Miqrasiya proseslərinin idarə olunması dövlətin prioritet sahələrindən biri hesab olunur
"7 ilə yaxındır ki, Azərbaycanda yaşayıram.
Buraya təhsil almaq üçün gəlmişəm. Əvvəllər
hər dəfə bura gələndə miqrasiya məsələləri
ilə bağlı müxtəlif sənədlər tələb olunurdu ki, bu da bizim işimizi xeyli çətinləşdirirdi.
Müxtəlif qurumlardan sənəd toplamaq
olduqca çətin idi. Lakin Azərbaycanda bu sahədə son iki ildə oturuşmuş bir
sistem fəaliyyət göstərir və bu kimi
problemlər artıq arxada qalıb. Yeni sistemin fəaliyyəti mənimlə yanaşı bu ölkəyə gələn digər miqrantları da qane edir. Təbii ki, müsbət məqamları qeyd
etməklə yanaşı bəzi çatışmazlıqları da
vurğulamalıyam. Məsələn, qan testi üçün
hər dəfə fərqli miqdarda rüsum tələb olunur. Bir il 50, daha sonra 70,
bu il isə bu məbləğ 90 manatadək qalxıb. Belə problemlərin öz həllini tapmasını
arzu edirəm”.
Bu sözləri bizimlə
söhbət zamanı Azərbaycana təhsil almaq üçün gələn Ali Osman Düğdü dedi. Ölkəmizdə Osman
kimi miqrant olaraq uzun müddət yaşayan, təhsil alan, işləyən minlərlə mühacir var. Azərbaycan inkişaf
etdikcə buraya xaricdən axın edənlərin
sayı da günü-gündən artmaqdadır. Bəs görəsən miqrantlarla bağlı
hansı yeni tədbirlər görülüb? Miqrantların hüquq və vəzifələri
qanunvericilikdə necə tənzimlənir? Gəlmələrə cəmiyyətdə münasibət necədir və
onların cəmiyyətə inteqrasiya etməsi
üçün nə etməliyik?
Azərbaycan
mənşə ölkəsindən tranzit və təyinat ölkəsinə çevrilib
2016-cı ilin
sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə həsr
olunan iclasda Dövlət Miqrasiya Xidmətinin rəisi Firudin Nəbiyev çıxış edərək, bəzi məqamları vurğulayıb. O qeyd edib
ki, miqrasiya sahəsində dövlət siyasətinin
həyata keçirilməsinin, idarəetmə sisteminin inkişaf etdirilməsinin, qanunsuz
miqrasiyanın qarşısının alınmasının, miqrasiya prosesləri üzərində dövlət nəzarətinin
və müvafiq dövlət orqanlarının fəaliyyətinin əlaqələndirilməsinin vahid dövlət
orqanı tərəfindən aparılması bu sahədə işlərin effektivliyini daha da artırıb:
"Ötən dövr ərzində miqrasiya siyasətinin ölkəmizin siyasi və iqtisadi
maraqlarına yönəldilməsi məqsədilə qanunvericilik bazası möhkəmləndirilib. Eyni
zamanda, Dövlət Miqrasiya Xidməti işini
müasir tələblərə uyğun qurub. Məlum olduğu kimi, müasir dünyada miqrasiya
proseslərinin tənzimlənməsi və miqrantların hüquqlarının qorunması ən aktual
problemlərdən biridir. Hazırda biz İkinci Dünya müharibəsindən sonra ən böyük
qaçqın və məcburi köçkün axınına şahid oluruq. Dünyada, ümumilikdə, 65,3 milyon
şəxs məcburi olaraq öz yurd-yuvasından didərgin düşüb. Vətəndaşlığı olmayan şəxslərin
sayı isə 10 milyona yaxınlaşıb”.
F.Nəbiyev deyib ki, bu gün Azərbaycan
Respublikası üçün miqrasiya proseslərinin beynəlxalq normalara uyğun tənzimlənməsi
və miqrantların hüquqlarının müdafiəsi prioritet istiqamətlərdəndir. Ölkəmiz
miqrasiya sahəsində beynəlxalq təşkilatlarla sıx əməkdaşlıq edir və görülən işlər
həmin təşkilatlar tərəfindən yüksək qiymətləndirilir: "Bununla belə, Azərbaycanın
geosiyasi cəhətdən əlverişli məkanda yerləşməsi, siyasi sabitlik, dinamik
iqtisadi inkişaf, aparılan uğurlu xarici siyasət ölkəmizi miqrantlar üçün cəlbedici
edib. Miqrasiya proseslərinin intensivləşməsi və qeyd olunanların məntiqi
sonluğu kimi dövlətimiz mənşə ölkəsindən müasir və sürətlə inkişaf edən tranzit
və təyinat ölkəsinə çevrilib. Bununla yanaşı, ölkəmizdə tolerantlığın yüksək səviyyədə
olması miqrasiya proseslərinə təsir edən əsas amil kimi qeyd edilməlidir.
Xüsusilə vurğulanmalıdır ki, ölkəmizdə bu günə qədər miqrantlara münasibətdə
milli, etnik və dini zəmində hüquq pozuntusu qeydə alınmayıb. "Miqrasiya proseslərinin idarə olunmasında
"bir pəncərə” prinsipinin tətbiqi haqqında” imzalanmış 2009-cu il 4 mart
tarixli Fərmanın tətbiqi bu sahədə operativliyi, sənədləşmənin sadələşməsini və
həllini gözləyən bir çox problemin aradan qaldırılmasını təmin edib. 2013-cü
ildən qüvvəyə minən Azərbaycan Respublikasının Miqrasiya Məcəlləsi istər MDB,
istər Avropa, istərsə də digər dövlətlərin marağına səbəb olub və ölkəmizin bu
sahədəki təcrübəsi həmin dövlətlər tərəfindən öyrənilməkdədir.
"Düzgün idarə
olunan miqrasiya prosesləri dövlətə müəyyən töhfələr verə bilir”
Miqrasiya Resurs Mərkəzinin rəhbəri
Hüquqşünas Azər Allahverənov bildirdi ki, bu sahədə görülən tədbirlərdən ən vacibi Miqrasiya Məcəlləsinin
qəbul olunması idi: "Əvvəllər
qanunvericilikdə bununla bağlı bəzi ziddiyyətli məqamlar var idi və bu
ziddiyyətli məqamlar müəyyən tədbirlərin həyata keçməsinə maneə olurdu. Belə
bir şəraitdə Miqrasiya Məcəlləsinin qəbul edilməsi olduqca vacib bir məsələ
idi. Həmçinin Miqrasiya Məcəlləsi qəbul olunduqdan sonra vaxtaşırı olaraq
ayrı-ayrı müddəalar üzrə təkmilləşdirilərək, çoxsaylı qanun və normativ aktlar
qəbul olunub. Miqrantların Azərbaycana gətirilməsi,
qaytarılması və s. kimi vacib məsələlər
sırf qanunvericiliklə tənzimlənir. Artıq bu işdə yeni müddəaların tətbiq
olunmasına başlanılıb. Azərbaycana gəlib qeydiyyata düşən müvəqqəti və daimi əsaslarla
yaşayan əcnəbilərin hüquqi statusu ilə bağlı bir sıra normativ aktlar qəbul
olundu. Miqrasiya proseslərinin idarə olunması dövlətin prioritet sahələrdən
biri hesab olunur. Azərbaycan həm də tranzit ölkə olduğuna görə, ölkəyə
çoxsaylı insan axını olur. Bir çoxları burada daimi, yaxud müvəqqəti əsaslarla
yaşamağa üstünlük verir. Bütün bunlar yeni yanaşmanın tətbiq olunmasını tələb
edir”.
Ekspertin sözlərinə görə, əsas məqamlardan biri də
miqrasiya proseslərində vahid pəncərə sisteminin tətbiq edilməsidir: "Dövlət
Miqrasiya Xidmətinin həyata keçirdiyi fəaliyyətlərlə bağlı açıq qapı xidmətinin
tətbiq olunması bu sahənin daha da inkişafına təkan verdi. Vahid pəncərə
sisteminin tətbiqi Dövlət Miqrasiya Xidmətinin zəruri məlumatlarının geniş təbəqələrə
çatdırılması və digər məsələlər artıq öz
həllini tapıb”.
Ekspert bildirdi ki, miqrasiya
haqqında cəmiyyətdə yanlış təsəvvür
formalaşıb: "Bir çoxları miqrasiyanın problemli bir məsələ olduğu qənaətindədir
ki, əslində bu, heç də belə deyil. Təcrübə göstərir ki, miqrasiya proseslərinin
idarə olunmasına nail olan dövlətlər bu
sahədən xeyli gəlir əldə edir. Yəni, düzgün idarə olunan miqrasiya prosesləri
dövlətə müəyyən töhfələr verə bilir. Dünyada bir çox çağırışlar aktual hesab
olunsa da, bu gün Avropa İttifaqında miqrasiya sahəsində humanitar böhranın
yaşandığı bəllidir. Çünki Avropanın ərazisində yüz minlərlə insan qaçqın
qismində çox qısa müddətə Avropaya daxil olmuşdur. Bu da Avropa İttifaqına
daxil olan dövlətlərin daha çevik reaksiya verməyə məcbur edir. Amma təbii ki,
dövlətlər belə bir axının olmasına hazır deyil. İqtisadi böhran, sərhədlərin
bağlanması, qaçqınların kütləvi şəkildə çıxarılması və hətta ordunun bu prosesə
cəlb olması Avropa ölkələrinin bu prosesə
hazır olmadığının göstəricisidir. Amma Azərbaycanda belə bir təhlükə yoxdur. Bu
gün bizim üçün ən önəmli məsələlərdən biri qeyri-qanuni miqrasiya ilə mübarizə
aparmaqdı. Dövlət Miqrasiya Xidməti
Daxili İşlər Nazirliyi ilə birgə bu sahədə xeyli işlər görüb. Ölkə ərazisində
qeyri-qanuni əsaslarla yaşayan əcnəbi miqrantların aşkar edilərək, onlarla
bağlı müəyyən qərarlar verilib. Qeyri-qanuni miqrantların müəyyən qismi
leqallaşdırılaraq ölkə ərazisində
qalmağına icazə verilib. Digər bir qisminin 48 saat ərzində ölkədən
çıxarılmasına qərar verilib və müvafiq qaydada deportasiya olunub. Əsas siyasət
məhz bununla bağlıdır”.
"Burda insanlar nə təkəbbürlüdür, nə soyuqqanlı, nə
də zalım”
"Sağlam Toplum”
İctimai Birliyinin sədri Lalə Mehralı bizimlə söhbətində bildirdi ki, Azərbaycanda
məskunlaşmış miqrantlar üçün dil kursları təşkil etmək, Azərbaycan dilini
mənimsəmələrinə kömək etmək onların cəmiyyətimizə inteqrasiya etməsi üçün ən
birinci addımdır: "Dilimizi bilən bizlərdən biri olur, bu, tarix boyu təsdiqini
tapmış ifadədir. Ölkəmizdə təxmini hesablamalara görə 1 milyona yaxın miqrant
yaşayır ki, onların əksəriyyəti dilimizi
bilir, adətlərimizdən xəbərdardır. Mən Novruz bayramını azərbaycanlılar qədər
gözəl qeyd edən miqrantlar da görmüşəm. Dilimizi yaxşı bilən yüzlərlə miqrant
var. Öz ölkəsindəki maddi problemlərdən, dini və ya siyasi baxışlarına
görə sıxışdırılmadan qaçan, ölkəmizdə
məskunlaşan miqrantlar üçün peşə kurslarının təşkil edilməsi də lazımlı addım
ola bilər. Ali təhsili olmayan, lakin işləmək və güzəranını qurmaq
məcburiyyətində olan miqrantlar ölkəmizdəki fabrik və zavodlarda işləyə bilmək
üçün əmək kurslarına gedə, işi öyrənə bilər. Bundan başqa, təhsili yaxşı səviyyədə olan, bizim ölkədə
rahat iş tapa bilən yüzlərlə miqrant da var ki, onların təcrübəsi və bacarığı
ölkəmiz üçün əhəmiyyətli ola bilər. Hələ 90-cı illərin əvvəllərində, ölkəmizdə
informasiya texnologiyaları nisbətən zəif inkişaf etdiyi dövrdə xaricdən gələn,
bu sahədə mütəxəssis olan onlarla miqrant rahatlıqla iş tapmışdır”.
Ekspertin fikrincə, miqrantların cəmiyyətimizə
rahat inteqrasiyası üçün bizdən dəstək görməyə ehtiyacları var: "Çox miqrant
var ki, əvvəlcə özü gəlib bura, bir müddət yaşayıb, burdakı həyatı bəyənib
uyğunlaşdıqdan sonra ailəsini də gətirib. Evlənmək yaşı çatan miqrantların
azərbaycanlı ailəsinə gəlin və ya kürəkən olması da inteqrasiyanın bir yoludur.
Ailə ən səmimi, ən məhrəm yerimiz olduğu üçün o, özünü orda yad hesab
etməyəcək. Ümumiyyətlə, bizim genimizdən gələn xüsusiyyətimizə görə, ölkəmizə
gələn miqrantlar bura tez uyğunlaşır. Burda insanlar nə təkəbbürlüdür, nə
soyuqqanlı, nə də zalım. Bizi digər millətlərdən fərqləndirən əsas amil də
budur”.
"Miqrasiya
Məcəlləsinə diqqət və maraq digər ölkələr, beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
olduqca böyükdür”
Hüquqşünas Xəyal
Bəşirov deyir ki, "Azərbaycan müstəqil dövlət statusunu qazandıqdan sonra dünya
birliyinin üzvünə çevrilməsi səbəbindən artıq sovetlər birliyində olduğu kimi
qapalı dövlətdən əcnəbilərə və vətəndaşlığı olmayan şəxslərə açıq bir dövlətə
çevrilməklə yanaşı, bizim vətəndaşlarımız da sərbəst şəkildə xarici dövlətlərə
emmiqrasiya etməkdə sərbəstlik qazandılar. Bu səbəbdən də beynəlxalq hüquq
prinsiplərinə uyğun şəkildə ölkəmizə gələn əcnəbilər və vətəndaşlığı olmayan
şəxslər cəmiyyətimiz üçün yeni üzvlər olduğundan, bu cür şəxslərin, beynəlxalq
hüquqda olduğu kimi miqrantlar qismində hüquq və vəzifələrinin mövcudluğu
məsələsi ortaya çıxdı. Azərbaycan Respublikasında miqrantlarla bağlı məsələlərə
dövlət səviyyəsində mühüm önəm və dəyər verilməsinin bariz nümunəsi olaraq
təkcə bir faktı qeyd etmək olar ki, prezident İlham Əliyev tərəfindən 25 iyul
2006-cı il tarixdə 2006-2008-ci illəri əhatə edəcək Azərbaycan Respublikasının
Dövlət Miqrasiya Proqramının təsdiq edilməsi haqqında sərəncam verilmişdir.
Qeyd etdiyim bu proqram çərçivəsində "Miqrasiya proseslərinin tənzimlənməsi
sahəsindəki qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsi və təşkilati
tədbirlərin görülməsi”, "Xarici siyasət sahəsində”, "Sosial-iqtisadi sahədə”,
"İnformasiya, elm və təhsil sahəsində” çoxsaylı mühüm tədbirlərin həyata
keçirilməsi kimi mühüm məsələlər öz əksini tapıb. Dövlətimiz tərəfindən
miqrasiya sahəsində qeyd etdiyimiz bu mühüm islahatlar xəttinin davamı olaraq, Azərbaycan Respublikasının
prezidenti tərəfindən 2007-ci ilin mart ayında Azərbaycan Respublikası Dövlət
Miqrasiya Xidmətinin yaradılması haqqında fərman verildi. Azərbaycan
Respublikası Dövlət Miqrasiya Xidmətinin yaradılmasının məhz bu zaman
yaradılmasına çox böyük ehtiyacın olması ilə yanaşı bu xidmətin yaradılması bu
sahədə atılmış əvəzolunmaz addımlardan biri idi. Bundan sonra Azərbaycan
Respublikası Dövlət Miqrasiya Xidmətinin vahid miqrasiya məlumat sisteminin
fəaliyyətinin təmin edilməsi, Miqrasiya proseslərinin idarə olunmasında
"bir pəncərə" prinsipinin tətbiqi və bu kimi bir sıra digər məsələlərlə
bağlı mühüm tədbirlər görülüb. Artıq
2013-cü ildə qəbul edilmiş və miqrantlarla bağlı demək olar ki, ən xırda
detallarına qədər bütün məsələlərin əks olunduğu və tənzimləndiyi Miqrasiya
Məcəlləsi qüvvədədir. Onu da vurğulamaq vacibdir ki, ilk dəfə olaraq ölkəmizdə
qəbul edilmiş Miqrasiya Məcəlləsinə diqqət və maraq digər ölkələr, beynəlxalq
təşkilatlar tərəfindən olduqca böyükdür”.
"Miqrasiya prosesinin özündə
xüsusi bir psixoloji çətinlik var”
"Gənc
Psixoloqlar" İctimai Birliyinin sədri, psixoloq Orxan Oruc açıqlamasında bildirdi ki, hər bir cəmiyyətin, millətin
özünəməxsus dəyərləri, mədəniyyəti, davranış normaları var: "Sözsüz ki, bunu ən
çox tamamilə başqa bir cəmiyyətə gedərkən daha rahat hiss etmək olur. Ancaq hər
hansı fərqli mədəniyyətlə, fərqli ölkə ilə turist kimi tanış olmaqla, oraya
köçüb yaşamaq eyni hisslər yaşatmır insana. Buna görə də miqrasiya prosesinin
özündə xüsusi bir psixoloji çətinlik var. İnkişaf etmiş ölkələr adətən
miqrantlar üçün xüsusi adaptasiya kursları təşkil edirlər. Bu kurslar mədəni fərqliliklərin
yarada biləcəyi psixoloji çətinlikləri qismən də olsa aradan qaldıra bilir.
Lakin kurslardan əlavə, yerli insanların miqrantlara yanaşma tərzi də psixoloji
çətinliyin yaranmasında və ya onun həll olunmasında çox vacibdir. İnkişaf etmiş
dövlətlərə miqrantların daha çox üz tutması bu ölkələrin insanlarında
miqrantlara qarşı normal münasibətin formalaşması ilə nəticələnib. Lakin az
inkişaf etmiş ölkələrdə, orta intellektual səviyyənin aşağı olduğu cəmiyyətlərdə
miqrantlara qarşı münasibət yaranan psixoloji çətinliyi daha da gərginləşdirir".
Şəbnəm
Mehdizadə
Qeyd: Bu
yazı Dövlət Miqrasiya Xidmətinin 10 illik yubileyi münasibətilə təşkil edilən
yazı müsabiqəsinin qaliblərindən biri olub