İnklüziv təhsil - cəmiyyətin bərabərhüquqlu üzvü olmaq haqqı
Paytaxtın
Bakıxanov qəsəbəsində yerləşən 252 saylı məktəb- liseydə artıq iki ildir ki,
inklüziv təhsillə bağlı pilot layihə həyata keçirilir. Məqsəd uşaqların fiziki, psixi, intellektual və digər xüsusiyyətlərindən
asılı olmayaraq, sağlamlıq imkanları məhdud uşaqların dərs prosesində digər həmyaşıdları
ilə birgə iştirakını, onların arasında bir-birinə qarşı anlaşma və hörmət
hissinin inkişafını təmin etməkdir.
Məktəbin ibtidai
təhsil üzrə direktor müavini Afaq Hacıyeva qeyd edir ki, ağır fiziki və ya əqli
qüsurlu uşaqlar ümumiyyətlə, inklüziv təhsilə cəlb olunmur. Daha çox məktəbə
yaxın ərazidəki uşaqlar inklüziv təhsil üçün seçilir. Bakı Şəhəri üzrə Təhsil
İdarəsində ayrılan xüsusi tibbi komissiya hansı uşaqların inklüziv təhsilə cəlb
oluna biləcəyinə qərar verir. Uşaqların yaşadıqları ərazilərdə yaşıdları ilə
ünsiyyəti və s. xüsusiyyətləri də nəzərə alınır: "Əvvəllər uşaqlar kimisə görəndə
gizlənirdilər. İndi isə kollektivə adaptasiya olurlar. Düzdür, onların cəmiyyətə
tam inteqrasiyası hələ mümkün deyil, ancaq biz bu istiqamətdə bütün
bacarığımızı sərf edirik. Əsas odur ki, onlar indi uşaqların çox olduğu yerdən
qorxmurlar. Bu təhsilin yaranmasında əsas məqsəd uşaqların cəmiyyətə
inteqrasiyasıdır”.
Fərdi təhsilə cəlb olunanda, cəmiyyətdən ayrı düşərlər
Pilot layihənin gələcəkdə genişləndiriləcəyi nəzərdə tutulur. Çünki valideynlər övladlarının daha çox adi ümumtəhsil məktəblərində oxumasının tərəfdarıdırlar. Onlar hesab edirlər ki, övladları da sinifdə olan digər uşaqlar kimi yazıb-oxuyacaq, gələcəkdə uğur əldə edəcəklər. Direktor hazırda inklüziv təhsillə bağlı Əsasnamənin hazırlandığını da bildirdi: «Biz qüsurlu uşaqların sayının bu layihəyə daha çox cəlb edilməsində özümüz də maraqlıyıq. Çünki biz cəmiyyətin bu üzvlərinə böyük qayğı ilə yanaşırıq. Evdə fərdi təhsil alan uşaqlara baş çəkmək bizə bir qədər çətinlik törədir, ancaq onların gözümüzün qabağında olması ilə uşaqların cəmiyyətə adaptasiya olunmasına canlı şahid oluruq. Valideynlər də dərs prosesində övladlarının yanında olurlar. Biz həmin uşaqların 9-cu sinfə qədər bu məktəbdə təhsil almasına çalışacağıq». İnklüziv təhsili vacib hesab edən direktor bunu təhsildə yenilik adlandırır: "Onlar evdə fərdi təhsilə cəlb olunanda, cəmiyyətdən ayrı düşərlər. Biz onları cəmiyyət üçün itirərik. Onları bu təhsilə cəlb etməklə, cəmiyyətin bərabərhüquqlu üzvü olmaq haqqı veririk.
İnklüziv təhsil
xüsusi və adi məktəb arasında üçüncü seçimdir. Əqli və fiziki qüsurlu övladları
olan valideynlər isə əlbəttə, bu seçimə üstünlük verirlər. Müəllim-loqoped-valideyn
üçlüyü inklüziv təhsilin həyata keçməsinə yardımçı olur. Valideynlər inklüziv təhsildən
övladlarının cəmiyyətə daha tez inteqrasiya oluna biləcəyi ümidini gözləyirlər.
Yəni, onların uşaqları öz yaşıdları
arasında təhsil alır və cəmiyyətə inteqrasiya olurlar. Valideyn Şövkət İsayeva
ikinci sinifdə təhsil alan oğlu Elcan Tağıyevin inklüziv təhsilə cəlb
olunmasına görə məktəbə minnətdarlığını gizlətmir: «Uşaq məktəbə gələndən sonra
onda xeyli irəliləyiş var. Artıq hərfləri tanıyır, toplamağı, çıxmağı bacarır,
davamiyyətində fərqlilik yaranıb. Əsas odur ki, bu uşaqlara kollektiv arasında
ayrı-seçkilik yoxdur».
Digər 2-ci sinif
şagirdi Elcan Tağıyev də oxuduğu sinfə qaynayıb-qarışıb. Dərslərinə həvəslə gəlir.
Sinif yoldaşları da ünsiyyətlərini ondan əsirgəmirlər. "Məktəb xoşuna gəlir?”
sualına sevinclə "hə” cavabını verir.
İnklüziv təhsilə cəlb olunan uşaqlar müxtəlif tədbirlərdə iştirak edir, əl
işləri hazırlayırlar. Bu isə onların şüurlarının inkişafına dəstək olur. Biz bu
uşaqları cəmiyyət üçün hazırlamalıyıq”.
Dövlət başçısının sərəncamı ilə 2018–2024-cü illərdə ölkəmizdə sağlamlıq imkanları məhdud şəxslər üçün inklüziv təhsilin inkişafı üzrə Dövlət Proqramının təsdiqi isə bu təhsilin genişləndirilməsinə imkanlar açır. Sağlamlıq imkanları məhdud uşaqların xüsusi məktəblərdə və xüsusi internat məktəblərində və ya evdə təhsilə cəlb olunması nə qədər müsbət hal olsa da, onların cəmiyyətə inteqrasiyası isə daha tərəqqipərvər addımdır. Digər tərəfdən, sağlamlıq imkanları məhdud uşaqlar üçün nəzərdə tutulan mövcud təhsil təminatından istifadə imkanları bütün ölkəni əhatə etsə, bu sahədə daha böyük irəliləyişə nail olmaq mümkündür.
Bakı şəhəri üzrə
inklüziv təhsillə bağlı pilot layihənin həyata keçirilməsi üçün seçilən 4 məktəb
sırasında bu təhsil ocağının yer alması məktəbin tarixinə nəzər salmağa imkan
yaradır. Belə ki, 1972-ci ildən fəaliyyət göstərən məktəbdə təxminən 2670
şagird təhsil alır. 150 müəllim şagirdlərin təlim-tərbiyəsi ilə məşğul olur.
Müxtəlif müsabiqələrin, olimpiadaların qalibi olan təhsil ocağı həmçinin, "İlin
məktəbi” adını qazanıb. Məktəbin sinif otaqları müasir avadanlıqlar və texnologiyalarla
təchiz olunub. Ayrıca ibtidai təhsil korpusu olan təhsil ocağında 41 ibtidai
sinif fəaliyyət göstərir. "Təhsil Nazirliyi tərəfindən Bakıxanov qəsəbəsi ərazisində
yerləşən məktəblərə dəfələrlə baxış keçiriləndən sonra 252 saylı məktəb həm də
inklüziv təhsil üçün seçildi» - deyə məktəb-liseyin direktoru Xədicə Eminova
bildirir: "2016-2017-ci ildə inklüziv təhsilə start vermişik. Məktəbin iki müəllimi
könüllü olaraq bu təhsil üzrə treninqlərə cəlb olundu. Layihənin keçən il
uğurlu həyata keçirilməsi nəzərə alınaraq, 2017-2018-ci tədris ilində yenidən məktəbdə
iki sinif açıldı. Belə ki, hazırda 4 sinif – hər sinifdə iki əqli və fiziki
qüsurlu, daun sindromlu uşaq olmaqla, 8 şagird təhsil alır. Dörd müəllimlə
yanaşı, Təhsil Nazirliyi tərəfindən göndərilən loqoped həmin siniflərdə fəaliyyət
göstərir. Uşaqlar həm fərdi qaydada, həm də sinifdə təhsil alırlar. Yaş hədləri
7-9 arasıdır”.
Fərdi təhsilə cəlb olunanda, cəmiyyətdən ayrı düşərlər
Pilot layihənin gələcəkdə genişləndiriləcəyi nəzərdə tutulur. Çünki valideynlər övladlarının daha çox adi ümumtəhsil məktəblərində oxumasının tərəfdarıdırlar. Onlar hesab edirlər ki, övladları da sinifdə olan digər uşaqlar kimi yazıb-oxuyacaq, gələcəkdə uğur əldə edəcəklər. Direktor hazırda inklüziv təhsillə bağlı Əsasnamənin hazırlandığını da bildirdi: «Biz qüsurlu uşaqların sayının bu layihəyə daha çox cəlb edilməsində özümüz də maraqlıyıq. Çünki biz cəmiyyətin bu üzvlərinə böyük qayğı ilə yanaşırıq. Evdə fərdi təhsil alan uşaqlara baş çəkmək bizə bir qədər çətinlik törədir, ancaq onların gözümüzün qabağında olması ilə uşaqların cəmiyyətə adaptasiya olunmasına canlı şahid oluruq. Valideynlər də dərs prosesində övladlarının yanında olurlar. Biz həmin uşaqların 9-cu sinfə qədər bu məktəbdə təhsil almasına çalışacağıq». İnklüziv təhsili vacib hesab edən direktor bunu təhsildə yenilik adlandırır: "Onlar evdə fərdi təhsilə cəlb olunanda, cəmiyyətdən ayrı düşərlər. Biz onları cəmiyyət üçün itirərik. Onları bu təhsilə cəlb etməklə, cəmiyyətin bərabərhüquqlu üzvü olmaq haqqı veririk.
Dərs proqramında fərqlilik
Pilot layihə üzrə
Almaniyada təcrübə keçən YUNİSEF-in inklüziv təhsil üzrə məsləhətçisi Fəridə
Tağıyeva əvvəlcə layihənin 220 və 138 saylı məktəblərdə həyata keçirilməyə başladığını
bildirir. "Defektoloq kimi 138 saylı məktəbdə çalışdım və uşaqların seçimində
iştirak etdik. Seçim zamanı hansı uşaqlar kollektiv içərisində təhsil ala və cəmiyyətə
qarışa bilərlər kimi xüsusiyyətləri araşdırıldı. Daha sonra 252 saylı və 202
saylı məktəblər də inklüziv təhsil üzrə pilot layihəyə qoşuldu». F.Tağıyeva
UNİSEF-in məsləhətçisi olaraq əsas məqsədlərinin uşaqların hüquqlarını təmin
etmək olduğunu qeyd edir: «Uşaqların istənilən təhsil müəssisəsində təhsil
almaq hüququ var. Onların təhsili xüsusi təhsillə məhdudlaşdırılmamalıdır. Uşaq
özünü idarə etməyi bacarırsa, kənardakılara mənfi təsir etmirsə, davranış
pozğunluqları yoxdursa, o da adi təhsil ocağında təhsil ala bilər”.
Fərq təkcə
ondadır ki, inklüziv təhsilə cəlb olunan
uşaqların dərs proqramları fərqli tərtib olunur. Yəni eyni sinifdə
oxuduqları şagirdlərdən fərqli olaraq, onlar fərqli proqramlarla təhsil
alırlar: "Məsələn, Daun sindromlu uşağın davranışı yaxşı ola bilər, ancaq onun əqli
inkişafı dərs proqramını yaxşı mənimsəməyə imkan vermir. Əgər o biri uşaqlar əlifbanı
bir ilə öyrənirlərsə, bu uşaqlar iki ilə öyrənə bilərlər. Məqsədimiz odur ki,
onlar az da olsa nə isə mənimsəsinlər. Yəni onları cəmiyyətə hazırlaya bilək. Nəsə
yaza, oxuya bilsinlər, özlərinə qulluq etməyi və yaxud öz yaşıdları ilə
davranmağı bacarsınlar. Onları cəmiyyətdən təcrid etmək olmaz. Bizim məqsədimiz
onları sevgi ilə əhatə etməkdir». Məsləhətçi deyir ki, inklüziv təhsilə cəlb
olunan uşaqlarla ayrıca psixoloqların məşğul olması nəzərdə tutulur: "Ancaq təlimlərə,
kadr hazırlığına ehtiyac var. Bu proses isə kadr seçimi məsələsinə görə bir qədər
ləngiyib. Çünki bu cür qüsurlu uşaqlara peşəkar psixoloq və defektoloq seçmək
lazımdır. Uşaqların fərdi dərs proqramlarını da defektoloqlar tərtib edirlər.
Onların qavrama dərəcəsinə uyğun olaraq proqramlar tərtib edilir. Əsas dərslərdə
demək olar ki, uşaqların hamısı iştirak edir. Ancaq eləsi ola bilər ki, ona
musiqi dərsində yüksək səs təsir etsin, onda həmin uşaq o dərsdən azad edilir».
Defektoloq Aytac
Məmmədzadə qüsurlu uşaqlarla məşğul olmağın o qədər də asan olmadığını
bildirir. Belə ki, bu, təhsil verəndən səbir və sevgi tələb edir. «Hər bir işin
çətinliyi var. Mən bu uşaqlarla sevə-sevə məşğul oluram. Onlar sevgi hissi görəndə,
kollektivə daha tez uyğunlaşırlar. Ancaq bu proses tədricən baş verir». Sinifdəki uşaqlardan biri
Məktəbdə təhsil
alan bu uşaqları həqiqətən xüsusi fərqləndirməyə lüzum yoxdur. Onlar sinifdəki
uşaqlardan biridir: müəllimə diqqət çəkir, yazır-pozur, uşaqlarla ünsiyyətə
çalışırlar. Xüsusən ikinci sinifdə təhsil alanlar kollektivə daha çox
uyğunlaşıblar. Sinif yoldaşları onlara qayğı ilə yanaşırlar. Bu, uşaqlarda öz
yoldaşlarına mərhəmət, qayğı hissini artırır. İkinci sinifdə təhsil alan Hüseyn
Əsədov hərflər yazdığı dəftəri sevinclə göstərir. Oxuduğu sinifdə 24 uşaq təhsil
alır ki, onlardan 2-si əqli qüsurludur. Sinif müəlliməsi Sevda Quliyeva əqli və
fiziki qüsurlu şagirdlərin adaptasiya olunması üçün bütün pedaqoji təcrübəsindən
istifadə etdiyini deyir: «Bu uşaqlar həvəslə
dərsə gəlir, yazır və oxuyurlar. Sinif yoldaşları da onlara sevgi ilə
yanaşırlar. Uşaqlar bu sevgini hiss etdiyindən, dərsə maraqla gəlirlər». Müəllimə
Hüseynin qavrama qabiliyyətinin yaxşı olduğunu deyir: «O biri şagirdlər lövhəyə
çıxıb dərsi danışırlarsa, Hüseyn həmin mövzu ətrafında suallara şifahi cavab
verir. Onun cavablarını qiymətləndirir və həvəsləndiririk. Xüsusən "5” qiymət
alanda, bu, onu xeyli həvəsləndirir. Şeir də oxuyur, nağıl da danışır. Qızların
ad günlərində onlara hədiyyə də alıb gətirir. Sinifdə sıraya düzülməyi çox
xoşlayır. Həftənin sonlarını isə sevmir: «Sabah dərsə gəlməyəcəyik» deyərək kədərlənir.
Hüseyn hər gün dərsə gəlmək istəyir”.
Dövlət başçısının sərəncamı ilə 2018–2024-cü illərdə ölkəmizdə sağlamlıq imkanları məhdud şəxslər üçün inklüziv təhsilin inkişafı üzrə Dövlət Proqramının təsdiqi isə bu təhsilin genişləndirilməsinə imkanlar açır. Sağlamlıq imkanları məhdud uşaqların xüsusi məktəblərdə və xüsusi internat məktəblərində və ya evdə təhsilə cəlb olunması nə qədər müsbət hal olsa da, onların cəmiyyətə inteqrasiyası isə daha tərəqqipərvər addımdır. Digər tərəfdən, sağlamlıq imkanları məhdud uşaqlar üçün nəzərdə tutulan mövcud təhsil təminatından istifadə imkanları bütün ölkəni əhatə etsə, bu sahədə daha böyük irəliləyişə nail olmaq mümkündür.
Təranə Məhərrəmova