Fermerlərlə istehsal etdikləri südü şirkətlərə sata bilmirlərsə...
Gündəlik istifadə etdiyimiz qida məhsullarının
içərisində südün özünəməxsus yeri var. Əvvəllər analarımız, nənələrimiz inək
saxlayar, süd sağardılar. Sağılan süddən isə müxtəlif çeşiddə ağartı məhsulları
hazırlayardılar. Dövr dəyişdikcə, adətlərimiz, həyat tərzimiz də dəyişdi. İndi
süd içmək üçün inək saxlamağa ehtiyac yoxdur. Günün istənilən vaxtı marketlərdə
satılan müxtəlif şirkətlərin qablaşdırılmış və pasterizə edilmiş süd məhsullarını
ala bilərsiniz. Amma bütün bunlara baxmayaraq, rayonlarda heyvandarlıqla məşğul
olan fermerlərin də sayı az deyil. Dövlətin kənd təsərrüfatının inkişafını
prioritet vəzifə kimi qəbul etməsi, fermerləri daha səylə işləməyə vadar edir.
Amma bu motivasiyanın davamlı olması üçün fermerin bazarı olmalıdır. İstehsal
etdiyi məhsulu asanlıqla sata biləcəyi bazar. Ancaq bəzən şikayətlər də eşidilir.
Rayonlarda heyvandarlıqla məşğul olan fermerlər istehsal etdikləri məhsulu sata
bilmədiklərindən şikayətlənirlər. Xüsusən də yay aylarında fermerlər istehsal
etdikləri südü sata bilmir, məhsul xarab olur. Maraqlıdır ki, Azərbaycanda süd
məhsulları istehsal edən xeyli şirkət fəaliyyət göstərir. Elə isə sual yaranır:
fermerlər südü sata bilmirlərsə, bu şirkətlər xammalı hardan əldə edirlər? Axı ola bilməz ki, fermerlər ölkədə
şirkətlərin tələbatından daha artıq süd istehsal etsinlər. Burda isə başqa bir sual yaranır: Şirkətlər
xammalı xaricdən gətirirlər? Xammalı xaricdən gətirmək üçün də səbəb olmalıdır
axı. Xammal xaricdən gətirilmirsə, onda üzərində "100 faiz təbii inək südü”
yazılmış məhsulun keyfiyyətinə şübhə ilə yanaşmalı olursan.
"Atena” şirkətinin
brend meneceri Turqut Məmmədlideyir ki, şirkətin özünəməxsus ferması var: "Bu ferma Ağcabədidə yerləşir.
Orada alman cinsi olan inəklərimiz var. Biz xammal südü oradan əldə edirik.
Südün keyfiyyətinə heç bir şübhə yoxdur. Çünki süd əl dəymədən xüsusi sistemlə
sağılır və zavoda gətirilərək emal edilir. Biz həm də istehsalla məşğuluq. Əlavə
xammal ehtiyacı yaranan zaman isə bəzi fermalardan süd alırıq. Məsələn, Qəbələdə,
Gəncədə, Şəkidə yerləşən bəzi fermalarla əlaqə saxlayırıq. Yerli fermerlərlə
əməkdaşlıq etmirik. Sağdığı südü sata bilməyənlər adətən kiçik fermerlərdir. Çünki
onların çox vaxt cins inəkləri olmur. Yerli inəklər olduğuna görə, onların
südünün yağlılığı az olur. Bu süd də istehsala yararlı olmur”.
"Azərsun" Holdinqin nümayəndəsi Afiq Səfərov bizimlə
söhbətində bildirdi ki, şirkətin Kürdəmirdə yerləşən ferması var: "Bu fermada
südlük cins inəklər bəslənir. Həmin inəklərin hər biri günə ortalama 34 litr
süd verirlər. Bundan başqa, bizim bölgələrdə yerləşən 5 süd toplama məntəqəmiz
var. Yerli əhalidən süd toplanaraq laboratoriyaya gətirilir. Yoxlamadan sonra
standarta uyğun süd emala yönlənir”.
"Azad İstehsalçılar” Birliyinin sədri Eyyub
Hüseynov isə qeyd etdi
ki, satışda istifadəyə yararsız süd məhsulları var: "Südün tərkibinə müxtəlif
maddələr qatılır. 2011-ci ildə ABŞ-ın İnkişaf Agentliyi ölkədə təmiz məhsul
buraxan müəssisələrə qida təhlükəsizliyi nişanının verilməsini təklif etdi.
Belə bir nişan dövlət qeydiyyatına alındı. Biz o vaxtdan bəri iki süd məhsulu
istehsal edən müəssisəyə qida təhlükəsizliyi nişanı şamil etmişik. Qeyd etdiyim
kimi çoxlu miqdarda quru süddən istifadə edən və təzə süddən istifadə etməyən
şirkətlər var. Amma bununla yanaşı, satışda təzə süddən istifadə edən şirkətlər
də var. Məsələn, «Azərsun» 4 gün yararlılıq müddəti olan südü bazara çıxaranda,
çox sevindim. Əslində şüşə qablarda
satılan və 4 gün yararlılıq müddəti olan məhsul bazara çıxaran müəssisə böyük
bir risk götürür. Bu o deməkdir ki, həmin şirkət təzə süd istehsal edib
satır. Lakin qeyd etdiyim kimi, bir sıra
müəssisə saxta mal satır. Məsələn, "İvanovka” brendini əhali hələ sovet
vaxtından tanıyır. Əhali elə düşünür ki, üzərində "İvanovka” yazılmış bütün məhsullar
İsmayıllı rayonunun İvanovka kəndində, ekoloji təmiz süddən hazırlanır. Əslində
bu, belə deyil. "İvanovka” brendi ilə
heç bir əlaqəsi olmayan, xeyli sayda məhsul satılır. Bu südün tərkibinə
baytarlıq dərmanlarının qalıqları, antibiotiklər və digər maddələr qatılır. Əksər
hallarda malların üzərinə inək şəkilləri çəkib,
təzə süd yazırlar və bununla da insanlar aldadılır. Bazarda süd
məhsullarının satışında böyük problem
var. Əslində təzə südlə işləyən çox azsaylı müəssisə var. Süd alarkən fikir
vermək lazımdır ki, südün yararlılıq tarixi az olsun. Çünki bu o deməkdir ki,
həmin şirkət təzə süddən istifadə edir”.
ATU-nun qidalanma və kommunal gigiyena, uşaq və yeniyetmələrin
gigiyenası kafedrasının müdiri İbrahim Əhmədovdeyir ki, əhalinin təminatı üçün təbii süd
çatışmadığı hallarda, toz halında olan südlərdən istifadə olunur: "Süd elə məhsuldur
ki, onu uzun müddət saxlamaq olmur. Onun emalı üçün müxtəlif metodlardan
istifadə edilir. Bu, əhalinin südçülük məhsulu ilə təminatında əhəmiyyətli yer
tutur. Düzgün qablaşdırılmış süd məhsulları əlverişli şəraitdə saxlanılarsa, onun
orqanizmə heç bir ziyanı olmaz. Qablaşdırılmalar açıldıqdan sonra vaxtı keçərsə,
zəhərlənmə baş verə bilər. Normal emal prosesindən istifadə edilərsə, neqativ
halların qarşısı alınar. Dünyada bu metoddan geniş istifadə olunur. Adətən
satışda olan süd məhsullarının üzərinə "ekoloji cəhətdən təmizdir” sözü yazılır. Amma eyni zamanda, qeyd olunur ki, 20
gün ərzində istifadə edilməlidir. Çünki pasterizə edilmiş süd 20 gündən artıq
qaldıqda, istifadəyə yararsız olur. Aydındır ki, bu süd məhsullarının
tərkibində müxtəlif konservantlardan istifadə edilib. Texnoloji yeniliklər
vasitəsilə südün tərkibinə xarab olmanın qarşısını alan müxtəlif maddələr
qatmaq mümkündür. Bu, onun təbii olmadığı mənasına gəlmir. Hər məhsulun özünün
xüsusi yanaşması var. Çünki hər bir qida məhsulunun qida dəyəri və tərkib
komponentləri var. Bundan qorxmağa
ehtiyac yoxdur. Əsas məsələ odur ki, insanlar üçün təhlükəsiz süd məhsulları
olsun. Əgər bu yeniliklər istifadə edilməzsə, əhalinin südlə təmin edilməsində
ciddi problemlər yaranar”.
İqtisadçı-ekspert
Rəşad Həsənov bildirdi ki,
süd emalı ilə məşğul olan şirkətlər ilin müxtəlif dövrlərində ciddi xammal
çatışmazlığı ilə qarşılaşırlar: "Bəzən süd emal edən şirkətlər istehsalçıların
məhsullarını qəbul edə bilmir. Amma müəyyən dövrlərdə isə əksinə situasiya
yaranır. Bu, müxtəlif səbəblərdən asılıdır. Amma ilkin səbəb Azərbaycanda
istehsal prosesinə nəzarətin zəif olmasıdır.
Həmçinin, yerli istehsalçılar da öz
fəaliyyətlərini standartlara uyğunlaşdıraraq, daha keyfiyyətli məhsul
istehsal etmək kimi strategiyalar üzərində qurmurlar. Təəssüflər olsun ki, bəzi
hallarda artıq sənaye tullantıları olan südlərdən istifadə edirlər. Südə
müxtəlif qatqılar əlavə edilir. Həmçinin, bir neçə dəfə emal olunmuş südə
marqarin yağı əlavə etməklə, xammal hazırlayırlar. Bu, ikitərəfli problemdir. Bəzi
hallarda süd istehsalçıları müəssisələrdə məhsul çatışmazlığı hiss olunan kimi,
qiymətləri ciddi şəkildə artırır. Son illər ərzində bu situasiya geniş müşahidə olunur. Nəticədə isə bu
müəssisələr özləri hansısa formada alternativ yollar axtarmağa məcbur olurlar. Bu
da neqativ halların yaşanmasına səbəb
olur. Eyni zamanda, emal sənayesinə nəzarət edən qurumların da öhdəliklərini
doğru-düzgün yerinə yetirməməsi son nəticədə xammal olaraq keyfiyyətsiz idxal
olunmuş, bəzi hallarda tullantı hesab olunan məhsulların istifadəsinə səbəb
olur. Düşünürəm ki, hər bir sahə üzrə assosiasiyaların yaradılması tərəflərin maraqlarının
daha doğru müdafiə edilməsinə kömək edə bilər. Burada ənənəvi assosiasiyadan söhbət
getmir. Biz daha çevik, daha uyğun siyasət apara biləcək, tərəflər arasındakı
münasibətləri müasir səviyyədə qura biləcək bir assosiasiyalardan bəhs edirik. Belə
bir qurumun yaradılması eyni zamanda həm emalçılarla, həm də hökumətlə
müzakirələrin aparılması istiqamətində işləri genişləndirə bilər. Həmçinin süd
istehsalçıları da çalışmalıdırlar ki, bazarla dürüst münasibətlər qursunlar”.
Şəbnəm
Mehdizadə