Cümhuriyyətin dörd əsas sütunundan biri - Cümhuriyyət - 100
"Azərbaycan
xalqının ən dəyərli oğullarından” adlandırılan Nəsib bəy Yusifbəyli elə
dəyərli, nəcabətli bir nəslin övladı idi. Nəsib bəy ata tərəfdən Cavad xan (babası Həşim bəy Cavad xanın vəziri
Usubbəyin nəvəsi), ana tərəfdən isə Üzeyir bəy (nənəsi Bəşirət xanım Üzeyir
bəyin atası Əbdülhüseyn bəyin bibisi) nəslindən idi. 1881-ci ildə Gəncədə
anadan olan Nəsib ilk təhsilini evdə atası Yusif bəydən alıb (Yusif bəy
Peterburq Universitetində hüquq fakültəsini bitirmişdi və Gəncədə xeyirxahlığı,
maarifpərvərliyi ilə sayılıb-seçilən bir ziyalı olub). Nəsib bəy Gəncə klassik
gimnaziyasını bitirərək 1902-ci ildə Odessa Universitetinin tibb fakültəsinə
daxil olur. Lakin universitet tələbələri mütəmadi olaraq inqilabi dərnəklərdə,
ixtişaşlarda yaxından iştirak etdiyinə görə, çar hökuməti universiteti müvəqqəti
olaraq bağlayır. Nəsib bəy təhsilini Xarkov Universitetinin hüquq fakültəsində
davam etdirməli olur. O, bu illərdə tez-tez Krımın Bağçasaray şəhərinə gələrək
burada yaşayan İsmayıl bəy Qaspralı ailəsinin qonağı olur və onun redaktorluğu
ilə çap olunan "Tərcüman” qəzeti ilə əməkdaşlıq edir. Nəsib bəylə İsmayıl bəy
arasında yaranan bu dostluq tez bir zamanda qohumluğa çevrilir. Nəsib bəy
İsmayıl bəyin qızı Şəfiqə xanımla 1906-cı ildə ailə qurur.
Bəzi mənbələrdə qeyd
edilir ki, Nəsib bəy ehtiyac üzündən təhsilini başa çatdıra bilmir və çar
xəfiyyələrinin təqibindən yaxa qurtarmaq üçün 1908-ci ildə Türkiyəyə mühacirət
edir. Mirzə Bala Məmmədzadənin yazılarında bu fakt belə vurğulanır: "Nəsib bəy
1908-ci ildə İstanbulda təşəkkül edən "Türk dərnəyi” cəmiyyətinin ilk üzvləri arasında
bulunmuş bir şəxsiyyət idi”. Bəzi mənbələr isə təhsilini başa vuraraq, 1909-cu
ildə ailəsilə birlikdə Gəncəyə qayıtdığını qeyd edir. Nəsib bəy Gəncədə olarkən
şəhər bələdiyyəsində çalışıb. Bələdiyyədə işlərin çox olmasına baxmayaraq, o,
tez-tez Bakıya - "Açıq söz” qəzetinin redaksiyasına gəlir və M.Ə.Rəsulzadə ilə
tanış olur. Bu tanışlıq sonralar əqidə, amal dostluğuna çevrilir.
Siyasi mücadiləyə "Difai”nin tərkibində başlayan Nəsib bəy 1917-ci
ilin mart ayında Gəncədə Türk Ədəmi-Mərkəziyyət Partiyasını yaradır. Həmin ilin
iyun ayında Türk Ədəmi-Mərkəziyyət partiyasını M.Ə.Rəsulzadənin rəhbərlik
etdiyi "Müsavat” partiyası ilə birləşdirir və yeni partiya "Türk
Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi Müsavat” adlandırılır. Partiyanın Gəncə şöbəsinə
rəhbərlik edən Nəsib bəy onun proqramının hazırlanmasında və 1-ci qurultayın
keçirilməsində yaxından iştirak edib. Nəsib bəy bu qurultaydan sonra Rusiya
Müəssislər məclisinə nümayəndə seçilir, lakin 1917-ci ildə baş verən oktyabr
çevrilişi onun Peterburqa getməsinə mane olur. Zaqafqaziya seyminin
yaradılmasında yaxından iştirak edən
Nəsib bəy, 1918-ci il aprelin 22-də elan olunan Zaqafqaziya Demokratik
Federativ Respublikası hökumətində maarif naziri vəzifəsini icra edib.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə də N.Yusifbəyli bir çox məsul vəzifələrdə çalışıb. O,
F.Xoyskinin təşkil etdiyi 1-ci hökumət kabinəsində maliyyə və xalq maarifi
naziri vəzifəsini, Xoyskinin 2-ci və 3-cü hökumət kabinələrində də xalq maarifi
və dini etiqad naziri vəzifələrini tutmuşdur. Nəsib bəy xalq maarifinin başında
duran məsul şəxs kimi 1918-ci il dekabrın 31-də Azərbaycan qubernatorlarına
məktub göndərərək, bütün quberniya və qəzalarda xalq maarif işinə ciddi fikir
verilməsini xahiş edir. Məhz Nəsib bəy maarif naziri olarkən nazirliyin həyata
keçirdiyi ilk tədbirlərdən biri Azərbaycan dilinin dövlət dili elan edilməsi
oldu. Bu qanunun qəbulu təhsilin milliləşdirilməsinə yol açdı. Elə buna görə də
N.Yusifbəylinin təqdimatı ilə hökumət 1918-ci il avqustun 28-də Azərbaycan
məktəblərinin milliləşdirilməsi haqqında qərar qəbul etdi və Nəsib bəyin səyi
nəticəsində 1919-cu ilin əvvəllərində Azərbaycanda dövlət hesabına 637 ibtidai
və 23 orta ixtisas təhsili məktəb fəaliyyət göstərirdi.
1919-cu ildə 4-cü hökumət
kabinetinin təşkili Yusifbəyliyə tapşırıldı. Nəsib bəy 1919-cu ilin 14
aprelində elan olunan tərkibdə baş nazir vəzifəsi ilə yanaşı, daxili işlər
naziri vəzifəsini də tutdu. N.Yusifbəylinin 1919-cu ilin dekabrında özünün
təşkil etdiyi ikinci hökumət kabinəsi 1920-ci ilin martına kimi fəaliyyət
göstərib. Bu zaman Parlamentdə çox mühüm məsələlər müzakirə edilmiş, qanunlar
qəbul olunmuşdur. Məsələn, Azərbaycanda Avropa tipli ilk Universitetin
açılması, Parlamentin xüsusi qərarı ilə 99 nəfər Azərbaycanlı gəncin Avropanın
müxtəlif ali məktəblərinə təhsil almaq üçün göndərilməsi, torpaq islahatları
haqqında qanun layihəsinin hazırlanması və s. Parlamentdə daxili və xarici
siyasət haqqında hökumət proqramı ilə çıxış edən Nəsibbəyli bildirmişdi: "Hökumətin
xarici siyasət sahəsində başlıca məqsəd və vəzifəsi böyük dövlətlərin
Azərbaycanın istiqlaliyyətinin tanınmasına nail olmaq, ölkənin ərazi
bütövlüyünü qoruyub saxlamaq, daxili siyasət sahəsində isə iqtisadiyyatı
dirçəltmək, əhalinin sosial rifahını yaxşılaşdırmaq, demokratik azadlıqları, o
cümlədən söz, mətbuat, yığıncaq və s. azadlıqları təmin etməkdir”.
N.Yusifbəyli baş nazir olduğu dövrdə çox mühüm hadisə - 1920-ci il
yanvarın 11-də Azərbaycan istiqlaliyyətinin böyük dövlətlər tərəfindən de-fakto
tanınması baş verdi. Bu şad xəbəri Nəsib bəy Parlamentin 14 yanvarda keçirilən
iclasda xalqa çatdırdı: "Azərbaycanın müstəqilliyi Böyük Avropa millətlərinin
Ali Şurası tərəfindən yekdilliklə tanınmışdır. Azərbaycanın Qərb xalqları
ailəsinin tamhüquqlu üzvlüyünə daxil olması onun tarixində ən işıqlı gündür”.
Təəssüf ki, bu işıqlı
günün ömrü çox az oldu. Müstəqil Azərbaycanımızın 11-ci Qırmızı ordu tərəfindən
işğal edilməsi Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin fəaliyyətinə son qoydu.
Bolşeviklər Azərbaycanı "müstəqil respublika” elan etsələr də, onun taleyini tərkibi
tamamilə düşmənlərdən ibarət olan AK (b) P MK-nin A.M.Kirov, S.Orconikidze,
A.Mikoyan, L.Mirzoyan kimi Azərbaycan xalqına dəhşətli nifrət edən rəhbərlər
həll edirdi. Bunu o dövrün mətbu orqanlarında çap edilən məqalələr də təsdiq
edir. Tiflisdə çap olunan "Qruziya” qəzeti 11 may 1920-ci il tarixli sayında
yazırdı: "Yeni Azərbaycan hökuməti formal baxımdan mövcud olsa da, onu sayan
yoxdur, hər şeyi şimaldan gəlmiş komissarlar həll edir”.
"Cümhuriyyətin
əsas sütunlarında dayanan dörd şəxsiyyətdən biri” adlandırılan Nəsib bəy
Yusifbəyli bolşeviklərin təqiblərdən
yaxa qurtarmaq məqsədilə Vətəni tərk etmək qərarına gəldi. Amma edə bilmədi.
Onu 1920-ci ilin mayında faciəli şəkildə qətlə yetirdilər. Çox sadə həyat tərzi
keçirən baş nazirin müəmmalı ölümü ilə bağlı müxtəlif fikirlər söylənilir,
iddialar irəli sürülür. Məsələn, araşdırmaçı alim Ədalət Tahirzadənin fikrincə,
Nəsib bəy, Nəriman Nərimanovun göstərişilə Parlamentin Müsavat fraksiyasından
olan üzvü Qarxunli Əşrəf bəy tərəfindən qətlə yetirilib. Guya aralarında keçmişdə
duel məsələsi olduğuna görə.
Əvvəla, qeyd edim
ki, bu versiyanı bir çox tədqiqatçılarımız inkar edir. Məsələn Şəmistan Nəzərli
uzun tədqiqatdan sonra qətlin Əşrəf bəy tərəfindən törədilmədiyini bildirir.
Qaldı ki, "duel məsələsinə”, bunun haqqında bir az geniş məlumat vermək yerinə
düşür. Yuxarıda qeyd etdik ki, Nəsib bəy Novorossiysk Universitetində təhsil
alarkən bir necə azərbaycanlı tələbə yoldaşları ilə birlikdə (Nəriman Nərimanov
da olub) yay tətillərində Baxçasarayda yaşayan İsmayıl bəy Qaspiralının qonağı
olublar. İsmayıl bəydən isti münasibət, dəyərli məsləhətlər alan gənclər, bu
ocağa tez-tez gəlirmişlər. Nəsib bəylə Nəriman Nərimanovu bu ocağa daha çox
bağlayan Qaspiralı qayğısı ilə yanaşı İsmayıl bəyin qızı Şəfiqə xanıma olan pak
sevgiləri imiş. Şəfiqə xanım isə bu sevginin birini qəlbinə yaxın bilərək,
Nəsib bəyi seçir. Bir necə il nişanlı qalan cütlük 1906-cı ildə ailə qurur. Bu
izdivacdan iki övladları, Zöhrə və Niyazi dünyaya gəlir və 1910-cu ildə (bəzi
mənbələrdə 1909-cu il qeyd edilir) Nəsib bəy ailəsi ilə birlikdə ata ocağına - Gəncəyə
gəlir. Bu gəliş ömürlük olaraq onun ailə həyatının uğursuzluğuna səbəb olur.
Bunun səbəblərini tədqiqatçı alim Vilayət Quliyev "Baş nazirin xanımı”
sərlövhəli məqaləsində geniş açıqlayır. V.Quliyevin məqaləsindən belə aydın
olur ki, Nəsib bəy Gəncədə olarkən başqa bir qadınla da dini nikah bağlayıb.
Bunu bilən Şəfiqə xanım ayrılmağa qərar verir və övladları ilə birlikdə
atasının yanına, Krıma qayıdır. Lakin Nəsib bəy nəinki ailəsi ilə, hətta
İsmayıl bəylə də münasibətlərini kəsmir. İsmayıl bəy dünyasını dəyişərkən,
Nəsib bəy onun yanında olur. Qaspiralının dəfn mərasimi zamanı çəkilən
şəkillərdən birində iki nəfər qəbri üstə diz çökərək onu yad edir. Onlardan
biri Qaspiralının böyük oğlu, ikincisi isə Nəsib bəydir. Mərasimdən sonra da
Nəsib bəy Şəfiqə xanımdan dəfələrlə onu bağışlamasını xahiş etsə də, o, bu
təklifi qəbul etmir (Amma Şəfiqə xanım Nəsib bəydən başqa heç kimlə ailə də
qurmur, ömrünün sonuna kimi bu sevgiyə sadiq qalır və onun sonrakı
məktublarından (bu zaman Nəsib bəyi qətlə yetirmişdilər) peşmançılıq hissi keçirdiyi
və Nəsib bəyi çox sevdiyi hiss olunur).
Bəzi mənbələr də qeyd
edilir ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qələbəsindən sonra Nəsib bəy məktub
yazaraq Şəfiqə xanımı övladları ilə birlikdə Bakıya dəvət edir . Dəvəti qəbul
edən Şəfiqə xanım övladları ilə birlikdə Azərbaycana gəlir. Bu gəlişi 1918-ci
ilin son aylarına, ya da 1919-cu ilin əvvəllərinə təsadüf edir. Ailənin Azərbaycana
gəlişi onların arasındakı münasibətləri istiləşdirə bilməsə də, (yenə də Şəfiqə
xanım inadkarlıq edir) Nəsib bəy ailənin bütün ağırlığını öz üzərinə götürür.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin süqutu yenidən ailəni başsız qoyur. Bolşeviklər ailəni yaşadığı
mənzildən çıxararaq küçəyə atır. Ailənin gələcək taleyindən narahat olan o
zaman Bakıda işləyən türk diplomatı (deyilənə görə o, İsmayıl bəy Qaspiralının
yaxın dostu olub) məhz Xalq Komissarları Sovetinin sədri Nəriman Nərimanovun
köməkliyi ilə Şəfiqə xanıma və övladlarına saxta sənəd düzəldərək, türk
hərbiçiləri ilə birlikdə əvvəl Batuma, sonra Trabzona, oradan da çox çətinliklə
İstanbula yola salır.
Bəzi tədqiqatlarda isə
Nəsib bəyin qətlinin Əliheydər Qarayev tərəfindən həyata keçirildiyi qeyd
edilir və bu ağlabatan versiyadır. Çünki Əliheydər Qarayevin cümhuriyyətçilərə
qarşı çox amansız olduğunu sübut edəcək onlarla faktlar var. Məsələn, sonralar
Əliheydər Qarayevi çox yaxşı tanıyan və onun əməllərindən xəbərdar olan Mirzə
Cəlilin ömür yoldaşı Həmidə xanım Cavanşir (Məmmədquluzadə) "Xatirələrim”də
yazırdı: "Əliheydər Qarayev - kommunist partiyasının Azərbaycan xalqının
mənafeyinə zidd olan bütün tapşırıqlarını danışıqsız yerinə yetirməsi, milli
duyğulara nifrət bəsləməsi, Azərbaycanda rus və erməni nüfuzunun
möhkəmlənməsinə əlindən gələni edərək, bu yolda ən şərəfsiz işlərdən belə
çəkinməməyi ilə seçilən nümayəndəsi”. Və yaxud qocaman yazıçı Manaf
Süleymanovun "Son bahara çatdıq...” əsərindəki kiçik bir epizodu xatırlatmaq
yerinə düşərdi: "Əliheydər Qarayev yeganə adam idi ki, bolşeviklər ona ən
yüksək hərbi rütbə və səlahiyyət vermişdilər. 1920-ci il aprelin 27-də hökuməti
təslim etmək barədə Həmid Sultanovun ultimatumu Parlamentdə müzakirə olunanda
mübahisə düşür. Əliheydər Qarayev acıqla Məmmədəmin Rəsulzadəyə təpinir:
"Gözlərini çıxardaram”.
"İnsan var ki, ölər, yox
olar və bunun yoxluğunu ancaq yaxın qohum-əqrəbası hiss edər. İnsan var ki,
ölər və yoxluğu bir milləti heyfsləndirər. Amma nə yaxşı bu faciələr sabaha
olan ümidimizi əlimizdən ala bilmədi. Ümid insan ruhunu qanadlandırıb həqiqət
aləminə aparan nur nişanəsidir. O, bu yolçuluğa çıxarkən həm qəlbi, həm əqli,
həm də duyğuları saflaşdırır”. Odur ki, 20-ci yüzilliyin sonu yenidən hürriyyət
savaşına qatıldı oğullarımız və bu gün o oğullarımızın qanı, canı bahasına
apardıqları mücadilənin nəticəsi olaraq, qürurla deyə bilərik ki, biz
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin layiqli varisləriyik!
Qərənfil Dünyaminqızı
Əməkdar jurnalist