“Oil Price”: Azərbaycan regionda əhəmiyyətli rol oynamağa başlayır
Xəzər dənizinin statusunun müəyyən olunması istiqamətində ciddi
irəliləyişlər, Özbəkistanın qonşularına qarşı açıqlığı üzündən Mərkəzi Asiyanın
aktiv mövqeyi, eləcə də, Azərbaycan, Türkiyə və Gürcüstan arasında iqtisadi
əməkdaşlıq - bu üç faktor Azərbaycanı regionda əhəmiyyətli siyasi, iqtisadi rol
oynamağa imkan verir. "Oil Price” nəşrində dərc edilən "Azerbaijan: A
Crucial Energy Hub” başlıqlı məqalə belə başlayır. Məqalədə qeyd
edilir ki, bu yaxınlarda Rusiya elan etdi ki, Xəzər dənizinin hüquqi statusu
ilə bağlı məsələ həllini tapmaq üzrədir. "Xəzərin statusu - onun dəniz və yaxud
göl olacağı ilə bağlı yekun sənəd dənizin dibindəki neft və qazın sahilyanı
ölkələrə düşəcək payını müəyyən edəcək. Əgər akvatoriya göl kimi tanınarsa,
onda beş Xəzəryanı dövlət - Azərbaycan, Türkmənistan, Qazaxıstan, İran və
Rusiya dənizin nemətlərini bərabər formada böləcəklər. Əgər dəniz adını alsa,
onda hər bir ölkə Xəzərin resurslarından öz ərazilərinə düşən hissəsindən
müvafiq formada yararlanacaq. Azərbaycan, Türkmənistan və Qazaxıstan Xəzəri
dəniz hesab edir, İran SSRİ dövründə imzalanan sənədlərə əsaslanaraq buranı göl
hesab edir”, - deyə məqalədə qeyd edilir. Rusiyanın mövqeyinə gəldikdə, əlavə
edilib ki, Moskva məsələyə bir qədər incə yanaşır. "Xəzərin dəniz kimi
tanınması Azərbaycana dərhal mənfəət gətirəcək. Belə olan halda, rəsmi Bakı beynəlxalq
tərəfdaşları ilə birlikdə Transxəzər boru xətti layihəsini reallaşdırmağa
başlayacaq. Bu kəmər Xəzər və türkmən qazının Avropaya nəqlini nəzərdə tutur.
Xəzər probleminə aydınlıq gətirilməsi regionun liderlərinə siyasi və iqtisadi
prioritetlər gətirəcək”, - deyə məqalədə qeyd edilir.
O da vurğulanır ki, Özbəkistanın
yeni prezidenti Şavkat Mirzoyeyevin hakimiyyətə gəlməsi ilə qonşu ölkələrlə
münasibətlər normalaşmağa başlayıb. Belə ki, bu ölkənin xarici siyasəti
qonşularla sıx münasibətlərin qurulmasına yönəlib. Mərkəzi Asiya dövlətləri
Cənubi Qafqazdakı qonşuları, eləcə də keçmiş sovet respublikaları ilə
əməkdaşlıq edə bilərlər. Bu yaxınlarda dərc edilən "Amerika Birləşmiş
Ştatlarının milli təhlükəsizlik üzrə Strategiyası”nda deyilir: "Biz Mərkəzi
Asiya dövlətlərinin bir-biri ilə rəqabət aparan dövlətlər arasında qarşıdurma
meydanına, cihadçıların təhlükəsiz yerlərinə çevrilməmələrini və əsas prioritet
kimi islahatları görmələrini istəyirik”. Məqalədə xüsusi qeyd edilir ki, bu
yaxınlarda Azərbaycan, Gürcüstan və Türkiyə effektiv əməkdaşlıq nümunəsini
ortaya qoya bildilər. Söhbət Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xəttinin istismara
verilməsindən gedir. Azərbaycanın Ələt limanından Tbilisiyə istiqamət götürən
qatarın son dayanacağı Qars şəhəridir. Orada isə dəmir yolu xətti Türkiyənin
dəmir yolu şəbəkəsi ilə, daha sonra Avropa xətti ilə birləşir. İlkin olaraq
dəmir yolu xətti ilə il ərzində 5 mln. ton yük daşınması nəzərdə tutulur.
Sonrakı müddətdə bu rəqəm 17 mln. tona çatdırılacaq. Mallar Çindən Avropaya
12-15 gün ərzində çatdırılacaq. Müzakirə olunan Transxəzər boru kəməri layihəsi
ilə bərabər, Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu da Rusiyadan yan keçir və Asiyadan
Avropaya, eləcə də, Xəzərin Aktau limanından Avropaya malların daşınmasını
nəzərdə tutur. Əlavə olaraq hərbi-texniki əməkdaşlığı da qeyd etmək olar. Ötən
il Türkiyə hərbi ixrac kampaniyasına start verib, Türkmənistana satışı artırıb.
Bu yaxınlarda isə Özbəkistanla birgə müəssisə yaradılması barədə sənəd
imzalayıb. Azərbaycan da Ermənistanın işğal etdiyi Dağlıq Qarabağda ərazisində
separatçılara qarşı mübarizəni gücləndirmək üçün daxili silah istehsalını
gücləndirib. Qeyd edilir ki, Azərbaycan, Gürcüstan və Türkiyə bəyan
etməlidirlər ki, Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu maneəsiz fəaliyyət göstərəcək. "Çünki
nə qədər çox ölkə bu dəhlizdən istifadə edəcəksə, bir o qədər də siyasi
müdaxilənin qarşısını almaq asan olacaq. Belə ki, effektiv nəqliyyat
marşrutları qaçaqmalçıların diqqətini özünə cəlb edir. Bu səbəbdən də,
dövlətlər Birləşmiş Ştatların kəşfiyyat və güc strukturlarının xidmət və
imkanlarından istifadə edə bilərlər”, - deyə məqalədə vurğulanır.
Bundan əlavə, Çin də regionu özünün "Bir qurşaq-bir
dəhliz” layihəsini reallaşdırmaq istiqamətində əsas iqtisadi dəhliz kimi
nəzərdən keçirir. "İnfrastrukturun inşasında iştirak yerli firmaların hesabına
həyata keçiriləcək. Yalnız razılaşdırılmış fəaliyyət və parçalanmadan imtina
təşəbbüsdə iştirakı təmin edə bilər. Ən əsası isə odur ki, özünün təbii
resurslarını və infrastrukturunu Çinin "kredit imperializmi” altına düşməsinə
yol verməmək gərəkdir”, - deyə bildirilib. "Azərbaycana gəldikdə, onun bir-biri
ilə sıx bağlı olan iki strateji məsələsi var. Birincisi, 1988-ci ildən davam
edən Dağlıq Qarabağ münaqişəsidir. 2016-cı ildə irimiqyaslı hərbi əməliyyatlar
start götürdü. İkincisi, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi nəticəsində xeyli insanın
ev-eşiyindən məhrum olmasıdır. Azərbaycan hökuməti onların yerləşməsi üçün
xeyli vəsait sərf edib. Buna baxmayaraq, adambaşına düşən ümumdaxili məhsulun
həcminə görə, ölkənin iqtisadi göstəriciləri yüksək olaraq qalır. Buna
baxmayaraq, münaqişə tez bir zamanda həllini tapmasa, problemlərin yaşanacağı
istisna deyil. Münaqişənin həlli istiqamətində təşəbbüslər yerində addımlayır.
Lakin yerli nəqliyyat dəhlizlərinin inkişafı üçün dəmir yolu daşınmaları, eləcə
də, Bakı-Ceyhanla neft məhsullarının daşınması siyasi prosesləri üstələyir.
İnfrastrukturun inkişafı siyasət üçün əhəmiyyətli məsələdir, belə ki,
investisiyalardan kənarda qalmaq Ermənistanı izolə vəziyyətinə salıb. Bu
izolyasiya isə Ermənistanı Azərbaycanla razılaşmaya gətirib çıxarmağa məcbur
edəcəkmi? Bu, hələ tam aydın deyil. Azərbaycan Avropa və Asiyanı birləşdirən
bir halqadır və fəaliyyət azadlığı üçün dəstək gərəkdir. Baş verən hadisələr
göstərir ki, bu ölkə dünyanın diqqət mərkəzinə çevrilir. Lakin rəsmi Bakı öz
iqtisadiyyatını mütəmadi olaraq gücləndirməli, ölkəni çiçəklənən bir dövlətə
çevirmək istiqamətində səylərini artırmalıdır”, - deyə məqalənin sonunda
bildirilib.
Azər NURİYEV