Reklam haqqında qanunda dəyişiklik edilməlidir?
Azərbaycanda
sağlamlıq üçün təhlükə törədən məhsulların reklamının qadağan olunması, yeyinti
məhsullarının reklamı ilə bağlı prosedurun dəyişdirilməsi təklif edilir. Belə
ki, Səhiyyə Nazirliyinin Sağlam həyat tərzi üzrə milli koordinatoru Azad
Hacıyev Trend-ə bildirib ki, əgər hansısa məhsul insanın sağlamlığı üçün təhlükə
yaradırsa, onun ölkəyə gətirilməsinə məhdudiyyət qoyulmalı, reklamı da qadağan
edilməlidir. Azərbaycan Reklamçılar İttifaqının prezidenti Hacıəmi Atakişiyev
isə Trend-ə deyib ki, təhlükəli məhsulların bazara yol açmaması üçün Azərbaycanda
da yeyinti məhsullarının reklamı dünya ölkələrində olduğu kimi aparılmalıdır. İttifaq sədri təklif edib ki, yeyinti məhsullarının
reklam olunması üçün Səhiyyə Nazirliyi, İqtisadiyyat Nazirliyi və digər müvafiq
qurumlar həmin məhsulun insan sağlamlığına təhlükəsiz olması barədə rəy verməlidirlər.
Yalnız bundan sonra yeyinti məhsullarının reklamına icazə verilməli, onun
reklam işi təşkil olunmalıdır.
"Məsələ detallı araşdırıldıqdan sonra qanuna salınmalıdır”
Qeyd edək ki,
Rusiya Səhiyyə Nazirliyi insan sağlamlığı üçün zərərli olan kolbasa, çipsi,
şokolad, qazlı su kimi məhsulların reklamının məhdudlaşdırılmasını təklif edib.
Rusiyada reklamı məhdudlaşdırılan məhsulların
təbliği ilə bağlı bizdə heç bir problem yoxdur. Bəs bizdə belə bir dəyişiklik
edilməlidirmi? Kolbasa, çipsi, şokolad, qazlı su kimi məhsulların reklamı məhdudlaşdırılmalıdırmı?
Sosial Strateji Tədqiqatlar
Birliyinin rəhbəri, sosial sahə üzrə ekspert İlqar Hüseynli"Kaspi”yə açıqlamasında bildirdi ki, bu məsələlər reklam haqqında qanununa əsasən tənzimlənir.
Əgər qadağan olunacaqsa, yaxud məhdudlaşdırılacaqsa, bu məsələ detallı
araşdırıldıqdan sonra qanuna salınmalıdır: "Reklam haqqında qanunda konkret
olaraq qeyd olunur ki, hansı ticarət markalarının reklamı aparıla bilər,
hansını yox. Əgər biz hansısa qidaların insan sağlamlığı üçün zərərli olduğunu
fikirləşiriksə, yaxud Səhiyyə Nazirliyinin normalarına, gigiyena və digər
qaydalarla ziddiyyət təşkil edirsə, o zaman reklam haqqında qanunda dəyişiklik
etməliyik. Həm spirtli içkilərin, həm insan sağlamlığına birbaşa təhlükə
yaradan qida məhsullarının, həm də həkim resepti əsasında təyin edilən dərman
preparatlarının reklam olunmasını qadağan etməliyik. Amma kor-koranə deyil,
araşdırılıb, siyahı hazırlanmalıdır. Reklam Haqqında Qanunun tələb və normaları
çərçivəsində iş görülərsə, bu addımların atılması müsbətdir”.
"Məhdudlaşdırılması, qadağan olunması doğru addım
deyil”
"Modern Marketinq Group"un rəhbəri, marketoloqYusif Vəliyev reklamın qadağan olunmasını yox, prosedurun dəyişdirilməsini təklif edir:
"Hansısa məhsul özlüyündə sağlamlıq üçün tam zərərli
olmasa da, tərkibində uşaqlara, hansısa xəstəliyi olanlara zərər verəcək maddələr,
yaxud hissələr ola bilər. Bu istənilən məhsulda ola bilər. Yəni, biri var zərərli
məhsullar, biri də var hansısa məhsulun tərkibində zərərli ola biləcək xam mallardan
istifadə. Bu da bütün insanlara deyil, yaşla, yaxud xəstəliklə bağlı təsirli ola
bilər. Ona görə də, bu cür qida məhsullarının reklamı həssas yanaşma tələb
edir. Əgər məhsulun tərkibindəki qatqıların uşaqlara, yaxud hansısa xəstəliyi
olanlara zərəri varsa, bunu reklam edərkən, titrlərdə yazmaqla, əhaliyə
çatdırmaq lazımdır. Yaxud, tələb olaraq məhsulun üzərində zərərli göstərişləri
qeyd olunmalıdır. Reklamlara nəzarət olunması yaxşıdır, amma məhdudlaşdırılması,
qadağan olunması doğru addım deyil”.
"Almadan başqa bütün qidalar insana zərərlidir”
Millət vəkili Musa Quliyev bildirdi ki, hansısa məhsul özlüyündə tam olaraq sağlamlıq üçün
zərərli deyil. Ona görə də reklamın qadağa olunması və ya məhdudlaşdırılması
aparılarkən bütün aspektlərdən yanaşıb, bu addımı atmaq olar: "Amerika mütəxəssislərindən
birinin kitabını oxudum. Sonda belə qənaətə gəldim ki almadan başqa bütün
qidalar insana zərərlidir. Ona görə də, insan üçün zərərli və xeyirli olan məhsulları
konkretləşdirmək çətindir. Kolbasa, çipsi, qazlı, yaxud energetik içkilərin
reklamının qadağan olunmasını təklif olaraq irəli sürürlər. Amma bir tərəfdən də
alkoqollu içkilərin reklamını qadağan etmirlər. Burada həm bazar münasibətləri,
həm o məhsulun ölkə əhalisi arasında nə
qədər yayılması, bazarda dövriyyəsi, iqtisadi, sağlamlıq münasibətləri və s.
hamısı ölçülüb-biçilməli, sonra bu qərarlar icra olunmalıdır. Mən qida təhlükəsizliyi
cəhətdən bu məsələ ilə razılaşıram. Çünki qida təhlükəsizliyi vacib amildir.
Ölkə başçısı qida təhlükəsizliyi ilə bağlı komissiya yaratdı, agentliyin
yaradılması üçün də sərəncam verdi. Xüsusilə, məktəb yaşlı uşaqların "cola”,
"pepsi”, "sprite” kimi içkilərin istifadə etmələrinə qarşıyam. Amma hər hansı məhsulun
reklamının qadağan olunması, yaxud satış şərtlərinin çətinləşdirilməsinə gedəcəyiksə,
bu tam ölçülüb-biçilməlidir. Qadağaları hansı şəkildə qoymalıyıq? Yaxud,
reklamları necə məhdudlaşdırmalıdır? Bunlar araşdırılmalıdır”.
"Qadağa tətbiq edərkən digər sektorları da düşünmək lazımdır”.
Millət vəkili deyir ki, bu cür qadağalara gedərkən
balanslı şəkildə digər sektorları da düşünmək lazımdır: "Səhiyyə Nazirliyi öz
mövqeyindən çıxış edib və haqlıdırlar. Amma biz digər balansı da gözləməliyik.
Ticarət, sahibkarlığın inkişafı və s. burada tam ölçülüb-biçilməlidir. Digər
ölkələr nəyisə qadağan edirsə, biz də onların ardınca getməməliyik. Hər ölkənin
öz milli qanunvericiliyi, tələbatları, milli mentaliteti, əxlaq normaları var.
Buradan çıxış edərək qanunları qurmalıyıq. Amma Ümumdünya Ticarət Palatasının,
Səhiyyə Nazirliyinin tələbləri, Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatının tələblərini göz
önünə gətirməliyik. "Fast food”un reklamını qadağan etməklə ticarət şəbəkələrinə,
ölkə büdcəsinə nə qədər ziyan dəyəcəyini də nəzərə almaq lazımdır”.
"Çeşid çox olanda, rəqabət üçün reklam qaçılmaz olur”
Pərakəndə və xidmət sahələri üzrə biznes consultant, marketoloq Tural
Abdullayev bildirdi ki, bu dəyişikliyi etmək üçün hələ
gecikmişik: "Amerika, Avropada, bizə yaxın ölkələr olan Türkiyə, Rusiya
bazarında 30-50 il əvvəl bu işlər görülür. Hətta bir çox dünya ölkələrində yeni
qanuna görə tütün məhsullarının üzərində firmanın adı ümumi qutunun 1 faizini əhatə
edəcək. Qutunun 99 faizi isə siqaretin sağlamlığa ziyan olması ilə bağlı təbliğedici
yazılar və şəkillərdən ibarət olacaq. Xarici ölkələrdə heç yerdə siqaretin bizdəki
kimi nə açıq şəkildə satışı var, nə də reklamı. Marketə daxil olanda siqareti
görmürsən. Əgər soruşsan küncdə bir yerdə olduğunu deyirlər. Avropada bu kimi
qanunlar sərtdir”. T.Abdullayev deyir ki, bizdə marketlərdə məhsul çeşidi həddindən
artıq çoxdur. Buna görə də şirkətlər məcbur olurlar öz məhsullarını satmaq üçün
reklama üz tutsunlar: "Azərbaycan dünyada yeganə ölkədir ki bu qədər energetik
içki satılır. Həmçinin satışda olan məhsulların çeşid çoxluğuna görə Rusiya və
Almaniyadan da qabaqdayıq. Çeşid çox olduqca, rəqabət aparmaq üçün bütün reklam
imkanlarından yararlanmağa başlayırlar”.
T.Abdullayevin
sözlərinə görə, bazarda kifayət qədər keyfiyyətsiz, insan sağlamlığına zərərli
məhsullar var. O deyir ki, bu cür məhsulların ölkəmizə gətirilməsinin qarşısını
almaq və eyni zamanda yerli istehsalın artırılmasına çalışmaq lazımdır:
"Kolbasanın kilosunu 8 manata satırlar. Amma ətin kilosu 11 manatdır. Bu cür məhsulların
açıq şəkildə reklamının qadağan olunmasını ona görə istəyirlər ki, dövlət bu məhsulların
zərərli olduğunu anlayır. Manatın dəyərdən düşməsindən sonra ölkəyə həddindən
artıq zərərli məhsullar daxil olub. Əvvəl aldığımız qidalarla indi aldığımızı
müqayisə etsək, görərik ki, nə dad əvvəlkidir, nə də keyfiyyət. Xaricdən gələn
məhsulların tərkibindəki zərərli qatqılarında miqdarını da azaldırlar. 1 manat 80 qəpiyə
Rusiyadan bizə yağ gəlir. 1 kq yağ almaq üçün minimum 20 litr süd lazımdır.
İstehsalçıda isə bir litr süd 50-60 qəpiyədir. 4 litr südün qiymətinə 1 kq yağ
satır, emal prosesini kənara qoyuram. Əhalinin imkanı olmayanı da ucuz olandan
alıb istifadə edir. Sabah da sağlamlığa öz zərərini vuracaq. Ana olmağa
hazırlaşan xanımlar, uşaqlara bu cür məhsullar daha çox ziyan vurur”.
Aygün