“Kukla oynatmaq aysberqin görünən hissəsidir” - Fotolar
- İçinizdə hansı heyvana məxsussunuz? Ac olanda, özünüzü yorğun hiss
edəndə, daxilinizdə hansı heyvana məxsus olduğunuzu hiss edə bilirsinizmi?
- Müəllim, məsələn, mən ac olanda canavar kimi yemək yeməyə
başlayıram. Bəzən özümü elə məhz canavara da bənzədirəm.
- Onda dur, elə canavar kimi hərəkət et, görüm?
Bu dialoqa AbdullaŞaiq adına Azərbaycan
Dövlət Kukla Teatrında keçirilən ustad dərslərində şahid olduq. Özünəməxsus
spesifik xüsusiyyətlərə malik olan Kukla Teatrı zamanın tələbini əsas
götürərək, treninqlərə start verib. Qeyd edək ki, uzun müddətdir Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində "kuklaçı aktyor, kuklalarla
çalışmağı bacaran rejissorlar yetişdirilmir” kimi iradlar səsləndirilir. Kukla
Teatrının səlahiyyətli nümayəndələri də hər dəfə bu iradı mədəni şəkildə təsdiqləsələr
də, vəziyyətdə dəyişiklik olmurdu. Nəticədə, teatrın yaradıcı heyəti vəziyyətlə
barışıb, teatra üz tutan gənc aktyorlardan kuklaçı yetişdirməyə qərar verib.
Burada sistemli şəkildə davam edəcək
dərsləritanınmış teatr rejissoru və aktyoru, uzun illər (1987-1993)
Dövlət Kukla Teatrının baş rejissoru olmuş Namiq Ağayev aparır. Teatra yeni
gələn gənclər ilk növbədə kuklanın mexanizmini, onun hazırlanma prosesini
öyrənməlidir. Teatrın truppasına daxil edilən gənc aktyorlara kukla oynatma
sənəti, fərqli texnikalarla hazırlanmış kukla nümunələrini obraza çevirmənin
incəlikləri tədris edirli. Bundan başqa, aktyorlara səs, ifadə, hərəkət üzrə
təlimlər keçirilir. Maraqlıdır ki, təlimlərdə nəinki gəncləri, istedadlı sənət
adamlarını, kinoşünasları, teatrda müəyyən müddət çalışan aktyorları belə
görmək mümkündür.
Treninqdə iştirak edən kinoşünas Sevda Sultanova deyir ki, kukla sənətinin incəliklərini
məhz Namiq Ağayevdən öyrənmək üçün burdadır. O, bildirir ki, N.Ağayev kuklaya
yaxından bələd olan nadir sənətkarlardandır: "Treninqdə gənclərə bu sənətin sirlərini
öyrədən Namiq müəllim əsl sənətkar energetikası olan nadir insanlardandır.
İncəsənət sahəsində sənətkarın energetikasının xüsusi rolu var. Təəssüf ki,
bizim rejissorların əksəriyyətində sənətkar energetikası deyilən bir şey yoxdur.
Namiq müəllim isə canı-qanı ilə əsl sənətkardır. Onda falş yoxdur. Namiq Ağayev
Azərbaycanın barmaqla sayılası peşəkar kuklaçılarındandır. Onun bu gün
tələbələrə master-klass keçirməyi mənim üçün bu sənəti məhz ondan öyrənmək
fürsətidir. Yəni bu treninqdə özümə təcrübə toplamağa çalışıram. Burada o
energetikanın yaranma səbəblərini öyrənməyə çalışıram. Elə rejissorlar var ki,
vizual baxımdan möhtəşəm işlər görürlər. Ancaq mən onlarda falş hiss edirəm və
o mənə heç nə vermir. Hesab edirəm ki, insan emosiya baxımından yenilənməlidir,
bu, çox önəmlidir”.
Teatrın baş rejissoru,
əməkdar artist Qurban Məsimov bizimlə söhbətində bildirdi ki, bu
treninqdə əsas qazanan tərəf kuklaya həvəsi olan və bu sənətin dərinliklərinə
yiyələnmək istəyən gənclərdir: "Kuklaçı dünyası tamamilə fərqlidir. Biri var dram
teatrının dünyası, biri də var kuklaçının aləmi. Aktyor klassik düşüncə tərzinə
sahib olduqda, Kukla Teatrında daha rahat işləyə bilir. Aktyorun özünün
plastikası nə qədər zəngindirsə, onu kuklaya ötürməyə çalışır. Bunları
bacarmayan aktyorun özünü tapması çox çətindir. O ki qaldı keçirilən ustad
dərslərinə, yeni mövsümdən teatrımıza yeni aktyor və aktrisalar cəlb olunublar.
Təbii ki, onlar Kukla Teatrında tamaşa hazırlamasında bu prosesi bilmədikləri
üçün belə treninqlər keçirmək qərarına gəldik. Namiq Ağayev öz sözünü demiş sənətkarlardandır.
Onun düşüncə tərzi, dünyaya baxış bucağı tamamilə fərqlidir. O, bir kuklaçı
kimi sözünü demiş sənətkardır. Hətta sizə deyim ki, mənim incəsənət estetikam
onun hazırladığı tamaşalarla formalaşıb. Düşündük ki, teatrımıza yeni gələn
aktyorlara təməl bazası olaraq onun treninqləri keçirilsin. Gənclər kuklanın
idarə edilməsi, kukla dünyası ilə tanış olsunlar. Bilirsiniz ki, Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində Kukla Teatrı üçün aktyor
yetişdirmir. Aktyorlar da məcbur olur ki, teatra düşəndən sonra hər şeyi
təcrübə ilə öyrənsinlər”.
Teatrın baş rejissoruna "bəs nə üçün teatrın öz rejissorları
bu missiyanı üzərinə götürmədi” sualını ünvanladıqda isə, bildirdi ki, Namiq
Ağayevin bu sahədə yetəri qədər təcrübəsi və istedadı var. Rejissor teatrda hər
hansı tamaşanı işlədikdə, orada oynayan aktyorlar yenidən yoğrulur: "Aktyor
rezin kimi olmalıdır və hər bir rolu canlandırmağı bacarmalıdır. Rejissorlar da
bu gün hazır materialla işləmək istəyir. Onsuz da rejissor hər zaman aktyora
öyrədir. Ancaq ayrıca öyrətməyə o qədər də zamanı yoxdur. Bu, bütün teatrlarda
belədir. Kastinq elan olunanda, qılınc oynada bilən, vokala malik, rəqs
imkanları olan aktyorlara üstünlük verilir. Əgər bu qabiliyyətlər yoxdursa,
həmin aktyor seçilmir”.
Az əvvəl treninqdə tanınmış kinoşünasları və
müəyyən müddət teatrda müxtəlif səpkili obrazlar yaradan gəncləri də
gördüyümüzü bildirdik. Rejissor isə bəzən treninqdə teatrın istedadlı
aktyorlarının da iştirak etməsində heç bir qəbahət görmədiyini dedi: "Onlar
yeni nələrisə öyrənmək, Namiq Ağayevin biliklərindən yararlanmaq istəyirlər.
Mən özüm də bəzən bu treninqləri dinləyirəm. Mən daha çox əşyalarla işləməyi xoşlayıram.
Ancaq Namiq Ağayev parça və qəzetlərlə çalışır. Məsələn, o, cansız parçanı
səhnədə necə gözəl canlandırmağı ən xırda detalına qədər izah edir. O, sıfırdan
başlayıb uşaqları yoğurub bir tamaşa hazırlamaq istəyir. Niyə də olmasın ki? Düzdür,
bunu bir laboratoriya şəklində davam etdirmək niyyətindəyik. Düşünürəm ki, bu
ustad dərsləri vasitəsi ilə gənclər kukla dünyası ilə daha yaxından tanış
olacaqlar. Bu sahəyə yiyələnəcəklər və bizim işimiz daha rahat olacaq. Teatrda
aktyorları bir orduya bənzətsək, Namiq Ağayev həmin ordunun təlimi ilə
məşğuldur. Bu bizə döyüşdə, yəni səhnədə çox lazım olacaq”.
Ustad dərsləri bitdikdən sonra gənclərin ustadı ilə
söhbət etmək şansı əldə edirik. Namiq
Ağayev deyir ki, ilk olaraq teatrın direktoru Rəşad Əhmədzadədən təklif
alıb və belə bir təklifə "yox” demək günah olardı: "Mən də kuklaçı olduğuma
görə bu təklifi qəbul etdim. Burada hamımız həmkarıq. Mən nəzəri danışmağı
sevmirəm. Onun üçün hər şeyi praktikada tətbiq etməyə daha çox üstünlük
verirəm. Bu gün ikinci dərsimizdir. Mən bu gənclərin potensialını
dəyərləndirir, ilkin aparatı qururam. Gənclər çox həvəslidirlər. Rejissorun
vəzifəsi aktyorun beynində lazımi hüceyrəni oyatmaqdır. Əgər o hüceyrə oyaqdırsa,
bu əladır, yatıbsa, onu aktivləşdirməyə çalışıram. Gənclərlə işlədikdə görürəm
ki, onlar canlı enerji ötürürlər”.
Namiq Ağayev qeyd edir ki, alışdığımız kukla min
janrdan biridir. Heyf ki, o janr özü haqqında yanlış məlumat yaradıb: "Kukla
oynatmaq aysberqin görünən hissəsidir. Görünməyən hissə isə onun nəfəsi,
plastikası, rəqs və təməldir. Əgər təməl hazırdırsa, aysberqin üst hissəsini
qurmaq çətin deyil. Bu gün əşyanı hiss etmək növünü öyrənirik. Əsas odur ki,
əşyanı hiss edə bilsinlər. Gərək rejissor əlinin altındakılardan istifadə edə
bilsin. Mən hazır məhsulla işləməyə çətinlik çəkirəm, bunun üçün hər şeyi
sıfırdan başlamağı xoşlayıram”.
Rejissordan üzün müddət öncə baş rejissoru olduğu
teatrda treninq mütəxəssisi kimi çalışmağın necə bir hiss olduğunu soruşduq. "Bu
dəfə mənim işim yarı-yarıya asanlaşıb” dedi: "Təcrübə öyünmək üçün deyil. Artıq
təcrübənin də hörməti var. O dönəmdə çox gənc idim. İnsanlarla münasibətdə az
təcrübəm var idi. Gözlənilməz hərəkətlərə-əməllərə sahib idim. İndisə tamam
fərqli düşünürəm. Kukla oynadan aktyorlar birini yaratmaq-yaşatmaq vergisinə
sahibdirlər”.
Rejissor qeyd edir ki, treninqin nəticəsi bir
tamaşa olacaq: "Hələ ki ilkin mərhələdir. Gənclər öyrənməyə meyllidirlər.
Öyrətmək isə peşəmizdir. Kukla oynatmaq kuklanın yaranışından başlayır. Onlar
bu treninqdə iştirak etməklə kamilləşəcəklər. 2-3 aya rahat şəkildə özümüzə məxsus
bir tamaşa hazırlayacağıq. Hələ hansı tamaşa olacağı müəyyən deyil. Hər hansı
bir janrdan azad, özünəməxsus bir tamaşa hazırlamaq istəyirik. Mənim öz metodum
var. Bir tamaşa hazırlayanda, ilk növbədə aktyorlara, atmosferə və tələbata
baxırıq. Kukla az danışmalıdır. Ona görə deyirlər ki, Kukla Teatrının özəl və spesifik
xüsusiyyəti var. Kukla Teatrında rejissor, ssenarist, aktyor olmur, kəs kuklaçı
olur”.
Ustad dərsləri bitdikdən sonra teatrın mətbuat xidmətinin rəhbəri Həmidə Rüstəmova ilə söhbət
edirik. Həmidə xanım bildirir ki, N.Ağayev çoxillik sənət təcrübəsini
bölüşməklə yanaşı, aktyorlara kukla aktyoru və rejissoru kimi özünü ifadə
sərbəstliyi, həmçinin obraza çevirdiyi kuklasını mexanizm olaraq mənimsəmək
vərdişləri də aşılayacaq. Bu dərslərin təşkilində məqsəd incəsənət profilli ali
və orta ixtisas təhsili məktəblərimizdə kukla teatrı aktyorluğu, kuklaçılıq və
ümumilikdə kukla sənətinin oyun və texniki tərəflərinin öyrədilməməsi
baxımından mövcud çatışmazlıqları aradan qaldırmaqdır. Dərslər müddətində
rejissorun aktyorlarla oyun-tamaşa, praktiki materiallarla işləmə vərdişləri də
təkmilləşdirilir. Teatrın təşkil etdiyi bu dərslərdə digər kukla teatrı
aktyorları, həmçinin bu sahəyə maraq göstərən şəxslərin iştirakı sərbəstdir.
Bizə isə bu mötəbər layihəyə uğurlar arzulamaq
qalır.
Xəyalə Rəis