Cəza sistemində humanistləşdirmə istiqamətində atılan tarixi addım
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev bir neçə gün
bundan öncə penitensiar müəssisələrin fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi,
maddi-texniki bazasının gücləndirilməsi, cəzanı icra edən orqan və müəssisələrdə
mövcud olan nöqsanların aradan qaldırılması, cinayət təqibi və cəzaların icrası
sahəsində korrupsiyanı istisna edən şəraitin tam təmin olunması, müasir
texnoloji vasitələrin tətbiq edilməsi və cəza siyasətinin humanistləşdirilməsi
məqsədilə sərəncam imzalayıb. İlk növbədə qeyd edək ki, Azərbaycanda dövlət
idarəçilik sisteminin müasirləşdirilməsi sahəsində ciddi tədbirlər həyata
keçirilir, bu istiqamətdə reallaşdırılan dövlət siyasəti həm də məhkəmə-hüquq
sahəsində əsaslı pozitiv dəyişikliklərin baş verməsi ilə müşahidə olunur. Belə
bir dövrdə penitensiar xidmətin, cəzaların icrası ilə bağlı fəaliyyətin müasir
dövrün tələblərinə uyğun qurulması və səmərəli idarəetmənin təşkili də zərurətə
çevrilib. Hazırda isə məntəqə tipli cəzaçəkmə müəssisələrinin normal fəaliyyəti
təmin olunmur, ictimai işlər cəzasının tətbiqi daha çox formal xarakter
daşıyır, cəzanı icra edən orqan və müəssisələrdə müasir
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının imkanlarından kifayət qədər
istifadə edilmir. Bununla yanaşı, ibtidai istintaq və məhkəmə orqanları zərurət
olmadan şəxslərin həbs edilməsinə yol verir, azadlıqdan məhrumetmə cəzasının təyin
edilməsinə üstünlük verilir, cəmiyyətdən təcridetmə ilə əlaqədar olmayan cəzaların,
xüsusilə ictimai işlərin icrasına formal yanaşılır. Eyni zamanda, böyük ictimai
təhlükə törətməyən, az ağır, o cümlədən iqtisadi fəaliyyət sahəsində cinayətlərə
görə həbs qətimkan tədbiri geniş tətbiq olunur, həmin cinayətlərə görə həbslərin
dinamikası artır, məhkumların sayı çoxalır, penitensiar müəssisələr yüklənir.
Bütün bu kimi amillər dövlət başçısı İlham Əliyevin "Penitensiar sahədə fəaliyyətin
təkmilləşdirilməsi, cəza siyasətininhumanistləşdirilməsi və cəmiyyətdən təcridetmə
ilə əlaqədar olmayan alternativcəza və prosessual məcburiyyət tədbirlərinin
tətbiqinin genişləndirilməsi barədə” sərəncam imzalamasını zəruri edib.
Dövlət sənədi ilə yaxından tanış olan hüquqşünaslar
da qeyd edirlər ki, bu sərəncamın məqsədi cəza siyasətinin humanistləşdirilməsi,
cinayət-hüquq siyasətinin liberallaşdırılması, cinayətlərin
dekriminallaşdırılmasıdır. Vətəndaşların Əmək Hüquqlarını Müdafiə Liqasının rəhbəri,
Ədliyyə Nazirliyi yanında İctimai Komitənin üzvü, peşəkar hüquqşünas Sahib Məmmədovda hesab edir ki, dövlət başçısının imzaladığı sərəncam cəza sistemində
humanistləşdirmə istiqamətində atılan tarixi addımdır. O, Azərbaycanda indiyə qədər
də cəza sisteminin humanistləşdirilməsi ilə bağlı bir sıra addımların
atıldığını diqqətə çatdırıb. Qeyd edib ki, ölkə başçısı bununla bağlı
zaman-zaman ciddi qərarlar qəbul edib. O, bəhs edilən sərəncamı həmin qərarların
davamı kimi də xarakterizə edib. Hüquqşünas vurğulayıb ki, prezidentin sərəncamı
orada qeyd olunan sahələr üzrə çox ciddi dönüş yaradacaq: "Ədliyyə Nazirliyi ilə
Avropa İttifaqının arasında layihə var və orada probasiya məsələləri qoyulub.
Probasiya bizim üçün aktualdır, Avropada da geniş tətbiq olunur. Bizdə də
zaman-zaman probasiya elemenetləri olub. İndi görünür, alternativ cəza növlərinin
tətbiqini ayrıca koordinasiya etmək lazımdır. Ümidvaram ki, probasiya xidmətində
ictimaiyyət nümayəndələri ən azı müşahidəçi qismində təmsil olunacaq. Hesab
edirəm ki, Azərbaycandakı cəzaçəkmə müəssisələrin yükünün azaldılması, həm
dekriminallaşdırma, həm probasiya, həm də elektron nəzarət vasitələrinin tətbiqinə
ehtiyac var. Bu, aktual məsələdir”.
S.Məmmədov bildirib ki, elektron nəzarət dünyanın
bir sıra ölkələrində tətbiq olunur. Buna misal kimi o, elektron brosletlər
sistemini göstərmək olar. Hüquqşünasın sözlərinə görə, bu vasitə ilə şəxsi nəzarət
altında saxlamaq olur: "Burada məqsəd odur ki, həmin şəxs qaçıb aradan çıxmasın
və yeni cinayət əməlləri törətməsin. Başqa bir məsələ cəzaların
dekriminallaşdırılası ilə bağlıdır. Elə cəzalar var ki, onların
dekriminallaşdırılmasına ehtiyac var. Sərəncamda da dekriminallaşdırma məsələsi
qoyulub. Hesab edirəm ki, elə cəzalar var ki, onlar inzibati məsuliyyətlə,
yaxud pul cəriməsi ilə əvəzlənə bilərsə, bununla bağlı təkliflər hazırlanıb təqdim
olunmalıdır. Bunların hamısı vacib məsələdir”.
S.Məmmədov bildirib ki, sərəncamda əksini tapan digər
bir vacib məsələ qətimkan tədbirləri ilə bağlıdır. Komitə üzvünün fikrincə,
prosessual məcburiyyət tədbiri kimi bizdə xeyli qətimkan tədbiri var: "BMT-nin
İnsan Hüquqları Komitəsi bu məsələyə diqqət cəlb etmişdi. Bizim təşkilat da
BMT-yə təqdim etdiyi alternativ hesabatda bunu bir problem kimi göstərmişdi.
Eyni zamanda, Ali Məhkəmənin Plenumu məsələyə toxunmuşdu. Məhkəmə Hüquq
Şurasının iclasları zamanı şura sədri Fikrət Məmmədov, Ali Məhkəmənin sədri
Ramiz Rzayev dəfələrlə bununla bağlı mövqe ortaya qoyub. Bildirilib ki, bəzən
Azərbaycanda inzibati rayonlar üzrə həbs qətimkan tədbiri üzrə təqdimatlar yüz
faiz təmin olunur. Ümumiyyətlə, lüzum olmayan yerdə qətimkan tədbiri kimi həbsin
seçilməsi məqsədəuyğun deyil. Çünki, insanların azadlıq hüququ pozulur. Bu
Avropa Konvensiyasının beşinci maddəsinin pozulması deməkdir. Bununla bağlı Azərbaycanda
bir sıra məhkəmə qərarları var ki, beşinci maddənin pozuntusu göstərilib. Ona
görə də mümkün halda digər qətimkan prosessual məcburiyyət tədbirləri seçmək
olar. Məsələn, başqa yerə getməmək, zaminliyə verilmək, pul girovu qoymaq və
sair. Bu məsələ təbii olaraq ölkə başçısının diqqətini cəlb edib və sərəncama
daxil edilib”.
S.Məmmədov dövlət başçısının imzaladığı sərəncamdan
irəli gələn məsələlərdən birinin də ictimai işlərə cəlbetmə olduğunu
vurğulayıb. Deyib ki, Azərbaycanda ictimai işlərə cəlbetmə cəza növü kimi qalsa
da, formal xarakter daşıyır. Onun sözlərinə görə, belə cəza növü təyin
olunubsa, bunun üçün müvafiq iş yerləri olmalıdır ki, şəxslər gedib orada
ictimai işləri yetirsinlər. Hüquqşünas bildirib ki, əks halda, məhkəmələr tərəfindən
verilən cəzalar havadan asılı qalır: "Eyni zamanda, məşğulluğun təmin olunması
cəzaçəkmə müəssisələrində əmək islah prosesinin əsas tərkib hissələrindən
biridir. Bu, Avropa penitensiar qaydalarında, BMT-nin minimal standart
qaydalarında, bizim icra məcəlləsində göstərilib. SSRİ dövründə bu cəza islah əmək
koloniyaları sistemi idi. Burada əmək istismar olunurdu. Məcburi əmək tətbiq
olunurdu və hər bir məhkum işləməli idi. Bizim qanunvericilik bu münasibətdə
liberaldır, yəni işləmək könüllüdür. Amma, könüllü işləmək istəyənlər üçün iş
yerləri çox azdır. Cənab prezidentin sərəncamında istehsal sahələrin bərpa
edilməsi məsələsi qoyulub”.
Alpər TURAN