Gəncliyə ünvanlanan əsərlər lazımdır?
Sovet
dövründə ədəbiyyatda gənclərin ruhuna uyğun yazan yazıçılar da vardı, əsərlər də.
Gənclərin əlindən Əlibala Hacızadənin, Nurəddin Babayevin, Salam Qədirzadənin əsərləri,
Nüsrət Kəsəmənlinin sevgi şeirləri düşmürdü. Gənclik mövzusunda ədəbiyyatda
xüsusi bölgü olmasa da, amma gəncliyə ünvanlanan əsərlər geniş oxucu
auditoriyası toplanmışdı. Bu gün necə, çağdaş ədəbiyyatda gəncliyə ünvanlanan əsərlər
yazılırmı?
Bizdə də cərəyan başlayıb
Yazıçı İlqar Fəhminin fikrincə, sovet
dövründə gənclik mövzusunda yazan yazıçı müəyyən prosedurlardan keçməli, peşəkar
kriteriyalara cavab verməli idi. Ona görə də əksər hallarda gənclərə ünvanlanan
əsərlər yazmaq üçün yazıçının yaş həddi 30-35 arası olurdu: "Bu, təkcə bizim
ölkəmizdə deyil, həmin dövrdə Avropanın bütün ölkələrində belə idi. Yəni nəşriyyat
dairələrinə gedib çıxana qədər yazarın yaşı xeyli yüksəlirdi. Ancaq son 20 ildə
Qərbdən başlayaraq belə bir prosedur həyata keçirildi: gənclərin həyatı
haqqında əsəri elə gənclərin özü yazmağa başladı”. Nəticədə "Teenage” (Yeniyetmə)
deyilən bir janr əmələ gəldi. Bu, məhz Avropada gənc yaradıcı qüvvələr üçün
yaradılan bir janr oldu. Bu da adətən, ali məktəbi bitirməyən gənclərin əsərlərindən
ibarət idi. Onlar üçün xüsusi yarışlar keçirilir, müəyyən ixtisaslaşmış nəşriyyatlar
yalnız onların əsərlərini çap edirlər. O yazarların təbliğatını həyata keçirən
müəyyən təşkilatlar var. Polşa yazıçısı Dorota Maslovskayanın 17 yaşında ilk romanı
çap olundu. O, həmin əsərdə məhz yeniyetmələrə xas məqamları işıqlandırmışdı.
Daha sonra Marten Pajın əsərləri çap olundu. Təbii ki, həmin yazıçıların əsərlərinin
səviyyəsi peşəkar yazıçıların əsərlərinin səviyyəsində deyil, ancaq onlar məhz
gənclik nümunəsi olaraq qəbul olunur. Problemləri, qüsurları da olsa, yaşlı
yazarlardan fərqli olaraq, gənclərin həyatını daha dolğun əks etdirir”. Yazıçı,
müşahidələrinə əsasən deyir ki, son
vaxtlar çox sayda gənclərin əsərləri çap olunur və kitab çap etmək üçün «müəyyən
yaş və ali təhsili olsun» kimi kriteriyalar artıq aradan qaldırılıb: "Hesab
edirəm ki, artıq bizdə də cərəyan başlayıb”
Hansı yazarın ürəyi hansı mövzunu istəyirsə...
Bütün
romanların elə gənclərə ünvanlandığını deyən yazıçı Şərif Ağayarın fikrincə, oxucu potensialının çoxu enerjili, ədəbiyyatla maraqlanan gənclərdir: "Uşaq
ədəbiyyatı istisna olmaqla, hər bir yazılan əsər elə gənclər üçündür. Mənə görə,
"gəncliyə ünvanlanan romanlar” deyə xüsusi bir bölgü yoxdur”. Mövzu məsələsinə
gəlincə, yazıçı hesab edir ki, mövzu baxımından gənclikdən bəhs edən əsərlər
ola bilər. Lakin heç bir yazıçıya «gənclik mövzusunda və ya digər mövzuda yaz»
demək olmaz: "Hansı yazarın ürəyi hansı mövzunu istəyirsə, nəyi yaza bilirsə,
onu yazır. Əksər romanların qəhrəmanları elə gənclər olur. Yaxud qəhrəmanın gənclik
illəri təsvir edilir, sevgisi, hissləri göstərilir”. Sovet dövründə gəncliyə
ünvanlanan əsərlərin çoxluğuna gəlincə, yazıçı düşünür ki, o dövrdən
romançılığımız üçün örnək götürüləsi nümunələr elə də çox deyil. Sadəcə, həmin
dövrdə yaşamış istedadlı insanlardan sənətkarlığın müəyyən xüsusiyyətlərini öyrənmək
olar: "Məsələn, bəzi istisna imzalardan – Mixail Bulqakov, Maksim Qorki, Vasili
Şukşin, Mixail Şoloxov, İsa Hüseynov, Çingiz Aytmatov və başqalarından sənətkarlıq
əxz etmək olar. Sovet romançılığı, xüsusən Azərbaycanda bu gün elə də unikal
romançılıq hesab olunmur. Biz bu mənada sələflərimizdən çox bilirik”.
Zamanın diktəsi
Yazıçı Əliabbas Bağırov hesab edir ki, hər bir əsərin yazılmasının səbəbi
olmalıdır: "Bu, bəzən müəllifin istəyindən çox, sifariş məqamından qaynaqlanır.
Sovet dövründə Yusif Şirvanın «Məzunlar», Salam Qədirzadənin «Sevdasız aylar»
kimi əsərləri nəşr olunanda böyük ajiotajla qarşılandı. «Məzunlar» əsəri
haqqında Moskva mətbuatında yazı dərc olundu. Həmçinin Bəkir Nəbiyevin o əsər
haqqında yazıları var idi. Zaman bu əsərlərin yazılmasını özü diktə edirdi. Yəni
sosial sifariş var idi. Digər tərəfdən, yazıçılar yazdıqları əsərlərə görə
qonorar qazanırdılar. Müəllif həmin qonorarla bir neçə il dolanırdı. Amma bu
gün hansısa bir müəllifin romanı çap olunanda onun əsərdən aldığı qonorar
haqqında danışmaq mümkün deyil”. Ə.Bağırov hesab edir ki, hazırda bu cür sosial
sifarişlər olmadığına görə, hər hansı mövzuda yazmaq müəlliflərin öz
ixtiyarında olan məsələdir: "Sovet dövründə yazıçıların qarşısına şərt
qoyurdular ki, hansısa əmək qəhrəmanını – sağıcını, neftçini, pambıqçını əsərinizə
qəhrəman edin. Biz bu diktələri zaman-zaman görüb gəlmişik. İndi belə diktələr
yoxdur. Ədəbiyyat hakimiyyətin əlində idarəetmə alətlərindən biri idi. İndi isə
müəlliflər onları maraqlandıran mövzulara üz tuturlar. Onlar detektiv janrına
meyl edirlər və ya seks-simvolların həyatından yazıları oxuyuruq. Bəlkə də
zaman gələcək, yenə o cür əsərlər olacaq». Bir-iki il bundan əvvəl orta məktəb
şagirdlərinin həyatından bəhs edən «Gözmuncuğu» povestini yazdığını deyən
yazıçı, o zaman əsərin maraqla qarşılandığını söyləyir: «İndi elə bir zaman gəlib
çatıb ki, tələbələrin özləri roman yazırlar».
Ədəbiyyat prioritet deyil
Yazar Cavid Zeynallının fikrincə, müasir yazıçıdan bunu ummaq, gözləmək
yanlışdır. "Ədəbiyyata bu gözlə, bu tərz münasibətlə yanaşmaq olmaz. Vaxtilə ədəbiyyat
ideoloji vasitə, prioritet, idarə etmək üçün səbəb olub və s. Təyinat bütün
bunlar idisə, deməli, ictimai-sosial sifarişlər olurdu və müxtəlif mövzulara həsr
olunan romanlar yazılırdı. Məsələn, Neft daşları, kimya prosesləri, kolxoz həyatı,
universitet mühiti... İndi bütün bunlar haqqında roman yazmaq qeyri-ciddi
çıxar. Çünki nə zaman o zamandır, nə həyat o həyat. Bu günün tələbləri,
reallığı başqadır. Və nə yaxşı ki, elə başqadır. Pis də odur ki, o dövrdən fərqli
olaraq, ədəbiyyat prioritet deyil, ciddi mənada heç kimin ehtiyacı yoxdur ona.
Sadəcə, maraqlı, istifadəsiz, amma təyinatsız dekordur, antikvardır, bəzək əşyasıdır,
vəssalam”.
Sevgi, macəra, fantastik romanlar yoxdur
Ədəbiyyatşünas Rüstəm Kamal ədəbiyyatımızda müəyyən sahələrlə, yaş qrupları ilə
bağlı əsərlərin olmadığını, janr, mövzu təsnifatının inkişaf etmədiyini deyir:
"Çox istərdim ki, universitet romanları yazılsın. Avropada «universitet nəsri»
deyilən bölgü də var. Yəni bu əsərlərdəki hadisələr universitetlərdə baş verir,
qəhrəmanları da tələbələr, onların taleyidir. Belə romanlar oxucular tərəfindən
rəğbətlə qarşılanır”. Ədəbiyyatşünasın fikrincə, ədəbiyyatımızda macəra, xüsusən
hərbi-macəra romanları yoxdur: «Biz ermənilərlə müharibə dövründə yaşayırıq.
Rembo kimi qəhrəmanları yaratmağın vaxtı çoxdan çatıb, hətta keçib. Ancaq belə
qəhrəmanlar yaranmadı. Milli qəhrəman Mübariz İbrahimov və ya digər qəhrəmanlarımız
haqqında maraqlı süjetə malik bir əsər varmı? Mən belə əsər oxumamışam. Onların
ümumiləşmiş obrazını yaratmaq olardı. O, kitablar hərbi hissələrə paylanar və əsgərlər
oxuyardı. Bu ədəbiyyatın böyük təsir gücü ola bilərdi. Çünki hərbi hissələrdəki
əsgərlərin hamısı gənclərdir». R.Kamal həmçinin gəncliyə ünvanlanan sevgi
romanlarının yoxluğundan şikayətlənir: «Bizdə sevgi romanları yoxdur. Ona görə
də xalq «Əli və Nino»dan başqa əsər tanımır. "Bahadır və Sona” yaranmır, "Təhminə
və Zaur”un adı keçilmiş mərhələdir”. Ədəbiyyatşünas gənclik illərində tələbə
qızların Salam Qədirzadənin «46 bənövşə»sini axtardıqlarını xatırlayır: "Gənc
oxucu öz yaşına uyğun olan romanları oxumaq istəyir, ancaq ortada əsər yoxdur.
Sevgidən yazmaq, gənci n taleyindən danışmaq deməkdir». Ədəbiyyatşünas hesab
edir ki, ədəbiyyatımızda cəmiyyətin texnoloji inkişafı ilə bağlı ola bilən
fantastik əsərlər yoxdur: «Gələcəyin alimləri, ixtiraçıları məhz uşaq vaxtı
fantastik əsərlər oxumuş uşaqlar olublar. Çünki onların fantaziyasının
inkişafına belə əsərlər təkan verirdi. Uşaqlar nə qədər «Cırtdan»ın nağılını
oxusunlar? 14-17 yaş arası uşaqların həyatından bəhs edən kitablar yoxdur.
Bütün dünya ədəbiyyatında yaş dövrlərini əhatə edən əsərlər var. Bizdə isə
yeniyetmələrin həyatı ümumiyyətlə unudulub. Ədəbiyyat gəncliyin tələbatını ödəməli,
yəni bazarı bilməlidir, xüsusilə nəsr kitab bazarını nəzərə almalıdır. Burada
maraqlı olan naşirlər, nəşriyyatlar olmalıdır”. Ədəbiyyatşünas hesab edir ki, gəncliyə
ünvanlanan əsərlərin yazılmamasının səbəbi ədəbiyyatımızda xaosun olması, düşüncələrimizdə qarışıqlıq,
oxucu auditoriyasını, yad təsirlərin altında ümumi xalqın obrazını görə bilməməyimizdir:
" Ədəbiyyat bütün janrları ilə bir yerdə sistem ola bilər. Bizdə də müasir ədəbiyyat
hələ sistem ola bilmir”.
Kiməsə sifariş vermək olmaz
Tənqidçi Vaqif Yusifli sovet dövründə gəncliyə aid - onların əmək fəaliyyəti,
sevgisi, ümumən həyatı ilə bağlı bir çox əsərlər yazıldığını deyir. Belə
ki, Salam Qədirzadə, Əlibala Hacızadə,
Nurəddin Babayev kimi yazıçıların əsərlərində gənclik mövzusu mühüm yer tutub.
"Onların gəncliyə həsr olunan publisistik hekayələri dərc olunurdu. Nurəddin
Babayevin bütün yaradıcılığı demək olar ki, gəncliyə həsr olunmuşdu. O
yazıçıların əsərlərində vətənpərvərlik ruhu, o dövrün həqiqətinə uyğun tərbiyə
məsələsi yer alırdı. Bunlar bütün hallarda o dövrün həqiqətləri idi. İndi əgər
bu mövzuda müəyyən mənada boşluq əmələ gəlibsə, bu məsələdə heç kimi qınamaq
mümkün deyil. Çünki ədəbiyyatın öz istiqaməti, öz axarı var. Kiməsə sifariş
vermək olmaz ki, mütləq gəncliyin həyatından əsərlər yaz”. Tənqidçi bu gün də
gəncliklə
bağlı əsərlərin yazıldığını istisna etmir. Xüsusən ədəbiyyata gələn gənclərin,
məsələn, Cavid Zeynallı, Qan Turalı kimi yazarların əsərlərində bu xətt var:
"Ümumiyyətlə, bu mövzu çox əhəmiyyətlidir. 21-ci əsrin gəncliyi hansı prinsipləri
qəbul edir, həyatda onların məqsədi nədir?» - deyə daha çox yazmaq lazımdır.
Çünki hazırkı gənclik əvvəlki illərin gəncliyindən tamamilə fərqlənir. İndi
internet dövrüdür. Avropa həyat tərzinə uyğunlaşmaq, qloballaşmaq kimi proseslər
baş verir. Belə məqamda gənclik nə etməli, hansı yolla getməlidir? Elələri var
ki, keçmişi inkar edirlər. Bizim ədəbiyyatı tərəkəmə ədəbiyyatı adlandırırlar.
Ona görə də gəncliyə ünvanlanan əsərlər lazımdır».
Təranə Məhərrəmova