“Nəsimiyə ithaf” əsərində tembr və faktura xüsusiyyətlər
Məlum olduğu kimi,
XX əsrin ikinci yarısı
orkestrləşdirmə sahəsində böyük
yeniliklərlə xarakterizə olunur. Bununla yanaşı,
Azərbaycanda milli simfonizm məktəbinin
inkişafı ilə əlaqədar,
orkestrdə əsas yeri , milli xarakterli
səslənmə sahəsində yeni-yeni
axtarışlar təşkil edirdi.
Belə ki, orkestrin bütün sirlərinə
yiyələnərək, dünya musiqi dəyərlərinə yüksək qiymət verən
bəstəkar kimi, bunları
yeni milli ənənələr
yönündə sındıraraq,
orkestrin bütün imkanlarından
istifadə edən Firəngiz
Əlizadə xalq sənəti
janrına - muğama müraciət edir.
Azərbaycan musiqi sənətində
xalq dühasının ən
parlaq yaradıcılıq məhsulu
olan muğamlar, musiqimizin təməl
daşı, onun bünövrəsi , dayaq sütunudur. Muğam, mahnılarımız
və oyun havalarımız,
simfonik əsərlərimiz , opera və
baletlərimiz üçün tükənməz
və gözəl təranələr mənbəyidir. Yaradıcılığında muğamlara
müraciət edən F.Əlizadə özündən əvvəlki
sənətkarların başqa janrlardakı
təcrübəsini öz əsərlərində
inkişaf etdirərək muğam
sənəti və simfonik
musiqinin prinsiplərinin sintezinə nail
olur.
Təhlil edəcəyim
" Nəsimiyə ithaf” əsəri,
Şərqin keçmiş və indiki
zamanının mənəvi mədəniyyətinin, ədəbi, təsviri
sənət, musiqi kimi
geniş assosiasiyaları ilə
əks olunub. F.Əlizadənən " Nəsimiyə
ithaf” əsəri 2018-ci il, mart ayının 12 də
Azərbaycan Dövlət Milli
Akademik Dram Teatrında səhnəyə
qoyuldu. Avropa-simli
alətləri və milli
alətlərin sintezindən istifadə edən
bəstəkar, klassik və milli
musiqi mədəniyyətlərinin nailiyyətlərindən bəhrələnərək, bu iki
üsulların əlamətini
modernləşdirərək öz təfəkküründə
onları yeni orqanik
bir tərzdə dəyişdirmişdir. İmadəddin Nəsimi
(1369-1417) görkəmli Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri olmuşdur.
Nəsiminin 600 illik
yubileyi ilə əlaqədar F.Əlizadənin
" Nəsimiyə İthaf ” əsəri i
ilk dəfə
18 may 2017-ci
ildə YUNESKO-nun qərargahında nümayiş olunmuşdur.
Bu əsər dünyanın
bir çox ölkələrini
fəth edərək, dinləyicilərin rəğbətini
qazanmışdır.
Hələ 1993-cü ildə
Nyu-Yorkun məşhur "Lincoln
Center”ində Kronos Quartetinin ifasında
F.Əlizadənin "Mugamsayagı” əsərinin
premyerası keçirilir. "Dərviş”
əsəri isə 2000-ci ildə
dünya şöhrətli violoncel
çalan Yo Yo
Manın "İpək yolu” transkontinental layihəsinə
cəlb olunur. Hər iki
əsər dünyanın bir
çox ölkələrində ifa
olunmuşdur və olunmaqdadır.
"Dərviş” əsərində bəstəkar,
dərvişin ruhunu violonçel
alətinə həvalə edir. Məhz 2018-ci
ildə Bakıda ilk dəfə
premyerası olan "Nəsimiyə ithaf” əsəri
"Dərviş” və "Mugamsayagı” əsərlərinin sintezindən
yarandı. Bəstəkarın
dediklərinə görə, bu
əsərə bir çox əlavələr
də olunub. " Nəsimiyə ithaf”
əsərdə xalq melodiyalarına və
ritminə, muğamlarımıza
müraciət edən bəstəkar, onları müasir
ifadə üsulları vasitəsilə bədii
şəkildə yeniləşdirir. Bunun nəticəsində
əsərdə milli koloritin
təzəliyi, lad improvizə zənginliyi,
muğamlardan irəli gələn
cərəyanlı inkişafı, açıq-aşkar
müşahidə edirik.
"Nəsimiyə ithaf” əsərində
sintez içində sintezlə
rastlaşırıq. Belə ki, bəstəkar
klassik və milli alətlərin sintezində , vokal, xoreoqrafiya və şeiri
birləşdirmişdir. Dramatik
rejissura qaydaları əsərə çox xeyirli
yeniliklər gətirdi. Əsərin xoreoqrafik
dili də məzmunu
kimi mürəkkəbdir.
Xoreoqrafik üsulların istifadəsi
çoxşaxəlidir. Bu əsərdə bəstəkar, Nəsiminin xoreoqrafik
rəqsi, düzgün qurulmuş kompozisiya
və düzgün seçilmiş
tematika ilə obrazı
bacarıqla inkişaf etdirilərək, fikirlərin, sözlərin ifadəsini
dinləyicilərə aydın çatdırmışdır. Bu sahələrin sintezində dərinlik
və dramatiklik orijinaldır.
Nəsimi obrazı parlaq
və inandırıcıdır. Bu
xoreoqrafik obrazda əsil
poeziya yaşayırdı.
F.Əlizadənin " Nəsimiyə ithaf
” əsəri
öz emosional gücü, həqiqi hissləri, təzadların cəsarətliliyi, diqqəti
cəlb edən teatrallığı ilə tamaşaçını
heyran qoyur. Müəllif
düşüncəsində önəmli bir
element kimi çıxış
edən tembr və faktura, musiqi dilinin
ən mühüm elementi və
musiqi inkişafının təsirli cəhəti
kimi, musiqi obrazlarının inkişafını
və bədii fikrin qurulmasını möhkəmləndirir. Burada violino, viola, violoncello, milli
alətlərimizdən olan qanun,
ney , qoşanağaradan və digər zərb alətlərindən, xanəndə-ifaçıdan istifadə
olunmuşdur. Bəstəkar,
alətlərin ifadə imkanlarından daha
geniş istifadə edib,
yeni ahəngə nail
olaraq, tembr aktivliyini yüksək
dərəcəyə çatdırır. Musiqidə alətşünaslıq
təbii məntiqi, müdrik
sadəliyi və incə
seçimli üsulları ilə valehedicidir. Coxşaxəli tembrlər
xüsusiyyətinin
dərinliklərinə daxil olaraq , onlardan öz
fərdi düşüncə tərzinə
görə bacarıqla istifadə
edən bəstəkar, ansambla
yeni səslənmə, tembr
rəngarəngliyini gətirmişdir. Belə ki,
alətlərin ifasında instrumental
tembr üsulları - pizzicato,
spiccato, qlissando , tremolando və
s.dən geniş istifadə olunmuşdur. Burada bəstəkar
alətləri bir-biri ilə
dəyişdirmək variantlarından,
müxtəlif tembrli alətləri
ikiləşdirmə üsullarından zəngin
istifadə etmişdir. Eyni zamanda
bu əsərdə faktura
dramaturgiyası lentli hərəkətlər, ostinatolu baslar,
melodik fiqurasiyalardan zəngin
istifadə hesabına inkişaf
etdirilir. Əsərin partiturasını
öyrənərkən belə nəticəyə
gəlmək olar ki, bəstəkar burada tembr
ziddiyyətlərini üstələmək üçün
xüsusi olaraq faktura
və reqistr üsullarından
məharətlə istifadə edib, alətşünaslıgın özünəməxsus
dialektikasını təsdiqləyir.
Məlumdur ki, kamanlı alətlər, yəni simli
alətlər tembrlərinə görə
bir-birinə yaxın olduqlarından, bunların
birgə səslənməsi son
dərəcə həmahəng olub, vahid
geniş diapazonlu bir
aləti xatırladır. Simli alətlərə
Azərbaycanın milli nəfəs
aləti olan neyin
əlavə olunması, əsərə
yeni tembr effekti
verilir. Daha sonra milli
alətimiz olan qanunun
əlavə olunması tembr
zənginliyini yaradır.
Xanəndənin muğam ifası
isə ümumi kompozisiyaya
möhtəşəmlik verir. Dekorativ orkestr
yazısını, tembr
rəngarəngliyində həll olunan
kölgə və işıq oyununu
yaradan bəstəkar, təqdim olunan
əsərdə qədimliyin təravətini
gətirir. Burada xeyir
və şər mübarizəsi,
əsas qəhrəman Nəsimi
və iblisin mübarizəsi
timsalında əks olunurdu. Əsərin kulminasiyasında melodik
şiddətlənmə, ritmik hərəkətlərin
canlanması ilə, uzun
ölçülərdən daha xırda
ölçülərə keçidlə əlaqədar
olurdu. Bəstəkar alətlərin
ifadə imkanlarından daha
geniş istifadə edərək,
yeni ahəngə nail
olaraq tembr aktivliyini
yüksək dərəcəyə çatdırır.
Bu əsərdə hər
partiyanın, hər alətin
yalnız ona məxsus
olan tematik məzmunu
və öz ritmik
şəkli var. Belə alətşünaslıqda dinləyici
ümumi səs axarında,
onun sərbəst cərəyanını
çox asanlıqla ayırd
edir. Digər sənətlərdə olduğu
kimi, musiqidə də əsas
yeri obraz tutur və
o, həyatın müxtəlif cəhətlərini
ümumiləşdirərək əks etdir.
" Nəsimiyə ithaf ” əsərində Nəsimi
obrazında, onun daxili aləmi, duyğuları, şeirlə ifadə
olunan hissləri musiqi
obrazlarında başlıca mühüm
yeri tuturdu. Nəzərə alsaq
ki, musiqidə əks olunan
emosiyalar, hisslər artıq
dinləyiciyə tanışdır, ona
görə də, həmən
emosiyaların musiqidə əks
olunması şüurumuzda, qəlbimizdə dərin
izlər buraxır. Muğam
elementləri ilə zəngin
olan musiqi, öz
ruhu ilə adama
təsir edir, dinləyicini
ruhunu oxşayır, gah da
onu kədərləndirir. Muğam
köklərinə əsaslanan mövzunun
konkret obrazlı şəkil
olaraq öz emosionallığı, musiqinin
məzmununu basa düşməyə
kömək edir.
Təsadüfi deyil ki, bəstəkar
Nəsimi obrazını - əsas qəhrəmanın
daxili aləmini , onun
iztirablı ruhunu əks
etdirən mövzunu zəngin
muğamlarımızın Şüştər, Səmayi-şəms , Cahargah, Şur
kimi köklərinə istinad
etməklə açıb inkişaf
etdirir. Bəstəkar təkcə
simlilərə və milli
alətlərimizə müraciət edərək
təmiz tembrlərdən istifadə
etməklə yanaşı, eyni zamanda
klassik Avropa alətləri
ilə Azərbaycan milli
alətlərinin birgə ifasından
ibarət olan qarışıq
tembrlərə də müraciət
edir. O, bir alət
və ya qarışıq
alətlər qrupundan müxtəlif
tesseturalarda istifadə etməklə,
tembri dəyişdirməyə nail
olur. Belə müxtəlif
tembrli alətlərin ikiləşməsindən və ya
alətlərin "solo " ifalarından,
bütün tərkibin tutti
ifalarından istifadə olunması, tembr gərginliyinin böyüməsinə
gətirib çıxarır.
F.Əlizadənin " Nəsimiyə ithaf
” əsəri, öz emosional
gücü, həqiqi hissləri,
təzadların cəsarətliliyi, diqqəti
cəlb edən teatrallıgı ilə tamaşaçını
heyran qoyur.
" Nəsimiyə ithaf ” əsərinin
musiqisi, melodik özünəməxsusluq,
milli kolorit incəliyi, maraqlı ritm,
ecazkar ansambl yazısının, tembr və faktura
rəngarəngliliyinin sehri, dünya
səhnələrində dinləyicini valeh
edir. Təqdim olunan təhlildən
nəticə çıxararaq belə
demək olar ki, müəllif
düşüncəsində önəmli bir element
kimi çıxış edən tembr
və faktura, musiqi obrazlarının inkişafını və bədii fikrin
qurulmasını möhkəmlədən bir
faktor kimi çıxış edir. F.Əlizadə yaradıcılığı
musiqi təfəkkürünün fəlsəfi mahiyyətinin
inkişafında orijinal və təkrarsızdır. Sənətkar öz
əsərlərində milli musiqi ənənələrini
XXI əsr musiqisinin ən yeni
qabaqcıl nailiyyətləri ilə birləşdirərək, mütərəqqi
təfəkkürə malik sənətkar kimi
çıxış edir. Dünyanın hansı
ölkəsində olmasından asılı
olmayaraq, F.Əlizadə öz
əsərləri ilə vətənini təbliğ
və tərənnüm edir. O, vətəninə olan
sonsuz sevgisini bütün
yaradıcılığı boyu dünyanın
bir çox ölkələrindən
keçirərək, dinləyicilərdə doğma
diyarı haqqında misilsiz
təəssüratlar yaradır.
Lalə Cəfərova, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent