İndiki aktyorlar keçmişdəkiləri əvəz edə bilirmi? - Diskussiya
Son dövrlər Azərbaycanda
kino sənayesi dirçəlməyə başlayıb, çəkilən filmlərin, kinoların sayı artıb.
Lakin bu dirçəliş cəmiyyət tərəfindən birmənalı qarşılanmır. Tez-tez filmlərin
keyfiyyətsizliyi, aktyorların yaxşı oynamaması ilə bağlı tənqidlər eşidirik.
Bir çox kinosevərlər hazırkı filmləri və aktyorları əvvəlkilərlə müqayisə edir
və indikilərin zəif olduğunu düşünürlər.
Bəs gənc aktyorlar necə fikirləşir?
İndiki aktyorlar keçmişdəkiləri əvəz edə bilirmi? Sualı Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin tələbələri ilə müzakirə etdik.
- Bu günkü aktyorların keçmişdəkiləri əvəz edə bilməməsi neqativ
nostaljidir. Bu, bizdə artıq psixoloji kompleksə çevrilib. Teatr tariximizdə
keçmiş o qədər idealizə edilib ki, biz o kompleksin altından çıxa bilmirik.
Əslində bu gün Azərbaycanda yaxşı aktyorlar var. Azərbaycan kinosunun və
teatrının problemi aktyor, rejissor, teatrşünas deyil. Bu gün problem sənət
ruhu, teatr düşüncəsinin olmamasıdır. Birinci o düşüncəni formalaşdırmaq
lazımdır ki, sonra onun içindən aktyorlar, teatrşünaslar çıxsın. Mən bir tələbə
kimi hesab etmirəm ki, bu gün kimsə kimisə əvəz etməlidir. Hər bir zaman kəsiyinin
öz sənətçiləri, öz sənət düşüncəsi var.
- Bizim son dövrlərdə çəkilən elə filmlərimiz var ki, kifayət qədər yaxşıdır. İstər aktyor oyunu, istərsə də keyfiyyət baxımından digərlərindən seçilir. Lakin bu filmlər insanların diqqətini çəkmir. İkinci bir problem isə odur ki, necə olur, belə filmlər kinoteatrlarda bir həftə qalır, amma bayağı filmlər həftələrlə yerini dəyişmir? Məhz bayağı filmlərə baxan kütlə deyir ki, bizdə yaxşı aktyorlar yoxdur.
Dağlar Yusif:
- Şamil, siz dediyiniz filmlərdə Məlik Dadaşov, Həsənağa Turabov, Həsən
Məmmədov kimi aktyorlar yoxdur. Səbəb odur ki, hər bir düşüncə uzun illər ərzində
formalaşır. Sizin keçmiş dediyiniz aktyorlar sovet hökumətinin 70 illik
hakimiyyəti dövründə, 70 il ərzində formalaşmış
kino məktəbinin yetirmələridir. Yeni sənət düşüncəsinin, ideologiyasının
yaraması üçün bizə zaman lazımdır. Kino sənətimizdə 10 il bundan qabaqla indini
müqayisə etsək, kifayət qədər inkişaf var. Hazırda heç bir rejissor aktyora çox
pul ödəmək istəmir və ortabab aktyoru seçir. Bu da kapitalizmin bizə sırıdığı sənət
düşüncəsidir.
- Bizi bu gün qınayan cəmiyyət özü yaxşı filmə baxmır. Kommersiya məqsədilə
çəkilən filmlər bu gün izlənilir. Amma həmin kütlə də bizi qınayır ki,
aktyorlar əvvəlki aktyorlar kimi deyil. Dağlarla razıyam. Bizdə sənət ruhu
yoxdur. Bunun bərpası üçün də zaman lazımdır. Türkiyənin Yeşilçam dövrü ilə
indini müqayisə etsək, kifayət qədər inkişaf var. İnanıram ki, bizdə də belə
olacaq.
- Məncə, burada dövrün tələblərini də nəzərə almaq lazımdır. Keçmişdə
olan filmlərə də baxaq, indikilərə də. İndi insanların yaddaşında qalan komediya
janrında olan filmlərdir. Filmlər də kommersiya məqsədilə çəkildiyi üçün güclü
bir sənət axtarmaq mənasızdır. Türklərin indiki kinolarında olan aktyorların əksəriyyəti
teatrdan çıxan aktyorlardır. Amma bizim müasir kinolarımızın əksəriyyətində teatr
aktyorları çox azdır. Bu gün əsil sənətə fikir verən yoxdur və dövrün tələbi
komediyadır.
Şamil:
- Komediya filmləri hər dövrdə olub. Keçmiş Azərbaycan kinolarında da
bu günə qədər baxılıb sevilən komediyalar var. Komediya çəkmək və oynamaq da sənətdir.
Dağlar:
- Siz elə bilirsiz ki, bütün ruslar Tarkovskiyə baxıblar? Məsələnin
mahiyyətinə varmadan danışırıq. Mən gənc yazar olaraq bir yazı yazıram, 500 nəfər
oxuyur və mən sevinirəm ki, 500 adam teatr haqqında müəyyən bir şey oxuyur. Rus
kanallarında da Azərbaycandakıları geridə qoyacaq bayağı tamaşalar, filmlər
var. Bunlar dövrün tələbləridir. Bu gün sənət ruhu yalnız bizdə yox, dünyada
ölüb. Sosioloqlar bu problemi dəfələrlə vurğulayırlar.
- Mənə həmişə maraqlı gəlib ki, bizim cəmiyyət nəyi və niyə qınayır.
İnsan qınamağa özündən başlamalıdır. Bayağı dedikləri bütün aktyorlara baxıb
izləyirlər. Lağ etdikləri filmlərin fanatıdırlar. Uşaqlar deyir ki, dövr bunu tələb
edir. Mən razı deyiləm. Niyə bizim dövrümüz daha savadlı, maraqlı fikirlər tələb
etmir, bunu tələb edir. Bizim problemimiz odur ki, təkrarlamağı sevirik.
Özümüzü başqa formada göstərə bilmirik. Gənclər arasında teatra maraq yox səviyyəsindədir.
Ətrafımda teatra apardığım dostlarım belə deyir ki, sən necə dözürsən, burada oturub
izləyirsən? Bunun nə ilə bağlı olduğunu bilmirəm, amma insanların sənətə marağı
qalmayıb. Amma qınayırlar. İnsan teatra gəlmir, kinoya gedib gülmək istəyir.
Film çəkən də görür ki, bayağı filmlər onlara maraq verir. Onu da çəkir. Sənət
ruhu da bu zaman ölməyə başlayır.
- Bu sual hər zaman aktualdı. Cavabını bu gün versək də, sabah da
qarşımıza çıxacaq. Bu, yenilik və köhnəlik arasında mübarizədir. Yaşlı nəsil
deyir ki, hanı o aktyorlar? Müasirlər də keçmişi bəyənmir. "Yaxşı aktyor yoxdur”
deyənlər teatra gəlib aktyor oyununu düzgün qiymətləndirməyən insanlardır.
Yaxşı aktyorlar, əlbəttə var.
- Uşaqlar deyir ki, seriallar bayağıdır və televiziyada bayağı məhsullar
təqdim olunur. Televiziya kommersiyayönümlü təşkilatdır və tələb, təklif üzərində işləyir. Əvvəlcə təklif olur, sonra
ona uyğun tələb formalaşır və məhsul ona uyğun istehsal edilir. İnkişaf etmiş
ölkələrdə artıq internet erası başlayıb. İnternet erasını hansısa qurum idarə
etmir. Siz özünüz də öz filminizi yerləşdirib tamaşaçıya çatdıra bilərsiniz.
Artıq bu bizdə də formalaşıb. Hər şey bizim əlimizdədir və ortaya sənət
qoymalıyıq. Artıq bizim üçün meydan var və özümüzü ifadə edə bilərik. Dağlar
düz deyir. Biz gözləməməliyik, hansısa sənət əsərinə neçə nəfər adam baxacaq.
Tarkovskiyə 6 nəfər baxırdı, amma hind filmləri göstəriləndə kinoteatrlar
dağılırdı. Bu hər dövrdə belə olub. Buna fokuslanmaq lazım deyil.
- İnsanlar düşünmək istəmirlər. Bayağıdan fərqli məhsul təqdim
olunanda insanlar bundan qaçırlar. Seriallara çox maraq var, amma tamaşalara gəlmirlər. Bizi də qınayırlar
ki, yaxşı aktyor yoxdur.
- Problemlərdən biri odur ki, hələ də aktyor sənətinə üzdəniraq sənət
kimi baxırlar. Xarici ölkələrdə uşaq "mən rejissor olacam” deyirsə, ata ona ilk
olaraq kamera alır. Deyirik, camaat bayağılaşıb. Amma fakt budur ki, indi bizim
Məlik Dadaşov kimi aktyorumuz yoxdur. Bunun yetişməsi üçün məktəb formalaşmır.
Deyirlər ki, gənclər teatra getmir. Gənc hansı tamaşaya gedib baxsın, maraqlı
tamaşa yoxdur axı. Aktyor tamaşaçını özünə cəlb etməlidir. Performansınla məcbur
edirsən ki, sənə baxsınlar. Bu gün insanların düşüncəsi dəyişib. Türk
seriallarına baxan uşaq heç vaxt teatra getməyəcək. Ailə uşağı elə yetişdirməlidir
ki, o, yetkinlik yaşına çatanda teatr tələbatı olsun.
- Biz həmişə əlimizdə olmayanların xiffətini çəkməyə meyilli olmuşuq.
Cavan aktyorlar var ki, çox gözəl işləri var. Mən əminəm ki, yaxın 10 ildə Azərbaycanın
teatrının üzdə olan aktyorları olacaq. Problem ondadır ki, teatr tamaşaçısını
tanımır. Özünü məbəd yerinə qoyub. Deyir ki, mən məbədəm, siz gəlib
baxmalısınız. Belə bir şey yoxdur. Kapitalizm zamanında heç yerdə teatra belə
münasibət yoxdur. Tamaşaçı teatra getməyə borclu deyil. Teatr tamaşaçını cəzb
eləməlidir. Azərbaycan teatrı tamaşaçısını tanımır və sovet mexanizmləri ilə
işləyir. Bu nə qədər ki belə olacaq, teatr başqa havanı çalacaq, tamaşaçı başqa
havaya oynayacaq.
- Bu, kompleks problemdir. Bunu bir nəfərin üstünə atmaq olmaz. Biz
sosialist təfəkkürlü kapitalist sənətçiləriyik. Sovet hökumətinin düşüncəsi idi
ki, teatr məbəd olsun, aktyorlar kahin. Bu ideologiyanın qoparılıb atılması
üçün bizə zaman lazımdır.
- Bizim şedevr aktyorlarımız var. Sadəcə olaraq, biz pisdən daha çox
danışır, yaxşı haqqında fikir söyləmirik. Araşdırsaq görərik ki, kifayət qədər
savadlı, istedadlı gənc aktyorlarımız var.
- Keçmişlə indini müqayisə etmək düzgün deyil. Çünki dövr o dövr
deyil. Onda aktyorlar tamaşada oynayanda fikirləşmirdilər ki, gedim görüm nə qədər
izləyicim var və mənə nə qədər komment gəlib. Onlara o maraqlı deyildi. İndi
aktyor olmaq üçün can yandıranlar çox azdır. Əksəriyyət inkişaf etmək üçün yox,
məşhur olmaq üçün bu sənəti seçir.
Foto: Günel AZADƏ