Dilimizin saflığının qorunması hər bir vətəndaşın borcu olmalıdır
Azərbaycan dilinin saflığının qorunması və dövlət dilindən istifadənin
daha da təkmilləşdirilməsi ilə bağlı tədbirlər haqqında ölkə başçısının fərmanı
dilimizin qorunması istiqamətində atılan mühüm addım kimi dəyərləndirilir. Sənəd
dilimizin hüdudsuz imkanlarından yetərincə və düzgün istifadə edilməməsi
hallarını önə çəkərək teleməkanda,
internet resurslarında, mətbu nəşrlərdə və reklam daşıyıcılarında ədəbi
dilin normalarının kobud şəkildə pozulması, leksik və qrammatik qaydalara əməl
edilməməsi, məişət danışığından istifadə olunması, əcnəbi söz və ifadələrin
yersiz işlədilməsinin az qala adi hala çevrilməsinin dilimizi korlayan amillər
olduğunu qabardır. Haqlı olaraq bu sahədə hüquqi tənzimləmənin və daimi nəzarətin
olmamasının dil pozuntularının azaldılması və aradan qaldırılması istiqamətində
təsirli tədbirlər görməyə imkan vermədiyi qeyd olunur.
Dövlət Dil Komissiyasının nəzdində yaradılacaq Monitorinq Mərkəzinin fəaliyyəti
isə dil normalarının pozanlara qarşı təkcə müdafiə məqsədi daşımayacaq, həm də
dilin saflığını qorumağa sövq edəcək.
Dilçi alimlər prezidentin dilimizin saflığının qorunması ilə bağlı növbəti
fərmanının bu sahədə vacib sənəd olduğunu bildirməklə yanaşı, təkliflərini də səsləndirirlər.
Dərsliklər yazılmalı, nəzarət güclənməlidirDilçi-alim Nadir Abdullayev ölkə başçısının imzaladığı fərmandan irəli gələn məsələləri
dilimizin saflığının qorunması istiqamətində mühüm addım kimi dəyərləndirir.
Alim hesab edir ki, bu istiqamətdə çoxşaxəli işlər görülməlidir ki, bunlardan
bir çoxu dilçilik elminin üzərinə düşür. Belə ki, Azərbaycan dilinin düzgün tələffüz
lüğəti - orfoepiya lüğəti yoxdur və bu lüğətin çapına nail olmaq lazımdır: "Eləcə
də nitq mədəniyyətinə aid sanballı kitablar, dərsliklər yazmaq lazımdır. Yaxşı
olar ki, müəlliflər birlikdə «Azərbaycan dili və nitq mədəniyyəti» adlı dərslik
nəşr etdirsinlər. Bu dərslik ali və orta məktəblərdə tədris olunmalıdır. Dillə
bağlı ali və orta məktəblərdə tədrisin keyfiyyətinə də fikir verilməlidir.
Dilin praktik vərdişlərinə də nəzarət artırılmalıdır. Məsələn, şagirdlərin cümlə
qurmaq bacarıqlarının yaradılması, lüğət ehtiyatlarının artırılması, rabitəli
nitqin inkişafı, ədəbi tələffüz vərdişlərinin inkişafı məsələləri də gündəmə gəlməlidir.
Bu qaydalara əməl olunsa, dili yaxşı səviyyədə təhsil alanlara aşılamaq olar. Və
bu qaydalarla bağlı vəsaitlər yaradılmalıdır”. Dilçi alim bu məsələdə həmçinin
KİV-in üzərinə böyük məsuliyyət düşdüyünü deyir və daha çox telekanalların mənzərəsindən
narazılığını bildirir: «Telekanallarda vəziyyət ədəbi dilin qorunması
baxımından yaxşı deyil. Aparıcılar ləhcə ilə, dil qaydalarını kobudcasına
pozaraq danışırlar. Onların danışığı ədəbi dil baxımından nümunəvi olmalıdır.
Böyüyən nəsil nümunəni onların nitqindən götürməlidir. Həmçinin alınma sözlərdə
çoxlu səhvlər var». N.Abdullayev şəhərin reklam örtüyündən də şikayətlənir: «Şəhərin
küçələrində qurulan reklamların əksəriyyəti xarici dildə yazılır. Reklamlar öncə
Azərbaycan dilində, sonra isə xarici dildə yazılmalıdır. Ancaq reklamlarda
ümumiyyətlə Azərbaycan dilini yada salan yoxdur”. N.Abdullayev hesab edir ki, Dil
Komissiyasının nəzdində yaradılacaq Monitorinq Mərkəzi şəhərin reklam örtüyünün
vəziyyətinə nəzarət edə, telekanallarda, ümumiyyətlə, KİV-də, elektron mediada,
dərsliklərdə və s. dil normalarının pozulması hallarını aradan qaldıra bilər.
Hər bir vətəndaşın borcu
Filologiya elmləri doktoru, professor Alxan
Bayramoğlu hesab edir ki, əslində
dilin qorunması məsələsi cəmiyyətin işidir. Sadəcə, cəmiyyət buna hazır
olmadığına görə prezident bununla bağlı sərəncam və fərmanlar verir: Bununla yanaşı, dilimizin hüdudsuz
imkanlarından yetərincə və düzgün istifadə edilməməsi halları hələ də kifayət qədər
geniş yayılmışdır. Televiziya və radio kanallarında, internet resurslarında, mətbu
nəşrlərdə və reklam daşıyıcılarında ədəbi dilin normalarının kobud şəkildə
pozulması, leksik və qrammatik qaydalara əməl edilməməsi, məişət danışığından
istifadə olunması, əcnəbi söz və ifadələrin yersiz işlədilməsi az qala adi hala
çevrilib. Bu sahədə hüquqi tənzimləmənin və daimi nəzarətin olmaması dil
pozuntularının azaldılması və aradan qaldırılması istiqamətində təsirli tədbirlər
görməyə imkan vermir.Bəziləri deyir ki, dilimizdə alınma sözlər azdır. Bəziləri dəb xətrinə,
lazım gəldi-gəlmədi dildə əcnəbi sözlər işlədirlər. Bu cür saxta yollarla dili
korlayanlar var. Bu baxımdan da prezident məcbur olub sərəncam və ya fərman
imzalayır. Ölkə başçısının imzaladığı fərmandan irəli gələn vəzifələr hər
birimizin vətəndaşlıq borcumuzdur. O cümlədən, bəzi məmurların Azərbaycan
dilini öyrənə bilməməsi problemi var. Ümummilli lider Heydər Əliyev o zaman
rusdilli məmurları da «Azərbaycan dili sizin dövlət dilinizdir, bu dildə
danışmalısınız» - deyə məcbur etdi. Dili öyrənmək bir məsələdir, onu qorumaq da
başqa bir məsələdir. Prezident də sanki bütün vətəndaşların işini öz öhdəsinə
götürür. Bu, mənəvi dəyərlərin, milli-mənliyimizin qorunması baxımından vacib
işdir”. Dilçi alim hesab edir ki, bu fərman həmçinin bizə ayıq-sayıq olmağı, öz
dəyərlərimizi qorumağın vacibliyini aşılayır: "Bəzən «Azərbaycan dili kasıb
dildir, fikrimizi ifadə edə bilmirik» kimi fikirlər də səslənir. Ancaq Azərbaycan
dili kasıb dil deyil, bu fikirlər o sözləri səsləndirənlərin biliyinin
kasıblığından irəli gəlir. O cür adamlar Azərbaycan dili ilə bağlı
savadsızlığını ört-basdır etmək üçün dilin üzərinə böhtan atırlar. Mən italyan
dilini bilmirəm. Deyim ki, italyan dili kasıb dildir? Və yaxud deyim ki, alman
dili və ya ingilis dili kasıb dildir? Bizim dilimiz qrammatik cəhətdən mükəmməldir.
Hələ vaxtilə Məhəmməd ağa Şahtaxtlı «Şərqi-rus» qəzetinin redaktoru olarkən məqaləsinin
birində: "Avropa nisanşünasları vaxtilə yığılaraq ümumdünya ünsiyyət dili
yaratmağa çalışıblar. O dilçilərdən biri «türk dili, yəni Azərbaycan dili həm
lüğət tərkibinin zənginliyinə, həm fonetik üstünlüklərinə, həm də qrammatik
quruluşuna görə çox zəngin dildir. Gəlin, bu dili ümumdünya ünsiyyət dili elan
edək» - deyə təklif edib. Şahtaxtlı «Belə bir dili olan millətin alimi, vətəndaşı
öz fikrini ifadə etmək üçün başqa dil axtarmaqdan utanmazmı?” deyə qeyd edib. Yəni
bizim öz sərvətimizdən xəbərimiz yoxdur. Prezident də yada salır ki, sənin sərvətin
zəngindir, gözünü aç bax. Bizə də gözümüzü açıb dilin zənginliyinə diqqətlə nəzər
yetirmək və onu qorumaq qalır”.
Ədəbi dilin və bədii üslubun qorunmasına daha aktiv
qoşulmaq
Tənqidçi Tehran Alışanoğlunun fikrincə, ədəbiyyat adamlarının üzərinə düşən vəzifə
dilin bir qolu olan ədəbi dilin və bədii üslubun qorunmasına daha aktiv şəkildə
qoşulmaqdır: "Fərmandan irəli gələn vəzifələrin yerinə yetirilməsində fəal
iştirak etməliyik. Biz bu gün yaranan ədəbiyyatımızın, dilimizin zənginləşməsində
rolunu, pozitiv iştirakını daha yaxından izləməli və bunu işıqlandırmalıyıq. Zəngin
dilimizin indiyə qədər gətirdiyi ədəbi və bədii üslubun qorunub saxlanmasını da
daha tənqidi şəkildə yanaşa bilməliyik. Daha çox müasir ədəbiyyatı izləməli,
oxumalı və bu barədə yazmalıyıq. Ümumilikdə isə dilin saflığını qorumağa
çalışmalıyıq. Mən ədəbi tənqidin vəzifəsini belə görürəm”. T.Alışanoğlunun sözlərinə
görə AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutunda fəaliyyət göstərən Ədəbi tənqid, Müstəqillik
dövrü ədəbiyyatı şöbələri elə bu funksiyalarla məşğul olur: "Monitorinq Mərkəzinin
yaradılması isə bu vəzifəni daha intensiv şəkildə yerinə yetirməyə kömək edəcək.
Əgər o qurumda da bilavasitə ədəbi dilin qorunması ilə bağlı bir struktur
yaransa, sözsüz ki, onlarla qarşılıqlı əlaqədə çalışması bu işin daha səmərəli
təşkilini həyata keçirə biləcək”.
Dilimizə maraq
Bakı şəhəri 7 saylı tam orta məktəbin Ana dili və ədəbiyyat
müəllimi Kifayət Qurbanovahesab edir ki şagirdlərə ana dilinin sevdirilməsi təkcə ailədən yox, həm də məktəbdən
asılıdır: "Şagirdlərin dilimizə
maraqları çox azdır. Onlar daha çox ingilis dilinin dalınca qaçırlar. Doğma
dilimizə ögey münasibət günü-gündən artır. Bəlkə də gələcəkdə yaxşı iş tapmaq
üçün ingilis dilinə müraciət edirlər. Artıq rus dilinə də o qədər maraq
qalmayıb, daha çox ingilis dilinə üstünlük verirlər. Mən hərtərəfli olmağın əleyhinə
deyiləm. Əli bəy Hüseynzadə nə qədər dil bilirdi... Ancaq doğma dilimizi bilmək
daha çox vacibdir. Doğma dilini bilməyəndən necə vətəndaş ola bilər? Dilə
münasibət bir az ögeyləşib. Burada müəllimlərin də, məktəbin də, valideynlərin
də günahı var. Uşaqların çoxunda ana dilinə sevgi azalıb. Dilimizlə bağlı təbliğat
çoxalmalıdır”. K.Qurbanova hesab edir ki, ana dilinin yüksək səviyyədə tədrisi
üçün həm də vəsaitlər çoxalmalıdır: "Şagirdlər çox bərbad vəziyyətdə yazırlar.
İmlanı müəllimin diqtəsi ilə yazırlar, ancaq xətt normal deyil. Onlar sərbəst
fikir yürüdüb inşa yazanda, yazdıqlarını oxuyanda dəhşətə gəlirik. Uşaqların
cümlə qurmaq qabiliyyəti tamamilə itib. Üslubu cəhətdən hədsiz səhvləri var,
qrammatik səhvlərə yol verirlər. Sinifdə yaxşı yazan da, orta yazan da, tam
yaza bilməyən də var. Bədii mövzulara daha çox üstünlük verilməlidir. Azərbaycan
bölməsində isə biz iş tapmırıq. Şagird üçün işləməyə material yoxdur, bu da
onların nəticələrinə təsir edir”. Mütəxəssislər
dilimizin saflığının qorunması istiqamətində hər şeydən əvvəl bu sahədə görülməsi
vacib olan işləri önə çəkirlər. Təbii ki, görüləcək işlər zəncirvari olaraq
bir-birinə bağlıdır - biri-digərini ardınca çəkib gətirir. Sadəcə, hər kəs
çalışdığı sahədə, eləcə də gündəlik həyatında dilimizin saflığının qorunmasına
riayət etsə, bu vacib sahədə problemlər tədricən aradan qalxar. Problemə vətəndaşlıq
borcu və azərbaycanlı olaraq yanaşmalıdır.
Təranə Məhərrəmova