Faşist ordusuna üç yoldaşı ilə sinə gərən yazıçı
XX əsrin
incilərindən sayılan Erix Mariya Remarkın "Üç yoldaş” romanı dostluq və sevgi haqqında yazılmış ən gözəl
romanlarından biridir. Remark
bu əsərində müharibələrin insan həyatına, düşüncəsinə, gələcəyinə necə ağır
zərbələr endirdiyini ustalıqla təsvir edib. Gənc insanların döyüş meydanında
ölümü, çoxunun müharibədən sonra xəstəlikdən əziyyət çəkərək ölməsi, məhrumiyyət,
özbaşınalıq… Başqa sözlə, müharibədə, əslində, heç vaxt qalib tərəf olmur. Sərhədlər
və sərvətlər artsa da, itirən bəşər övladı olur, neçə-neçə insan taleyi faciəvi
sonluğa məhkum qalır. Ölüm, dostların, doğmaların itirilməsi, bəlkə də,
minlərlə istedadın gün üzü görmədən məhv olması, sevincin, inamın, ən əsası
ümidin itməsi bütün müharibələrin məğlubiyyətidir.
Şəfiqə ŞƏFA
Remark əksər əsərlərində müharibəyə
qarşı çıxan bir yazıçıdır. Təbii ki, bunu öz gözləri ilə görməsəydi, od-alovun
içində yaşamasaydı, bu cür dolğun və ağrılı təsvir edə bilməzdi. Mühabirənin dəhşətlərini görmüş insanlar, heç cür
keçmişin qarabasmalarından azad ola bilmirlər. Romanda hadisələr
Robertin dilindən söylənilsə də, burada birinci şəxs, əslində, Remarkın özüdür.
Remark müharibə ağrısının nə demək olduğunu bilirdi və bunu ustalıqla sətirlərə
köçürə, hiss və düşüncələrinin tərcüməsini sözlərə tökə bilmişdi.
Müharibə və müharibədən sonrakı
həyat, yoldaşlıq, ülvi hisslər – xaraktercə fərqlənən üç yoldaşı bir-birinə
ömürlük bağlayır. Yoldaşdan çox qardaş kimi bir-birinə candan bağlı olan Kester, Lens
və Robert müharibə keçdikdən sonra da ayrılmadan birgə həyatlarını davam
etdirir, bir-birlərinə dayaq durub hər çətinlikdə həyan olurlar. Cəbhə
yoldaşları bütün zamanlarda ən etibarlı dostlar olur, bunu hər birimiz
ata-babalarımızdan, tanıdığımız yaşlı nəsil kişilərdən dəfələrlə eşitmişik,
onların dostluğunu canlı görmüşük, ən azından danışdıqları həyat hekayələri
əsasında göz önündə canlandırmışıq. "Üç yoldaş” da bu dostluğun həyat verilmiş
daha bir nümunəsidir.
Üç gənc dost
– tale ortağı müharibədən qayıdıblar. Beş il boyunca ölüm görüblər, öldürmək
məcburiyyətində qalıblar. İndi qanlı döyüşlər geridə qalsa da onlar gənc
yaşlarında bir ömür yaşamış kimi yorulublar, həyatdan usanıblar, bir-birindən
başqa kimsələri yoxdur, xəyalları puç olub. Bununla belə insani hissləri, xeyirxahlığı
itirməyiblər. Müharibə onların əllərinə zorən silah versə də, qəlblərini
kirlədə bilməyib. Lakin geri qayıtdıqları həyat da onlara yaxşı heç nə vəd
etmir. Müharibədən sonrakı yoxsullaşmış, hərc-mərcliyin baş alıb getdiyi bir
ölkədə onlar nəinki yaşamalıdırlar, yaşamaq uğrunda mübarizə aparmalıdırlar.
Yeni həyata alışmaq, var gücləri ilə həyata sarılmaq onlar üçün çətindir. Bunu
bacarmayanlar ağır depressiyaya, tənhalığa düçar olurlar. Anlayırlar ki,
müharibə təkcə can almayıb, həm də neçə-neçə ideyanı, xəyalları məhv edib.
Gənclər təkcə aclıqla, məhrumiyyətlə mübarizə aparmırlar, ölkəni hələ də yanlış
siyasətə, növbəti müharibəyə sürükləyən sistemlə də mübarizə aparırlar, amma
məğlub olurlar. Bu dostlar və onlarla həmyaşıd olan insanlar gənclik görmədən
qocalırlar. Təsadüfi deyil ki, onları "İtirlmiş nəsil”in nümayəndələri adlandırırlar.
Əsərin böyük
hissəsini Robertin Patrisiya ilə sevgi münasibəti tutur. Romanda onların
məhəbbətinin inkişafı, həmin illərin böhranının fonunda təsvir edilir. Müxtəlif
zümrələrdən olmalarına baxmayaraq, Robert və Patrisiya bir-birini sevirlər. Bu
sevgi münasibətini isə Remark çox incəliklə işləyib. Daim məsləhətlər verən,
hər işdə çıxış yolu tapan Kester digər dostlarına böyük qardaş kimi arxa durur.
Kester təmkinli, çox
danışmağı sevməyən biri olsa da, yoldaşları üçün fədakarlıq edən bir şəxsdir.
Elə Lens də şıltaq və oynaqlığına baxmayaraq dostlarına sadiq və canıyanandır. Kester və Lens özləri xoşbəxtliyi dada bilməsələr də
Robertin səadəti üçün əllərindən gələni edirlər. Amma bu cüzi səadətin önünü də
tale kəsir. Patrisiya dünyasını dəyişməklə özündən sonra dostlara daha bir
bədbəxtlik qoyub gedir. Onsuz da uğursuz olan bu gənclər Patrisiyanın müalicəsi
üçün borca düşürlər. Kester təmirxanasını bağlamalı olur, Lens isə hakimiyyət
əleyhinə olan mitinqlərin birində öldürülür. Dostlar nə qədər səadətə sarılmağa
çalışsalar da, xoşbəxtlik onların əllərindən qum kimi süzülüb gedir.
Dost, yaxın
insanın itkisi romanın ən təsirli səhnələrindəndir. Hər bir insana tanış olan
bu hissin necə ağrılı olduğuna bir insan kimi bələd olan Remark bir yazıçı kimi
məharətlə bundan yararlanır. Sevgilinin, dostun ölümünü, xüsusən də gənc
yaşında ikən – Remark sönmüş günəşin fonunda insanın son yaşamaq istəyini
soran, ruhunu özünə çəkən bir qara dəlik kimi göstərir.
Remark bir
yazıçı kimi qadınlara çox həssas yanaşır ki, bu da onun üstünlüyüdür. Qadın
romanda ümidi simvolizə edir. Məsələn, pis yola düşmüş qadınlar dünya
ədəbiyyatının bəlkə də doxsan faizində rastlanan obrazlardır. Amma bu qadınları
qınaq obyektindən çox, bəşəriyyətin ən yaralı insanları kimi təqdim etmək
bacarığı hər yazıçıya müyəssər olmur. Remark fahişə damğalı bu qadınlara çox
yumşaq, yarasını ehtiyatla bağlamağa çalışan təbib kimi yanaşır. Onların pis
yola düşmələrinin günahını haqlı olaraq məcburiyyətdə və məhrumiyyətdə, dövrün
acınacaqlı şəraitində görür.
Qeyd edək ki,
müharibə əleyhinə əsərləri ilə onsuz da nasist Almaniyasının hakim dairələrində
xoş qarşılanmayan Erix Mariya Remark "Üç yoldaş” romanı ilə bu qəzəbi bir az da
alovlandırmışdı. Əsərin ilk versiyası olan "Pat” (baş qəhrəmanlardan olan
Patrisiyanın adının qısa şəkli) nəşrindən sonra Remark 1932-ci ildə neytral
ərazi sayılan İsveçrəyə mühacirət etməli olmuşdu. 1933-cü ildə isə onun
əsərlərinin oxunmasına qadağa qoyulmuşdu. Nasistlərin təsiri altında küçələrə
axışmış qızğın tələbələr isə onun kitablarını yandırmışdılar. Yeri gəlmişkən
həmin il nasizm əleyhinə yazıçıların kitablarının yandırılması ilə başlayan
aksiya günlərini indi Almaniya kitab bayramı kimi qeyd edir. Remarka qarşı bu
nifrəti nasistlər onun yəhudi əsilli olması ilə izah edirdilər. Hətta onun əsl
soyadının Kramer (Remarkın tərsi) olmasını da dəlil gətirirdilər. Bu "fakt”
hələ də Remark haqqında bəzi bioqrafiyalarda yer alır. Halbuki bu,
təsdiqlənməmiş məlumatdır. Əslində nasistləri qızışdıran Remarkın müharibə və
sistem əleyhinə olan güclü təsirli qələmi idi. O, gəncləri üstün irq adı ilə
şirnikləndirmir, müharibəyə yox deyir, onları insanlığa, dincliyə səsləyirdi.
Aqressorların tərəfində vuruşmuş, bununla da dünyanın qəzəbini üstünə çəkmiş
gənc almanların necə sonradan öz hakimiyyətlərinin tələsinə düşdüyünü,
yanıldığını sübut edirdi. Xeyirxahlıq, səmimilik, başqalarını xor görməmək, əl
tutmaq, birlik, sədaqət, zalımlara qarşı çıxmaq, pafosdan uzaq sadə həyat –
Remarkın əxlaq kodeksi dövrün ari eqosuna uyğun gəlmirdi. Ona görə də "Üç
yoldaş” faşist Almaniyasının əleyhinə olan, hər iki dünya müharibəsindən
birbaşa və ya dolayısı ilə payını almış, xüsusilə də sosialist ölkələri
oxucularında böyük iz buraxmışdı. "Üç yoldaş” romanı XX əsrin əvvəllərində yazılsa da bu gün də
aktuallığını itirmir. Xüsusən də müharibə şəraitində yaşamış xalqlar üçün
romanın hər sətri, hər mesajı necə də tanışdır... Sosial, bəşəri, fərdi
faciəylə sonuclanan istənilən müharibə yaralarını xatırladan "Üç yoldaş” digər
tərəfdən insani çağırışı ilə baş qaldıran acı xatirələrə sığal çəkir.
Şəfiqə ŞƏFA