İmzanı satmaq, müəllifin hüququ, ya haqqı?
"Öz yazılarımla
bağlı belə hallar çox olur. Yazımı yayımlayıblar, nəinki imzama, heç ilkin mənbəyə
istinad etməyiblər. Amma hamımız bilirik ki, araşdırma yazısı hazırlamaq asan
proses deyil, müəllif ona sözün əsl mənasında can qoyur. O, öz araşdırmasını
hansısa məbləğ qarşılığında qəzetə, sayta verə bilər, lakin ilkin mənbədə
imzası verilən müəllifin 2-3-cü mənbələrdə adının çəkilməməsini doğru hesab
etmirəm. Araşdırma yazılarda istinad zamanı müəllifin adını qeyd etməmək, həm
peşə etikasına ziddir, həm də həmkar əziyyətini heçə saymaqdır” - bu sözləri
bizimlə söhbətində jurnalist Lalə
Mehralı bildirdi.
O deyir ki, bəzi
müsahibələrdə müəllifin imzasının verilməməsini keçmək olar, amma özəl
yazılarda bu, heç də xoş hal deyil: "Yüksək vəzifəli məmurdan müsahibə alan
jurnalistin imzasını digər saytlar vermir, müsahibənin yayımlandığı ilk mənbəyə
istinad edirlər, sadəcə, nəşrin, saytın adını yazırlar. Doğru hesab etmirəm. Əgər
bir müxbirimiz Trampdan, Putindən, Kim Çen İndan müsahibə ala bilirsə, bunu
onun böyük uğuru kimi, imzasına istinadla vermək lazımdır, adını müsahibələrdən
silmək yox”.
Bu, jurnalistin
tanınması baxımdan da əhəmiyyətlidir
Publika.az-ın əməkdaşı Gülxar Şərif də istinad zamanı müəllif imzasının qeyd
olunmasının tərəfdarıdır: "Əlbəttə, elə hallar olur ki, yazılarımı verirlər,
adımı qeyd etmirlər. Qısa xəbəri demirəm, amma böyük yazılarda jurnalistin
adının qeyd olunması şərtdir. Çünki bir araşdırma yazısı üçün bəzən 5-6 mütəxəssis,
qurum nümayəndəsi danışdırırıq, çətinliklə məlumat toplayırıq. Reportaj, yaxud
müsahibənin də öz çətinlikləri var. Geniş materialı hazırlamaq heç də asan başa
gəlmir. Təbii ki, hər bir jurnalist yazı üçün əziyyət çəkdiyindən, adının qeyd
edilməsini istəyər. Bu, jurnalistin tanınması baxımdan da əhəmiyyətlidir”.
Əslində, qeyd
olunan məsələ bir çox jurnalistlərin "yaralı yeri”dir. Gündəlik xəbərlər başqa,
amma araşdırma, özəl müsahibə, reportaj kimi materialların hazırlanması müxbirlərə
heç də asan başa gəlmir. Onlar maddi olaraq öz əməklərinin qarşılığını alsalar
belə, mənəvi tərəfə yönəlsək, imza məsələsi var.
Beynəlxalq təcrübədə
istinad zamanı hiperlink qeyd olunur və yazıda oxucuya həm də ilkin mənbənin
ünvanı göstərilir. Amma bizdə istinad zamanı buna əməl edən mətbuat orqanlarının
sayı azdır. Mediada müəllif hüquqları «KİV haqqında» və "Müəllif
hüquqları» haqqında qanunlarla tənzimlənir. Bunlara əsasən, başqa mətbuat orqanının
məlumatından istifadə edərkən, həmin mətbuat orqanına istinad olunmalıdır. Amma
bu istinad məsələsi çox da detallı olaraq qanunda əks olunmayıb. Bəs araşdırma,
özəl müsahibə, reportaj kimi materialları istinadla verərkən mətbuat orqanı ilə
yanaşı, müəllif imzası da qeyd olunmalıdırmı?
"Hətta istinadla belə
vermək qeyri-etikdir”
Mövzu
ilə bağlı ilk olaraq media qurumlarının rəhbərlərinin münasibətini öyrəndik. "APA-Holding"nin
rəhbəri Vüsalə Mahirqızı Azərbaycan mətbuatında istinad iddiasının düzgün
yanaşma olmadığını deyir: "Dünya təcrübəsinə əsaslanırıqsa, məsələ belədir ki,
media qurumları yalnız agentliklərdən material götürürlər, onlara istinad edirlər.
Agentlikdə işləyən jurnalist də bilir ki, o, bir imza - agentlik üçün çalışır.
İstinad zamanı agentliyin adı gedir. Amma dünyanın heç bir ölkəsində bir saytın
digər saytın materialına istinad etməsi, bir qəzetin başqa qəzetin materialını
hətta istinadla verməsi halı yoxdur. Ona görə də, dünya təcrübəsində hansısa
jurnalistin imzasına istinad edilməsi deyə bir şey yoxdur. Bir qəzetin
materialı başqa qəzetdə getməməlidir. Çünki qəzet o materialı ona görə
hazırlayır ki, digər mətbuat orqanlarından seçilsin, digər media qurumlarının
izləyicisini özünə cəlb etsin. Ümumilikdə isə media qurumu öz əməkdaşına maaş
verməklə onun imzasını orda işlədiyi dövrdə satın alır. O müxbirə, onun
yazılarına görə həmin media qurumunu axtaranlar var. Bu imzanı hətta istinadla
belə götürüb başqa media qurumunun verməsi qeyri-etikdir. Ona görə, media
qurumlarını - agentlikləri çıxmaq şərtilə - bir-birindən material götürmək,
istinad etmək məsələsini yığışdırmalıyıq”.
Həm
mətbuat orqanının, həm də müəllifin adı qeyd olunmalıdır
"Yeni Müsavat" qəzetinin
baş redaktoruRauf
Arifoğlu bildirdi ki, yeni mediamızda bu məsələ ciddi
problemə çevrilməkdədir: "Ən yaxşı halda mətbuat orqanına istinad olunur. Amma
hesab edirəm ki, bu, bütöv olmalı, həm mətbuat orqanının, həm də müəllifin adı
qeyd olunmalıdır. Redaktorlar bir araya gəlib Mətbuat Şurasında bu məsələni
müzakirə etməlidirlər. Bir-birindən material götürmək, oxşar xəbərlərin
təkrar çapı doğru deyil. Hər kəsin xəbər bazası var, hansı ki, dünyanın özünə
hörmət edən KİV-i materialı təkrar işləyərək xəbəri ilk yayana istinad edir. Yəni,
özü işləyir, bizdə isə olduğu kimi verilir, hətta bəzi halda istinad edilmir.
Bu məsələlər Azərbaycan mediasında açıq qalıb, biz bunu dəfələrlə öz aramızda
müzakirə etsək də, bir standarta salıb tətbiq edə bilməmişik”.
"Yazını olduğu kimi verirsinizsə, müəllifin icazəsi
lazımdır”
Media hüququ üzrə ekspert Ələsgər Məmmədli isə
bildirdi ki, mediada müəllif hüquqlarının bəzi spesifik tərəfləri var: "Məsələn,
xəbər dəyəri olan, ictimai əhəmiyyət daşıyan məqamda materialdan istifadə oluna
bilir. Burada müəllifin icazəsi lazım deyil, sadəcə, istinad olunmalıdır.
Ümumiyyətlə, istinad deyəndə, müəllif hüquqlarını iki yerə ayırırıq. Bunun bir
kommersiya tərəfi var, bir də imza. Kommersiya tərəfi odur ki, mətbuat orqanı
ümumi olaraq orda çalışan işçilərin yazdıqlarının müəllifidir. Çünki kimisə
orda işlədir, müəllif hüquqları da ona aiddir. Burada həm kommersiya dəyəri, həm
də ondan istifadə hüquqlarını mətbuat orqanı özü üzərinə götürüb. Bir də var
ki, hansısa yazıçı, yaxud mütəxəssis özü bir material yazır, müqavilə ilə
hansısa mətbuat orqanında yayımlanır. Bu zaman müəllifin fərdi hüquqları
qorunacaq. Kommersiya dəyəri də özündə olacaq.Bir də var jurnalist özəl müsahibə, reportaj edir, hansısa
mövzuda araşdırma aparır. Burada isə artıq konkret olaraq jurnalistin həmin
materiala müəllif hüquqları yaranır. O baxımdan da istinad olunarkən, hökmən
ikisi eyni anda qeyd olunmalıdır: Mətbuat orqanının adı və müəllifin imzası.
Bu cür yazılarda ümumi mətbuat orqanına istinad etmək doğru deyil. Çünki mətbuat
orqanında çox sayda imza olur, onun kimə məxsus olduğu ortaya çıxmır”.
Ə.Məmmədli bildirdi ki, Azərbaycan mətbuatında daha bir
problem materialı olduğu kimi götürüb, sadəcə, istinad etməklə yayımlamaqdır: "Əslində,
bu, yolverilməzdir. Siz materialın içindən müəyyən bir hissəni istifadə
edirsinizsə, bu zaman müəllifin icazəsi olmadan onun adını göstərib istifadə edə
bilərsiniz. Amma yazını olduğu kimi verirsinizsə, müəllifin icazəsi lazımdır”.
İnformasiya
janrında müəlliflik hüququ o zaman yaranır ki...
Mətbuat
Şurasınınsədr müavini, Jurnalistlərin
Həmkarlar İttifaqının sədri Müşfiq Ələsgərli deyir ki, mediada
müəllif hüquqlarının qorunması sahəsində problemlər həddindən artıq çoxdur. O
bildirdi ki, bunun bir səbəbi bizdə müəllif hüquqları və onun qorunması ilə
bağlı təsəvvürün zəif olmasıdırsa, digər səbəb onlayn medianın inkişaf etməsidir.
M.Ələsgərlinin sözlərinə görə, KİV yazılarının heç də hamısı müəllif hüquqları
kateqoriyasına daxil deyil. Xüsusilə, gündəlik yayımlanan informasiyalar. Lakin
burda bir "amma” var: "Gündəlik istehsal olunan informasiyaların müəlliflik
hüququ ilə qorunmaq kimi statusu yoxdur. İnformasiyanı yayılmaq üçün
hazırlayırsınız. İkincisi, o informasiyalar əlçatandır. Biri mətbuat konfransı
keçirir, press-reliz yayır, sən də onu götürüb yayımlayırsan. Müəlliflik hüququ
açıqlamanı verən adama aiddir. İnformasiya janrında müəlliflik hüququ o zaman
yaranır ki, jurnalist o məlumatı özəl olaraq əldə etsin və bu özəlliyi sübut edən
faktları olsun. Sübut etməlisiniz ki, başqaları üçün əlçatan deyil, məhz siz
xüsusi istedadınız, texnologiyanız sayəsində o informasiyanı əldə edə bilibsiniz.
Bu sübut olunan bir xəbərdirsə, sizin orda müəlliflik hüququnuz yaranır”.
Jurnalistin
redaksiya ilə bağladığı müqavilənin şərtləri
M.Ələsgərli deyir ki, özəl reportajlar, araşdırma və
müəllif yazıları müəllif hüquqları ilə qorunur, amma məsələnin ikinci tərəfi
var: "Müəllif o materialları çalışdığı redaksiyaya faktiki olaraq, satır. Ona
görə, hazırladığı materialın sahibi o deyil və materialı başqa mətbuat orqanı
yayımlayarkən də sadəcə, media qurumuna istinad edir. Amma burda bir məqam var
və bunu nəzərə almaq lazımdır. Burada jurnalistin redaksiya ilə müqaviləsinin şərtlərinə
baxmaq lazımdır. Jurnalist işə başlayanda müqavilədə qeyd edə bilər ki,
hazırladığı materiala görə qonorar almaqla yanaşı, həm də müəllif hüququ
tanınsın, təbliğ olunsun. Müqavilədə belə bir tələb nəzərdə tutulubsa, burda da
artıq müəllif hüquqları yaranır. Bu zaman çalışdığı qurum materialı yayanda, orda yazının müəllif
hüquqları ilə qorunmasına dair bir işarə vurur. Bu zaman mətbu orqanı ilə yanaşı,
müəllifə mütləq istinad olunmalıdır. İşarə qoyulmayıbsa, redaksiya onu tələb
etmirsə, hər hansı KİV
materialı götürüb yayımlayırsa, redaksiyaya istinad edibsə, orda problem
yoxdur”.
M.Ələsgərli qeyd
etdi ki, bütün bunlar indiyə qədər olan standartdır. Beynəlxalq aləmdə bununla bağlı müzakirə
olunan ciddi məsələ var: "Artıq beynəlxalq ekspertlər vurğulayırlar ki, burada
istənilən halda bir ədalətsizlik sistemi yaranır. Çünki bu, jurnalistin
ideyasıdır, üstündə çalışıb. Ona görə də burada müəllif hüququ yox, haqları
kateqoriyası yaranır. Azərbaycanda hamısı hüquq gedir, amma ingilis dilində
termin olaraq bunlar ciddi şəkildə bir-birindən fərqlənir. Müəllif haqlarının
pozulmasının nəticəsi hüquqi deyil, amma etik pozuntudur. Jurnalistikada hər
şey qanunla deyil, həm də etik kodekslə tənzimlənir. O baxımdan, burada
jurnalistin müəllif haqları pozulur”.
Aygün Asimqızı
Almaniya Beynəlxalq Əməkdaşlıq
Cəmiyyətinin (GIZ)jurnalistlər arasında "Mediada müəllif hüquqları:rəqəmsal
mediada müəllif hüquqlarını necə qorumalı ”mövzusunda keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
olunur.