"Xidməti və qida təhlükəsizliyi məsələlərini
vurğulamaq lazımdır”
Biznes konsultant Əyyub Qarabağlı deyir ki, reklamın səs-küy gətirən növü olan viral
reklamları var ki, bunlardan bəzi şirkətlər istifadə edirlər: "Əks və ya əks
olmayan mövqedə olmasından asılı olmayaraq viral reklamlar səs-küy gətirmək
üçün istifadə edilir. Məqsəd o olur ki, onlardan danışsınlar. Amma gündəmdə
olan məsələdən danışsaq, burada viral reklamdan da istifadə edilməyib.
Paylaşımlarından dolayı bu tipli reklamı doğru yanaşma hesab etmirəm. Onların
hansı strategiyanı tətbiq etdikləri mənə də maraqlıdır”.
Ə.Qarabağlının
sözlərinə görə, "Fast food” bazarı, restoran biznesi üçün özünəməxsus fərqli
metodlarla marketinq strategiyası qurmaq olar: "Söhbət "Fast food” bazarı,
restoran biznesindən gedirsə, 4 il bu sahədə fəaliyyətim olub, öz brendim var və
onu dünya arenasına da çıxarmışam. Əsas olan "müştəri niyə səni seçməlidir?”
yanaşmasını ortaya qoymaqdır. Restoran biznesi sektorunda xidməti və qida təhlükəsizliyi
məsələlərini vurğulamaq lazımdır. Məkanın komfortluluğu, müştəri üçün rahatlığı
diqqətə çatdırılmalı, PR bu strategiya üzərində qurulmalıdır. Amma bu hansı
strategiyadır? Mən 10 ilə yaxındır bu sahədəyəm, ola bilsin hansısa yeniliklər
olub, xəbərim yoxdur. Öncədən həmin səhifə, yaxud açılacaq restoranla bağlı
hansısa fikir səsləndirmək istəməzdim. Amma bu cür reklam onlar üçün antireklam
da ola bilər”.
"Bu işi peşəkarlara
həvalə etsinlər”
Ə.Qarabağlı
onu da qeyd etdi ki, biznes qurmaq istəyənlər bu işə mütəxəssisləri cəlb etməsələr,
istədikləri nəticəni əldə edə bilməzlər: "Mən biznes konsultant olaraq, bəzi
şirkətlərə konsaltinq xidməti göstərirəm. Əslində, reklamla PR-i şirkətlər çox
vaxt qarışdırırlar. PR az xərclə daha uzun bir vaxtda, reklam isə daha çox xərclə
qısa zamanda istədiyinə nail olmaqdır. Mən şirkətlərə PR-dan daha çox istifadə
etməyi məsləhət görərdim. PR müştəri ilə hər hansı qurumun münasibətini istiləşdirir,
daha yaxın edir. Məsələn, yaxın ölkələr olan Türkiyə və Gürcüstanla Azərbaycanın
marketinq bazarını müqayisə etsək, çox geri qalırıq. İl ərzində reklama çəkilən
xərcləri götürsək, Gürcüstan belə bizi üstələyir. Ona görə də deyirəm ki, bizdə
vəziyyət o qədər də ürəkaçan deyil.
Bu gün hər
universiteti bitirən, yaxud tamam başqa bir işlə məşğul olub sonradan gəlib
"biznes kolsultantam”, "SMM üzrə menecerəm” deyib, çox ucuz qiymətə xidmət təklif
edir. Ucuz olduğu üçün onları cəlb edirlər, onlar da öz bildikləri kimi işi
aparırlar. Nəticədə əks effekt olur, şirkət haqda mənfi məsələlər ortaya çıxır.
Sosial şəbəkə səhifəsində yüz minlərlə bəyənmə ola bilər, amma nəsə paylaşanda
10-15 bəyənmə ancaq gəlir, rəy bildirilmir. Restoran biznesi ilə məşğul
olanlara məsləhət görərdim ki, bu işi peşəkarlara həvalə etsinlər. Onlar
effekti bu zaman görəcəklər. Eyni zamanda, bizim restoran sahibləri istənilən
reklamdan xeyir güdürlər. Tutaq ki, mən 200 manat reklama pul xərclədim, nəticədə
2 min manat xeyir görməliyəm. Xeyr, belə deyil. Reklam və PR satışa yönəlik iş
olmaqla yanaşı, eyni zamanda, müştərinin yadına düşmək, müştəriyə xidməti
xatırlatmaq, onlara məlumat vermək üçün bir vasitədir. Bunu da nəzərə almaq
lazımdır”.
Aygün Asimqızı