Kiyev Krımı tatarlara verir
Ukrayna Ali Radasının gündəliyinə "Krım-tatar
xalqının statusu haqqında” qanun layihəsi salınıb. Söhbət Krım ərazisində Krım
tatarlarının milli-ərazi muxtariyyətinin yaradılmasından gedir. Deputatlar qeyd
edir ki, bu cür muxtariyyət unitar Ukraynanın tərkibində mümkündür. Sənəd deklorativ
xarakter daşıyır və daha çox Krım tatarlarının deportasiyasının gələn ay qeyd
ediləcək ildönümünə həsr olunub. 2014-cü ilə kimi Rusiyada fəaliyyəti qadağan
edilən Məclis hər il mayın 18-19-da 1943-1944-cü ildə baş verən deportasiyanın
ildönümünü keçirir. Krım Rusiya tərəfindən işğal olunduqdan sonra "yerli
hakimiyyət” bu cür aksiyaların keçirilməsinə qadağa tətbiq edib.
Krımın işğalından sonra Ukrayna Ali Radası 2015-ci
ildə ölkədə Yaddaş və Xatirə günü elan edib. Prezident Petro Poroşenko ötən il
keçirilən ilk anım günündə bildirmişdi ki, Ukrayna müstəqillik qazandıqdan
sonra Krım tatarlarına muxtariyyət verilməsi əsas tələb kimi ortaya qoyulmalı
idi. Bu tələb isə uzun illər nəticəsiz başa çatıb. O, vəd edib ki, Krım
tatarlarına Ukraynanın tərkibində milli muxtariyyət verilməsinə nail olacaq.
"Biz gec də olsa, Krım tatarlarına milli muxtariyyət verilməsinin zəruriliyini
anladıq. Onlara yarımadanın digər sakinləri – ukraynalılar, ruslar və digər
etnoslar kimi bərabər hüquqların verilməsinin zəruriliyini elan etdik. Biz
Ukrayna parlamentində ölkə Konstitusiyasının 101-ci maddəsinə dəyişiklik
edilməsi və Krım tatarlarının Ukrayna daxilində suveren hüquqları barədə məsələ
qaldırmalıyıq”, - deyə prezident
bildirib. İyul ayında isə prezident təkrarən bildirmişdi ki, "Krım tatarlarına
Ukrayna dövləti tərkibində öz müqəddəratını təyin etmə hüququ verməliyik. Biz
bunu çoxdan etməli idik. Ukrayna hökuməti ən azı, 20 il qabaq bunu həyata
keçirməli idi. İndi isə vəziyyət tamam fərqlidir”.
Ali Radanın deputatları və politoloqlar qeyd
edirlər ki, parlamentdə bu məsələ ilə bağlı birlik yoxdur. Bu səbəbdən də 300
səs toplamaq və Konstitusiyaya dəyişiklik etmək praktik cəhətdən mümkün deyil.
Qanunu qəbul etmək isə bir qədər asandır. Bunun üçün 226 deputatın səsi
gərəkdir. Buna isə hakim koalisiyanın (Petro Poroşenko bloku və Arseni
Yatsenyukun "Xalq Cəbhəsi”, eləcə də Yuliya Timoşenkonun Batıkivşina, Oleq
Lyaşko və fraksiyadan kənar deputatlar) deputat sayı bəs edir. Lakin bir nüans
var: Poroşenko Konstitusiyaya dəyişiklik dedikdə, Krım tatarlarına milli-mədəni
muxtariyyət verilməsinin zəruriliyini qeyd edir. Ali Radanın deputatları isə
özlərinin qanun layihəsində milli-ərazi muxtariyyətindən bəhs edirlər. Düzdür,
prezident və Ali Rada muxtariyyət məsələsini dövlət quruluşunun unitar
sisteminə salınmasını irəli sürürlər. 20-dən artıq deputatın hazırladığı qanun
layihəsində bildirilir ki, bu sənədin məqsədi 1991-ci ildə qəbul edilən və
Krımın ərazi prinsipləri üzərində yaradılmasını nəzərdə tutan sənədin
bərpasıdır. Qanun layihəsində Krım Məclisinin ali səlahiyyətli icra
nümayəndəliyi kimi qeydiyyata alınması da nəzərdə tutulur. Bundan əlavə, Krım Qurultayına
Krım-tatar xalqının milli qurultayı statusunun verilməsi nəzərdə tutulur. Qeyd
edilir ki, Qurultay Məclisi formalaşdıracaq. Lakin hər iki orqan öz
qərarlarında Ukraynanın mövcud qanunvericiliyinə uyğun fəaliyyət göstərməli,
ona istinad etməlidirlər. Ən əsası, Ali Radada Krım-tatar xalqının
nümayəndəliyinin olması ayrıca bəndlə əks olunmalıdır. Sənədə görə, Krım muxtar
qurum kimi yarandıqdan sonra Ali Radada bir neçə deputatla təmsil olunacaq.
Krım tatarlarının diplomatik missiyaları və beynəlxalq təşkilatlarda (Ukrayna
hökumətinin tərkibində) təmsil olunması da nəzərdə tutulur. Ukrayna hökumətinin
Krım tatarları qarşısında daha bir öhdəliyi beynəlxalq məhkəmələrdə proseslərdə
təmsil olunması hüququdur. Onlara qarşı yol verilən zorakılıqlar, maddi və
mənəvi ziyanın ödənilməsinə şərait yaradılması da nəzərdə tutulur. Söhbət tək
ötən əsrin ortalarında həyata keçirilən total deportasiyadan deyil, həm də
Rusiya işğalı nəticəsində dəyən zərərin ödənilməsindən gedir.
Hazırda Krımın statusu beynəlxalq səviyyədə
tanınmayıb. Lakin yarımadanın Ukraynanın tərkibinə daxil edilməsi ilə bağlı
danışıqlar getmir. Hətta xüsusi bir format da mövcud deyil. Rusiyanın iştirakı
olmadan hər hansı bir formatdan söhbət gedə bilməz. Rusiya tərəfi isə qəti
şəkildə bildirib ki, Krım məsələsi həll olunub. Və müzakirə oluna bilməz. Bu
səbəbdən də Ukrayna hökumətinin yarımada ilə bağlı hər hansı qərarı sırf siyasi
bəyannamədən başqa bir şey deyil. Bununla yanaşı, Krım tatarlarının Məclisi
aktiv hərəkətlərin və qərarların qəbulunu tələb edir. Qeyd edək ki, bir il
bundan əvvəl milli fəallar Krıma ərzaq və ticarət mallarının buraxılmasına
qarşı çıxıblar. Onlar elektrik xətlərini sıradan çıxarmış və nəticədə yarımada
bir müddət ətraf aləmdən təcrid olunmuşdu. Payızda isə Krım yarımadası ilə
sərhəd Xerson vilayətində Krım tatarlarından ibarət könüllülərin batalyonu
formalaşdırılmışdı. Həmin batalyon bu ilin fevralında Ukrayna Müdafiə Nazirliyinin
balansına keçib. Bu yaxınlarda Krım Məclisinin üzvü Rza Şevkiyev bildirib ki,
2014-cü ildən bəri 30 min tatar Ukrayna ərazisinə köçüb: "Bu gün yerli xalqın
10 faizi öz doğma vətəni Krımı tərk edib. Krımın 300 minlik əhalisinin 30 mini
buranı tərk edib. Və bu tək son 3 ildə baş verib. Əgər vəziyyət dəyişməzsə və
belə davam edərsə, onda Krımı tərk edənlərin sayı artmaqda davam edəcək”, -
deyə deputat bildirib.
Öz növbəsində Krım-tatar Məclisinin sədri Refat
Çubarov isə bu qənaətdədir ki, Ukrayna hakimiyyəti Krımın Rusiya tərəfindən
işğalı ilə barışıb. "Krım nə vaxtdır işğal olunub. Krım Muxtar Respublikası və
Sevastopol şəhəri üzrə Dövlət Xidməti yaradılıb, amma bu orqanın nə rəhbəri
var, nə də konkret işi”, - Çubarov bildirib. Məclis sədri bildirib ki, Kiyev
hökuməti üçün Donetsk və Luqansk Krımdan daha prioritet məsələyə çevrilib. Bəziləri
isə hesab edirlər ki, Rusiya Krımı qazanıbsa, əvəzində Ukraynanı itirib və bu,
aşkar geostrateji məğlubiyyətdir. Belə ki, ideoloji məkanda ifrat şişirdilmiş
balaca Krım və onun Ukraynadan 20 dəfə az olan iki milyonluq əhalisi əldə
olunub. Rusiya Krımla beynəlxalq təcridolunma, iki dəfə ucuzlaşmış rubl,
federal büdcə hesabına ödənilmiş Krım büdcəsinin illər uzunu yığılıb qalmış
kəsirini əldə edib. Odur ki, bir tərəfdən virtual təntənə, digər tərəfdən isə
haqqında danışılması məqbul sayılmayan son dərəcə real maddi problemlər əldə
olunub.
Azər NURİYEV