Görünməyən müqəddəslik
İnsanlıq və insan deyilən, bir-birinə çox zidd olan
iki nəsnə mövcuddur. Ziddiyyət hər zaman və hər yerdə olduğu kimi,
burada da biri digərini ortaya çıxarmaqla, həqiqəti görüntüləyir.
İnsan insanlığın ziddidir. İnsanlıq isə insanı
aşkar edən qarşı səngərdir. İnsan insanlığın dostudur. Ancaq insanlıq bəzən
insanın düşmənidir. İnsan Tanrının yaddaş kitabçası, insanlıq isə bu yaddaşı
silən, bu kitabı yırtıb tökən bir zehniyyətdir. Əsl insan insanlığa qarşı
savaşmır, ona qarşı dayanır. Bu dayanış nəinki onunla savaşmaq, əksinə, ona xidmət etməkdir.
Çünki insanın yeganə qurtuluşu da insanlığa xidmətdədir.
Bəs nə zaman və necə qopdu bunlar bir-birindən?
Məntiqə görə, kiçik parça böyük parçadan qopar. Belə çıxır ki, insan
insanlıqdan qopub? Yox, məntiqi pozmağa gərək yoxdur və bu mümkün deyil.
Buradakı böyük parça insanlıq yox, insandır. Deməli, insanlıq insandan qopub.
Bu, xilqətin xronologiyasına da uyğundur. Yəni, insan insanlıqdan öncə yaranıb.
Fəqət, bu
xronologiya bioloji nəsnə deyil.
Yəni, biz "insandan insanlıq
törəyib” demirik.
O zaman insanla insanlıq arasındakı ziddiyyətin əsası olmazdı. Bizim bəhs
etdiyimiz şey bioloji yox, mənəvi, ruhi və əqli məsələdir. Əvvəlcə xilqətə
ekskurs edək. Əlbəttə, bəlli
şeylərdən danışacağıq. Bilinməyən zatən bilinmir. Bilinməsi mümkün olsaydı,
bilinərdi. Sirrin sirliyi,
açılmasının
mümkün olmamağında deyil, anlaşılmasının mümkün olmamağındadır. Sirri sirr edən
onu anlamayanlar oldu. Anlayanlar üçün zatən sirr deyə bir şey yoxdur.
Xilqət başdan-ayağa sirr deyil. Sadəcə xilqətin
anlaşılmayan tərəfləri var. Ağılla və sözlə məlum olan həvadis xilqətin bilinən
tərəfidir. Bilinməyən və deməli ağla və sözə yerləşməyən mətləblər sirdir. Sirrin
bir tək qapısı var, o da ağızdır. Ürfan ədəbiyyatındakı "sirri-dəhan"
ifadəsinin sirri də burdadır. Ağızdan içəridə olanlar sözə gəlməyənlərdir.
Çünki ağlın ilk işə saldığı şey ağızdır. Əgər bir ağız bağlıdırsa, deməli, mütləq o ağız sahibinin ağıldan daha üstün
şeyləri var. Susmaq sirr saxlamaq deyil, ifadə edə bilməməkdir. Bu mənada sirr
öz-özünə yaranır. Əks təqdirdə məşhur bir şairin dediyi kimi: "Gül
qönçədə, söz qəlbdə, mey şişədə qalmaz".
Xilqətin anlaşılan və anladıla bilən tərəfi
Xaliqin bütün qəsdinin nəhayətdə öz zatını seyr edə bilməsi üçün ən kamil olan
bir varlığı xəlq etməsidir. Bu varlıq, hər zaman deyildiyi kimi, insandır.
İnsan yarandığı andan etibarən böyükdür. Çünki böyüklük təkamül nəzəriyyəsinin
əksinə olaraq, zaman içərisində, mərhələ-mərhələ olmur. Hərçənd ki, " evolution
" sözünü "təkamül" olaraq tərcümə ediblər və bəlkə də özləri də
bilmədən ərəbcədəki "kamil" ifadəsi ilə eyni kökdən olan bu sözə
müraciət ediblər. Dünyanın həyatı da insanın həyatı kimidir. İnsan doğuluşdan
ölümə, gənclikdən qocalığa, gözəllikdən çirkinliyə doğru getdiyi kimi, dünya da
kamillikdən tənəzzülə doğru gedir. Bu mənada xilqət kamil yaradılıb. Onu
parçalayan, kiçildən, daraldan, eybəcərləşdirən isə zamandır. Həmin zaman ki,
materialist təkamül nəzəriyyəsinə görə, insanın böyüməsinə və kamilləşməsinə
xidmət edir. Heç mən də idealist deyiləm. Ən azından ona görə ki, bərabər
ölçüdə qarşısında dayandığım nəsnə qəbul etmədiyim bir şeydir ki, qəbul etdiyim
qəbul etmədiyimlə eyni boyda ola bilməz. Bu, məntiqə ziddir.
Məntiq isə onu deyir ki, xilqət insana kamillik
vermək məcburiyyətindəydi. Çünki kamil olan o xilqətə sığmalıydı. Heç bir şeyə
sığmayan O, insana sığdı! Belə xilqət necə yarımçıq və zamana möhtac ola bilər?
Əksinə, o
xilqət üçün zaman mövcud deyildi. Zaman məkanla bir yerdə yarandı. O məkan ki,
zamansız bir yerdən xaric olan insanı kiçildərək, ona kamilliyini unutdurdu,
onu zamana möhtac etdi. Elə insanlıq da o zaman yarandı. Yarandı və insandan
qopdu. Xilqət kamillikdən başqa bir şey olmadığı zaman, insan var idi,
insanlıq yox idi. Burada qətiyyən tək bir insandan, Firdövs behiştindəki
Adəmdən-filandan söhbət getmir. Elə olsaydı, o zaman insan ölər, yalnızca
insanlıq qalardı. Yox, söhbət bu gün də davam edən və zamanla heç bir əlaqəsi
olmayan insan və insanlıq, şəsxiyyət
və bəşəriyyət qarşıdurmasından gedir. Bəşəriyyət dünyəvi
anlayışdır. İnsan isə İlahi anlayışdır. Lakin yenə
də qeyd etmək istəyirik ki, insan tək, bəşəriyyət isə cəm halda olan bir şey
deyil. İnsanın kamilliyi onun təkliyi, cahilliyi isə icma halında olması deyil.
İnsanlıq - yəni bəşəriyyət nəfsin və ağlın
meydanıdır. Ağıl və nəfs bir-birini tamamlayır. Ağıllı adamla ağılsızın fərqi
ondadır ki, ağılsız adam nəfsinin açıq qurbanına çevrilir və zahirən məhv olur. Ağıllı adam isə nəfsini qanuniləşdirir, üstünlük
dərəcəsinə çatdırır, ona haqq donu geyindirir və başqalarını öz nəfsinin qurbanına
çevirir. Prinsip
etibarilə ağıllı adamla ağılsız arasında elə də ciddi fərq yoxdur. Əksinə, ağıllı adam ağılsızdan daha cahil görünür, çünki ondan daha
artıq canavarlaşır. Ağıllı ilə ağılsızın nisbəti
materialistlə idealistin, ateistlə dindarın nisbətinə
bənzəyir. Nəticədə hər bir ikilinin heç biri üçüncü pillədəki həqiqətə
yaxınlaşmır. Həqiqətin isə, məlum olan bircə formulu var: KAMİLLİK. Kamillik isə zamandan
və məkandan öncə baş verdiyi üçün zamandan və məkandan sonra əmələ gələn bir
şey deyil. İnsan xilqəti kamildir. Bəşəriyyət isə naqisdir. Bəşəriyyəti insan
yaratmadı, zaman və məkan yaratdı. Zaman və məkan daxilində Allahdan kənar
şeylər çoxdur. Çünki burası Allahdan çox uzaqdır. Getdikcə uzaqlaşan bu proses
unutqanlıqla müşaiyət olunur. Unudan isə bəşəriyyət olmur, insan olur. Çünki
yaddaş sahibi olan bəşəriyyət deyil, insandır.
Unutqanlıq cahilliyin cövhəridir. Cəhalət unutqanlıqla gəlir. Bu mənada təkamül
irəliyə yox, geriyə, özünə qayıdışdır. Əslində isə irəliyə yol yoxdur, çünki
geriyə də yol yoxdur. Yol deyilən məvhum dərinliyə və yüksəkliyə
doğrudur. Dünya öz ətrafında döndüyü üçün,
insan da yola çıxdğı nöqtəyə vardığı zaman öz çevrəsini tamamlayır, yəni
kamilləşir. Bəli, kamillik bilinməyən, yeni bir şeylərin ortaya çıxması deyil,
mövcuda olan mümkün yaxınlıqdır. Bu baxımdan, insanın ən uzaq
düşdüyü və ən çətin, bəlkə də imkansız sayılacaq qədər müşkül məqsudu yenə də
özüdür. Özünə, öz sürətinə yetişə bilməkdir kamillik. Dünyanın və bəşəriyyətin
əngəllədiyi bu yürüşün mahiyyəti də elə budur. Dünya və bəşər öz işini görür.
Onların vəzifəsi budur. İşindən ayrılan, vəzifəsini unudan insandır. Çünki
insan daşıyıcıdır. İki həyatı var: biri
fani, digəri əbədi. Hansı insana üstün gəlsə və yaxud da insan hansına üstün
gəlsə, alın yazısı da odur.
Müqəddəslik qeyri-adi, kəhanət görüntülü (qeybdən xəbər vermək, falçılıq etmək), qeybani bir şey
deyil. Müqəddəsliyi bu qədər tanınmaz hala gətirən şey yenə də unutqanlıqdır.
Bəli, adəm oğlu hələ səmavi kitablar nazil olmadan, Allahın işarələrlə,
rəmzlərlə, dışlanmış seçilmişlərlə danışmaq zorunda qalmadığı zamanlardan
çox-çox öncə var idi və Allahdan seçilmirdi. Sonrakı seçilmişlər əvvəlcə
Allahdan ayrılıb, bəşərlə birləşən, sonra təzədən bəşərin içindən seçilib öz
əslinə, yəni Allaha dönmək istəyənlərdir. Bəli, onlar müqəddəsdir. Lakin
nələrin hesabına başa gəldi onlara bu müqəddəslik?! Müqəddəsliyin nə olduğunu,
hansı şərtlərlə diri qaldığını bilən heç kimsə müqəddəs
olmaq istəməz. Müqəddəslər nəfsinə tamamilə "yox" deyənlərdir, əzəl
günün peymanını, anası-babası Allah olan əsil-nəcabətini unutmayanlardır.
Mərkəzi və nüvəsi cazibə qanununa tabe olan dünya həyatının inanılmaz, ağır
basqısı altında qorxusundan mələk olmağa qərar verənlərin içindən seçilib, daha
doğrusu özünü seçib insan olanlardır müqəddəslər!
Onlar dünyanı gizlədirlər, dünya onları.
Onlar dünyadan qorxmur, dünya onlardan qorxur.
Allah onları dünyaya gətirir, onlar Allahı.
Onlar Allahdan gəlir, dünya Allahdan gedir.
Onlar
dünyanın zahirini deyil, batinini, dünya isə onların batinini deyil, zahirini
görür.
Onlar dünyaya dost olsalar da, dünyasız yaşaya
bilirlər. Dünya isə onlara düşmən olsa da, onlarsız yaşaya
bilmir.
Onlar birləşdirir, dünya bölür.
Onlar kamillərin ümid yeridir, dünya cahillərin yaşam yeri.
Onlar zahirdə fani, batində əbədi, dünya isə zahirdə əbədi, batində fanidir.
Dünya bəşəriyyətin vətənidir, onların sürgün yeridir.
Dünya hər kəsi ağladıb, onları isə güldürüb, yola salır.
Onlar dünyanı unudur, dünya onları unutmur.
Onların qəlbi Allahın əlindədir, dünyanın qəlbi onların.
Onlar istəməsə də dünyanı alar, dünya istəsə də onları ala bilməz.
Onlar zəiflərin, dünya güclülərin yanındadır.
Onlar zəifləri güclü, dünya güclüləri zəif edir.
Hər ikisi - onlar da, dünya da bilir ki;
Əvvəl Allah, axır Allah,
Batin Allah, zahir Allah,
Yoxdur ondan başqa kimsə,
Tək bir Allah, "təkbir Allah"!
Rəhim oldu, Rəhman oldu,
Sultan oldu, Sübhan oldu,
Görünməkçün insan oldu,
Tək isimdə min bir Allah.
Meyxanədə döndü meyə,
Sirxanədə döndü neyə,
Hər nəsnəyə, hər bir şeyə
Qadir Allah, qadir Allah!
Bu səbəbləri idrak etdiyinə görə, insan
müqəddəsdir. Xilqətin səbəbi olduğu kimi, səbəbin də xilqəti vardır. Çünki
səbəb də bir ehtiyacdan doğur. Səbəbdən əvvəlki xilqət gizlidir, səbəbdən
sonrakı xilqət aşkardır. Çünki ikincinin səbəbi var. Gizli olan şey səbəbin
səbəbidir. Zatı düşünmək bu mənada insanı zındıq (kafir,dinsiz) edər. Çünki
düşüncə kamilləşmənin ən aciz şəklidir. İnsan düşünürsə, deməli, axtarır.
Axtarırsa, deməli, itirib. İtirmək isə həmin unutqanlıqdır ki, möhtəşəm insanı
zavallı bəşərə çevirir. Düşüncə insanı tək qoyur, əlsiz-ayaqsız edir. Ona görə
yox ki, insan düşünməməlidir. Sadəcə, insan özünü, öz müqəddəsliyini kəşf
etməlidir. Bunun da düşüncə, bilgi ilə
mümkün olmayacağını görüb, ən yaxın yola girməyə çalışdılar. Dinlər icad
etdilər, insanlara ibadət yapdırdılar. Bu zindanda hər kəsin bir azca huzur
bulmasını istədilər. Ancaq heç kim bu zindandan xilas olmaq istəmədi. Başa
düşmədilər ki, qurtuluş Allaha yaxınlaşmaq deyil, özünə yaxınlaşmaqdır. Allaha
yaxınlaşmaq istədikdə, özündən qopursan, özünə yaxınlaşdıqda isə Allaha
qovuşursan. Kamilləşmək tərki-dünyalıq deyil, "tərki-divi-nəfsdir"
(C. Mürtəzaoğlu). Çünki dünya yoxdur, nəfs var. Dünya özü bir aldanış, bir
sərab olduğu üçün ondan qopmaq istəmək
də bir xəyaldır. Dünyanı əldə etmək qədər onu tərk etmək də imkansız bir
şeydir. Ona görə yox ki, dünya bir müəmmadır. Xeyr, dünya sadəcə olaraq,
yoxdur. Var olan üç şeydir: Allah, insan və nəfs. İnsan Allahdan, nəfs insandan
yarandı. Buna görə də nəfs insanlaşdığı zaman, insan Allahlaşır. İnsanın
Allahda əriməsi üçün nəfsin insanda əriməsi lazımdır. Allah, insan və nəfs
olduğu müddətcə dünya var olacaq. Dünyanı ədalətə çatdırmaq istəyənlər özlərini
Allaha çatdırsınlar. Müqəddəslərin yolunu gözləyən zavallılar öz qəlblərinin
pas atmış, şeytanın hörümçək toruna bənzəyən kirli oyun qurduğu tozlu
qapılarını açsınlar. O zaman gözlədikləri müqəddəslik gizləndiyi yerdən
çıxacaq. Dünyanı qurtarmaq istəyənlər getdikcə özündən uzaqlaşan geri zəkalı
cahillərdir. İnsanı qurtarmaq üçün insan öldürənlər, dini qurtarmaq üçün din
öldürənlərdir Allahı qabardıb, insanı gizlədənlər. Bunlar Allahdan bəhs
etdikcə, Allah görünməz olacaq. Bunlar "Allah var" dedikcə, Allah yox
olacaq. Çünki onların bəhs etdiyi Allah sadəcə olaraq, o deyil. Vəssəlam.
Məşhur bir filmdə deyildiyi kimi, "yanlış numara".
Fəxrəddin Salim