Fermer əkir, amma yetişdirdiyini sata bilmirsə...
Hazırda
fermerlərin əsas problemlərindən biri məhsullarının satışı ilə bağlıdır. Yəni məhsulu
yetişdirənlər həm də "Necə satım?”, "Kimə satım?”, "Harda satım?” kimi suallar ətrafında
da daim düşünür və yığım vaxtı məhsulu əlində qalanlar, yaxud elə dəyər-dəyməzinə
vasitəçilərə satanlar da az olmur. Ancaq qida təhlükəsizliyinin təmin edilməsini,
ölkə iqtisadiyyatını düşünürüksə, torpağımızda yetişən hər bir məhsulun dəyərini
bilməliyik.
Bəs fermerlərin satışla bağlı problem yaşamaması istiqamətində ölkədə hansı işlər görülür? Nələrin edilməlidir ki, fermerlər satışa deyil, məhsul yetişdirməyə fokuslansınlar?
Q.İbrahimli
qeyd etdi ki, əslində, burda kompleks şəkildə iş görülməlidir: "Rayonlarda tədarük
məntəqələri yarada bilərik ki, fermerlər məhsullarını sərfəli qiymətə o məntəqələrə
versinlər. Çox ucuz qiymətə yox.Bazarlarda
qiymətlərin baha olmasının səbəblərindən biri də arada vasitəçilərin çox
olmasıdır. Məhsul kəndlidən alındığından 2-3 dəfə baha qiymətə Bakda satlıır.Bu da normal hal deyil.İnkişaf
etmiş ölkələrdə tətbiq olan aqrar sığorta sisteminə bizdə də ehtiyac var. Məhsul
yetişdirilməsini təşviq etmək üçün bu sığortanın tətbiqi bütün bölgələrimizdə
vacib məsələdir. Bəzən fermerin min bir əziyyətlə yetişdirdiyi məhsul təbii fəlakət
zamanı zay olur, bəzi hallarda əkinə çəkdiyi xərci belə çıxara bilmir və fermer
onun təzminatını hardan alacağını bilmir. Bu zaman fermer həvəsdən düşür.
Fermer məruz qaldığı fəlakət nəticəsindəki itkinin tam olmasa da, müəyyən hissəsini
təzminat kimi alsa, yaxşı olar.
Yararlı yerlərimizdən biri də aqrar bankın olmamasıdır. Bu, bir çox ölkələrdə var. Bu işlər kompleks şəkildə həll olunarsa, istənilən nəticəyə zamanla nail ola bilərik”.
Bəs fermerlərin satışla bağlı problem yaşamaması istiqamətində ölkədə hansı işlər görülür? Nələrin edilməlidir ki, fermerlər satışa deyil, məhsul yetişdirməyə fokuslansınlar?
Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universitetinin dosenti Qadir Bayramlının sözlərinə görə, fermerlərin kənd təsərrüfatı məhsullarını satmaqda
ciddi problemlər yaşamasının bir səbəbi Türkiyə və bir çox digər ölkələrdə
olduğu kimi, baza qiymətlərinin tətbiq edilməməsidir: "Yəni tarladan yığılmamış
bəzi məhsul növlərinə, dövlət zəmanət verir ki, istədiyiniz miqdarda bu məhsuldan
gətirin, alıram. Türkiyədə bu, fındıq, taxıl, pambıq və s. məhsullara şamil
edilir. Tarladan toplanmamış, dövlət onun qiymətini müəyyən edir və miqdarına da
məhdudiyyət qoymur. Bizdə o sahədə iş yoxdur, neçə dəfə bunu gündəmə gətirmişəm,
lazım olduğunu bildirmişəm. Heç olmasa, bir neçə növ məhsul üzrə dövlət əvvəlcədən
zəmanət verməlidir. Ona bənzər sistem var. Dövlət deyir ki, nə qədər istəsəniz
yüksək keyfiyyətli, yumşaq buğda gətirin, alıram. Lakin fermerlərin o imkanları
yoxdur. Çünki bizdə bir az coğrafi şərait fərqlidir”.
Fermerlərin
bazara girişi məhduddur
Q.Bayramlının
sözlərinə görə, bu sahədə digər problem fermerlərin bazarlara giriş
imkanlarının məhdudluğudur: "Yerlərdə 50 qəpiyə fermerdən alınan məhsul, Bakı
bazarlarında 2 manata satılır. Bu o deməkdir ki, fermerlərin bazara girişi məhduddur.
Bunu yoluna qoymaq üçün nə etmək lazımdır? Birincisi, Bakıda bazarların optimal
yerləşdirilməsi məsələsi həllini tapmalıdır. Bir neçə bazarımız var. Bəzi
insanlar bazara getmək üçün kilometrlərlə yol qət etməli olurlar. Və üstəlik, o
bazarlara hər fermer girə bilmir. O bazarlardakı yerlərin də artıq sahibləri
var. Yer sayı da məhduddur. Bunun üçün bazarların sayını artırmalıyıq. Ancaq bu
da yetmir. Düzdür, Bakıda yarmarkalar təşkil olunur, müsbət haldır, amma müvəqqətidir.
Lakin Türkiyədə bizdən fərqli olaraq məhəllə bazarları var. Hər məhəllədə bazar
fəaliyyət göstərir, insanlar öz evlərindən 5 dəqiqəlik məsafədə bazara çata
bilirlər. Qiymətlər də münasib olur. Bakının quruluşu elədir ki, hər məhəllədə
bir bazar təşkil etmək çətin məsələdir. Ona görə, Bakıda yeni böyük bazarlar təşkil
olunmalıdır. Həm də o bazarların yanında ucuz qiymətə gecələmə yerləri
olmalıdır. Rayonlardan gələnlərin gecəsi 40-50 manata olan oteldə qalmaq
imkanları yoxdur. Münasib bir məbləğdə gecələmə yeri olmalıdır ki, fermer müəyyən
müddət orda qalıb məhsulunu satıb getsin”.
Eyni
zamanda kənd təsərrüfatı məhsulunun satışı, emalı və yetişdirilməsi ilə əlaqədar
şəxslər və müəssisələr arasında bir koordinasiya nizamsızlığı var. Bu işlər
vahid mərkəzdən idarə olunmur. Bunu texnikanın təminatında da görürük, məhsul
satışında da, zərərvericilərə qarşı istifadə olunan preparatların təminatında
da.
Effektiv
fəaliyyət göstərən məsləhət qurumlarının olmaması da əsas problemlərdir. Biz
işimizi Avropa və digər ölkələr səviyyəsinə çıxarmaq istəyiriksə, buna aid
maariflənmə sistemi qurulmalıdır. Düzdür, televiziya kanallarında kənd təsərrüfatına
aid müxtəlif məsləhətlər verilir, ancaq Türkiyə və digər bir çox ölkələrdə
olduğu kimi, bizdə də kənd təsərrüfatına aid ayrıca bir kanal yaradılmalıdır.
Orda geniş sistemli məlumat verilməlidir. Yararlı yerlərimizdən biri də aqrar bankın olmamasıdır. Bu, bir çox ölkələrdə var. Bu işlər kompleks şəkildə həll olunarsa, istənilən nəticəyə zamanla nail ola bilərik”.
Yeni
subsidiya qaydaları ilə bazarı tənzimləmə
Kənd təsərrüfatı üzrə
ekspertNicat
Nəsirli ilk olaraq yeni subsidiya qaydalarının bu məsələdə
hansı rola malik olmasına toxundu: "Hazırda yeni subsidiya qaydalarının ciddi şəkildə
işlənməsi və müzakirəsi gedir. Çünki yeni subsidiya qaydalarının əksəriyyəti məhz
istehsalın planlaşdırılmasına, bazarın idarə olunmasına, istehsala nəzarət
prinsipi üzərində qurulub. Sadə dillə desək, subsidiyaların ödənilməsində əmsallar
müəyyən olunur. Yeni subsidiya qaydasında belə bir hal var, məsələn, elektron
idarəetmə sistemi üzərindən çox aydın şəkildə görüləcək ki, bu il respublika ərazisində
pomidor daha çox əkilib. Pomidora bu il nə xarici, nə də daxili bazarda tələbat
o qədər deyil. Avtomatik yeni subsidiya qaydası ilə ən az istehsal həyata
keçirilən məhsullarla bağlı həmin şura tərəfindən yüksək əmsallar müəyyən
olunacaq. AqrarSubsidiya Şurası hər il yanvarın
15-nə qədər məhsullar üzrə əmsalı elan edəcək. Yəni hansı məhsul az
istehsal olunubsa, onun əmsalı
qaldırılacaq, hansı çox istehsal olunubsa, əmsalı endiriləcək ki, o məhsullara
maraq az olsun. Bu minvalla, istehsalın planlaşdırılması və idarə olunması həyata
keçiriləcək. Bu, yeni subsidiya qaydalarının verdiyi bir üstünlükdür. Çünki
istehsalçı təbii olaraq bu il nə yaxşı satılırsa, növbəti il ona yönəlir. Keçən
il qarpız əlverişli qiymətə satılırdı deyə, bu il daha çox qarpız əkildi.
Qarpız kifayət qədər ucuz qiymətə bazara çıxdı. Ümid edirəm ki, gələn il
subsidiya qaydaları tətbiq olunmağa başlayanda, bizim artıq bazarı tənzimləmə
imkanlarımız olacaq”.
N.Nəsirli
deyir ki, kənd təsərrüfatı məhsullarının satışı aparılan yarmarka və səyyar
satışların regionlarda da təşkilinə ehtiyac var: "Kənd təsərrüfatı məhsulları
üçün yeni satış kanalları yaradılması üzərində planlaşdırma gedir. Yəqin ki,
biz bunu ilin sonuna, ya gələn ildən müşahidə edəcəyik, daha çox səyyar,
yarmarka tipli satış məkanları, bazarları açılsın. Hələ ki, bu, daha çox
paytaxtı əhatə edir, amma bizim regionlarımızda həftə sonu yarmarkaları keçirmək,
səyyar satışlar təşkil etmək imkanları var. Yəqin ki, bunlar gələn ildən tətbiq
olunacaq. Çünki bu, ciddi problemdir. Hökmən tənzimlənməsinə ehtiyac var”.
İstehsalı
hökmən elmi əsaslarla təşkil etməlidirlər ki...Ekspertin
sözlərinə görə, ümumilikdə keyfiyyətli məhsulun satış problemi olmur: "Bütün
dairələr tərəfindən qəbul olunmuş belə bir fikir var ki, heç vaxt nə daxili, nə
xarici bazarda yaxşı məhsulun satış problemi olmur. Müasir, sağlam toxum
materialları, aqrotexniki qaydaları tətbiq edən böyük təsərrüfatlar yaranıb,
çox gözəl bitki mühafizə tədbirləri həyata keçirirlər. Onların heç birində
artıq məhsul qalmır. Hətta ilin əvvəlində onlara zəng vursanız, sizinlə qiyməti
müzakirə etmək istəməzlər. Çünki istehsal etdikləri məhsula əmindirlər. Qeyd
edilən problem daha çox kiçik təsərrüfatlara, məhsulun keyfiyyəti üzərində
aqrotexniki tədbirləri həyata keçirməyənlərə aiddir. Nəticədə əldə olunan məhsulun
əmtəə görünüşündə problem olur, ziyanverici, zərərvericilərə yoluxur. Məsələn,
taxılçılığı götürək, müşahidə etdiyim problem budur. Sahəni alaq basıb, alağa
qarşı tədbirlər həyata keçirilməyib. İldə iki dəfə taxıl sahəsi şumlanmalıdır,
amma birini edirlər, bunun kifayət etdiyini düşünürlər. İkincisinin
aparılmaması orda ciddi zərərvericilərin formalaşmasına yol açır. Hektara 250
kiloqram gübrə verilməli olduğu halda, vermir, hesab edir ki, gübrəsiz də olar.
Amma torpağın bitkini yetişdirmək gücü yoxdur, axı. Satışa gedə, bazar rəqabətinə
dözə bilməyən məhsulları məncə, o amillərin üzərində axtarmaq lazımdır. Ona görə
də, satışda əziyyət çəkən fermerlər həm də bir marketinq araşdırması aparmalı,
yaşadıqları rayonda kənd təsərrüfatı xidməti göstərən qurumlarla əlaqədə
olmalı, istehsalı hökmən elmi əsaslarla təşkil etməlidirlər ki, sabah da yaxşı
məhsulla bazarda öz mövqeyini diktə edə bilsin”.
Ekspert,
fermerin məhsulun satışında dövlətin edə biləcəyindən, Aqrar Tədarük və Təchizat
ASC-nin bu istiqamətdə fəaliyyətindən olan gözləntilərdən də danışdı: "Liberal
bazar iqtisadiyyatında belə bir şey yoxdur ki, əkən hökmən satmalıdır. Əkmək
tamamilə başqa xidmətdir, satışını təşkil etmək tamamilə başqa fəlsəfədir. Onun
öz qaydaları var. Bizdə də bütün dünyada olduğu kimi, belə formalaşıb. Ölkədə təxminən
1 milyon 300 min istehsalçı var. Böyük əksəriyyəti istehsal etdiyi məhsulu özü
satmır. Bu, normal vəziyyətdir. Nə baş verir? Biz vasitəçi, alverçi dediyimiz
minlərlə bazar iştirakçısı var. Onlar ilin əvvəli gedib həmin adamlara istehsal
olunan məhsulun dəyərinin bir hissəsini bəri başdan kəndçiyə verirlər ki, sən
bu istehsalı həyata keçir, yetişəndə gəlib bu məhsulu alacam. Düzdür, o vasitəçilərin
çoxu bundan istifadə edirlər, özləri bazar şərtləri diktə edirlər, maya dəyərinə
kəndçinin məhsulunu alırlar, onlara psixoloji təsir göstərirlər ki, bunu mənə
ucuz verməlisən və s. Çünki artıq əvvəldən pul verib, fermer də məcbur olub məhsulunu
ucuz verir. Belə hallar var, lakin bütün dünyada olduğu kimi bizdə də belə bir
sistem formalaşıb. Vasitəçilər bəzən bazarlarda müəyyən qiymət dəyişmələrinə səbəb
olurlar. Tutaq ki, şimal bölgəsindən Bakıya meyvə-tərəvəzi gətirən 7-8 adamdır,
danışırlar ki, qiyməti belə müəyyən edirik. Xüsusilə iqlim əlverişsiz keçdiyi
dövrlərdə bunu daha çox müşahidə edirik. İndi iqlim əlverişsizdir, hiss olunur
ki, belə razılaşma var. Az məhsul çıxartmaqla, bazarda qiymətin aşağı düşməməsini
təmin edirlər, daha çox qazanırlar. Bu cür razılaşmalar var, ancaq liberal
bazar iqtisadiyyatından danışırıqsa, burda bazara birmənalı birbaşa müdaxilə
olunsa, inzibati metodlar tətbiq edilsə, nə əkən əkər, nə də satan satar. Burda
dövlətin əlində yalnız tənzimləmə mexanizmləri var. Onlarından biri də tədarük
sistemidir. Bu sistemlə, dövlət, yeri gələndə bazara müdaxilə etməlidir. Dünya
ölkələri daha çox intervensiya siyasətindən istifadə edirlər. Tutaq ki, bu gün
bazarda pomidor bahadırsa, istehlakçı təbəqənin buna əli çatmırsa, avtomatik,
dövlət bazara daha ucuz məhsul çıxarır ki, istehlakçı təbəqə ucuz məhsul alsın,
nəticədə rəqabət yaransın, baha məhsul bir az ucuzlaşsın. Burda da tədarük
sistemi önəmlidir. Kənd Təsərrüfatı Nazirliyinin nəzdində Aqrar Tədarük və Təchizat
ASC yenidən təşkil olunur. Ümid edirik ki, tədarük sisteminin daha geniş
diapazonda fəaliyyətini görəcəyik. O da dövlətin əlində bazarı tənzimləməyin
bir yolu, sivil müdaxilənin iqtisadi mexanizmidir”.
Aygün
Asimqızı