Layiqli varis olmaq da xoşbəxtlikdir
Layiqli varis olmaq da Tanrının bəxş etdiyi bir xoşbəxtlikdir. Bu gün
bu xoşbəxtlik tarixi mənəviyyat və düşüncə xəzinəsini bizlərə miras qoyub gedən
"Kaspi”nin varislərinə nəsib olub. O, "Kaspi”nin ki, nəinki öz sələfinin
layiqli təmsilçisidir, hətta əksər
sahələrdə ondan irəlidədir. Aradan 135 illik bir zaman kəsiyi keçməsinə
baxmayaraq, bu gün "Kaspi”çilər öz sələflərinə çox bənzəyir. Tarixi "Kaspi”
Azərbaycan mətbuatı tarixində yeganə rusdilli qəzet olub ki, təkcə
jurnalistikamızın deyil, mətbuat, mədəniyyət, ictimai-siyasi fikir tariximizin
də ayrılmaz tərkib hissəsidir. Azərbaycanın milli mənafeyinə xidmət göstərən
"Müsəlman "Kaspi”si, milli intibah və istiqlal hərəkatımızın təlatümlü dövründə
Azərbaycan yazarına öz sözünü, arzusunu, istəyini deməyə meydan açdı. Bu
meydanda dövrün milli düşüncəli aydınları, xalqının azadlığı və xoşbəxtliyi
uğrunda əməli və amalı ilə mübarizəyə qalxdı.
"...Mirzə Fətəli, Həsən bəy və İsmayıl Qaspıralının canlandırdıqları milli kültür hərəkatını Milli
Qurtuluş yoluna çəkən böyük mücahidləri yetişdirdi bu meydan. Bütün həyatını
milli davanın vəkilliyində həsr edən ümumrusiya müsəlmanlarının lideri
ƏliMərdan bəy, "İttihadi-tərəqqi” deyərək, böyük türk dünyasını tərəqqiyə
səsləyən Əli bəy, milli maraqların müdafiəçisi Əhməd bəy, istiqlal mücahidi
Ceyhun bəy, mükəmməl Avropa və rus təhsili görmüş Məhəmməd ağa, ictimai fikir
və ədəbi tənqid tariximizin tədqiqatçısı Firidun bəy, milli-əxlaqi dəyərlərimizin
təbliğatçısı Üzeyir bəy, "yatmışları oyadıb, xalqı xalqın özünə tanıdan” Mirzə
Cəlil, "ürəyini boşaltmağa yer axtaran” Faiq Əfəndi, xalq istiqlalı, vətən
azadlığı yolunda canını fəda edən Haşım bəy, milli folklorun tanınmış
toplayıcısı Teymur bəy və daha necə-necə düşünən beyinlər Azərbaycanın "oyanış
tarixində” "Kaspi”ni əsl xalq tribunasına çevirdilər.
Azərbaycan ictimai fikrinin inkişafında, milli mədəniyyətimizin
tərəqqisində, yeni ideyaların möhkəmlənməsində mühüm rol oynamış bu görkəmli tarixi
şəxsiyyətlərin hər birinin amalına, əməlinə sayğı ilə yanaşan "Kaspi” onların
yaradıcılığına öz səhifələrində geninə-boluna yer verdi. "Molla Nəsrəddin”
jurnalının nəşrə başlaması xəbərini sevinclə oxucularına bildirən qəzet, 11
aprel 1906-cı il tarixli sayında "jurnalın müvəffəqiyyət qazanacağına heç
şübhəmiz yoxdur” yazmaqla, necə böyük uzaqgörənlik edib. Ölkəmizdə baş verən
ictimai-siyasi, iqtisadi, mədəni hadisələrin hər biri qəzetin səhifələrində
özünü əks etdirirdi.
"Türkçülük tarixində yeni mərhələ açan” naşir, yazıçı, publisist, Qafqaz
türklərini çox sevən, nailiyyətlərimizi yüksək dəyərləndirən İsmayıl bəy Qaspıralının
qızı, jurnalist, publisist, Bağçasarayda nəşr olunan "Aləmi-nisvan” jurnalının
redaktoru Şəfiqə xanım Qaspıralı 1906-cı ilin oktyabrında Qafqaz Müsəlman
Qadınları Xeyriyyə Cəmiyyətinin dəvəti ilə Tiflis şəhərinə gəlir. Şəfiqə
xanımın Cəmiyyətin toplantısındakı çıxışı çoxlarını heyran qoyur.
""Molla Nəsərəddin” jurnalı redaksiyası onun şərəfinə Tiflisdə böyük
bir ziyafət təşkil edir. Ziyafətdə Mirzə Cəlilin ömür yoldaşı Həmidə xanım,
Cəmiyyətin sədri Gövhər xanım Qacar (general-mayor Əmir Kazım Mirzə Bəhmən
Mirzə oğlu Qacarın xanımı), xəzinədarı Mina xanım Talışinskaya, Qarsın ilk
azərbaycanlı meri İsa Sultan Şahtaxtlının həyat yoldaşı Səkinə xanım da iştirak
ediblər. Bu haqda "Kaspi” qəzeti 13 oktyabr 1906-cı il tarixli sayında geniş
məlumat verib. 1907-ci ilin may ayından noyabrına kimi Bakıda "Molla
Nəsərəddin”in ənənələrini davam etdirən "Bəhlul” satirik jurnal çap edilib.
"Kaspi” 110-cu sayında "Bəhlul”u "Bakı "Molla Nəsrəddin”i adlandıraraq, ona uğurlar arzulayırdı.
"Molla Nəsrəddin”in
oxucular arasında tez bir zamanda sevilməsi və dövrü mətbuatın, xüsusən də
rusdilli "Kaspi”nin bu işdə ona belə dəstək olması hökuməti narahat etməyə
bilməzdi. Odur ki, 1907-ci ildə, iyunun 8-də Tiflis general-qubernatoru
Timofeyev Tiflis polismeystrini əvəz edən məmura "təcili və təxirə salmadan
icra edilmək” şərtilə əmr verir ki: "Siz cənaba təklif edirəm, bu əmri alan
kimi "Molla Nəsrəddin” jurnalını zərərli istiqamətinə görə bağlayasınız və
əmrin icrasını mənə xəbər verəsiniz”.
1907-ci il, iyunun 23-də isə Qafqaz canişini dəftərxanası Tiflis
general-qubernatoruna bildirird: "Molla Nəsrəddin” jurnalının yenidən nəşrinə
icazə verilmişdir”. Bu şad xəbəri "Kaspi” oxucularına cəmi bir gün sonra, 24
iyun tarixli, 138-ci sayında belə çatdırıb: "Açılmağın münasibətilə səni təbrik
edir və sənə həmişə məğlubiyyətsizlik arzulayırıq”.
"Kaspi” "Molla Nəsrəddin”in yalnız səhifələrindəki yazılardan deyil,
xeyirxah əməlləri haqqında da oxucularına müntəzəm məlumat verib. 1907-ci ilin
martında Kutaisi yanğınından zərər çəkən yəhudilərə "Molla Nəsrəddin”çilərin
yardımını qəzet "insaniyyət naminə kömək” adlandıraraq, alqışlayırdı.
"Kaspi”nin səhifələrində "Molla Nəsrəddin”çilərlə bağlı yetərincə informasiya var. Bu
informasiyalardan bir necəsi də qəzetin adını hörmət və izzətlə çəkdiyi, "böyük
şair” adlandırdığı Mirzə Ələkbər Sabir haqqındadır. Şairin səhhətilə bağlı mütəmadi
xəbər verən qəzet onun müalicəsi üçün ianəyə ehtiyacı olduğunu bildirir və hər
kəsi bu xeyirxah işə cağırır.
Bir necə gün sonra - iyulun 16-da (1911-ci il) "Kaspi” çox böyük
təəssüf hissi ilə M.Ə.Sabirin ölüm xəbəri haqqında məlumat verib. Şairin
ölümünü "Azərbaycan ədəbiyyatı və mətbuatı üçün böyük itki” adlandıran qəzet yazırdı:
"Sabirin vəfatından sonra Ömər Faiq Tiflisdən gedir. Məmmədəli də bir az sonra
Tiflisi tərk edib Bakıya köçür. Mirzənin isə məcmuədən soyumasının ən böyük
səbəbi həmin bu hadisə, yəni Sabirin vəfatı olub. Ümumiyyətlə, Sabirin vəfatı
"Molla Nəsrəddin”in həyatına ən böyük mənəvi və maddi zərbə olur və bundan
sonra "Molla Nəsrəddin” lazımi qədər inkişaf edə bilmir. Məhz buna görədir ki,
1912-ci ilin mart ayından etibarən "Molla Nəsrəddin”in nəşri dayandırılır”.
Qəzet 20 iyul 1911-ci il tarixli, 161-ci sayın da "Satirik şair”
sərlövhəli iri həcmli məqalədə Mirzə Cəlilin və bütün mollanəsrəddinçilərin bu
itki ilə barışa bilməməsindən bəhs edir. 25 avqust (N-190) tarixli sayında isə şairin ailəsinə
kömək etmək, ona heykəl qoymaq və əsərlərini çap etmək məsələsini qaldırır.
Mirzə Cəlilin ömür-gün
yoldaşı Həmidə xanımın Kəhrizlidə məktəb acmaq fikrini də ilk olaraq "Kaspi”
qəzeti (17 mart 1913) oxucuların diqqətinə çatdırıb: "Həmidə xanım Quberniya
xalq məktəbləri direktoruna müraciət edərək, Kəhrizli kəndində öz xərcinə
məktəb acmaq üçün icazə istədi”.
Qəzet 10, 18, aprel 1913-cü il tarixli saylarında "Molla Nəsrəddin”
jurnalının Bakıya gəlməsindən və oxucular tərəfindən çox böyük sevinclə qarşılanmasından
bəhs edən xəbərlər verib.
"Kaspi” qəzeti Mirzə Cəlilin "Ölülər” əsərinin Bakıda tamaşaya
qoyulması haqqında da bir necə resenziya çap edib. "Açıq söz”, "Bəsirət”, "Yeni
iqbal” və s. anadilli qəzetlər kimi "Kaspi” də Mirzə Cəlilin bu uğurunu alqışlayırdı.
Deyə bildiyimiz və bir məqalənin həcminə sığışdıra bilmədiyimiz bütün
bunlar bir daha sübut edir ki, "Kaspi” rusdilli bir qəzet olmasına baxmayaraq,
milli məfkurə ocağına çevrilmiş, Azərbaycanın ictimai, siyasi, mədəni həyatında
mühüm rol oynamış, baş verən bütün yenilikləri alqışlamış, hər sahədə onlara
dəstək olaraq, həqiqətən "Müsəlman Kaspi”si adını doğrultmuşdur.
Qərənfil Dünyaminqızı,
Əməkdar jurnalist