Freyd və cəmiyyət
Onu
müasir dünyanın ən işıqlı düşüncə adamı, insan həyatının kamil bilicisi,
cəmiyyətin həkimi adlandırırlar. Əslində? bu cür titulları ard-arda sıralamaq
olar. Çünki Freyd insan və cəmiyyətlə bağlı olan bir çox sahələrdə uğurlu
araşdırmalar aparıb, düzgün və məntiqli qənaətə gəlib.
Freydlə
bağlı müxtəlif fikirlər var. Dahilər kimi ona da münasibət ziddiyətlidir. Bu
münasibət onu bəyənən və bəyənməyənlər arsında daima mübahisə mənbəyinə
çevrilir.Qəribə
burasıdır ki, Freydi qəbul etməyənlər, onu qəbul edən insanları da günahlandırıb,
Freydə qoşduğu ayamaları onun tərəfdarlarına da aid edirlər.
Bunu
da yaddan çıxarmayaq ki, elə təbəqə var ki, onlar Freydin müəyyən fikirlərini
qəbul edib, müəyyən fikirlərinisə qəbul etmirlər. Hesab edirəm ki, bu cür
adamlar elmin və məntiqin birliyinə şübhə edə bilmirlər. Digər tərəfdən
savadsız cəmiyyətin təzyiqləri nəticəsində Freydin, ən azından yuxu və cinsi
yönümlü olan fikirlərinə üzdə olsa da etiraz etmək məcburiyyətində qalırlar. Bu
cür insanların "iki üzlü” olması, yəni psixi problemli olası, nəinki Freydin
araşdırmaları nəticəsində, sadəcə olaraq ona münasibətdə də üzə çıxır.
Onu
qəbul etmək hökm olmadığı kimi qəbul etməmək də hökm deyil. Dahi psixoanaltik
özü isə onu tənqid edənlərə qarşı yumşaq davranıb, qıcıq və ya etiraz nümayiş
etdirməyib. Lakin onu başa düşmək üçün diqqətli olmaq, nəzəriyyələrini və təcrübələrini
araşdırmaq, oxumaq, ilk baxışdan sərt və cinsiyyət qanunauyğunluğuna əsaslanan fikirlərinə
qarşı dözümlü olmaq lazımdır. Və bir də məntiqə inanmaq, sağlam düşünmək əsas
şərtdir.
Freydin
əsərlərin oxuyaraq həm yuxuyozmalar, həm də psixoloji tərəfdən insan özünü dərk
edərsə, özünü daha yaxşı tanıyar. Çünki, elə insan var, yaxşı yaşamağa layiq
olduğunu iddia etsə də müxtəlif səbəblərdən yaxşı yaşamadığı qənaətindədir.
Freyd bu cür insanlara kömək edir, necə yaşamaq lazım olduğunu izah edir.
Filosofun
dediyi mühazirədə dönən-dönə vurğuladığı məsələni nəzərinizə çatdırmaqla,
yaranan sualların cavabını tapmağa yardımçı olacağını əminəm: "Mənim qarşımda
oturanların diqqətinin yayıması, çıxışımın maraq doğurmaması təbii haldır və
mən bütün bu duqqətsizlikləri başa düşürəm. Əlbəttə ki, burda əyləşənlər
izahların və fikirlərin rahat qavranılmasına, suallara asanlıqla cavab tapmağa
öyrəşiblər. Mənim dediklərimdə isə belə deyil, buradakı xanımların və
cənabların hamısının deyil, bir neçəsinin mənə inanması kifayət edir…”
Antiferydçilər
onu xəstə, psix, seksual manyak, narkotik aludəçisi, ağıldankəm adlandırırlar.
Diqqətlə düşünsək bunun haradan qaynaqlandığını görə bilərik.
Psixoanaliz
elminin banisinin xəstə adlandırılmasına səbəb daha çox, irəli sürdüyü
nəzəriyyələrin, apardığı təcrübələrin tamam fərqli olması, o zamanki elmi
dəyərlərdən uzaq durması, özündən əvvəlki elmi nəticələrlə uzlaşmaması ilə
bağlıdır.
"Psix”
adlandırılmasının səbəbi ilk baxışdan əsasız və uyğun gəlməyən təcrübələr
aparması, tapdığı nəticələri "ağılna gələn” nəsnələrə bağlaması idi.
"Seksual
manyak” adın isə ona görə vermişdilər ki, yaşından və cinsindən asılı olmayaraq
xəstələrinin cinsi həyatı haqqında dərindən maraqlanıb, öz yozumunu verirdi,
problemləri cinsi həyatın pozulmasına bağlayırdı.
"Narkotik
aludəçisi” kimi təqdim olunmasına gəldikdə isə həqiqətən özü bir müddət
narkotik qəbul edib. Lakin bunu təcrübə kimi istifadə edib, ola bilsin ki,
davamlı olaraq çalışması zamanı ortaya çıxan gərginliyini sakitləşdirib. Digər
tərəfdən qeyd etməliyəm ki, bu gün apteklərdə xüsusi resept əsasında istehlak
dəyəri miqdarında narkotik tərkibli dərmanlar satılır. Tarixdən məlumdur ki,
elə alimlər olub ki, öz təcrübələrini ilkin olaraq öz üzərində aparıblar. Freyd
də yuxu yozmalarla bağlı, cinsi araşdırmalarla və narkotiklə bağlı
təcrübələrini ilk olaraq öz üzərində aparıb. Başqa narkotik aludəçilərindən fərqli
olaraq filosof bu asılılıqdan azad ola bilmişdi.
"Ağıldan
kəm” adlandırılması isə yuxarıda yazdığım səbəblərdən irəli gəlib, yəni bir
adamın xəstə, psix, seksual manyak, narkotik aludəçisi kimi adlandırırlarsa,
ona asanlıqla ağıldankəm də demək olar. Freyd alman dilindən başqa latın,
yunan, fransız, ingilis, italyan, ispan və qədim yəhudi dillərini bilirdi.
Freyd eyni zamanda yaxşı yazıçı idi. O, 1930-cu ildə biri Höte ədəbiyyat
mükafatını almışdı. Filosof İkinci Dünya müharibəsi zamanı ABŞ prezidenti Frank
Ruzvelt və fransız şahzadəsi Mari Bonapart vasitəçiliyi ilə nasist Almaniyasını
tərk edə bilmişdi.
Ümumiyyətlə
Freydə qarşı sərt münasibətin olmasının bir çox səbəbləri var və bu səbəblərin
hardan qaynaqlandığını filosofun özü də yaxşı bilirdi. Freydin nəzəriyyələri və
təcrübələri ənənəvi olmadığı üçün, ilk növbədə həmkarları tərəfindən tənqidlə
qarşılanırdı. O dövrün psixoloqları və nevroloqları Freydin gəldiyi elmi
qənaətləri gülünc hesab edirdi. Bunu bir səbəbi də işin maddi tərəfi idi. Loru
dildə desək həmkarları "çörəyindən olurdu”. Çünki onların cavab tapa bilmədiyi,
izah edə bilmədiyi problemləri Freyd pasientinin yuxu və cinsi həyatını
araşdırıb asanlıqla ortaya çıxarırdı. Lakin o zamanki cəmiyyətin sahib olduğu
dəyərlərlə böyüyən insanlar, Freydin suallarından çaşqın vəziyyətə düşürdü, ona
qarşı etirazlar yaranırdı. Belə hallar artıqca çoxluq yaranırdı, etirazlar
cəmiyyətin hər tərəfinə sirayət edirdi.
Freydi
nəyə görə sevmirlər? Ümumiyyətlə ona nifrət necə olaraq yaranır? Gəlin qısa
araşdırma aparaq.
İnsanların
intim dünyası – yuxuları və cinsi həyatı ilə bağlı sorğuları, araşdırmaları az
adam sevir. Əksəriyyət bu məsəlnin açılmasının əleyhinədir. Məsələn deyək ki,
bir xəstə günlərlə davam edən baş ağrısı narahatlığı ilə həkimə müraciət edir.
Həkim isə ona cinsi həyatının normal olub olmamaması ilə bağlı suallar verir.
Gözlənilməz sualdan xəstə şoka düşür, həkimi təhqir edib onu gicbəsər və ya
dəli adlandırır. Bu cür sualdan sonra xəstə ilə hkəim arasında baş verən münasibət təqribən hər kəsə məlumdur. Yəni
xoşagəlməz hal yaşanır.
Bu
yerdə Mirzə Cəlilin Şeyx Nəsrullahını yada salmaya bilmirəm. Ölən qohum-qardaşının
arvadları ilə evlənənlər Şeyx Nəsrullahın onların qohum-qardaşını dirildəcəyini
eşidəndə bərk təşvişə düşürlər. Dolayı yolla düşünsək burada bağlılıq görə
bilərik – insanın gizli işlərinin açılması əlbəttə çoxlarına sərf eləmir, o cümlədən intim
dünyası ilə bağlı olanları.
Qayıdaq
həkimlə patsiyentin məsələsinə. Təbii ki, peşəkar həkim günlərlə baş ağrısı
halları ilə tez-tez rastlaşıb. Və bu halın nədən yaranması ilə araşdırmalar
aparıb, dəqiq və məntiqli nəticəyə gəlib. Burada fiziki görünüşün (yaş
həddinin, rəngin, əhval-ruhiyyənin və s.) də rolu var – həkim xəstəni görəndə
problemi az da olsa anlamış olur. Həkimin xəstəyə o cür suallar verməsi üçün
əlində kifayət qədər əsas var. Məsələn, cinsi həyatı normal olmayan adamın qan
dövranı pozulur, ürək damar sistemi normal işləmir, arterial təzyiq pozulur.
Arterial təzyiqin pozulması hərarətin enməsi, halsızlıq, ayaqların və
pəncələrin tərləməsi, dərinin solğun olması, depressiya, stress, zehni
yorğunluq, emosional gərginlik və s. ilə müşahidə olunur. Bütün bunlar isə
günlərlə davam edən baş ağrılarına səbəb olur. Ümumiyyətlə cinsi həyatın normal
olmaması insanın şüuraltı olaraq psixologiyasına birbaşa təsir edir. Bu də eyni
zamanda ali sinir sistemi ilə əlaqədardır. Ali sinir sistemində problemlərin
yaranması öz növbəsində mədaltı vəzinə təsir edir, bu da orqanizmin normal
qidalanmasında xoşagəlməz hallara səbəb olur.
Lakin
az adam tapılar yuxarıdakı məntiqi ardıcıllığa əsaslanıb düzgün nəticə
çıxarsın, insanı narahat edən problemlərin kökünün haradan yarandığını
öyrənsin. Ümumiyyətlə bu günə qədər insanlar ənənəvi inanc və əxlaq dəyərlərinə
söykənib yaşayıblar. İnsan cəmiyyəti daha çox bu günkü həddə gəlib çatmaqda
inanc və əxlaq sisteminə borcludur. Biz bu sivilizasiyanın yaxşı və ya pis
tərəflərin araşdırmırıq. Əgər araşdırsaq inkişaf və tərəqqi ilə yanaşı bəşəriyyəti məhvə doğru aparan
"inkişaf və tərəqqi”nin də olduğunu görərik. Ən azından baş verən müharibələr,
insanlıq əleyhinə yönələn terror və digər məsələləri də unutmalı deyilik. Yəni
ənənəvi inanc və əxlaq yaxşı və pislərin qarışığıdır.
Bu
cür inanc və əxlaq sahib olan cəmiyyətin Freydin əxlaqdan və inancdan kənar
(əxlaqdan kənar olsa da elmi və məntiqi əsas var idi) araşdırma və nəzəriyyələrinə
münasibəti təbii ki yaxşı olmayacaqdı. Xüsusən də cəmiyyətin hər təbəqəsində
mövcud olan konservativ şəxslərin Freydə münasibəti çoxluğun birliyinə
əsaslanırdı. Bu cür konservativ şəxslər iddia edirdilər ki, Freyd kimi
həkimlər, filosoflar Faust kimi ruhunu şeytana satmaqla cəmiyyəti dağıtmağa,
insanlığı məhv etməyə xidmət edir, onların ideyaları, fikirləri təhlükəlidir.
Tarixin istənilən dönəmində cəmiyyətin qeydinə qalan konservativ şəxslərə hər
zaman rast gəlmək mümkündür. Hətta filosofun özünü şeytanla əlbir olmaqda
günahlandırırdılar.
Freyd
yazır ki, orta əsrlərdə yaşasaydım məni yandırardılar, indi isə ancaq
kitablarımı yandırırlar. Həqiqətən də, orta əsrlərdə istər şərqdə, istərsə də
qərbdə neçə-neçə fikir adamı, elm adamı, edam edilib, tonqallarda yandırlıb,
dəhşətli işgəncələrə məruz qalıb.
Freydin
həmkarlarından fərqli olaraq psixoanalizmə yönəlməsi, insanın şüualtı dünyasını
araşdırmasının səbəbi nə idi? Psixoanaliz elmini necə yaratmışdı?
Freydin
uşaqlığı yüksək təhsil və yaxşı təminatla keçsə də, ailə məsələləri qarışıq
idi. O atasını ikinci evliliyindən dünyaya gəlmişdi. Anası Amalya ərinin
birinci evliliyindən olan oğlu Flipplə məşuqəydi. Həyat yoldaşından yaşca çox
kiçik olan bu qadın bir evin içində ata və oğlu ilə münasibətləri var idi –
ataya həyat yoldaşı, oğula isə sevgiliydi. Bütün bunları Freyd görürdü. Məhz bu
cür problemlər onun tədqiqatlar aparmasına səbəb oldu. Əleyhdarları onun və
ailəsinin həyatında baş verən bu olaylara görə qınayırlar, hətta özünü də bu
cür hadisələrin iştirakçısı sayırlar. Lakin Freyd anası və ögey qardaşının
münasibətlərinin qarşısını almaqdansa, onları müşahidə edərək, problemin
kökünün araşdırdı. Bu cür olayları xəstəlik, psixi problem və digər uyğun hallar
saymaq olar. Freyd isə bütün bunları anlayır, problemin tək onun ailəsində
deyil, dünyanın hər yerində olduğunu və gələcəkdə də olacağını yaxşı bilirdi.
Böyük olmağı haqq edən insanlar özündən, ailəsindən qabaq bəşəriyyətdəki
insanları düşünən insanlardı.
Edip
kompleksini irəli sürən filosof hər oğlanın anasına sevgi hislərini atasına
qarşı ədavəti olduğunu qeyd etmişdi. Bəlkə bu qardaşı Flipin atasına qarsı
hissi idi? Yuxarıda yazdığım kimi yenə də bu araşdırma ailədaxili yaşantılardan
qaynaqlanmışdı. Nəticədə isə elm və ədəbiyyat üçün çox maraqlı tapıntı meydana
çıxmışdı.
Freydin
ailədaxili olayların fonunda apardığı tədqiqatları ilk növbədə özü ilə ailəsi
arasında problemlərə yol açmışdı və yaxınları ondan həmişəlik üz
döndərmişdilər.
Bəs
bu Edip kompleksi nədir? Edip kompleksi oğulunanasına qarşı duyduğu şüursuz yaxınlığa görə atasını qısqanması və
bununla əlaqədar ruhi pozuqluqlar kompleksinə verilən addır. Edip kompleksi,
uşağın anasına qarşı cinsi marağı və atasına qarşı düşmənlik duyğularının
olmasına deyilir. Bu Freydin irəli sürdüyü və bütün nevroz nəzəriyyəsini
üzərində qurduğu ən əhəmiyyətli nəzəriyyədir.
Edip
Kompleksi ədəbiyyatda geniş yayılıb, yazıçıların qoyduğu problemin dərk olunmasında
müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Freydə
görə dünya ədəbiyyatın şedevrlər hesab olnan Sofoklun "Kral Edip”, Şekspirin"Hamlet”və Dostoyevskinin"Karamazov
qardaşları”əsərlərində eyni mövzunun – ata qatili
olmanın əsas olması heç də təsadüf nəticəsində deyil. İnsanlığın axtardığı
suallardan birinə filosofun ortaya çıxardığı nəzəriyyə ilə asanlıqla cavab
tapmaq olur.
Freyd
təkcə tibb, ədəbiyyat, yuxuyozmalar sahəsində deyil, cəmiyyəti əhatə edən digər
sahələrdə də araşdırmalar aparıb məntiqli nəticələrə gəlib. Məsələn mədəniyyət
və onun yaranması haqqında "Bir illüziyanın gələcəyi” adlı kitabında maraqlı
fikirlər yer alıb: "Çox-çox əski çağlarda ilkin yasaqları ortaya çıxarmaqla,
mədəniyyətin ilkin məhrumiyyətlər yaratmağa başlaması ilə, min illər bundan
öncə, insanlar özlərinin ilkin heyvani varlıqlardan ayrılmağa başladılar”.
Mədəniyyət
həmdə azadlığın məhdudlaşdırılması deməkdir. Yəni bunu demək olmaz, bu ayıbdır,
tərbiyəsizlikdir və s.
Mədəniyyət
nə qədər dəyər və zövq deməkdirsə, bir o qədər də məhrumiyyət, qadağa deməkdir.
Şəhər daxilində hərəkət edən avtomobil qarşına qəfil çıxan piyadanı vurmamaq
üçün əyləci sıxır. Mədəni hesab etdiyimiz ölkələrdə sürücü təlaşa düşsə də,
mədəni olduğu üçün gülümsəməklə kifayətlənərək piyadanın yolu keçib
qurtarmasından sonra öz yoluna davam edir. Sual oluna bilər ki, mədəni ölkədə
piyada müəyyən edilməyən yerdən keçə bilməz axı. Gətirdiyim misal şərti
olduğundan, elə hesab eləyək ki, həmən mədəni ölkədə yolu keçən piyada, hansısa
bir mədəni səviyyəsi yüksək olmayan
ölkədən gəlib və s.
Elə
mədəniyyətlər var ki, bu gün o artıq zamanla ayaqlaşa bilmir. Bu gün
hannibalizm, insest, qaniçənlik yolverilməz hal sayılır. Lakin əski çağlarda
elə quruluşlar mövcud olub ki, bunlar
yüksək dəyər və mədəniyyət göstəricisi idi. Məsələn, hansısa bir qəbilə digər
bir qəbilə ilə vuruşub. Təbii ki, biri qalib gəlib, digəri isə məğlub olub
Ənənəyə görə öldürülən, məğlub qəbilənin başçısının qanını qalib gələn
qəbilənin başçısı içirdi və inanclara görə artıq o hər iki qəbilənin başçısı
sayılırdı, çün ki, öldrülən başçının qanı qalib gələn başçının qanı ilə
birləşirdi. Öldürülən qəbilə başçının cəsədi qalib gələn başçı üçün
saxlanılmalı idi. Döyüşçülərin onun qanını içməsi yolverilməz, sayılırdı, bu
qaydanı pozanlar dəyərlərə hörmət etməyən, adam kimi qəbilədənn uzaqlaşdırılırdı.
Mədəniyyətin
əski çağlardan qalma ipulsiv istəklərin hamısının bir yerdə araşdırıması
psixoloji baxımından özünü doğrulda bilər. Bunlardan yalnız kannibalizm
bütünlüklə pislənib, insestlə bağlı istəklər öz gücünü saxlasa da, ümumilikdə
bununla bağlı yasaqların olduğunu yaxşı bilirik, qaniçənlik və ya insanların
öldürülməsi ilə bağlı istəklərə gəlincə isə onlar heç də hamılıqa pislənmir,
bəlli durumlarda hətta təqdir də olunur. Bu gün elə mədəni ölkələr var ki, hələ
ölüm cəzaları normal hal sayılır. Mədəniyyət zamanla dəyişdiyi kimi, siniflərə
görə də dəyişib. Süleyman Sani Axundov "Qaraca qız" əsrini yada
salaq. Ağca xanımın Qaraca qızın yanına getməsi, onunla əylənib şənlənməsi Ağca
xanımın anası tərəfindən etirazla qarşılanır. Burda mədəniyyətlərin toqquşması
baş verir.
Çar
dövründə Rusiyada teatrlara yüksək təbəqənin nümayəndələri gedirdi. Kəndlilər
isə demək olar ki, teatr haqqında anlayışı belə yox idi. Çünki, onları
teatrlara buraxmırdılar. Əvəzində kəndlilər öz folklorunu yaradırdılar,
yetərincə olmasa onlar öz mədəniyyətindən zövq alırdılar. Uzun-uzadı olsa da
nəhayət mədəniyyətin illuziya olması fikrinin ipucuna çata bildik. Bu da
Freydin axtarışlarının nəticəsidir. Lakin mədəniyyətin illuziya olması
məsələsini demək olar ki çox az adam qəbul edir. Fakt isə öz faktlığında hər
zaman təzə qalır.
Yeri
gəlmişkən deyim ki, azərbaycanlı oxuculara Freyd ilk dəfədən mənfi obraz kimi
təqdim olunub. Azərbaycan dilinə rus müəlliflərinin tərcümə olunan
"Psixatriyaya giriş” kitabında Freydin adı çəkilsə də, onun fikirlərinin düzgün
olmadığını iddia edirlər. Lakin kitabın özü filosofdan yetərincə təsirlənib.
Sovet rejimi isə ilk vaxtlarda Freydən kifayət qədər bəhrələnib. Stalin Freydi
Sovetlərin əsas düşməni adlandırsa da, öz oğlu Vasilini freydistlərin yaratdığı
məktəbə qoymuşdu, Lenin də Freydin bütün kitablarını ruscaya çevirmək
göstərişini vermişdi. SSRİ rəhbərlərinin Freydin tövsiyələrindən sonra
gerblərində və rəmzlərində dəyişiklik etdiyi də iddia olunur...
Səxavət Sahil