Dünyada ən nifrət etdiyim şey yaltaqlıqdır
– Sizə düşündüklərinizi yazıda
ifadə etmək daha rahatdır, yoxsa efirdən dilə gətirmək?
– Mən yazıda nəyi ifadə etmək istəyirəmsə,
ekranda da onu dilə gətirməyi bacarıram. Amma bunu "nə şiş yansın, nə kabab”
şəklində etməyə çalışıram.
– Bəs izləyicilərinizlə,
oxucularınız arasında fərq nədir? Bir qələm adamı üçün televiziya nə dərəcədə
vacibdir?
– Mən düz 30 il mətbuatda çalışmışam. Bir məşhur ifadəm var, "100 il
köhlən atı çapdım beləcə, bir yabıca mənzil qət etmədim”. Bu ifadəni
televiziyaya gələndən sonra istifadə etdim. Xatırlayıram, qadağaların qatı olan
vaxtları idi. "Gənclik” jurnalında "Nə xoşbəxt imişəm bir zaman Allah” adlı
Flora Kərimova haqqında bir yazım çıxmışdı. Metroda gedirdim. Gördüm yazım dərc
olunan jurnal metroda yanımda əyləşən iki qızın əlindədir. Və təsadüfdən, mənim
yazımı oxuyub bir-birilərinə nəsə deyib, təəccüblə baxırlar. Nədənsə, məqalənin
altında adım qara bir çərçivənin içində getmişdi. Və bu görüntü oxucuya vəfat
etmiş müəllif təsiri bağışlayırdı. Çərçivəni görən qızlardan biri rəfiqəsinə
"mən bu müəllifin yazıların elə çox sevirdim ki, heyf, ölüb” dedi. Mən də
qızların heyfslənməsini görüb, özümdən qeyri-iradi gülümsünərək, "ölüb, ölüb
də” reaksiyasını verdim (gülür). Belə cavabıma əsəbiləşən qızlardan biri "özün
öl, o niyə ölsün” deyərək mənə nifrətlə baxdı. Əhvalatı ona görə xatırladım ki,
yəni bu illərdə yalnız qəzet oxuyanlar imzamı tanıyıblar. Televiziya başqadır:
tanıtdırır, kütləviləşdirir. Verilişlərim
təzə-təzə yayımlanmağa başlamışdı ki,
avtobusda, ya küçədə gedərkən, uşaqlı-böyüklü artıq çoxunun tanıdığı
simaya çevrilmişdim. Deyim ki, bu ürəyimcədir, yox... Çünki, ömrümü verdiyim
mətbuat mənim üçün daha doğma idi. Orada isə zahirən tanınmaq mümkün deyil.
Bütün bunlara baxmayaraq, bu gün imzama olan rəğbətdən razıyam. Televiziyada adidən aliyə,
hamının yadında oluram, yazılarda isə qəzet həvəskarlarının sevimli qələm
müəllifi olursan. O da ki, qəzetlərin profilinə görə dəyişir. Televiziya isə
insana belə bir seçimi qoymur. Sevilib-sevilməsən də bir evin qonağı olursan.
Veriliş baxılır. Bunu aldığım zənglərdən, televiziyaya gələn məktublardan hiss
edirəm. Yəni peşman deyiləm. Yazdıqlarıma ekran həyatı verirəm bir növ. Hər iki
halda, məni anlayan, məni duyan adamlar var.
Dünyada ən nifrət etdiyim şey yaltaqlıqdır. Bununla bağlı bir söz
eşidəndə, cənab prezidentin gözəl bir ifadəsi yadıma düşür: "Mən mədhiyyəyə
nifrət edirəm, çünki, ondan sonra xəyanət başlayır”. Belə halı öz həyatımda
görmüşəm. Harada olmasından asılı olmayaraq, bəzən səni anlamırlar. Mən isə
yazmasam ölərəm, qələm adamıyam. Qəzetdə yazım çıxmasa, nəfəsim dayanar sanki.
Bəzən deyirlər qəzetlər nəşrini dayandıracaq. Yerli-dibli elektron əsrinə
keçəcəyik. Buna heç inanmaq istəmirəm. Lakin elektron medianın həm də
tərəfdarıyam. "Yox, bu gərək deyil”, desəm, milləti geriyə səsləmiş olaram. Bu
gün texnika əsridir, o, öz ətrafına daha
çox oxucu yığa bilir. Sadəcə nəzarət gərəkdir. Nəzarətsiz qurum özbaşınalıq
edir. Demokratiya isə özbaşınalıq deyil. Gözəllikdən ali bir kateqoriya yoxdur.
Amma gözəllik belə, sərhədi keçəndə eybəcərləşir. Hər şeydə bir çərçivə
olmalıdır. Yazıda da, görünüşdə də. Həmçinin elektron mediada da. Diqqət çəkmək
üçün, "çayın tərsinə üzüm” deyə bir şey yoxdur. Bu fərqli düşünmək deyil,
əksinə nəyinsə əleyhinə getməkdir. İnsanın öz içində anadangəlmə bir senzura
olur. O senzura bizim yaşam tərzimizi tənzimləyir. Yalnız üç halda: möhkəm
əsəbiləşəndə, alkoqol qəbul etdikdə, intim münasibətdə o, öz idarəsini itirir.
Amma son zamanlar müşahidə edirəm ki, deyəsən, indi insanımız ümumən senzorsuz
doğulur. Ağıla gələni yazmaq olar, amma ağıza gələni yazıb, demək olmaz.
Dünyada ən böyük biclik, həqiqətdir. Sənin dərk etdiyin həqiqət yox, əsl
həqiqət.
– Həm peşəkar jurnalist, həm də bir ana kimi övladlarınız Elnur və Bəhruz
bəyin fəaliyyətindən razısınızmı?
– Deməli, böyük oğlumdan danışım. O, jurnalistikanın bütün
pillələrini: bakalavr, magistratura və aspiranturanı oxuyub bitirdi. Müdafiə
etdi, alimdir. Amma, buna baxmayaraq, mən onu həkim görmək istəyirdim. Təəssüf,
o sahəyə həvəsi olmadı. Və onu arzusundan vaz keçirə bilmədim. Amma həyat
yoldaşı həkimdir, heç olmaya bununla təsəlli tapıram (gülür). Uşaqlarım gözünü
açıb ancaq kitab gördü. Evə gələn qonaqlarımız qələm əhli, çalınan zənglər
qələm dostları və sairə. Görünür, bu mühit yalnız qələm adamı yetişdirə
bilərdi. Kiçik oğlum Bəhruzun işinə isə qətiyyən qarışmadım. Hər ikisindən, həm
övlad, həm vətəndaş kimi xeyli razıyam.
– Qız övladınız yoxdur...
– Təəssüf ki... Amma mənim ilk qız nəvəm anadan olanda onu doğum
evindən musiqi ilə gətirmişdim. Sevincimin həddi-hüdudu yox idi. Qız övladı çox
gözəl mükafatdır. Düzdü, indi qız nəvələrim o boşluğumu doldurur. Bəzən
Bəhruzun qızına deyirəm ki, qocalanda məni apararsan qocalar evinə. Deyir ki, nənə səni özüm saxlayacağam, sənə
yemək də alacam, paltar da alacam,
əlindən tutub, parka da aparacağam, hələ dondurma da alacam (gülür).
– İctimai Televiziya,
"Yadigarlar” proqramı... Bir az da bu haqda danışaq. Yad etmək hamımıza tanış
hissdir, amma eyni anda milyonlarla insana unudulmuş bir dəyərlini yenidən
xatırlatmaq, yada salan olmaq necə hissdir?
– Unutma ki, unudulmayasan, xatırla ki, xatırlanasan. Mən bu
verilişdən əvvəl müxtəlif qəzetlərdə işləmişəm. Proqramda, haqqında
danışdığımız insanların əksəriyyəti şəxsən tanıdıqlarım, unudulmağını
istəmədiklərimdir. Örnək şəxsiyyətlərimizdir. Televiziyaya gəldikdə məhz
"Yadigarlar”ı yaşatmağı istədim. Məqsədim isə yadigarların öz yadigarlarının
onlar haqqında danışması idi. Buna bəzən nail ola bilirəm, bəzənsə yox. Elə
olur övlad danışa bilmir, elə olur onların övladı olmur, eləsi olur,
ümumiyyətlə, ailəsi olmur. Keçmişimiz olmasa, bu gündən sağlam danışmaq olmaz.
Qoy müasirlərin də portreti olsun, amma mənim məqsədim unutmamaqdır. Dünənimə hər zaman boylanıram. Bu gün,
dünənin davamıdır.
– "Yolum düşə Zəngəzura”, elə "Ruhumun ünvanı Şuşa”nı da qeyd edə
bilərik... Biz xalq olaraq, artıq neçə illərdir yol ümidliyik. Siz bu tarixi
Azərbaycan mahalı haqqında ensiklopediya, həm də Şuşa haqqında kitabınızla bir
başqa rakursdan yolları qısaltmış oldunuz. Yolçuların vəfasızlığı yolları
incidəndə onların "könlünü” elə öz könlümüzü də yazı ilə almaq mümkündürmü?
– O yazılar o yerlərin
könlünü almır, həmin yazılar hər biri ürəyimin xiffətidir. Məsələn, bayatı
formasında bir şeirim var:
Daş
da məndən vəfalı,
Quş
da məndən vəfalı,
İldə
bir yol Şuşada,
Qış
da məndən vəfalı.
Mənim üçün bütün itkilərimin önündə Şuşa dayanır. Biz Şuşaya qayıtsaq
bütün yaralarımız sağalacaq. Bizim üçün ən sipərli, ən dəhşətli, ən açılmaz
qalan Şuşa qalasıdır. Artıq 20 ildən çoxdur ki, mən oğlum Bəhruzun ad günü qeyd etmirəm. O, 8 mayda doğulub.
Hətta o bir dəfə böyüklərə üz tutub, bir məktub da yazmışdı: "Mən ad günümün
keçirilməsini istəyirəm. Anam əhd edib ki, doğum günümü Şuşada keçirəcək”. Şuşa
bütün vətən itkisi ilə ürəyi dağlanan insanların sağalmaz yarasıdır. O vaxt
bələkdə gələnlər indi atadır, anadır. Mənim övladlarım dərdimə şərik ola bilib,
göz yaşımı silirlər. Amma nəvələrim istəsələr belə, bunu duya bilməzlər axı.
Heç olmasa Şuşa alınmalıdır. Bütün yollar Şuşadan keçir. Mövqeyi elə idi ki,
bəlkə də onu bircə qadın belə qoruya bilərdi. XVIII əsrdə Şuşa, Avropanın ən
dəbdəbəli şəhəri adlandırılıb. London yox, Paris yox, məhz Şuşa... Oradan elə
böyük sənətkarlar çıxıb ki, o torpaq Azərbaycana elə ilklər bağışlayıb ki...
– Ömür-gün bağladığınız "Söz” adlı
varidatın itib-batmasından, həmçinin qəzet səhifələrində saralıb-solmasından
qorxmursunuz?
– Sözün yarası da dərindir,
şəfası da əvəzsizdir. Mən söz adamıyam, amma sözbaz deyiləm. Bu cür adamlardan
da xoşum gəlmir. Rastlaşdıqda dərhal cibi cırıq adam kimi itirirəm. Sözü
çürütmək yox, sözsevərlik, sözə qiymət vermək, sözü diriltmək lazımdır.
– Yazılarınızda dilimizin
gözəlliyi duyulur. Diliniz axıcıdır, yorucu deyil. Azərbaycan dilinin ən dərin
qatlarına enə bilir, özünüzü tam səlis aydın şəkildə ifadə edə bilirsiniz... Və
belə şəffaflıq, bugünkü, mətbuatda çatmayan cəhətdir.
– Mən gözümü açanda evimizdə Qulu Xəlilovu görüb, Məmməd Araz nəfəsin
hiss etmişəm. Təsəvvür edin ki, 4-cü sinifdə "Mehman”ı oxumuşam. 5-ci sinifdə
isə artıq Drayzerin əksər əsərləri ilə tanış idim. Bacım BDU-nun kitabxanaçılıq
fakültəsində qiyabi təhsil alırdı. Qulu müəllimin bacısı Atlas xanımla qrup
yoldaşı idilər. Bir dəfə bizdə, birgə imtahana hazırlaşırdılar. Nə isə, gördüm
bunlar Drayzerin "Amerika faciəsi” əsərindən danışırlar. Əsərin qəhrəmanının
adını heç cürə xatırlaya bilmirlər. Mən də oturmuşam sakitcə, bunlara baxıram.
Birdən mən "Yucin” dedim. Bu kəlməni eşidər-eşitməz, ikisi də oturduqları
yerdən dik atıldılar. Onlara heyrətli gəlmişdi ki, mən müəllifin ən mürəkkəb
əsərinin baş qəhrəmanının adını necə öyrənmişəm. Nağıl oxumamışam, anam bütün
nağılları özü danışıb mənə. Sonralar universitetin jurnalistika fakültəsində
oxuyanda, dünya ədəbiyyatından keçdiyimiz dərslərdə müəllim mənə deyərdi
ki, gəl əsərin məzmununu danış, uşaqlar
onsuz oxumayacaqlar. 8-ci sinifdən sonra artıq Azərbaycan ədəbiyyatı oxumadım.
Ancaq dünya ədəbiyyatında romanları silsilə şəklində oxumağa başladım. Özümdə
isə qəribə bir kitab sevgisi var idi. Hətta bir müddət gözlərimdə ciddi problem
yarandığından, bədii ədəbiyyat oxumaq qadağan edildi mənə. Ancaq dərslərimi
oxumalıydım. Oğurluğa nifrət etsəm də, uşaqlıqda "oğru” olmuşam. Bacım
kitabxanada işləyirdi. Günortalar o yuxuya gedəndə, açarı götürüb qaçıb,
kitabxananı açar, arzuladığım kitabları "oğurlayırdım”. Evə gətirib qəzetdən
üzlük salıb, üzərinə "Həndəsə”, "Biologiya”, "Ədəbiyyat” yazıb, guya dərs
oxuyurmuş kimi, evdəkiləri aldadardım. Yəqin ki, bu səlislik, Azərbaycan dilinə
bu qədər aludə olmağım mütaliəmin nəticəsidir.
– Xalq yazıçısı Anar
"Yazdıqlarım”ın ön sözündə qeyd edir ki, "Söz həmişə sahibinin kimliyini bəyan
edir”. Bu baxımdan Flora Xəlilzadə kimdir? Jurnalist, publisist şair, aparıcı?
– Yox, mən jurnalistəm.
Körpə vaxtımdan arzum jurnalist olmaq idi. Düzdür, şeirlə məşğul olmuşam, hətta
üç kitabım da var. Buna baxmayaraq, mən özümə şair deyə bilmərəm. Bizim nəslin
Məmməd Araz kimi uca çinarı varsa, biz onun kölgəsində "şairəm” desək,
xəcalətli olar. Olsa-olsa, o kökün
ətrafında cücərən zərif bir ot, çiçək
ola bilərik, məncə. Şeir içimdəki
pıçıltıları ifadə etməyə kömək edir, sadəcə. Şair deyiləm və bu, daha ağır yükdür.
Bəxtiyar Vahabzadənin bir misrası var: "Əsil şeir ürək pıçıltısıdır”. Həqiqətən
də şeir, ürək hıçqırtısı, ürək hönkürtüsüdür. Daxili əzablarımın nəticəsidir.
Hətta, "Yadigarlar”da belə, aparıcı yox, jurnalistəm.
- Sizin yazılarınızın
birində "Yadıma uşaqlıq illərim düşür. Bir qarmonum da var idi. Bütün günü
"çalırdım”. Bir də evdə adam olmayanda səsimi başıma ataraq "oxuyardım”. Orta
məktəb illərində özfəaliyyət dərnəyinin üzvü idim... Tamaşaçılar qarşısında ilk
oxuduğum nəğməm "Kukla”, ilk rolum Məngülüm olub. Sonralar mahnıların da,
tamaşaların da mövzuları dəyişib. Hətta alman dilində "Arşın mal alan”ı
hazırlamışdıq. Mən də həmin tamaşada bir neçə rol "yaratmışdım”. İndi də hərdən
almanca o obrazın sözlərini yada salıram...” qeyd edibsiniz. Uşaqlıq daha hansı
xatirələri ilə yaddaş pəncərənizi döyür? "Evdə ki sən tək gözəl olmaya”nı
tez-tez zümzümə edirsiniz?
– Tez-tez anamı ziyarətə gedirəm. Onun qəbri üstündə toxtaqlıq
tapıram. Amma çox qəribədir ki, hava pis olan günlərin gecəsi mütləq anam
yuxuma gəlir və qəti şəkildə onu ziyarətə getməyimi istəmir. Sanki havanı,
narahatlığımı, qayğılarımı duyub, hiss edir. Artıq özüm müəyyən yaşa gəlmişəm,
amma bu möcüzəni hələ də anlaya bilmirəm. Anama mən şəhid
deyirəm. 1988-ci ilin payızında ermənilər Zəngəzurun Urud kəndində bütün dinc
əhalini ev-eşiyindən etdilər. O biçarələri gətirib Şahbuz yaxınlığında olan
dərəyə, qarın içinə atdılar. Anam da
onların içində idi. Əmim oğlu gedib onu qolları üstündə Naxçıvana gətirdi.
Oradan da Bakıya. Amma anam o yatan yatdı. Elə o sarsılan sarsıldı. Son sözü də
"yollar açılsa, bağımızdan bir ovuc torpaq gətirib, qəbrim üstünə tökərsiniz”
oldu. Hələ də tökə bilməmişəm, açılmayıb hələ də o yollar...
Deyərdim ki, mənim anam "diplomsuz akademik” idi. Ondan eşitdiyim
bayatılar, nağıllar, əhvalatlar, atalar sözləri, onun verdiyi müdrik
nəsihətləri mən heç yerdə oxumadım, eşitmədim. Bir gün dərsdən gəlib, gördüm
ki, aynabənddə anam bir süfrə açıb, nimdaş geyimli adamlar da oturub o süfrənin başında. Anamdan soruşdum
ki, bu adamlar kimdir? Dedi ki, kəndə gələn dilənçilər. Özümdən çıxdım, "ay arvad bu dilənçiləri evə yığıb
niyə çörək verirsən” dedim. Dedi ki, bu, Allaha xoş gedər, acdılar. Sonra mənə
nəsihətamiz bir əhvalat danışdı. Demək, bir
nəfər Allahın meracına qalxıb, ona deyir ki, mən səni evimə dəvət etmək
istəyirəm. Bizə qonaq gələrsənmi? Allah deyir, gələrəm, niyə gəlməyim. Adam
evinə qayıdıb, qoyun, quzu kəsir. Qazanlar ocaq üstündə, cürbəcür yeməklər
hazırlanır. Birdən qapının ağzında çox nimdaş geyimli, yazıq görkəmdə bir dilənçi kişi dayanır. Ev
yiyəsi soruşur nə lazımdır? Dilənçi kişi cavabında "Acam, o qazandan mənə bir
tikə ət verin, yeyim, acından nəfəsim kəsiləcək” deyir. Ev yiyəsi qəzəblənib
"Burdan elə gedirsən... Biz Allahı qonaq çağırmışıq, onu gözləyirik. Sən kimsən
ki, Allah gəlməmiş biz onun adına asılan qazanı açıb, sənə yemək verək” deyib,
qocanı qapıdan qovur. Ev yiyəsi gözləyir, səhər olur, axşam olur, Allah gəlib
çıxmır. İnsan təzədən Allahın ucalığına qalxır və deyir ki, Tanrım sağ olsun, axı
söz vermişdiniz ki, bizə qonaq gələcəksiniz. Niyə sözünüzə əməl etmədiniz?
Allah "mən gəldim, siz mənə yemək vermədiniz” cavabını verir. Həyatım boyunca
unutmuram bu hekayəni... Nə bilirik ki, Allah bizi hansı sınaqlardan keçirir.
Anam hər zaman deyirdi ki, adamın akademik dostu da olar, pinəçi də. İndi mən
dostlarımın sosioloji tərkibinə baxanda görürəm doğurdan da, hər cürəsi var.
– Atanız haqqında heç
danışmırsınız...
– Çünki mən atasız böyümüşəm. Mənə ata duyğuları, ata sevmək yaddır.
Mənim atam da, anam da anam olub. Heç zaman dəqiq bilmədiyim nə isə haqqında
danışmıram. İnsanın bütöv, nisgilsiz böyüməsi üçün, ata-ananın bir yerdə
olması, birgə tərbiyəsi önəmlidir. Xatırlayıram, universiteti bitirəndə mənim
təyinatımı "Azərbaycan müəllimi” qəzetinə vermişdilər. Bir tələbə yoldaşımın
təyinatı isə qəzetə deyildi. Bir müddət sora həmin tələbə yoldaşım bu qəzetə
işə düzəldi. Mən isə yox. Həmin qızın atası Ticarət Nazirliyində işləyirdi. O
vaxt qəzet yerləşən binaya gedib xəbəri eşidəndə, qəribə bir sarsıntı keçirib,
bu şeiri yadıma salmışdım:
Bir
ata həsrəti, sinəmdə ocaq,
Hissimdə,
duyğumda od qalayıbdır.
Mən
indi bildim ki, atasızların
Qəlbində
nə qədər arzu yanıbdı.
Mən həyatım boyu öz qanadımla uçmuşam.
– "Rus ədəbiyyatında A.P.Çexov kimdirsə, Azərbaycan nəsrində də
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev o zirvədə dayanıb” qeyd edirsiniz.
– Mən onun qardaşı oğlu Teymur müəllimi tanıyırdım. İndi
rəhmətə gedib. Ruhu şad olsun. Həyatda çatışmayan cəhətlər var. Bəzi
yazıçılarımız tipajla milləti
qarışdırıblar. Hansısa bir fərdin
nöqsanı xalqın adına yazılıb. Elə təəssürat yaradıblar ki, birdən insana
elə gəlir, elə bil həmin yazıçı doğurdan
da, elə bir xalqın içərisində böyüyür, yaşayır. Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev isə
tipləri yaratmaqda usta idi. Eynən Çexov kimi. Çexovu oxuduqda biz rus xalqına
yox, o tiplərə nifrət edirik. Qərəzli adamlar var. Amma Haqverdiyevin yaratdığı
tipə məhz bu səbəbdən heç o adamlar da
əl uzada bilmir.
– Sizcə, mütaliəni necə dəbə çevirmək olar?
– Bu gün mən tələbəyə Süleyman Rüstəmlə Süleyman Rəhimovun fərqin
başa sala bilmirəmsə, birinci günahı
ailədə görürəm. Bütün nöqsanları
məktəbin üzərinə atmaq da düzgün deyil. Mütaliə də sevgidir. Adam gərək
həm də o sevgi ilə doğulsun. Nəvəm bu gün kitabla oynayır. Evdə gəlinim ya da
uşaqlar "ay ana, cıracaq, heyifdir” deyəndə, deyirəm ki, dəyməyin, bu gün
kitabla oynayan, sabah hərf tanıyanda oynadığı kitabı açıb, içindəkini oxumaq istəyəcək.
Bu bəlkə də əsrin öz
nöqsanıdır. Müəllimim və dostum Əzizə Cəfərzadənin yaxşı bir sözü vardı:
"Suların da durulacağı gün gəlib çatacaq”.
Ədəbiyyat insanın mənəviyyatını tənzimləyir.
- "İlk nəfəsim, son sözüm də
Uruddu” qeyd edib, Uruddakı ata yurdunuza tez-tez "qayıdırsınız”.
– Bütün yaraların sağalacağı
gün var. İnsanın hazır olmadığı yeganə yara Vətən itkisidir. Heç qaysaq da
tutmur. Ömrü boyu qan verir. Urud mənim üçün anamın səsi, gəzdiyi torpaq, onun
nəvazişi, uşaqlığım deməkdir.
Bilmirəm... mən Uruddan danışanda boğazım düyünlənir.
– Vaqif Yusifli deyir ki,
Azərbaycan mətbuatı Florasız keçinmir, çünki bu yazılarda keçmişin, bu günün
həqiqətləri yaşayır. Həqiqətlərə görəmi "balıq üçün yox, Xaliq üçün”
yazırsınız?
– Bir nəfər haqqında çox gözəl bir yazı yazmışdım.
Açığı gözlədim ki, bəlkə zənglə bir təşəkkür edə. Sonra həmin şəxs mənə zəng vurub "Bəs, sən mənə
yazı hazırlayırdın, onun sonu necə oldu?” deyəndə, əlim ayağım sanki hər yerdən
boşaldı. Məsələ burasındadır ki, yazım dərc olunacaq qəzet onun evinə, yazı
masasına da gedib çıxırdı. Sırf bu hadisədən sonra o cümlə yaradıcılıq şüarım
oldu. Həqiqətən də, bu gün mən şəxslər üçün yox, xaliq üçün, oxucularım üçün
yazıram. Mənim bütün umacağım
Xaliqdəndir.
– Əzizə Cəfərzadəni özünüzə
müəllim hesab edirsiniz... Bəs bu qədər məhsuldar bir müəllif Flora Xəlilzadə
özünü kimin müəllimi hesab edir?
– Əzizə Cəfərzadə 1974-75-ci illərdə mənə dərs deyib. O vaxtlar
hakimiyyətin yasaq etdiyi həqiqətləri o, auditoriyada bizə danışırdı.
Universitet illərindən sonra onunla müəllim-tələbə münasibətindən başqa,
ana-bala, həmdəm, dost müstəvisində doğmalaşdıq. Çox şeyləri öyrədib o mənə.
Bəlkə də, mənə bu gün yazıb-yaratmağa güc verən onun ruhudur. Sevinirəm ki, Mir
Cəlal, Əzizə Cəfərzadə, Qulu Xəlilov və başqa belə dəyərli insanlardan nələrsə
öyrənmişəm.
Bundan başqa, bu yaxınlarda İradə Sarıyevaya ev almağı münasibəti ilə
təbrik məktubu yazmışdım. Cavab məktubunda "Var ol, mənim əziz müəllim!” deyə
qeyd etmişdi. Ramilə Qurbanlı da həmçinin. Bir yazısında "var ol, mənim sevimli
müəllimin” deyib, məni təəccübləndirmişdi. Mən onların hər ikisini çox
istəyirəm, yazı üslublarını, yazılarını bəyənib, oxuyuram. Hər ikisi ilə fəxr
edirəm.
Bir də bir hadisəni xatırlayıram. Deməli, o vaxtı "Cücələrim”
ansamblı ilə məni Almaniyaya göndərmişdilər. Bizimlə yollanan o uşaqlardan bir neçəsinin şəklini rəhbər,
valideyn kimi xarici pasportumun içərisinə yapışdırmışdılar. Bu yaxınlarda Akademiya parkından keçirdim. Bir qızla oğlan
məni necə qucaqlayıb, "Müəllimimiz” deyib bağırlarına sıxdılar, İlahi... Qaldım
məəttəl. Fikirləşirəm ki, axı mən müəllim deyiləm, dərs deməmişəm. Bir də
gördüm qız dilləndi ki, yadınızdan çıxıb, biz sizinlə Almaniyaya getmişdik.
Orada siz bizə müəllimlik etmişdiniz.
İndi biz evlənmişik. Elə ağlamaq tutdu ki, məni. Çox səmimi təsir bağışladı o
görüş mənə. Oğlum yazı yazmışdı. "Mənim ən böyük müəllimim öz anamdır”. Əgər bu
həqiqətdirsə, mən, doğurdan da, xoşbəxtəm.
– Sizcə, qələm Flora xanımın şəkli dəyişmiş dözümüdür?
– Qələm mənim dözümüm
deyil, qələm mənim təsəllim, təskinliyim,
nisgilimdir. Daxili dünyamın ifadəsidir. Bəzən elə yazılar yazıram ki,
hiss olunur ki, daha heç nəyə dözümüm qalmayıb. Əl tutub, əlimin duzu olmayanda,
ən çox bu cür oluram. Elə şeylər olub
ki, onları yazmaq istəyəndə övladlarım gözümün qarşısında dayanıb. Bu günə
qədər bir tək ondan ehtiyat etmişəm. Oxucuya necə təsir edib-etmədiyini
anlamamışam. Amma ananın uşağa hamıdan yaxın olduğunu hər zaman dəqiq
bilmişəm. Allahdan sonra qiblə olduğumu bilib, yazmaq istədiklərimdən
özümü saxlayıb, əlimi soyutmuşam.
– İndi sizin üçün vaxt nədir?
– Qənimətlik. Vaxtım varsa,
deməli yaşayıram. Həyatdayam. Vaxtımın hər zaman qədrini bilmişəm. Onu boşuna
xərcləməmişəm. Vaxt mədəniyyəti ilə bağlı
yazılar yazmışam. Ona görə ki, "vaxt qədər qızıl heç nə yoxdur” fikrini
mən uşaqlıqdan dərk etmişəm. Hər şeyin qədrini bilirik, əşyadan tutmuş, bizi
bəzəyən nəsnələrədək. Bircə zamandan savayı...
– Nəyin qədrini bilməyibsiniz
bəs?
– Özümün... Əməyimin. Olmayan yerdən pay tutar kimi hərəkətlərimi
etməyimə peşmanam. İnsan yaxşılıq etməkdən bezməz, usanmaz. Amma yaxşılıq
edilən insanın bunca nankorluğu dözülməz olur hərdən. Bilirsən, "Nəsimi” filmində bir səhnə var.
Deyir ki, daşladılar dözdü, heç səsini də çıxartmadı, amma kiçik bir çınqıl
atan dostuna fəryad elədi. Çünki inandığının xəyanətinə dözmək olmur. Hüseyn
Cavidin misralarını "Cümlə xəyanətlərə bais olan nədir? İblis...”
xatırlayardım. Özümü bu misralarda ovudardım. Amma son illər, Cabir Novruzun
"Şeytandan ümid umuram, iblisə xitab edirəm”
misrasında sanki, həyatımın əks-sədasını duyuram. Daşa dəymiş
arzularımın, parçalanmış ürəyimin səsini eşidirəm.
– Çox sevgi qarşı tərəfi
soyudur. Nankorluq da burdan qaynaqlanır.
– Qarşı tərəfin sevgisinə o cür cavab verən şəxsin maskası gec-tez
açılacaq. Qədirbilməzliyi qəbul edə bilmirəm. Sevinək ki, həyatda pis adamlar
var. Onda yaxşıların qədrini bilirik. İlanların mövcudluğu göyərçinləri sevmək
üçündür. Hər kəs göyərçin xislətində olsaydı, həyat asan və maraqsız olardı.
Yaxşı olmağa çalışaq. Ondan ali uca məziyyət yoxdur.
– "Hamlet”də belə bir yer
vardı ki, qəhrəman dua edə bilmir. Sizdə necə, Flora xanım, belə hal yaşanıbmı?
– Yox, şükür ki belə bir halla rastlaşmamışam. Getdiyim bütün
ziyarətlərdə də Allahımla sözüm-söhbətim tən gəlib. Mən qul deyiləm, müti
deyiləm, bəlkə də çox güclü bir qadınam. Aldığım zərbələri qadağaları,
xəyanətləri qələmimlə elə gözəl dəf eləmişəm ki. Qeyri silahım, varım-dövlətim
olmayıb. Tək gücüm, qələmimdir.
– "Hər bir insan bütün mənalarda öz xarakterinin qurbanıdır. Bu səbəbdən
də mən çətin, amma şərəflə yaşadım” qeyd edirsiniz. Maraqlıdır, hansısa zəiflik
məqamında qurbanı olduğunuz xarakterinizdən peşmanlıq duyub, onu dəyişdirməyə
çalışıbsınızmı?
– Düz söz danışmaqda. Əyilməməkdə. Mən yalana və oğurluğa nifrət edirəm.
Çünki, hər ikisinin ziyanı mənə toxunub. Təsəvvür edin, ata ocağımı ermənilər
alıb apardı. Tələbə vaxtı 3 aylıq təqaüdümü cibimdən oğurlayıblar. İlk maaşımı
çantamdan çəkiblər. Evimi soyublar və sairə. Bunların çoxunu yerbəyer eləmişəm
Amma təsirsiz ötüşməyib. Yadımdadır, Gülarə Əliyeva rəhmətə gedəndə Flora xanım
Kərimova ilə yas mərasiminə getdik. Onun çox yüksək zövqlə bəzənmiş, elə gözəl
evi var idi. O ərəfədə evimi təzə soymuşdular. Çox əzab çəkirdim ki, anamın
verdiyi əşyaları, bütün yadigarlarımı aparıblar. O evə girəndə özümə dedim ki,
kaş bu ev qalmazdı, amma Gülarə xanım sağ olaydı. Sanki, Gülarə xanımın ölümü
məni bu sarsıntılardan, ruh düşkünlüyündən xilas etdi.
Söhbətləşdi: Fərid Hüseyn, Aysu Kərimova