Müəllimlər, sertifikatlaşmaya hazırsınızmı?
"Təhsil
haqqında” qanuna edilən dəyişikliyə əsasən, müəllimlərin sertifikatlaşdırılması
prosesi həyata keçiriləcək. Belə ki, gələn ildən ölkə üzrə müəllimlərin
sertifikatlaşdırılması sisteminin tətbiqinə başlanılması planlaşdırılır. Qeyd edək ki, sertifikatlaşdırma – dövlət ümumi
təhsil müəssisələrində pedaqoji və idarəetmə fəaliyyəti ilə məşğul olan, ali və
orta ixtisas təhsilinə malik təhsilverənlərin peşəkarlıq səviyyəsinin və peşə
yararlılığının yoxlanılması prosedurudur. Azərbaycanda dövlət ümumi təhsil
müəssisələrində işləyən təhsil verənlərin peşəkarlıq səviyyəsinin və peşə
yararlılığının yoxlanılması məqsədi ilə həmin işçilər "Təhsil haqqında” qanunda
nəzərdə tutulan qaydada sertifikatlaşdırmaya cəlb olunurlar.
Təhsilin
səviyyəsinin müəllimin səviyyəsindən asılı olduğu qənaətinə əsas verəcək sertifikatlaşdırmada
əsas hədəf müəllimlərin səviyyəsinin artırılmasıdır. Məhz bunun nəticəsidir ki,
bundan sonra hər 5 ildən bir təhsilverənlərin sertifikasiyası keçiriləcək.
Bildiyimiz kimi, əmək qanunvericiliyinə əsasən idarə, müəssisə və təşkilatlarda
çalışan şəxslər 5 ildən bir attestasiyadan keçirlər. Bu məsələ ümumtəhsil
müəssisələrində sertifikasiyadan keçmə ilə əvəz olunur. Sertifikasiyada
müəllimlərin öz sahəsinə uyğun bilik və bacarıqlarının qiymətləndirilməsi,
nəticələrə əsasən karyera inkişafı nəzərdə tutulur.
"Müəllimlik kifayət qədər ciddi, ən vacib,
cəmiyyətin tərəqqisinə təsir edən peşədir. Odur ki, müəyyən müddətdən bir
müəllimlər biliyini nümayiş etdirməlidirlər.Hazırda
sertifikatlaşdırmanın qaydaları, onun keçirilmə ardıcıllığı üzərində iş aparılır.
Sertifikatlaşdırma birdəfəlik proses olmamalıdır. Hər bir müəllimin 5 ildən bir
həmin sertifikatlaşdırmadan keçməsi nəzərdə tutulur”- deyə təhsil naziri Ceyhun
Bayramov bildirib. Nazirin sözlərinə görə, sertifikatlaşdırma nəticəsində daha
dəqiq ölçmələr və daha detallı məlumatlar əldə ediləcək: "Həmin prosesin
davamlı olması ona işarə edir ki, hər bir müəllimin öz üzərində davamlı
işləməsi, nəticəsini yaxşılaşdırması üçün ciddi bir stimul olacaq”.
Sertifikasiya müvafiq icra hakimiyyəti tərəfindən
aparılacaq. Üzrlü səbəblərdən sertifikasiyadan keçə bilməyənlər 1 il müddətində
təkrar iştirak hüququna sahib olacaqlar. Hamilə qadınlar, ilk dəfə işə qəbul
olunanlar, uşağının üç yaşınadək sosial məzuniyyətdə olan və həmin məzuniyyət
bitdikdən sonra 1 (bir) ildən az müddətdə müvafiq vəzifədə (peşədə) çalışan
qadınlar (uşağını təkbaşına böyüdən kişilər) sertifikasiya olunmayacaq.
Təhsilin
inkişafına yönəlmiş addım
Müəllimlərin
sertifikasiyasını konseptual baxımdan tamamilə fərqli proses adlandıran təhsil eksperti Asif Cahangirov bildirir
ki, bu zaman hər bir müəllim müstəqil qiymətləndirilmədən keçirilir, onun
biliyi, səriştəsi müəyyən olunmuş qaydada dəyərləndirilir və konkret
parametrlər əsasında aparılan qiymətləndirmə nəticəsində onun pedaqoji
fəaliyyəti müəyyənləşdirilir: "Sertifikatlaşdırma prosesinə müsbət yanaşıram. Bu, beynəlxalq praktikada da var. ABŞ-ın bir neçə ştatında 5-7 ildən
bir müəllimlər sertifikasiyadan keçirilir. O cümlədən qonşu Gürcüstanda ingilis
dilini mükəmməl bilən, imtahan nəticələri yaxşı olan müəllimlər daha çox
əməkhaqqı alırlar. Düşünürəm ki, bu sistemi bizdə də tətbiq edilsə, əla
nəticələr əldə etmək olar. Bunun məqsədi də ildən-ilə inkişaf edən təhsildə
müəllimin zəmanəyə, müasir təhsilə nə dərəcədə uyğun olmasını yoxlamaqdır”.
Ekspertin fikrincə, sertifikasiya təhsilin inkişafına yönəlmiş addım
olacaq. Belə ki, bu, ilk növbədə müəllimlərin hazırlıq səviyyəsini və savadını
müəyyən edir: "Sertifikatlaşma nəticəsində müəllim müəyyən dövr üçün müasir
tələblərə cavab verəcək və istənilən məktəbdə işləmək üçün müsabiqələrə qoşula
biləcək. Müəllimlik dünyada nüfuzlu sahələrdən biridir. Amma bu sahədə
əməkhaqqı azdır. Ümumiyyətlə, müəllimlər dünyanın bir çox ölkələrində az
əməkhaqqı alırlar. Düşünürəm ki, bu sahədə çalışan insan yaxşı əməkhaqqı
almalıdır ki, işini də keyfiyyətli görə bilsin, gördüyü işdən zövq alsın.
Sertifikatlaşma imkan verəcək ki, imtahanda yaxşı nəticə göstərən müəllimlər
yüksək əməkhaqqı alsınlar. Bu təklif həm də rəqabəti artıracaq”. Sertifikasiyanın diaqnostik qiymətləndirmədən fərqinə gəlincə,
ekspert bildirir ki, diaqnostik qiymətləndirmə bir sınaqdır. Belə ki, diaqnostik
qiymətləndirmədə müəllimin ixtisas və metodiki bilikləri nəzərə alınır, amma
onun peşəkarlığı ilə bağlı bütün cəhətlər nəzərə alınmır. Çünki diaqnostik
qiymətləndirmənin özünün xidmət etdiyi konkret istiqaməti var. Diaqnostik
qiymətləndirmə Azərbaycanın bir sıra rayonlarında müəllimlərin hazırlıq
səviyyəsi və pedaqoji səriştələrinin hansı səviyyədə olmasını müəyyən etmək
üçündür. Bu diaqnostikanın nəticəsində Təhsil Nazirliyi düzgün olaraq
sertifikatlaşdırma xəttini seçib. Bu, dünya təcrübəsində yenilik deyil, düzgün
yanaşmadır. Çünki təhsil daim inkişaf edən sahədir. Bu sistemdə çalışan müəllim
müasir tendensiyaları anlamalı, qəbul etməli və ona uyğun olaraq öz peşəkarlıq
səviyyəsini yüksəltməlidir».
Formal xarakter daşımasa
Sertifikatlaşdırmanı
attestasiyanın adının dəyişdirilmiş forması hesab edənlər də var. Belə
ki, fərq sadəcə sertifikasiyadan keçən müəllimin bilik və bacarığına müvafiq
olaraq, diferensial əməkhaqqının tətbiq edilə biləcəyidir.
Sertifikatlaşdırmanın bütün dünyada çox məşhur olduğunu deyəntəhsil eksperti Etibar Əliyev isə müəllimlərin sertifikasiyasını attestasiyadan fərqli
proses hesab edir: "Attestasiya sertifikasiya ilə identik ola bilməz. Sertifikasiya mahiyyətcə tamamilə
fərqli prosesdir: hər bir müəllim müstəqil qiymətləndirilmədən keçirilir, onun
biliyi, səriştəsi müəyyən olunmuş qaydalar əsasında dəyərləndirilir və konkret
parametrlər əsasında aparılan qiymətləndirmə nəticəsində onun pedaqoji
yararlılığı müəyyənləşdirilir. Sertifikasiya diaqnostik qiymətləndirməni tamamlamalıdır.
Bu baxımdan sertifikasiya müəllimin bütün fəaliyyətini qiymətləndirən
mühüm prosedurdur. Yəni bu prosesə müəllimlərin təkmilləşmədən keçmələri,
dərslərinin qiymətləndirilməsi, dərslərinin monitorinqi və s. daxil ola bilər. Düşünürəm ki, sertifikasiya baş tutandan sonra
attestasiyanın adı ümumiyyətlə çəkilməyəcək”.
Ekspert diaqnostik
qiymətləndirməni ağıllı addım hesab edərək bu
prosesinsertifikatlaşdırmaya yalnız köməyi olacağını düşünür: "Ancaq müəllimlərin
diaqnostik qiymətləndirmədən keçirilməsi ilə müqayisədə sertifikatlaşdırma daha
dolğun sənəd olar. Çünki diaqnostik qiymətləndirmədə müəllimə biliyinin
qiymətləndirilməsi ilə bağlı hər hansı sənəd verilmir. Ancaq sertifikasiya
zamanı müəllim konkret olaraq sertifikat qazanır. Bu da bəlli müddət ərzində
müəllimin tədris fəaliyyəti ilə məşğul olmasına şərait yaradır. Həm də
sertifikatlaşdırma müəllimin üzərinə daha çox məsuliyyət qoyma baxımından ciddi
prosedur sayılır”. Ekspertin fikrincə, pedaqoji
işçilərin sertifikasiyasıonların peşəkar kompetensiyalarının daxili
qiymətləndirilməsidir və müəllimin sosial statusunun yüksəldilməsinə xidmət
edir: "Qərbdə müəllim üçün 2 diplom
vacibdir: universitet hazırlığı diplomu və peşəkar yararlılıq diplomu. Bu
baxımdan, sertifikasiya daha önəmlidir”.
Qərbdə müəllimlərin
təkmilləşməsinin həmişə gündəmdə olan məsələ olduğunu deyən ekspert hesab edir
ki, təkmilləşmə bütün hallarda sertifikasiya prosesinin həyata keçirilməsinə
yardımçı olur: "Burada dərs deyən müəllimin bakalavr, yaxud magistr ali
təhsilli olması da önəm kəsb edir. Məsələn, Finlandiyada yalnız magistr
pilləsini bitirən şəxslər dərs demək hüququna malikdirlər. Sertifikasiyalaşma
anlayışı sonradan düşünüldü və bu, formal xarakter daşımasa, yaxşı nəticələr
verə bilər”. Sertifikatlaşdırmanın test yolu ilə və ya şifahi
müsahibə şəklində keçirilməsi ilə bağlı təkliflərə gəlincə, ekspertin fikrincə,
bu üsulların keçirilməsinin hansı effektinin olacağı haqqında düşünmək
lazımdır: "Hər halda bu gün gündəmdə incə bir məsələ dayanır: proqramın yerinə
yetirilməsində müəllim öz bilik və bacarığını nümayiş etdirsin. Bunun üçün də
müəllimdə bir sıra bacarıqlar formalaşdırmaq lazımdır. Həmin bacarıqların
qiymətləndirilməsi məhz sertifikatlaşdırmada ehtiva olunur. Bu, bir müzakirə
formasıdır, ancaq bütün hallarda sertifikatlaşdırma ciddi prosedurdur və bu
prosesin şəffaf formada həyata keçirilməsi yaxşı müəllim nəslinin yetişməsinə
səbəb ola bilər”.
Həm diaqnostik qiymətləndirmə,
həm də attestasiya öncəsi müəllimlərin keçirdiyi həyəcanı əvəz edən yeni bir
həyəcan – sertifikatlaşdırma da özü ilə bağlı çoxlu suallar gətirir. Təbii ki,
sualların hamısına daha dəqiq cavab yalnız proses başlayandan sonra
tapılacaq...
Təranə Məhərrəmova