Fiskal konsolidasiya siyasətində ictimai nəzarətin əhəmiyyəti
Ötən ay Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
sərəncamı ilə təsdiqlənən "Azərbaycan Respublikasında dövlət borcunun idarə
edilməsinə dair orta və uzun müddət üçün Strategiya” da 2019-cu ildən başlayaraq
növbəti 3 il ərzində dövlət büdcəsinin gəlirləri və xərclərinin azalacağı
proqnozu öz əksini tapıb. Beləliklə, 2018-ci ildə dövlət büdcəsinin xərcləri
23.1 milyard manat gözlənildiyi halda, 2019-cu ildə 18.9 milyard, 2020-ci ildə
19.26 milyard, 2021-ci ildə isə 18.6 milyard manat həcmində proqnozlaşdırılıb.
Göründüyü kimi, yaxın illər ərzində dövlət büdcəsinin xərcləri orta hesabla 18%
və yaxud 4.2 milyard manat azaldıla bilər.
Nəzərə alsaq ki, büdcə xərcləmələri ölkə
iqtisadiyyatının inkişaf dinamikasında və əhalinin sosial rifahında əsas
elementlərdən biridir, növbəti illərdə xərcləmələrin azaldılmasının neqativ
təsirlərini əvvəlcədən proqnozlaşdırmaq olar. Müasir beynəlxalq təcrübə
göstərir ki, büdcə xərcləmələrinin azaldılması zamanı potensial təsirlərin
zəiflədilməsi üçün vəsaitlərin effektiv idarə edilməsi zərurəti daha da artır.
Azərbaycanda da müvafiq istiqamətdə ciddi addımların atılmasına ehtiyac
yaranıb.
Dövlət vəsaitlərinin idarə edilməsində ictimai
nəzarət nə üçün əhəmiyyətlidir? Bu suala cavab vermək üçün ilk olaraq Amerikalı
iqtisadçı, Nobel mükafatı laureatı Milton Fridmanın "Pulla davranışın dörd
növü” yanaşmasına göz atmaqda fayda var. Fridmana görə, pulla davranış sahiblik
hüququ və xərcləmənin istiqamətindən asılı olaraq, dörd kateqoriyaya ayrılır:
I.
Öz vəsaitini özün üçün xərcləmək: bu zaman keyfiyyət və qiymətə daha çox diqqət
yetirilir;
II.
Öz vəsaitini başqası üçün
xərcləmək: bu zaman keyfiyyətə az, qiymətə isə daha çox diqqət yetirilir;
III.
Başqasının vəsaitini özün
üçün xərcləmək: bu zaman keyfiyyətə çox, qiymətə az diqqət yetirilir;
IV.
Başqasının vəsaitini
başqası üçün xərcləmək: bu zaman həm qiymətə və həm də keyfiyyətə daha az
diqqət yetirilir.
Fridman yanaşması kontekstindən qiymətləndirsək,
dövlət vəsaitləri 4-cü kateqoriyaya daxil edilə bilər. Çünki, bu zaman
hökumətlər xalqın vəsaitlərini xalq üçün xərcləyirlər. Göründüyü kimi, ictimai
vəsaitlərin idarə edilməsi ən riskli kateqoriyaya daxildir. Yəni pulla
davranışın təbii xüsusiyyətlərinə uyğun olaraq, ictimai vəsaitlərin xərclənməsində
hökumət həm keyfiyyət və həm də qiymətə daha az diqqət edəcəkdir.
Bu məqalədə ortaya qoyulan əsas sual da məhz bu
məqamda ortaya çıxır. Dövlət vəsaitlərin idarə edilməsinin effektivliyinin
təmin edilməsi üçün hansı mexanizmlərdən istifadə edilə bilər?
Müasir təcrübənin təhlili göstərir ki, dövlət
vəsaitlərinin idarə edilməsi prosesinin effektivliyi ictimai nəzarət
mexanizmlərinin inkişaf səviyyəsindən daha çox asılıdır. Belə ki, ictimai
nəzarəti həyata keçirən institutların mövcudluğu hesabatlılıq və şəffaflığı
inkişaf etdirməklə yanaşı, korrupsiya, səmərəsiz xərcləmə kimi potensial
risklər üçün mühitin zəifləməsinə səbəb olur.
Dünya Bankı, Beynəlxalq Maliyyə Fondu, OCED kimi
beynəlxalq təşkilatların yanaşmalarını ümumiləşdirsək, "dövlət vəsaitlərinə ictimai nəzarət” ictimai maraqları təmsil edən
institutların (kütləvi informasiya vasitələri, vətəndaş cəmiyyəti institutları,
icma nümayəndələri, müstəqil qiymətləndiricilər və s.) dövlət vəsaitlərinin
axınları üzərində kontrol və yaxud izləmə imkanını təmin edən mexanizmdir.
Hazırda beynəlxalq təcrübədə ictimai nəzarət iki
əsas növə ayrılır: ənənəvi nəzarət və
müasir ictimai nəzarət. Hər iki nəzarət növü üzrə oxşarlıqların olmasına
baxmayaraq, mühüm fərqliliklər mövcuddur.
Ənənəvi nəzarət əsasən ictimai vəsaitlərin axınlarının
qanunauyğunluğuna nəzarət edirsə, müasir nəzarət sistemində dövlət
maliyyəsinin məqsədəuyğun və effektivliyi (performansa nəzarət) ictimai
nəzarətin əsas predmetinə çevrilib. Göründüyü kimi, müasir ictimai nəzarət
idarəetmə üzərində daha ciddi təsir gücünə malikdir. Çünki, günümüzdə ictimai
vəsaitlərin qanunsuz təşəbbüslərin və yaxud korrupsiyanın predmetinə
çevrilməsinin qarşısının alınması ilə yanaşı, vəsaitlərin prioritet
istiqamətlərə və səmərəli xərclənməsi də vacib məsələlərdən hesab edilir.
Xüsusi ilə də dövlət gəlirləri artan ölkələrdə vəsaitlərin qeyri-peşəkar və
səmərəsiz istifadəsi halları daha geniş yayılıb. Qeyd edilən istiqamətlərdə
nəzarətin effektiv təşkili üçün büdcə şəffaflığı mühüm faktor hesab edilir.
Büdcə şəffaflığı (Budget trancparency) ictimai vəsaitlər haqqında məlumatların
vaxtında və əhatəli ictimailəşdirilməsi olmaqla, prioritet məsələlər ətrafında
ictimai müzakirələrin təşviq edilməsi və hökumətin hesabatlılığın təmin
edilməsi məqsədi daşıyır.
Günümüzdə, büdcə prosesinə ictimai nəzarət əsasən
aşağıdakı qruplar və institutlar tərəfindən yerinə yetirilir:
- Kütləvi
informasiya vasitələri,
- Vətəndaş
cəmiyyəti institutları,
- Müstəqil
ekspertlər,
- Vətəndaşlar
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, büdcə prosesi
kifayət qədər geniş spektrli və mürəkkəb prosesdir. Buna görə də, prosesin
ictimai nəzarət altında olması, bütün maraq qruplarının prosesdə
iştirakçılığına şərait yaratmaqla, mümkün neqativliklərin önlənməsinə şərait
yaradır.
Bəs dövlət vəsaitlərinə ictimai nəzarət mexanizmi
necə işləyir və hansı nəticələrə səbəb olur? İlk olaraq qeyd etməliyik ki,
ictimai nəzarət institutları informasiyanın əldə edilməsi hüququndan istifadə
edərək, lazım olan məlumatları toplayaraq təhlillər üçün informasiya təminatını
gücləndirir. Daha sonra isə bu məlumatlara əsasən, peşəkar təhlillər və ictimai
qiymətləndirmələr aparılır. Qiymətləndirmə prosesində hökumətin cavabdeh
qurumlarından izahatların tələb edilməsi və yaxud birgə müzakirələrin təşkili
mümkündür. Dövlət vəsaitlərinin idarə
edilməsində konkret qanun pozuntuları müəyyən edildiyi halda, hüquqi və ictimai
mübarizə alətlərindən istifadə edilməklə, problemin aradan qaldırılması
istiqamətində fəaliyyətlərə start verilir. Əgər büdcə vəsaitlərinin xərc
istiqamətləri icma maraqları kontekstindən prioritet olmayan, yaxud səmərəsiz
hesab edilirsə, bu zaman xüsusi təkliflər hazırlanır və hökumətə təqdim edilir.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, büdcə prosesi
üzərində ictimai nəzarət hökumətlərin fəaliyyətinin qiymətləndirilməsi üçün ən
mükəmməl mexanizmlərdən biridir. Prosesin son nəticələri isə əksər hallarda
seçkilər zamanı ortaya çıxır. Əgər hökumətin fəaliyyəti dövlət vəsaitlərinin
idarə edilməsi baxımından səmərəli və şəffaf olmursa, bu zaman seçki prosesində
seçicilərin (xalqın) adekvat reaksiyası ilə üzləşmiş olur. Məhz bu məqam
ictimai nəzarət mexanizminin effektivliyini və mükəmməlliyini özündə
birləşdirir.
Müxtəlif səbəblərdən Azərbaycanda ictimai nəzarət
mexanizmlərinin inkişaf tarixi iyirminci əsrin sonu və iyirmi birinci əsrin
əvvəllərinə təsadüf edib. Müstəqil medianın yaranmağa başlaması və vətəndaş
cəmiyyəti təşkilatlarının formalaşması prosesi ictimai - milli maraqların
müdafiəsi istiqamətində təəssübkeşlik imkanları yaradıb. Baxmayaraq ki, bu
sahələrin gənc olması, qavranılma səviyyəsinin zəifliyi, müstəqillik
prinsipinin nisbiliyi kimi problemlər mövcuddur, bununla belə, informasiya
əlçatanlığını təmin edilməsi və cəza mexanizmlərinin gücləndirilməsi
Azərbaycanda büdcə prosesinə ictimai nəzarət mexanizmlərinin effektivliyini
artıra bilər. Məqalənin əvvəlində də qeyd olunduğu kimi, ictimai nəzarətin
inkişafı və gücləndirilməsi fiskal konsolidasiya siyasətinin əsas
komponentlərindən birinə çevrilməlidir.
Qeyd etmək istərdim ki, növbəti məqalələrdə
Azərbaycanda ictimai nəzarət mexanizmlərinin inkişaf istiqamətləri, hüquqi
çərçivə, mövcud vəziyyət və s. bu kimi mövzular daha geniş şəkildə təhlil
ediləcəkdir.
Rəşad
Həsənov
Bu məqalə Sosial
Araşdırmalar İctimai Birliyinin təşəbbüsü ilə hazırlanıb