Mirzə İsmayıl Qasirlə bağlı məlumatlara yeni baxış
Azərbaycanda XIX əsrin parlaq şair, pedaqoq və mütəfəkkir şəxslər
çələnginə daxil olanlardan biri də Axundzadə Mirzə İsmayıl Qasir olmuşdur. Çox
zəngin həyat yolu keçmiş bu şəxs ömrünün böyük hissəsini Lənkəranda yaşamışdır.
Burda o? həm şairlərin "Fövcül-füsahə” (Gözəl danışanlar dəstəsi) məclisi yaradıb və ona rəhbərlik edib, həm də
"Üsuli-cədid” (Yeni üsul) məktəbi açaraq müəllimlik edib. Mirzə İsmayıl Qasirin
Əlyazmalar İnstitutunun Fondunda mühafizə edilən zəngin ədəbi irsi qalmışdır.
Mirzə İsmayıl Qasirin həyatı, ədəbi irsi və pedaqoji fəaliyyəti
haqqında müxtəlif ölçülü yazılar və bəzi şeirləri hələ XX əsrin 20-ci illərindən
başlanaraq nəşr edilmişdir (Salman Mümtaz. "El şairləri”, I cild, 1927, s. 208-220). 1988-ci
ildə onun ədəbi yaradıcılığının bir hissəsi ayrıca olaraq "Şeirlər” kitab
halında çapdan çıxmişıir (Mirzə
İsmayıl Qasir. Şerlər, Bakı, "Yazıçı”, 1988). Nəhayət, 2002-ci ildə
Aybəniz Mustafa qızı Rəhimova tərəfindən
M.İ.Qasirin həyat və yaradıcılığına həsr olunmuş "Mirzə İsmayıl Qasir” adlı
geniş tədqiqat əsəri nəşr edilmişdir (Aybəniz Rəhimova. Mirzə ismayıl
Qasir, "Nurlan”, Bakı, 2002).
Bu yazıların əksəriyyətində
Qasirin doğulduğu yer, doğum və vəfat tarixlərinə toxunulmuş olsa da, bu məsələlərdə
hələ də yekdillik yoxdur. Hal-hazırda müəyyən qədər şərti olaraq onun doğum tarixi
1805-ci il, doğulduğu yer müasir Ağdaş rayonunun Ləki qəsəbəsi, vəfatı isə
1900-cü il kimi qəbul olunub. Bundan əlavə, əksər nəşr və yazılarda onun
soyadını Axundzadə deyil, Axundov kimi göstərirlər. Ola bilsin, dövlət sənədlərində dövrün "rus havası”na
uyğun olaraq, onun soyadını həqiqətən də Axundov kim göstərmişlər. Lakin şairin
öz əli ilə yazdığı soyadı Axundzadə kimi səslənir.
2015-ci ildə şairin 210 illiyinə həsr edilmiş
"Axundzadə Mirzə İsmayıl Qasir 210” adlı kitabda, onun həyat və yaradıcılığını
tədqiq edən Aybəniz Rəhimova deyilən məsələləri müxtəlif mənbələr əsasında
araşdırdıqdan sonra, müxtəlif fikirlərin olduğunu nəzərə alaraq, yazır ki "rəsmi
pasport olmadığı bir şəraitdə tarixi rəqəmlərin "yuxarı-aşağı” olması təbii idi.
Yəqin ki, gələcəkdə şairin təvəllüd tarixinə bir daha nəzər yetiriləcəkdir”.
Mirzə İsmayıl Qasirlə bağlı bu qeyri-dəqiqlik, onun mənşəyi,
həyatı, bədii irsi və pedaqoji fəaliyyətinin tədqiqində müəyyən çətinliklər,
xronoloji uyğunsuzluqlar yaradır. Ona görə də bu qeyri-müəyyənliyə aydınlıq gətirməyə
çalışdıq. Araşdırılmalarımızda əsas yazılı mənbə kimi M.S.Ordubadinin arxivində
saxlanılan və hal-hazırda AMEA Əlyazmalar İnstitutunun fondunda mühafizə
olunan, karandaşla yazılmış 8 səhifəlik əlyazma mətnə müraciət etdik (Naməlum müəllif. AMEA Əlyazmalar institutunun Fondu).
Göstərilən yazının müəllifinin kimliyi məlum olmasa
da, mətndən onun, Mirzə İsmayıl Qasirlə
şəxsən tanış olduğu və verdiyi məlumatları, necə deyərlər birinci əldən, şairin
şəxsən özündən eşitdiyi aydın bilinir.
Mirzə İsmayıl Qasirin harada və nə vaxt anadan
olduğunu təyin etməkdən ötrü, ilk növbədə onun atasının, naməlum müəllifin
yazdığı kimi, Axund Hacı Mir Səlimin kimliyi üzərində dayanaq. Bizə məlum olan yazılarda, bu, yeganə mətndir
ki, Hacı Səlim Molla deyil, "Mir”, yəni Seyid kimi göstərilmişdir. İlk olaraq
müəllifin xəta etdiyini düşünsək də, mətndə Hacı Səlimin hər dəfə adının çəkildiyi
12 məqamım hamısında "Mir” əlavə edilməsi,
təsadüf xətanı istisna edir. Bununla yanaşı oğlu İsmayılın adı 14 dəfə çəkilsə
də, ona yalnız "Mirzə” əlavə edilir. Ümumiyyətlə, müəllif mətndə müxtəlif adlar,
o cümlədən Hacı Səlimin şəcərəsinə toxunarkən ata-babasının adlarını çəksə də,
yalnız Hacı Səlimi "Mir” kimi göstərir. Ola bilsin ki, bu adı ona yüksək iman və
elm sahibi olduğuna görə vermişdilər. Müəllifin yazdığından aydın olur ki, Hacı
Mir Səlimin Mustafa xanın
hüzurunda böyük hörməti olub.
Mustafa xan Sərkar özü əslən
Xançobanı elindən idi və Hacı Mir Səlimin "öz əqvam və əşirəsi ilə” onunla
İrana köç etməsi, onun da elat camaatına aid olduğunu göstərir. Olan məlumatlardan
görürük ki, Hacı Mir Səlimin babası molla Mülkümxan XVIII əsrin ortalarında,
güman ki, ya Nadir şahın siyasəti nəticəsində, ya da onun ölümündən sonra düşmüş
qarmaqarışıq vaxtı, Araz kənarından müasir Ağdaş rayonunun Ləki məntəqəsinə
köçüb və atası Dövlətxan orada anadan olub.
Yuxarıda dediklərimizi nəzərə
alsaq, Hacı Mir Səlimin əşirətinin Xançobanı elinə bağlı olmasından danışa bilərik.
Bunu, ailəsi ilə birlikdə onun, hər zaman Mustafa xanın yanında olması da sübut
edir.
Arazkənarı
Muğan həm Hacı Mir Səlimin, həm Qasirin həyatında mühüm yer tutur. Şerlərinin birində Mirzə İsmayıl Qasir
"Büllbüli-deşti-Muğan, Qasiri şirinsüxənəm” deyərək, özünü muğanlı adlandırır.
İlk
baxışdan bu, Qasirin "Sərhe-hal”-ında dediyi "Ana yurdum da Şirvan” misrası
ilə ziddiyyət təşkil edir. Lakin nəzərə almalıyıq ki, həmin dövrlərdə
Muğan, xüsusən də onun Kür və Araz çaylarının qovşağına söykənən Cavad hissəsi
də Muğan mahalı adı ilə Şirvan xanlığına daxil idi. Üstəlik, naməlum müəllif "Hacı Mir Səlim.... öz vətən məlufinə qayıdıb
fəziləsinə nisbətlikdə qalmayıb, Şirvan şəhərini sükna üçün ixtiyar edibdir”
deyəndə haqlıdır. Şirvan şəhəri Muğanın Cavad mahalında olmaqla Şirvana aid
olub. Bu gün də Muğanın cənub
hissəsində bu yerlərin əhalisinə şirvanlı deyirlər.
Deməli, Mirzə İsmayıl Qasir Muğandan çıxmış və
Xançobanı eli ilə bağlı olan nəslə mənsub olub və atası Hacı Mir Səlimin məhz
Muğanda məskən salması da təsadüfi deyil.
Əlavə edək ki, onun şəcərəsindən olan Əlixan, Mülkümxan, Dövlətxan
adları sırf Muğanla bağlılıqlarına dəlalət edir. Şəxsi adların sosial
statusundan asılı olmadan, axırına xan əlavə etmək son vaxtlara qədər Muğanda
geniş yayılmışdı.
Naməlum müəllif yazır: "Rus
dövləti Qafqazda qələbə əldə edəndən sonra Hacı Mir Səlim öz əqvam və əşirəsi
ilə Mustafa xanın xidmətində İrana mühacirət edir”.
Mustafa xan ilk dəfə
Şirvanı 1896-cı ildə tərk edərək 1897-ci
ildə yenə Şirvana qayıdır. Həmi zaman o Qarabağ xanlığına sığınır. Hacı Mir Səlim
isə həmin zaman Kərbəlada olmalı idi.
İkinci dəfə Mustafa xan Şirvanı 1820-ci
ildə tərk edib. Həmin zaman o yaxın qohumları və 200 atlı ilə İrana köçür.
Görünür, müəllif "Hacı Mir Səlim öz əqvam və əşirəsi ilə Mustafa xan xidmətində
İrana mühacirət edir” deyərkən, həmin hadisəni nəzərdə tutur. Üstəlik, Hacı Mir
Səlimin qohumlarının süvarilik və mühafizəçilik etdiklərini nəzərə alsaq, həmin 200 atlının bir hissəsini
onların təşkil etdiyini güman edə bilərik.
Yenə də naməlum müəllifin yazdığına müraciət edək:
"Mustafa (xan) Hacı Mirzə Ağasinin kəc rəftarından və pis xasiyyətindən rəncidə
olub, dübarə Şirvana övdət edibdir. Amma Hacı Mir Səlim Əhər şəhərində qalmağı
özü üçün qərar verir”.
İrana köçmüş Mustafa xanhəqiqətən də Rus-Qacar müharibəsi ərəfəsində
Şirvana yenidən hakim olmaq üçün vətənə qayıdır. Əlbəttə, istisna deyil ki
Mustafa xanın, naməlum müəllifin yazdığı kimi, Hacı Mirzə Ağası ilə müəyyən
ziddiyyətləri də ola bilərdi. Həmin illər, Hacı Mirzə Ağasi Səltənət Vəliəhdi Abbas Mirzənin
yanında mühüm vəzifədə olmuşdur və Mustafa xana təzyiqlər göstərə bilərdi.
Hacı Mir Səlimin isə Hacı Mirzə
Ağasi ilə hələ gənc illərindən tanış olması istisna deyil. Çünki Hacı Mirzə
Ağasi də onunla eyni vaxtda Kərbəlada təhsil almışdır.
İranda qalan Hacı Mir Səlim qardaşı Əzim bəylə birgə İrana mühacirət etmiş şəkili xanzadəsi
Hacı xana xidmət ediblər.
Hacı xan Şəki xanı Səlim xanın oğlu, qarabağlı İbrahim xanın bacısı
oğlu idi. Şəkinin ruslar tərəfindən işğal edilməsindən sonra atası ilə İrana
mühacirət etmişdi. O da ikinci Rus-Qacar müharibəsi zamanı Mustafa xan kimi Şəkiyə
yenidən hakim olmaq məqsədi ilə qayıtmağa uğursuz cəhd göstərmişdir.
Hacı Mir Səlimin varisləri onun
öldürülməsinin səbəblərini belə nəql edirlər: "Qonşu tayfadan qız qaçırılır və
Hacı Mir Səlimi bir mötəbər adam kimi iki tayfa arasında barışıq yaratmaqdan ötəri dəvət edirlər. Lakin gecə vaxtı, qaçırılmış
qızın əqrəbası kəndə hücum edir. Hacı Mir Səlimi qaranlıqda, yatan yerdə
tanımayıb toppuzla başından vurulub öldürürlər”. Bu "rəvayət” həmin dövr üçün
adi hadisədir və naməlum müəllifin verdiyi məlumata zidd deyil.
Naməlum müəllif yazır: "Mirzə İsmayıl təvəllüd
edibdir Horandda ki, Əhər şəhərinin qəsəbəsidir. Tarix 1248 (1832/33) hicridə
atası Hacı Mir Səlim Kərnitdə şəhid olduğunda 7 yaşında ikən...”. Bizim mülahizələrimiz
və naməlum müəllifin verdiyi rəqəmlər biri birinə çox yaxındır və 1832-34-ci
illərə təsadüf edir. Orta məxrəc 1833-ci ili götürsək, Mirzə İsmayıl Qasir İranda (Cənubi Azərbaycanda),
Əhər şəhərinin qəsəbəsi olan Huranda
1826-cı illdə anadan olmuşdur.
Yuxarıda göstərdiyimiz kimi, Mirzə İsmayıl Qasirin
vəfat etdiyi tarix də müxtəlif müəlliflərdə müxtəlifdir. Əsas istinad
etdiyimiz və fikrimizcə ən dəqiq və hərtərəfli
məlumat verən naməlum müəllif Qasirin vəfatı tarixini hicri təqvimi ilə 1317, yəni
miladi təqvimi ilə 1899-cu il kimi verir və həmin zaman onun 68-69 yaşı
olduğunu bildirir. Lakin həmin müəllifin yazdığına görə, Qasirin atası 1248-ci
(1932/33) ildə vəfat etdiyi zaman, İsmayılın 7 yaşı vardı. Yenə onun göstərdiyi
vəfat zamanı 68-69 ili doğum tarixindən hesablasaq, onun vəfatı 1893-1894-ci
illərə düşür.
Müəllif hafizəsində saxladığı bəzi hadisə və tarixləri
unudub, ya da qarışdırıb. Ola bilsin, müəllif Qasirdən "birinci əl” məlumatları
şairin ölümündən çox qabaq alıbmış. Onun
rəhmətə gedən zaman yanında olmayıb və
ölüm xəbərini çox sonralar eşidib. Ümumiyyətlə, 1893-94-cü illər mümkün
deyildir. Çünki Qasirin 1896-cı ildə beşinci övladı anadan olmuşdu, 1899-cu ildə
isə o, Teymur bəy Bayraməlibəyovla birgə A.S.Puşkinin 100 illiyinə həsr edilmiş
tədbir keçirmişdir. (Mir Haşım Talışlı. 125
yaşlı məktəb, Bakı, "Maarif”,1983, s.25). Hətta A.C.Puşkinin 100 illiyi
tədbirindən dərhal sonra rəhmətə getdiyini qəbul etmiş olsaq belə, onda Qasirin
73 yaşı olmalı idi.
Hacı
Səlim Lənkərana 1911-ci ildə qayıdır. Deməli, 8 il oxumağını nəzərə alsaq, Lənkəranı
o, atasının vəfatından sonra - 1903-cü
ildə tərk etmişdi. Onun "Xatırat”da sadaladığı hadisələrdə atasının vəfatı və Məkkəyə
getməsinin arasında bir hadisə göstərilməyib. Deməli, dövr etibarı ilə bu iki
hadisə biri birinə yaxındır və Qasirin vəfatının 1903-cü ilə təsadüf etdiyini
güman edə bilərik.
Mirzə İsmayıl Qasirin kiçik oğlu Məşədi Mirzə Səbihin
əmək kitabçasında olan qeydlərdən öyrənirik
ki, o, 1902-ci ilin fevral ayının 10-da Bakının Sabunçu qəsəbəsində işə düzəlib
və 1903-cü ilin sentyabr ayının 15-də atasının
ölümü ilə bağlı olaraq öz xahişi
ilə işdən azad olunub.
Görünür,
Mirzə İsmayıl Qasir ayın 14-ü, ya 15-nə keçən gecə rəhmətə gedib və bu haqda
teleqramla xəbər alan Mirzə Səbih ərizəsini yazaraq işdən azad olub, Lənkərana
qayıdıb.
Deməli, Qasirin böyük oğlu Hacı Axund Səlimin
yazdığına əsasən, atasının 1903-cü ildə vəfat etməsini güman etməyimiz onun ikinci oğlu Məşədi Mirzə Səbihin sənədinə
əsasən təsdiqini tapır. Şübhəsiz, bunu, oğlanlarından dəqiq heç kəs bilə bilməzdi.
Yuxarıda deyilənlərə əsasən bu qənaətə gəlmək olar
ki, Mirzə İsmayıl Qasir 1826-ci illdə
İranda (Cənubi Azərbaycanda), Əhər şəhərinin qəsəbəsi Huranda anadan olmuş,
1903-cü ilin sentyabrın 14-də Lənkəranda 77 yaşında rəhmətə getmişdir.
Tufan
Axundov,
AMEA
Arxeologiya və Etnoqrafiya
institutunun
baş elm işçisi,
tarix üzrə elmlər doktoru,
Mirzə
İsmayıl Qasirin nəticəsi