Musiqiyə həsr olunan ömür
Firəngiz Əlizadə
çoxcəhətli yaradıcılığı ilə Azərbaycanın eləcə də dünya müasir musiqi
mədəniyyətinin tarixində şərəfli yer tutur. O, musiqi mədəniyyətimizdə elə sənətkarlardandır ki, istedadını bəstəkarlıqda, ifaçılıqda,
eləcə də musiqişünaslıq yaradıcılığında göstərə bilmişdir.
Heç də təsadüfi deyil ki
"UNESCO-nun Sülh naminə Artist” titulunun sahiblərindən biri, Xalq artisti,
professor, Azərbaycan bəstəkarlıq ittifaqının sədri F.Əlizadə "Şərəf” ordeninə
layiq görülmüşdür. Bir çox nüfuzlu mükafatların və fəxri adların laureatı olan Firəngiz Əlizadə, Azərbaycan musiqisinin
inkişafında böyük töhfələr vermiş, ölkəmizi
bütün dünyada tanıdan musiqiçilərimizdən biridir.
Bu gün müasir musiqi
dünyamızda onun əsərləri ən məşhur orkestrlərin, ifaçıların repertuarını
bəzəyir, bir çox adlı-sanlı konsert salonlarında bəstəkarın müəllif konsertləri
keçirilir.
Bu fenomenin sirri nədədir?
Ötən il Los-Ancelesdə
"Qrammy” mükafatının 57-ci təqdimat mərasimi keçirilib. Amerikalı skripkaçı
Hillari Han Firənqiz Əlizadənin "İmpuls”
əsəri ilə ən yaxşı kamera musiqisi
nominasiyasında "Qrammy” mükafatına layiq görülüb.
Münhendə, 17-ci əsrdə Kral XI Ferdinandın əmri ilə inşa olunmuş
məşhur "Nimfenburq” qəsrində "Sonorizzonte” ansamblının ifasında F.Əlizadənin
"Schwindende Schönheit” ("Qeyb olmuş gözəlliklər”) əsərinin premyerası
böyük təntənə ilə baş tutmuşdu. Qeyd edək ki, əsər Şərqin
lazımsız müharibələr səbəbindən məhv olmuş, dağıdılmış gözəlliklərindən - tarixi
abidələrindən, muzeylərindən bəhs olunur.
Bu yaxınlarda Almaniyanın Auqsburq şəhərində,
möhtəşəm "Qızıl Salon”da F. Əlizadənin
klarnet və violonçel üçün " Duo of accordanse” ("İkili
vəhdət”) adlı əsərinin premyerası olmuşdur. Bu əsər görkəmli alman violonçel ifaçısı, professor Yulius
Bergenin 60 illiyinə həsr edilmişdir.
Yubiley tədbirində Y.Berqer və koreyalı klarnet ifaçısı Hyun Yunqun təqdim
etdiyi əsər dinləyicilərin alqışları ilə qarşılanmışdı.
Firəngiz Əlizadə fenomeninin
sirri nədədir? İlk növbədə Allah vergisi
olan bəstəkarlıq istedadındadır. Onun ilk əsərlərindən başlayaraq, instrumental
əsərlərindən tutmuş xor əsərlərinə, operalarından tutmuş baletlərə və ən son illərdə yazılmış
əsərlərə qədər fitri istedadı
sübut olunur.
Görkəmli Azərbaycan
bəstəkarları Ü.Hacıbəyli, Q.Qarayev, C.Hacıyev, F.Əmirov, A.Məlikov kimi, F.Əlizadə
də musiqi tariximizə gənc
yaşlarından daxil olmuşdur.
Hələ konservatoriyanın 3
kursunda dahi Q.Qarayevin tələbəsi olarkən
o, A.Berqa həsr olunmuş fortepiano sonatasını yazır və bu əsər Azərbaycanda,
eləcə də Moskvada, Kiyevdə, Tbilisidə, sonra isə İtaliyada səslənərək gənc
bəstəkarın istedadından xəbər verir.
Tələbəlik əsərləri
içərisində diplom işi kimi təqdim olunan
fortepiano və orkestr üçün konsertinin adını çəkmək lazımdır. Yüksək
professionallıqla yazılan əsər müəllifin ifasında dəfələrlə Azərbaycanda və
başqa ölkələrdə uğurla səslənmişdir. Bu əsərlər içərisində xüsusi ilə muğam üslubunda yazılan "Habil sayağı”
kompozisiyası fərqlənir. Bu əsərdə bəstəkar ilk dəfə olaraq Avropa aləti olan
violonçelin ifasında kamança və fortepiano alətlərinin imitasiyasını göstərir.
Eyni zamanda tar, ud, dəf, qoşa nağara alətlərinin səslənməsini əlavə sırada
səsləndirir. Əsəri yaratmağa F.Əlizadəni görkəmli kamança ustası, Xalq artisti
Habil Əliyevin ifası ruhlandırmışdı. Kompozisiya müxtəlif ölkələrdə və
şəhərlərdə ifa olunaraq, bəstəkara böyük uğur gətirdi.
Əsərə möhür qoyan
istedadlı violonçel ustası İvan Moniqetti olmuşdur. İstedadlı İfaçının sifarişi
ilə yazılan "Habil sayağı” "Varşava payızı” festivalında ən yaxşı violonçel
əsəri kimi qiymətləndirilmişdir.
Yüksək ensiklopedik
bilgilərə sahib
F.Əlizadənin unikal
əsərləri sırasında 1979-cu ildə yazılan
orqan "Fantaziya”sının adını çəkmək
lazımdır. E.Mqlaşvili, T.Yakubova, R.İsmaylova kimi tanınmış orqan ifaçılarının
ifasında bu əsər bir çox ölkələrdə uğurla ifa olunur. Orijinal melodik dili, inkişaf
dinamikası, ritmik zənginliyi ilə
fərqlənən "Fantaziya” dinləyicilərin dərin hüsn-rəğbətini qazanmışdır.
F.Əlizadənin
yaradıcılığının maraqlı sahəsini xor
vokal üçün yazılmış əsərlər təşkil edir. Nəbi Xəzrinin sözlərinə
yazılmış "Vətən haqqında mahnı”
oratoriyası bəstəkarın ilk monumental xor əsəridir. Müəllif bu əsərdə vətənə,
xalqa olan böyük məhəbbətini, Nəbi Xəzri şerində olan fəlsəfəni yeganə dramaturji məqsədə tabe edir. Şairin mətni musiqidə
bütünlüklə əhatə olunmuşdu. Qeyd edək ki, F.Əlizadə konservatoriyanı
bitirəndən sonra bəstəkarlıqla yanaşı,
pedaqoji fəaliyyəti ilə məşğul olur. Belə ki, uzun illər o, indiki
Ü.Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının "Musiqi tarixi” kafedrasının
müəllimi kimi "Müasir musiqi” və "Orkestr üslubu tarixi” fənlərindən dərs
deyir. Ensiklopedik bilgiləri ilə tələbə auditoriyasını təəccübləndirən müəllim,
müasir musiqi haqqında maraqlı
məruzələrinə fortepianoda ifa olunan illüstrasiyalar əlavə edərək, mövzulara
böyük rəng qatırdı. Bir çox tələbələrin yaddaşındadır F.Əlizadənin ifasında
İ.Stravinskinin, A.Berqın, A. Vebernın, A.Şenberqin ən gözəl əsərlərinin
özünəməxsus interpretasiyası. Demək olar ki, F.Əlizadə istedadlı musiqiçilərin
bir neçə nəslini yetişdirən gözəl müəllimdir.
Pedaqoji fəaliyyəti ilə
bərabər, F.Əlizadə istedadlı musiqişünas kimi də yerli və ümumittifaq
mətbuatında musiqimizin müxtəlif problemləri haqqında dəyərli məqalə və
resenziyalarla çıxış edir.
1994-cü ildə "Azərbaycan bəstəkarlarının yaradıcılığında
orkestr üslubunun formalaşması” mövzusunda dissertasiyasını müvəffəqiyyətlə
müdafiə edərək, incəsənət üzrə fəlsəfə
doktoru adına layiq görülüb. 1998-ci
ildə onun "Azərbaycan simfonik musiqisi”, daha sonra isə "Qara Qarayev” kitabları çap olunur.
Yüksək ensiklopedik bilgilərə
sahib olan F.Əlizadə müasir dünya musiqi
mədəniyyətinin təcrübəsini
dərindən öyrənmiş, və XX əsrin ən
gözəl nailiyyətlərini öz yaradıcılığında istifadə etmişdir. O,
zəmanəmizin elə nadir simalarındandır
ki, onun istedadı və sənətkarlığı müasir musiqi sənətinin inkişaf
yollarını müəyyən edir. Bəstəkar, pianoçu
və musiqişünas Əlizadə gənclik illərindən bir birini tamamlayır. Onun
müəllimi Q.Qarayev deyirdi ki, sənətkarın
yorulmaq bilmədən təkmilləşmə yolu
budur.
Türkiyə ictimaiyyətini
heyran edən "Boş beşik”
Firənqiz Əlizadənin
yaradıcılığı Türkiyə və Almaniya ilə sıx bağlıdır. O, 1993-98-ci ildə Türkiyədə, 1999-2006-cı illərdə Almaniyaya dəvət
olunaraq, bu ölkələrdə çalışmışdır.
F.Əlizadə Türkiyənin
Mersin şəhərində "Boş beşik” baletini
yazmışdı. Bu əsər böyük uğurla Mersin Opera Teatrının səhnəsində
tamaşaya qoyulmuşdur. Bu şəhərdə F.Əlizadə operanın xor kollektivinin bədii
rəhbəri kimi bir çox klassik
operalara dirijoruq etmişdir.
Türkiyə ictimaiyyəti onun
bu zəhmətini nəzərə alaraq, 1997-ci ildə Firəngiz Əlizadənin 50 illik yubiley
yaradıcılığına həsr olunmuş möhtəşəm festival keçirmişdir.
Almaniyada çalışdığı zaman
F.Əlizadə xüsusi olaraq bəstəkarlıqla məşğul olur. Berlində fəaliyyət göstərən
bir çox musiqi kollektivləri bəstəkara
müxtəlif janrlarda əsər yazmaq üçün sifarişlər verirdilər.
Amerikanın dünya şöhrətli
"Kronos” kvarteti F.Əlizadənin yaradıcılığına maraq göstərərək, onun "Oazis”,
"Muğam sayağı”, "Dance” əsərlərini dünya
turnesi proqramlarına salaraq, bir çox ölkələrdə uğurla ifa edir.
Dünya şöhrətli violonçel ifaçısı Yo-Yo-Ma F.Əlizadə yaradıcılığına böyük maraq
göstərərək, "İpək yolu” konsert
proqramlarına bəstəkarın "Dərviş”, "Habil sayağı”, "Muğam sayağı”, "Aşk havası”
əsərlərini daxil edib. Bir çox görkəmli musiqi xadimləri F.Əlizadə yaradıcılığına
yüksək qiymət veriblər. Görkəmli violonçel ustası M.Rastropoviç də onun
yaradıcılığına yüksək qiymət verib. Onun sifarişi ilə F.Əlizadə
Rastropoviç adına keçirilən VIII
Beynəlxalq Müsabiqə üçün "Oyan” əsərini yazmışdır. O, Rastropoviçin məsləhəti ilə
Milli Eimlər Akademiyasının müxbir üzvü,
professor Nərqiz Paşayevanın librettosu əsasında "İntizar” operasını da yazır.
Bu əsər Azərbaycan Opera
və Balet teatrının səhnəsində dəfələrlə
göstərilib və tamaşaçılar tərəfindən maraqla qarşılanıb. Səhnə əsəri
Azərbaycan tarixinin yaxın keçmişində baş verən faciəvi hadisələr, Xeyirlə
Şərin əbədi mübarizəsi kimi ümumbəşəri
mövzu kontekstində açılır.
"İntizar” operası
F.Əlizadənin ən görkəmli əsərlərindən biridir. Opera bəstəkarın vokal xor
sahəsində apardığı axtarışlarının məntiqi nəticəsi olaraq, özünəməxsus musiqi
üslubu əsasında yaranmışdır. Opera
müasir üslubu ilə yanaşı, orijinal milli musiqi dili ilə tamaşaçıların
diqqətini cəlb edir.
"İntizar” operasının xəlqiliyi
əsərin mövzusunda, niyyətində-yüksək inam, sədaqət ideyasındadır. Opera özünün
ideya - emosional məzmunu ilə xəlqidir.
"İntizar” operası F.Əlizadənin
yaradıcılıq təcrübəsində yeni
bədii üfüqlər açmış mühüm bir dövrün məhsuludur.
İslam dininə aid ilahilərin
bəstələnməsi ona həvalə edilib
F.Əlizadə daim axtarışdadır. Yubiley ilində o, Nəsiminin sözləri
əsasında "Passion” əsərini yazıb. Qeyd etmək lazımdır ki, Avropanın nüfuzlu
mədəniyyət təşkilatlarından biri olan "Amsterdam Royal Concertgebouw” tərəfindən son illər ərzində müxtəlif dinlərə məxsus
"Passions- "İlahilər” layihəsi həyata
keçirilmişdir. Artıq müxtəlif dini inanclara sahib görkəmli bəstəkarlar
əsərlər sifariş olunub və səsləndirilib.
Nəhayət, İslam dininə aid ilahilərin də bəstələnməsi gündəmə gəlib.
Bu iş Azərbaycan
peşəkar bəstəkarlıq məktəbinin görkəmli nümayəndəsi Firəngiz Əlizadəyə həvalə
olunub.
Beləliklə, "Nəsimi
Passion” əsəri yaranmışdır və bu
möhtəşəm əsəri ingilis dirijoru Martins Brabbinsin idarəsi
ilə Hollandiyanın Kral Simfonik Orkestri, xoru və solistləri ifa etmişlər.
Əsərdə ümumi kontekstdə həm müasirlik, həm də Şərqin fərqli bir təfəkkür tərzi
olan Orta Əsr sufi fəlsəfəsi açıqlanıb.
Əsərdə Şərq təfəkkürünün
və onun fəlsəfi ideyalarının
özəyini təşkil edən tendensiyaların müasir üsullarla sintezi təqdim olunub. Əsər
qeyri-ənənəvi tərkibə malik ansambl üçün nəzərdə tutulsa da, onun ifasında əsasən sufi məclislərində istifadə olunan
musiqi alətlərinə müraciət olunub. Əsas
prinsipi hər ölkəyə xas tembr səslənməsinin
saxlanılmasından ibarət olan layihədə, bir tərəfdən ney, tütək, kanon,
qoşanağara və milli "səs”, digər tərəfdən isə
violonçel, skripka və alt kimi klassik alətlər öz tembr rəngarəngliyi
ilə dinləyicini valeh edir.
Almaniya Dövlət
Teatrının solisti Əvəz Abdulla özünə xas fərqli ifası ilə tamaşaçıların ruhunu oxşayıb. F.Əlizadə bu əsər vasitəsi ilə Avropa dinləyicisini tanış
olmayan və hər zaman maraq mərkəzində olan sirli bir mühitə qərq edir.
Dinləyicinin təsəvvüründə canlı obraz yaradıb. Əsərdə mistik ruhani fəlsəfə ilə
müasir bəstəkar texnikası və modern düşüncə dərin vəhdət təşkil edib.
Firənqiz Əlizadə musiqi mədəniyyətimizdə həm də görkəmli ictimai
xadim kimi özünə layiq yer tutur.
Belə ki, hələ 1979 ildə, 32 yaşında Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının
katibi seçilmişdir. 2007-ci ildən bu
yana Azərbaycan Bəstəkarlıq İttifaqının
sədri kimi çalışır. Onun rəhbərliyi altında
müxtəlif musiqi problemlərinə həsr olunmuş plenumlar, festivallar,
müsabiqələr, konfranslar keçirilib.
Demək lazımdır ki, bu
illərdə ittifaqda çox böyük və maraqlı tədbirlər keçirilib. Seksiyalar daimi
çalışırlar, lazımı məsləhətlər, təkliflər verirlər. Bəstəkarların əsərləri seksiyalarda dinlənilir, müzakirə
olunur. F.Əlizadə gənclərə böyük diqqət yetirir. Gənclərin yaradıcılığına həsr
olunmuş daimi plenumlar keçirilir. Bəstəkarlar ittifaqında bir çox maarifpərvər
işlər aparılır, gənclərin estetik tərbiyəsinə həsr olunmuş tədbirlər keçirilir.
Peşəkar musiqiçi, ictimai xadim olmaqla bərabər, Firəngiz Əlizadə həm də gözəl
insandır. O imkan dairəsindən ittifaqın
üzvlərinə qayğı göstərir, xüsusən gənclərə,
onların dərdlərinə, sevinclərinə
şərik olur, yardım əlini uzadır.
Firəngiz xanımın xarakterində
bir gözəl keyfiyyət də var. O, çox incə, insanpərvər, ləyaqətli şəxsiyyətdir. Böyüklə
böyük, kiçiklə kiçikdir. Nə qədər
yorğun, qayğılı olsa da, üzündən təbəssüm əskik olmur.
Arzumuz budur ki, onun
həyatsevərliyi daimi olsun. Bu gün etikanın tükəndiyi bir vaxtda onun daxili və
insani etikası tükənməz, yaradıcılıq
axtarışları uzunmüddətli və daha də dinamik olsun, bizim hamımızı yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları ilə sevindirsin.
Zemfira Qafarova,
Əməkdar incəsənət xadimi, professor,Azərbaycan Bəstəkarlar ittifaqının katibi