Hanı bu kinoların musiqisi?
Musiqini sevirik. Hər yerdə - maşında,
evdə, yolda, işdə musiqiyə həmişə ayırmağa zamanımız var. Bəzən də izlədiyimiz filmlərdə
xoş bir melodiya, musiqi axtarırıq. Film yüksək standartlara cavab versə də,
musiqisi düzgün seçilməyəndə, bizim qəlbimizə yol tapa bilmir. "Burda nəsə
çatmır” - deyirik. Yəni filmin ən mühüm komponentlərindən biri musiqidir. Çünki
musiqi personajların, hadisələrin zaman və məkan xüsusiyyətlərini
səciyyələndirmək, əsərin ideyasını ifadə etmək kimi funksiyaları yerinə
yetirir. Musiqiyə tələbat kinonun yarandığı ilk illərdən meydana gəlib desəm,
yəqin ki, yanılmaram. Uşaqlığımız "Bəxtiyar”, "Qaynana”, "Mən mahnı qoşuram”,
"Əhməd haradadır?”, "Ulduz”, "Şir evdən getdi” kimi musiqili filmləri izləyərək
keçib. İndi də filmlərdə o musiqini, qəhrəmanların ifasında səslənən mahnıları
axtarırıq.
Son bir neçə ildir kinoteatrlarda yerli
filmlər boy göstərməyə başlayıb. Kinoteatrlara yol açan filmlərin 90 faizi isə
komediya janrındadır. Onların əksəriyyəti bəsit süjetlərə, ucuz gülüşə əsaslanan,
peşəkar rejissor işindən və aktyor oyunundan uzaq "kommersiya” filmləridir. Komediya
filmi çəkən o rejissorlar isə bəstəkar musiqilərindən, musiqinin kinodakı
funksiyasından bixəbərdirlər. Kinonun imkanlarından bəhrələnməklə əsl komediya
filmi çəkmək kinematoqrafçıların və özünü kinematoqrafçı hesab edənlərin ağlına
gəlmir, bəlkə də bu onlara sərf etmir. Beləliklə də sual: Niyə hazırda musiqili
filmlər çəkilmir? Ya da hanı bu filmlərin musiqisi?
Məsələ ilə bağlı ekspertlərə müraciət
etdik. Müraciət etdiyim kino əhli sualımı gülərək qarşıladı. "Gorumuz var ki,
kəfənimiz də olsun?” - deyərək sualıma sualla cavab verənlər çox oldu.
"Ciddi kino haqqında düşünən yoxdur”
Tanınmış
kinorejissorElxan Cəfərov deyir ki, nəinki musiqili
filmlərə, ümumiyyətlə komediyadan başqa janrlarda çəkilən kinolara maraq azdır:
"Dram, action, dedektiv janrında çəkilən filmlər tamaşaçıların maraq dairəsində
deyil. Bu günün tamaşaçısı kinoya baxıb gülmək istəyir. Nədənsə bu tip filmlərə
baxıb, özümüzə, qonşuya lağ etməyi sevirik. İnsanlar da yıxılanda özünə baxıb
gülməyi xoşlayırlar, nəinki musiqili filmlərə baxıb, ondan zövq almağı. Ciddi
kino haqqında isə düşünən yoxdur və onun kütləyə təsiri haqqında danışmaq da
əbəsdir. Ancaq onu deyim ki, hər bir peşəkar iş maraq doğurur. Kimsə deyəndə ki
dram və musiqili janrda çəkilən filmlər reytinq, kassa gətirməyəcək, o,
yanılır. Hər bir keyfiyyətli film öz sözünü deyir, az da olsa tamaşaçı marağına
səbəb olur. Musiqili filmlər də istisna deyil. Filmə ciddi yanaşmaq lazımdır.
Təsəvvür edin ki, gəmi yoxdur, ancaq bizim ona ehtiyacımız var. Musiqili
filmlər də onun kimi bir şeydir”.
"Rejissorlar bütün məsuliyyəti bəstəkarların
üzərinə atırlar”
Xalq
artisti, bəstəkar Faiq Sücəddinovbizimlə söhbətində müasir dövrdə ciddi,
keyfiyyətli filmlərin çəkilmədiyindən gileyləndi: "Düzdür, yeni filmlər
istehsal olunur, ancaq çəkilən filmlər yüngül janrlıdır. Filmin ssenarisindən,
rejissor işindən çox şey asılıdır. Filmdə musiqi əsas yer tutmalıdır. Bu gün
musiqili filmlərin ssenariləri yazılmır. Film çəkərkən rejissorla bəstəkarın
müzakirəsi olmalıdır. Musiqiyə yer veriləndə, bəstəkar da onu həvəslə işləyir.
Rəhmətlik Tofiq Quliyev həmişə rejissorlara deyirdi ki, xahiş edirəm, filmlərdə
musiqini qayçılamayın, qoyun tam getsin. Rejissor musiqinin bir bəndini verə
bilirdisə, ikinci bəndini verə bilmirdi. Sonuncu dəfə "Parni iz Baku”nun Cəlil
Məmmədquluzadənin "Ölülər” əsərinin motivləri əsasında hazırladığı "XXI əsr”
filmində bəstəkar işi vardı. Filmdəki musiqiləri sevərək yazmışam. Həmin musiqilər
bu gün də sevilərək dinlənilir. Bu yaxınlarda Hacı Zeynalabdin Tağıyevlə bağlı
film çəkiləcək. Bu çox böyük layihədir. Artıq filmin 50 faiz mahnılarını
işləmişəm. Ümid edirəm ki, bu film də böyük maraqla qarşılanacaq”.
F.Sücəddinov qeyd etdi ki, əgər filmin
qəhrəmanı oxuyan, səs imkanları olan biri olarsa, təbii ki, filmdə musiqi böyük
maraq kəsb edəcək: "Bu gün çəkilən filmlərin əksəriyyəti heç bir məna kəsb
etmir. Belə ki, ssenari yox, fikir yox, qəhrəmanlar qışqırır, bağırır, söyüş
söyür, bir-birlərini təhqir edir. Film çəkənlərin qəlbini qırmaq istəmirəm.
Ancaq anonslardan gördüyüm qədəri ilə, bu filmlər şit zarafatlar üzərində
qurulub. Film hazırlayanda rejissorla bəstəkar oturub onu müzakirə etməlidir və
film hər ikisinin birgə ərsəyə gətirdiyi bir məhsul olmalıdır. Kino ciddi bir
işdir. İndi çəkilən filmlərin demək olar ki, hamısı əldəqayırmadır. Film işinə
zarafatcasına yanaşırlar və zarafatcasına yanaşdıqları üçün də biz filmə
baxanda sanki rejissorun tamaşaçılarla zarafatlaşdığını görürük. Mən onlara
film deyə bilmirəm”.
F.Sücəddinov yalnız rejissorla bəstəkarın
birgə işi nəticəsində keyfiyyətli filmin ərsəyə gələ biləcəyini deyir: "17 il
rejissor və bəstəkarın iş prosesini tədris etmişəm. Filmlərdə məkan, köməkçi,
fon və digər musiqili keçidlər var. Bəzən rejissorlar giley edir ki, bəstəkarlar
yazmırlar, işləmirlər. Bunların hamısı ara söhbətləridir. Rejissorlar diqqəti
öz üzərilərindən yayındırmaq üçün bütün məsuliyyəti bəstəkarların üzərinə
atırlar. Belə bir atalar sözü var: "çörəyi ver çörəkçiyə, birini də üstəlik”.
"O filmlər arxivlikdir”
Kinoşünas
Aygün Aslanlı deyir ki, SSRİ dövründə musiqili
filmlər daha çox çəkilirdi: "Həmin illər hind filmləri çox nümayiş olunurdu.
Ona baxıb bizdə də musiqili filmlər çəkilirdi. İndi musiqili filmlərə o qədər
də maraq yoxdur. Keyfiyyətli musiqili filmlər çəkmək üçün böyük maliyyə tələb
olunur. Bunun üçün də hazırda bizdə belə filmlər çəkilmir. Rejissorlar da lazım
bilmədikləri üçün çəkmirlər. Tələbat olsaydı, yəqin ki, çəkilərdi. Musiqili
filmlərə baxmaq istəyənlər öz ehtiyaclarını hind filmləri ilə doldururlar”.
Kinoşünas keyfiyyətli bir iş ortaya qoyulacağı təqdirdə, həmin
filmlərin tutarlı olacağını bildirir: "Adını qeyd etdiyiniz "Bəxtiyar” filminin
musiqisindən başqa nəyi vardı ki? O filmlər arxivlikdir. Elə bir muzeyə gedib
bir eksponata baxdınız. Başqa nə dəyərləri var ki?”
"Musiqili filmlər çox az uğur qazanır”
Prodüser,
rejissor Fehruz Şamıyev musiqini sevən xalq olduğumuzu əsas gətirərək musiqiyə olan
marağımızın bu tip filmlərin istehsalına daha çox təsir göstərdiyini dedi: "Müasir
dövrdə Azərbaycan kinosu müəyyən maliyyə problemləri yaşayır. Musiqili
filmlərimiz Sovet dönəmində istehsal olunurdu. Düşünürəm ki, ölkəmizdə musiqili
filmlərin istehsalı rejissorların istəklərindən əlavə, həm də milli xüsusiyyətə
aiddir. "Bəxtiyar”, "Ulduz”, "Əhməd haradadır?” və başqa filmlərin istehsalını
mən bu amillə əlaqələndirirəm. Amma müasir dövrdə bu tip filmlərin istehsalı
müəyyən səbəblərdən uğurlu hesab edilmir. Sovet dövründə çəkilmiş filmlərə
bənzər məhsul müasir tamaşaçı üçün maraqlı olmaya bilər. Müasir tamaşaçı
komediya janrında daha çox bayağılığa öyrəşib, zarafatların istiqaməti dəyişib.
Tamaşaçı köhnə filmlərimizi isə televizordan izləməyə daha çox üstünlük verir.
Bu tip filmlərin kinoteatrlarda uğur qazanması dediyim kimi, gəlir
gətirməyəcək. Bu amil də prodüserləri, istehsalçıları musiqili filmlərdən uzaq
durmağa məcbur edir. Yadımdadır ki, "Bakılı oğlanlar” bir neçə il əvvəl "O
olmasın, bu olsun” filminin rimeykini çəkmişdi. Orada da musiqili səhnələr var
idi. Film isə uğurlu alınmadı. Həm filmin istehsalındakı yanlışlıqlar, həm də
ucuz başa gəlsin deyə musiqilərin aktyorların özləri tərəfindən ifa olunmasına
görə film yetərincə uğur qazanmadı. Yaddan çıxarmayaq ki, musiqili filmlərdə
aparıcı rolu həm də bəstəkarlar oynayır. İndi isə o tip musiqiləri bəstələmək,
studiyada yazmaq və s. böyük xərc tələb edir. Bundan başqa, bütün dünyada
musiqili filmlərin sayı yetərincə deyil. Dünyada musiqili filmlər arasında son
illər uğur qazananı Demyen Şazelin "La la
Land”ı oldu. Nəzərə alaq ki, son 5 ildə dünya kino bazarında böyük uğur qazanan
ancaq bu film oldu. Bu amili də bir göstərici hesab etmək olar ki, musiqili
filmlər çox az uğur qazanır”.
Ekspertlər musiqili filmlərin çəkilməsi
üçün ilk növbədə böyük maliyyənin olmasını və bəstəkarlarla birlikdə addım
atılmasını vacib hesab edirlər.
Qara Qarayev bəstəkarın yaradıcılığında
kinonun rolundan bəhs edərkən kino sahəsində çalışmayan müasir bəstəkar
təsəvvür etmədiyini demişdi. Çünki onun baxışı ilə kino öz xarakterinə görə
böyük müasir bəstəkarlıq məktəbidir. İstənilən halda kino sənətini yüksək
qiymətləndirən görkəmli bəstəkarın istər Azərbaycan, istərsə də xarici ölkə
kinofilmlərinə bəstələdiyi musiqilər kino əsərlərinin dramaturgiyasının əsas
komponentidir. Bu filmi çəkmək üçün isə ilk növbədə yaxşı maliyyə tələb olunur.
Maliyyə ilə də iş bitmir. F.Sücəddinovun da dediyi kimi, rejissorla bəstəkarın
sözü üst-üstə düşməli və ikisi bir hədəfə vurmağı bacarmalıdır ki, istənilən
nəticəni əldə etmək mümkün olsun. Yaxın gələcək üçün isə buna ümid işığı
yoxdur. Görünür, Aygün Aslanlının da dediyi kimi, musiqili filmlərə olan
tələbatımızı elə hind filmləri ilə ödəməli olacağıq...
Xəyalə Rəis