Çin “Bir kəmər - bir yol” layihəsini reallaşdırır
Pekində Çinin müəllifliyi ilə baş tutan "Bir kəmər - bir yol”
beynəlxalq forumu dünya mediasının diqqət mərkəzindədir. 29 ölkə liderinin
iştirak etdiyi forumda qonaqlar sırasında Rusiya və Türkiyə prezidentləri -
Vladimir Putin və Rəcəb Tayyib Ərdoğan, Pakistanın baş naziri Nəvaz Şərif, BMT-nin
baş katibi Antonio Qutteriş, BVF-nin rəhbəri Kristin Laqard, Dünya Bankının prezidenti
Cim En Kim olub. Bundan əlavə, tədbirdə 110 ölkədən dövlət və özəl sektor
nümayəndələri, sərmayədarlar, 60-dan çox beynəlxalq təşkilatın nümayəndəsi
iştirak edib.
Çinin lideri Si Cinpinin çıxışı şok effekti doğurub. O, Avropa və
Asiyanın 65-dən artıq ölkəsində dəmir və avtomobil yolları, liman və
vağzalların inkişafına 113 mlrd. dollar investisiya yatırmağa hazır olduqlarını
bəyan edib. Avrasiyanın simasını dəyişəcək inteqrasiyanın inkişafına çağıran
Çin lideri əlavə edib ki, onlar öz iradəsini digərlərinə zorla yeritmək
niyyətində deyillər. Vladimir Putin, Rəcəb Tayyib Ərdoğan və Nəvaz Şərif öz
növbələrində iqtisadi inkişaf modelini davam etdirərək bu ideyanın Avrasiyada
siyasi sabitliyə, terrorizm və ekstremizmə olan dəstəyin azalmasına gətirib çıxaracağını
vurğulayıblar. Ölkəmiz üçün ən önəmli məsələlərdən biri o olub ki, Türkiyə
prezidenti Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihəsinə toxunub. O bildirib ki,
layihə yaxın bir neçə ayda fəaliyyətə başlayacaq və bununla da İpək yolunun
mühüm bir hissəsi tamamlanmış olacaq. Qeyd edib ki, İpək yolunun bir hissəsi
olan Orta Dəhliz layihəsi Türkiyə, Gürcüstan, Azərbaycan, Türkmənistan,
Qazaxıstan, Özbəkistan, Əfqanıstan və Pakistanı əhatə etməklə Çində başa
çatacaq ticarət yoludur.
Forumu Hindistanın rəsmən boykot etməsi ən qalmaqallı hadisə olub.
Hindistan bu addımını Çin-Pakistan iqtisadi dəhlizi ilə əlaqələndirib. Bu
layihə Böyük İpək yolu layihəsinin reallaşması istiqamətində əsas layihələrdən
biri hesab edilir. Rəyi soruşulan hind diplomatları və ekspertləri bildirirlər
ki, bu layihə Hindistanın suverenliyinə zərbədir. Belə ki, onun
infrastrukturunun mübahisəli Kəşmir ərazisindən keçəcəyini irəli sürürlər.
Rəsmi Dehli bu ərazinin Pakistan tərəfindən işğal olunduğunu iddia edir. Nəşrlərin
yazdığına görə, Hindistan XİN-in nümayəndəsi Qopal Baqlayın bildirib ki, heç
bir ölkə suverenlik və ərazi bütövlüyünə təhlükəyə səbəb olacaq məsələdə
güzəştə getməz. Bundan əlavə, hind diplomat Çinin müəllifi olduğu Avrasiyaya
inteqrasiya layihəsinin ölkə və xalqların maraqlarına uyğun gəldiyinə şübhə
etdiyini bildirib. Rəsmi Dehli hesab edir ki, Çinin kreditləri bir sıra
ölkələrin Çindən asılılığını gücləndirəcək. Bu ölkənin xarici işlər nazirinin
sabiq müavini Kanval Sibal da hesab edir ki, Çin-Pakistan layihəsi Hindistanın
suverenliyinə ciddi zərbədir. Onun sözlərinə görə, bu layihə nəhəng Avrasiya
bölgəsində Çinin liderliyinə gətirib çıxaracaq.
"Observer Research Foundation”un vitse-prezidenti Handan Unnikrişnan
da deyir ki, Hindistan bu layihə ilə heç cür razılaşa bilməz. Honkonqlu ekspert
Brayana Yena isə Hindistanın bir forumda iştirakdan imtinasının Asiyanın iki
nəhəngi - Çinlə Hindistan arasında gərginliyin başlamasından xəbər verdiyini
yazıb. Maraqlıdır ki, Çinin bu layihəsi Rusiyadan dəstək alıb. Lakin ekspertlər
bildirir ki, Çin-Mərkəzi Asiya-Avropa layihəsi Rusiyanın Transsibir kəmərinin rolunu
azalda bilər. Bundan əlavə, ÇXR-ın postsovet ölkələrində rolu artmış olacaq,
Rusiyanın isə əksinə, rolu minimuma düşəcək.
Yeri gəlmişkən, Hindistanla yanaşı, Yaponiya da forumda iştirakdan
imtina edib. Rəsmi Tokio ehtiyat edir ki, inkişaf şüarının altında geosiyasi
oyunlar oynanılır. ABŞ və digər qərb ölkələrinin də nümayəndələri tədbirə
qatılmaq istəməyiblər. Onlar hesab edirlər ki, Amerika və Avropanın başı daxili
problemlərə qarışdığı vaxt Çin qlobal liderliyə can atır. Moskva isə hələ ki bu
qorxunu bölüşmür. Prezident Vladimir Putin yalnız onu bildirib ki, Rusiya
Avrasiya tərəfdaşlığını dövlətlər arasında əməkdaşlıq kimi nəzərdən keçirir.
Çin Rusiyanın ən iri ticarət tərəfdaşıdır. İlin sonuna kimi ticarət dövriyyəsi
80 mlrd. dolları ötəcək. Rusiya prezidenti ümid edir ki, bu layihə ilə Avrasiya
İqtisadi İttifaqını gücləndircək: "Avrasiya İqtisadi İttifaqı ilə əməkdaşlığa
Avropa, Asiya və Latın Amerikasının təxminən 50 ölkəsi maraq göstərir”. Onun
sözlərinə görə, AİB və Çin arasında ticari-iqtisadi əməkdaşlıq haqqında saziş
üzrə, İsrail ilə azad ticarət haqqında danışıqlar aparılır, Misir, İran,
Hindistan, Serbiya və Sinqapur ilə isə məsləhətləşmələrə başlamaq üçün razılıq
əldə olunub.
Beləliklə, böyük bir coğrafiyada effektlər yaradacaq "Bir kəmər - bir
yol” layihəsi yeni strateji reallıqların
tərənnümü kimi qeyd olunur. Burada əsas oyunçu rolunda Çinin çıxış etməsi gerçək
amil olsa da, faydalanma Şanxaydan Avropanın son Atlantik sahillərinə qədər bir
nəqliyyat oxunda düzlənən bütün region ölkələrini əhatə edəcək. Bu çoxsaylı
ölkələr içərisində öz geosiyasi və geostrateji mövqeyi ilə seçilən tarixi İpək yolunun
Şimal-Cənub nəqliyyat marşrutu ilə kəsişdiyi mühüm geostrateji məkanda
qərarlaşan Azərbaycan da var. Ölkəmiz özünün müvafiq nəqliyyat-infrastruktur və
logistik imkanları məcmusunda mühüm tranzit üstünlükləri ilə fərqlənir. Belə
üstünlüklər həm də Böyük İpək yolunun baş arteriyası - TRASECA-nın mənzil
qərargahının yerləşdiyi, Xəzərin ən böyük liman şəhəri paytaxt Bakının bütün multimodal
nəqliyyat sisteminin özündə birləşdirir. Avropa ilə Asiyanı birləşdirəcək yeni
alternativ bağlantı - Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xəttinin işə düşməsi, Yeni
Bakı Beynəlxalq Dəniz Ticarət Limanı Kompleksinin yaradılması, Şimal-Cənub
nəqliyyat dəhlizinin yenidən qurulması fonunda bu effektlər daha real görkəm alacaq.
Azər