Əsas diqqət dövlət dilinin tədrisinə yönəldilməlidir
Milli
Məclisin deputatı Gövhər Baxşəliyeva plenar iclasda çıxışı zamanı bir məsələyə
diqqət çəkib. O bildirib ki, bu gün Azərbaycanda rus dilində təhsil alanların
sayında artım müşahidə olunur: "Nədənsə, ölkəmizdə uşaqların ilkin təhsil
olaraq rus bölmələrində təhsil almasına daha çox üstünlük verilir. Bu, yanlış
meyldir. Azərbaycanda uşaqların rus dilində təhsilə meyllənməsinin qarşısı
vaxtında alınmalıdır. Bunun, rus dilinə qarşı çıxmağım kimi
qiymətləndirilməsini istəmirəm. Rusiya Azərbaycanla dost dövlətdir. Rus dili də
ingilis dili kimi - xarici dil kimi tədris olunmalıdır. Lakin uşaqların birinci
sinifdən rus sektoruna meyllənməsi kökündən yanlışdır. Ziyalılar bu istiqamətdə
iş aparmalıdır. İlkin təhsil mütləq şəkildə ana dilində olmalıdır. Çünki ilkin
təhsil uşaqların şəxsiyyət kimi formalaşması dövrünə təsadüf etdiyindən, bu,
gələcəyimiz üçün çox vacibdir. Sual oluna bilər ki, sovetlər dövründə çoxları
rus dilində təhsil alırdılar. O dövrdə karyera qurmaq, yüksək elmi dərəcə əldə
etmək üçün bu dil lazım idi, amma bu gün biz müstəqilik və ölkəmizdə karyera
qurmaq üçün bütün lazımi şərait var".
Mövzu
ilə bağlı təhsil ekspertlərinin rəyini öyrəndik.
Azad Müəllimlər Birliyinin sədri Məlahət Mürşüdlü belə
bir təşəbbüsün irəli sürülməsini çox təqdirəlayiq hal kimi qiymətləndirir: "Əgər
hazırkı tendensiya davam edərsə, ana
dilli məktəblər təhlükə ilə qarşılaşa bilər. Siniflərdə şagirdlərin sayı azaldıqca,
ana dilli siniflər bağlanır. Biz bu problemi 25 il əvvəl də yaşamışdıq. Vaxtı ikən Bakı şəhərinin rayonlarının birində 30
məktəbin cəmi üçündə tədris ana dilində aparılırdı. 12 məktəbdə isə tədris rus
dilində idi. Yerdə qalan məktəblərdə rus dili ana dilinə nisbətən böyük üstünlük
təşkil edirdi. Həmin ərəfədə Azərbaycan dili məişət dili səviyyəsinə endi.
Hətta dövlət strukturlarında da rus dilində danışılırdı. Nəticədə Azərbaycan
dili öz əhəmiyyətini itirməyə başladı. Bu gün məhz bu tendensiya yenidən davam
etməkdədir. Əgər bir millət öz mövcudluğunu yaşatmaq istəyirsə, bunun üçün öz dil
mövcudluğunu yaşatmalıdır. Yəni, dil millətin özüdür. Öz dilimizi itirməklə, həm
də milliyyətimizi itirə bilərik. Bu mənada, düşünürəm ki, Gövhər xanımın
çağırışları tamamilə haqlıdır. Fikrimcə, bu məsələni inzibati qaydada həll
etmək olmaz. Rus dili tədris planında xarici dil kimi keçirilməlidir. Nəyə görə
Azərbaycan dövləti xarici bir ölkənin məktəbini maliyyələşdirməlidir? Əgər bu
məsələ Rusiya dövlətinin marağındadırsa və öz dilini təbliğ etmək istəyirsə,
burada öz məktəblərini aça bilər. Maraqlı olan valideynlər, öz uşaqlarına orada
təhsil verə bilər. Buna misal olaraq, Bakıda amerikan, ingilis, türk
məktəblərini misal göstərə bilərik. Orada təhsil alan uşaqlara heç kim heç nə
demir. Əgər rusdilli məktəblərdə monitorinq aparsaq, görərik ki, burada
müxtəlif təbəqədən olan ailələrin övladları təhsil alır. Bu valideynlər deyir
ki, qoy övladım rus dilini öyrənsin. Əslində məktəb tədris ocağıdır. Məktəblərə
kurs kimi yanaşmaq olmaz. Əgər övladına rus dili öyrətmək istəyirsənsə, onu
rusdilli kursa yazdıra bilərsən”.
Təhsil eksperti Şahlar Əsgərov da
irəli sürülən bu təklifi dəstəkləyir: "Əgər biz gənclərimizin müxtəlif
millətlərin ideya daşıyıcısı olmasını istəmiriksə, ibtidai sinifdə tədris mütləq
ana dilində aparılmalıdır. Ana dilinin tədrisi milləti bütövləşdirir. Biz
milli-mənəvi dəyərlərimizi uşaqlara ibtidai sinifdə - ana dilində öyrətməliyik.
Həmin uşaqlar bizim davamçılarımızdır. Gürcüstan nümunəsinə baxa bilərik. Orada
ibtidai təhsil öz dillərində aparılır. İbtidai təhsil bitdikdən sonra hansı
dildə istəsən təhsil ala bilərsən. Gürcüstanda ibtidai təhsil 6 il davam edir.
Uşaq ana dilində təhsil almadıqda, onun ideyalarında parçalanma yaranır. Bu
mənada, düşünürəm ki, irəli sürülən təklif vaxtında atılan addımdır”.
Təhsil eksperti Nadir İsrafilovqeyd etdi ki, dil seçiminə qoyulan hər hansı bir məhdudiyyət, dünyaya
çıxışımıza qoyulan məhdudiyyət deməkdir: "Heç kəs inkar edə bilməz ki,
Azərbaycan dili bizim dövlət dilidir və bu dili hamı bilməlidir. Ancaq iddia
edə bilmərik ki, rus dilinə artmaqda olan marağın, valideynlərin müəyyən
qrupunun övladlarını məhz rusdilli təhsilə yönəltməsinin günahkarı məhz rus
dilidir. Dünyanın hər bir ölkəsində müxtəlif dillərdə təlim məktəbləri var.
Digər tərəfdən, tolerantlıqda dünyaya nümunə göstərilirik, multikulturalizm
dəyərlərini təşviq edirik, beynəlxalq forumlara ev sahibliyi edirik, "Rus
dilinin intensiv tədrisi” layihəsi davam etdirilir. Bununla bağlı yeni əmr belə
imzalanıb, slavyan dilləri ilə əlaqəli bir universitetimiz və rusdilli iki
filialımız olduğu halda, Azərbaycanda daha üç Rusiya universitetinin - Moskva
Dövlət Beynəlxalq Münasibətlər İnstitutunun, Ali İqtisadiyyat Məktəbinin və
Rusiya Dövlət Humanitar-İqtisadiyyat Universitetinin filiallarını açmağı
planlaşdırırıq. Bir yandan da dövlətlərarası münasibətlərə təsir göstərə
biləcək təkliflər səsləndiririk. Bunu necə başa düşmək olar? Rus dilində
təhsilə hər hansı bir məhdudiyyət qoyulması barədə təklifi irəli sürərkən,
digər fəsadlar bir yana, belə bir addımın atılmasının sıx tarixi ənənələri ilə
bağlı olan iki qonşu dövlət arasındakı münasibətlərə necə təsir göstərəcəyini
də fikirləşmək lazımdır. Bəli, son 5-10 ildə, xüsusilə Bakıda ümumi təhsil
məktəblərinin rus bölməsinə maraq xeyli artıb. Bu o demək deyil ki, rus dili
ilə bağlı məsələləri yerli-yersiz gündəmə gətirib, təhsilimizdəki, bütövlükdə
cəmiyyətimizdəki bütün problemlərimizi bu dilə artan maraqla əlaqələndirməliyik.
Bizim elmimizin, mədəniyyət və incəsənətimizin inkişafında, elmi-siyasi
kadrlarımızın yetişməsində və digər sahələrin formalaşmasında rus dilinin
rolunu və müstəsna əhəmiyyətini unutmaq və ya inkar etmək ən yaxşı halda
ədalətsizlikdən başqa bir şey olmazdı. Digər tərəfdən, onu da nəzərə almaq
lazımdır ki, hazırda Rusiyanın ali təhsil müəssisələrində 15 minə yaxın
azərbaycanlı tələbə təhsil alır, onlardan minə yaxını Rusiya Federasiyasının federal
büdcəsi hesabına oxuyur. Qənaətim odur ki, belə açıqlamalar verərkən və ya hər
hansı bir problemi qaldırarkən səbəb-nəticə əlaqələrinə biganə yanaşmaq,
nəticəni qabardıb, səbəblərdən yan keçmək olmaz. Bu, təhsilin hansısa bir
probleminin həlli deyil. Əlbəttə, bu
kimi təkliflər ola bilsin doğma ana dilimizə olan məhəbbətdən, rəğbətdən və
diqqətdən irəli gəlir. Lakin unutmayaq ki, bu kimi təkliflərə başqa rəng
qatanlar, məna verənlər, onu siyasi məcraya yönəldənlər də az deyil”.
Şəbnəm Mehdizadə