ƏŞYALARIN FƏLSƏFƏSİ
Bizi müxtəlif əşyalar əhatə edir. Onlar haqqında çox az məlumatlıyıq,
desəm yanılmaram. Biz onları hər gün görür, istifadə edir, kolleksiya yığır, hətta
onlara aşiq olur, bəzən əziz adamımımı kimi bağlanırıq da. Məşhur ədəbi qəhrəman
Şerlok Holms Vatsonla söhbətində belə deyir: "Əşyalar insanlar haqqında
daha çox danışır, nəinki insanlar əşyalar haqqında". Oxşar paradoksu
Albert Eynşteyn (alman nəzəriyyəçisi – 1879-1955) sudakı balıqlarla bağlı
formullaşdırmışdır: "Ömrü boyu üzdüyü su haqqında balıq nə bilə bilər
ki?" və ya "Su haqqında məlumatı olan ən sonuncu məxluq
balıqdır" Doğrudan da, dünyanı ən sonuncu dərk edən çağdaş insandır. Özü də
ki, söhbət hər birimizin yaşadığı, mexaniki olaraq, adətimiz üzrə elektriklə,
istiliklə, küçə səs-küyüylə, internetdəki yeniliklərlə və s. birgə keçirdiyimiz
gündəlik dünyadan gedir. "Gündəlik strukturlar" əsərində Fernan
Brodel (fransız tarixçisi – 1902-1985) qeyd edir ki, keçən əsrlərdə yaşayan
insanlar intellektual planda faktiki olaraq bizim müasirlərimizdir:
"...onların ruhu, istəyi bizimkinə olduqca yaxın olaraq qalır ki, biz
özümüzü başqa bir dünyada hiss etməyək". Lakin əgər hansısa möcüzə nəticəsində,
məsələn, Volterin evinə – XVIII əsrə düşə bilsəydik, o zaman "bizi onun
gündəlik həyatının bütün detalları dərindən heyrətləndirəcəkdi. Hətta onun özünə
göstərdiyi qayğı belə... Onunla bizim aramızda uçurum yaranardı: evin axşam
işıqlandırılmasında, istilikdə, nəqliyyat vasitələrində, qidada, xəstəliklərdə,
müalicə metodlarında...". Əgər zaman maşınında heç olmasa iyirmi-otuz il
geriyə qayıdıb 1980-ci illərdə Sovet İttifaqına düşə bilsəydik, demək olar ki,
eynən bu cür uçurum ən xırda detallarda da yaranardı. Mis qəpiklər, şüşə süd
butulkaları, böyük maqnitofonlar, sərnişinlərin vicdanına buraxılan baxımsız
avtobus kassaları, "Troynoy" odikolonu, "Moskva" markalı
yazı makinası, nərildəyən "Polyus" soyuducusu, iyirmi qəpiyə satılan
kağız stəkanlardakı plombir dondurmaları, çox da keyfiyyətli olmayan lampalı
"Rubin" televizorları, əlləsıxmalı paltaryuyan maşınlar... – bütün
bunlar hansısa alternativ dünyanın əlamətləri, başqa planetin
dekorasiyalarıdır. Özü də ki, hər bir əşya xüsusi, daha çox sirli texniki
davranış tələb edirdi. Məsələn, birqəpikliyi "Xarkov" su avtomatına
xüsusi istedadla fırlayıb atsaydın, qeyri-qanuni olaraq üç qəpik dəyərində olan
siroplu qazlı su götürə bilərdin. Bundan başqa, "Su döyüşü" tipli
avtomat oyunlarının, əl antenalı televizorların, mexaniki zəngli saatların, küçə
taksofonlarının, qapı kilidlərinin, mikrofonların və s. də öz xüsusi sirləri
vardı. Gündəlik reallıqlar daha tez axıb gedir, nəinki dövlətlər qurulur və
dağılır, nəsillər bir-birini əvəz edir, kitablar çap olunur. Gündəlik əşyaların
dünyası birdəfəlik yox olur, gedir və biz acımadan tez köhnələn televizor, avtomobil,
kompüter proqramlarıyla vidalaşırıq.
Maraqlıdır ki, niyə hansısa əşyalar
bir başqalarını geridə qoyur, hansısa boş, mənasız bir şey sevilir, bəyənilir,
lakin həyati vacib texnologiyalar (məsələn, ekoloji cəhətdən özünü təsdiqləmiş)
ictimaiyyət tərəfindən qəbul olunmur. Pis vərdişlər və predmetlər (siqaret,
alkoqol, narkotik, silah və s.) yaşayır və qalib olur, lakin heç olmasa fiziki
sağlamlıqçün yararlı və həm də vacib olan şeylər istifadəçilərin şüur və istək rəqabətinə
dözə bilmir.
Əşyanın əsas xüsusiyyəti ondan
ibarətdir ki, o nəyisə xəbər verir, məlumat ötürür, bilgiləndirir. Əşya danışa
bilir, o, özünə xas xüsusiyyətlərdən başqa da hansısa məna daşıyıcısı ola
bilir. Əşyaları duymaq da mümkündür. Onları eşitmək, başa düşmək, anlamaq olur.
Əşyalarla dialoq çox mühüm bir məsələdir. Axı əşyalar həm özləri, həm də onu əhatə
edən, başqa əşyalar haqqında informasiya ötürülür.
Ekran ekranlaşdırır, o görünməyən
və ya təhrif olumuş bir ortamdır. Hansı ki, indi daha insanlara dünyanı açmır, əksinə,
yalançı obrazlar təqdim etməklə dünyanı insançün bağlayır. Bu yerdə Hans
Kristian Andersenun (danimarkalı yazıçısı –1805-1875) məşhur "Qar
kraliçası" əsərindəki sınıq güzgü yada düşür: insanın yaxınları və
dünyayla əlaqəsini dağıtmaqdan ötrü balaca bir şüşə parçasının gözə düşməsi
kifayət edir. Bəlkə də, dövrümüzün əsas problemlərindən biri insanların əşyalarla
sadə münasibətlərinin korlanmasıdır. Söhbət adi əşyalardan deyil, bizim dünyaya
və əşyalara qarşı münasibətimizin sadəliyindən gedir.
Bizi əhatə edən, diqqətimizi çəkən əşyalar, hətta bizim marağımızın
xüsusiyyəti planında da sirli qalır. Şak Lakan (fransız psixoanalitiki, filosof
– 1901-1981) əşyalarla bağlı yazır: "Əşyalarla münasibət – görmə qabiliyyətliylə
yaranan və təsəvvür fiqurlarıyla nizamlanan, qaydaya salınan münasibətlərdə həmişə
sürüşüb aradan çıxan, bir yerdən başqa yerə keçən, bizdən yaxa qurtaran nəsə
var".
Gündəlik əşya təyinatına görə
artıq təkcə predimet deyil, o həm də nitq aktı, müzakirə mövzusu, işlək bir
şeydir. Əşya məlumat ötürəndir. O, əşyalar arasında münasibətlərin ansamblıdır.
Çünki əşyaların müasir istehsal-istehlak bumu əvvəldən seriya, dəst, tiraj və
s. şəkildə mövcuddur. Özünə uyğun, oxşar və ya onu dəstəkləyən texnologiya və
elementlər kompleksindən ayrılanda əşya dərhal öz cazibə və dəyərini itirir. Məsələn,
əgər klaviaturayla yazan vaxtda kompüter İnternet şəbəkəsindən ayrılsa, insan
özünü dünyadan təcrid olunmuş Robinzon Kruzo kimi hiss edər. Bu anda monitor da
daha çox təklik və dilxorçuluq ekranına çevrilər. Və kompüter adi yazı makinası
olar. Lakin kompüteri şəbəkəyə qoşub, bir neçə möcüzəli düymələri basmaqla
kompüter yenidən "canlanar" və əşya ansamblına qoşulub insana məmnunluq
verər. Səlində, demək olar ki, hər birimizdə baş verə biləcək haldı bu.
Əşya əgər daxili aləmdən bir əşyadırsa,
onda fizika və ümumiyətlə, elm öz yerini müasir əşyaların rasional və şüursuz şəkildə
mövcudluğunun vacibliyini araşdıran fəlsəfə və psixologiyaya verməlidir. Bu
nöqteyi-nəzərdən məişət əşyası fenomendi, hadisədi, təzahürdü... Və bu danmaq
olmaz.
İnsanlar özlərinə lazım olan əşyaları
daxili istəklərinə, gündəlik tələbatlarına və s. görə seçirlər. Məsələn,
uşaqlar oyuncaq dünyasından özləri üçün onun daha çox şüursuz sorğularını ifadə
edən oyuncaqları toxunuşla, görünüşlə seçirlər. Böyüklərsə reklamları, müxtəlif
"sərfəli" təklifləri xırdalıqlara varmaqla incələyir, əşyanı iyinə, rənginə,
dadına, ümumi görünüşünə görə yoxlayır və artıq ondan sonra lap əvvəldən (bəlkə
də, anadan olandan və ilk uşaqlıq fiksasiyalarından) daxili topologiyasının
strukturunu təkrarlayan əşyanı alır.
İstəyin predmeti, əslində,
mövcud deyil. Çünki diqqət çəkən obyekt elə ki müəyyən və istifadə olunan əşyaya
çevrilir, dərhal başqa bir şey – daha maraqlı, daha cəlbedici bir şey tapılır.
İstək konkret predmetdən ayrılaraq bu seriyadan başqa əşyalara axıb gedir. Və
bu, davamlı şəkildə baş verir. Bu istəklər, tələbatlar bir əşyadan digərinə
rahatlıqla keçid alır, dəyişilir.
Əşyalar, əşyalara qarşı istək
və tələbatla analiz edilir. Bu cür analiz üçün ilk imkan əşyaların maraq, istək
predmeti kimi və ya Lakanın diliylə desək, istək səbəbi obyektinin dəkredilməsi
zamanı yaranır. Bu baxış bucağı altında televizor, ayaqqabı, telefon, avtomobil
və s. gündəlik işlənən əşyaların rolunu və məğzini dəyərləndirmək olar.
Başqa bir variant – aksentin
istək obyektindən daha radikal şəkildə marağa yönləndirilməsidir. Bu halda əşya
psixiki duruma, daxili kosmosun atomuna çevrilir. Bu mənada ailə, yaş,
zorakılık, sevgi və s. haqqında danışmaq olar.
Əşyalarla bağlı mövzunun davamında başqa maraqlı məqamlara toxunaq.
İmmanuel Kant "Xalis zəkanın tənqidi” kitabına "das Ding an sich” ifadəsini
daxil edib. İfadənin mənası "özü özündə əşya”, yaxud da "əşya özündə”
anlamındadır. (Bu cür terminlərə Platon və Aristotelin əsərlərində də rast gəlmək
olar.) Kantın bu ifadəsi göstərir ki, əşyaların dərk prosesində "insan üçün”
olduğu məlum olsa da, onlar elə özü özünə mövcuddur ("özündə”). Onun fikrincə,
"özündə əşyalar” dərkedilməzdir. Kant yazırdı: "Bilik ancaq hadisəyə aiddir, əşya
isə özlüyündə dərkedilməz qalır”. "...nəyisə dərk etməkdən ötrü əvvəlcə həmin o
şey haqqında düşünmək, onun haqda ümumi təsəvvür yaratmaq, fikrində qurmaq
lazımdır. Və fikrində qurduğun zaman əsas rolu təxəyyül oynayır. Deməli, elm təbiətin
qanunlarını açmaqdan çox, onları təbiətə aid edir.” Kantın bu barədə də qeydi
var: "Ağıl qanunlarını (apriori) təbiətdən götürmür, sadəcə onlara adi edir”.
Bu alman filosofunun fikrincə, əşyaların məğzini, mahiyyətini şüurlu elmi
biliklər öyrənmək iqtidarında deyil. Çünki bundan ötrü bütün dünyanı şüurla dərk
etmək lazım gələrdi. Elminsə buna gücü çatmaz: o ancaq tam dünyadan müəyyən
hissələri "kəsir”, reallığın ayrı-ayrı aspektlərini dərketmə obyekti kimi
ayırır.
Göründüyü kimi əşyalar,
onların fəlsəfi, onlara olan tələbat, istək, sevgi haqqında müxtəlif fikirlər
var. Əşyalara vurğunluq, onlara daha çox aludəliksə "əşyaviliyə”ə gətirir
çıxarır. Əşyaviliyin psixologiyası insanın əşyalara aşırı dərəcədə aludəliyidir.
Və bu cür insanlar ətrafdakı insanlara da əşyalarına görə qiymət verməyə
başlayırlar. Və beləliklə də, əşyanın quluna çevrilirlər. Əşyalara vurulmaq,
onları dəlicəsinə arzulamaq yox, sadəcə, tələbat olduqca alıb istifadə etmək
daha yaxşıdır.
İnternet materialları əsasında hazırlayan: Xanım Aydın