Üç "AYN"
Üçlük şərtdir
- əgər rəqəmlər və yaxud hərflər şərtdirsə. Ancaq görünən və dolayısı ilə
müəyyən edilən hər hansı bir şey təməl səbəbolma dərəcəsinə yetişmişdirmi? Bunu
bilmək çətindir. Ümumiyyətlə isə, vərdiş fenomeni ən çox fəlsəfənin qanına işləyib.
Məsələn, səbəblə nəticənin bəlkə də heç bir əlaqəsi yoxdur. Lakin fəlsəfə
tənbəl məfkurəni sevir. Tənbəlliyin isə, anası qorxaqlıqdır. Bəsit məntiqin özü
də müəyyən mənada cəsarətin ölümündən yaranıb. Xaosu önləmək istəyi çox zaman
fikir monarxiyasına gətirib çıxarıb. Halbuki xaotik düşüncə keçici və
laboratuardır. Xaos xəlbir kimi bir şeydir. Yəni bir növ təbiətin filtridir.
Kim nə deyir, desin, əbədi olaraq xaosda qalmaq heç şeytana da nəsib olmayıb.
Ancaq şeytan xaosdan deyil, müəyyənlikdən bəslənir. Çünki, dediyimiz kimi,
təyinatda hakimiyyət var. Rəqəmlərin, hərflərin, işarə və simvolların hakimiyyəti
bu dünyanın tarixindəki ən qəddar, ən yenilməz hakimiyyət növüdür - çünki zora
deyil, düşüncəyə söykənir, ehtiyaca deyil, ağıla xitab edir. Şeytan isə
yarandığı gündən bəri məhz belə bir hakimiyyət arzulayıb. Tanrının özünün 99
deyil, bircə sifəti var - o da qeyri-müəyyənlikdir. Məşhur Heisenberg təlimi
əslində Tanrını vəsf edir.
Dünyadakı ən çətin və
əksərən ən uğursuz başa çatan əməliyyat qeyri-müəyyən həqiqəti müəyyən
etmək cəhdidir. Bəlkə də korların əlindəki çıraq daha çox işimizə yarayardı.
Minlərlə əfsus ki, iki göz açıldığı zaman tək göz bağlanır - ya qəlbinlə
görəcəksən, ya başınla!
Fəqət, qeyri-müəyyənliyin özündə də müəyyən qütbləşmə mövcuddur. Yəni müəyyən
edilmiş qeyri-müəyyənliklər vardır. Bu nə qədər qəribə və məntiqsiz səslənsə də,
eşqdə bunun adı rindlikdir. Susmağın belə yetərsiz olduğu, gücsüz qaldığı bu
məqam başdan-ayağa sirdir. Özü də "sirri-pünhan" deyil, aşkar sirdir.
Göz önündədir, aşkardadır, ancaq sirdir. Qütbləşmədə Şərqin damğası var -
istəsək də, istəməsək də bu belədir. Qərbdə isə bu qeyri-müəyyənlik fəlsəfədən
çox, incəsənətdə özünü göstərdi. Bilərəkdən yaradılan qeyri-müəyyənlik şeytani
xaosdan başqa bir şey deyil. Halbuki, qeyd etdiyimiz kimi, xaosun özü tanrısal
bir keçiddir. Xaosdan keçmədən yaradılan kosmos monarxiyadır və əslində
sünidir. Əsl kosmos xaos mənzərəli kosmosdur!
İnsan qəlbinin hər saniyə dərindən nəfəs almağa ehtiyacı var. Bu mənada hər ah
bir Allahdır! Qəlbin gözü ağlın gözünü bir anlıq kor edir - bu, şərtdir və
dərmandır. Nəfəs təbiətin bir parçasıdır. Biz nəfəs almağı unuduruq. Halbuki, dünyanı
böyük zənn etdikcə, o kiçilir, daralır, bizim də nəfəsimizi daraldır. Tiryək
həyatın paralelindədir. Gerçəyin aldanışı aldanışın gerçəyi ilə bərabər hüquqlu
yerdəyişmə əsasında mövcuddur. Axan bir zaman selinin qarşısında gerçək də
aldanış da fəna dənizinə doğru gedir. Zamana qapılan heç nəyi xilas etmək
mümkün deyil! Zaman sevənlərin qatili, unudulmuşların təsəllisidir...
Müəyyənlik sərhəd tanıdığı zaman həqiqətini itirir. Bu tanış bəlaya
təkrar-təkrar düçar olmamaq üçün isə hələlik üç şeyi nəzərdə saxlamaq lazımdır;
müəyyənlik, qeyri-müəyyənlik və qeyri-müəyyən müəyyənlik. Bir az hürufata, bir
az da yeni bir hürufiliyə meyl edərək söyləmək istərdik ki, bu nəsnələrin üçü
də ərəb hərfi olan "ayn"la başlayır. Yəni müəyyənlik "elm",
qeyri-müəyyənlik "eşq", qeyri-müəyyən müəyyənlik isə
"irfan"dır. "Elm", "eşq" və "irfan"
kəlmələrinin üçü də "ayn" hərfiylə yazılır. Hətta nə hikmətdirsə, bu
üç nəsnəylə adlandırdığımız kök hücrə, yəni əsl mətləbin özü də "ayn"
hərfinin üzərindədir. Kök hücrəmiz müəyyənlik və ya qeyri-müəyyənlikdir ki, bu
sözün də dominant hərfi yenə də "ayn"dır. Çünki, "təyin"
kəlməsi də, görmək anlamına gələn "eyn" kəlməsi də həmin hərflə, yəni
"ayn"la yazılır. "Ali", "əla" və nəhayət
"Əli" kimi eyni köklü sözlərin də baş hərfi "ayn"dır.
Zəngin törəmə qabiliyyətinə malik olan ərəb sözlərinin hamısında həlledici bir
samit səs olur. Bəli, "ayn" hərfi sait deyil, məhz samitdir. Çünki
ərəb dilində heç bir sait səs törəmə, yəni söz yaratma qabiliyyətinə malik
deyil. Bunu ancaq samit səslər bacarır.
Ancaq, hədəfimiz dil bilgisi və yaxud qrammatik şahmatın riyazi gözəlliyini vəsf etmək deyil.
Hədəfimiz sözlərə yarıçılpaq şəkildə bürünmüş mənaları ifadə edə bilməkdir.
Sabah xaosa qapılaraq, ölümə məhkum olan bu dəmdəki düşüncəmizə görə, hər üç
bağlantı bir-birini həm tamamlayır, həm də itələyir. Elm ağlın, eşq qəlbin,
irfan isə hər ikisinin bir-biriylə bağlantısıdır. Bu kəlmələrin şəxslənən
versiyaları isə, "alim”, "aşiq” və "arif”dir. Sadə dillə desək, alim bilir,
aşiq bilmir, arif isə bilmədiyini bilir. Yəni arifin bilgisi onun
bilgisizliyidir. Bilgini müəyyənliklə eyniləşdirdiyimiz zaman fikir aydın olur.
Yəni elmin müəyyənliyi, eşqin qeyri-müəyyənliyi, irfanın isə qeyri-müəyyən
müəyyənliyi fikri hələlik əlimizdə olan və bizim yaratdığımız xaosdur. Bu həm
də bizim kiçik kosmosumuzdur. Zatən hər kəs öz yaratdığı fəzada uçur. Fəzanin
nisbiliyindəki məna və məzmun da budur. Sərhədi olmayan fəza xəyali fəzadır və
mövcud deyil. Çünki şüuru yaradan kainat deyil, kainatı yaradan şüurdur - əvvəl
düşüncə, sonra düşüncənin yaratdıqları. Düşüncənin cəhd etdiyi şey isə hər
zaman sərhədsizlikdir. Lakin çox gülməli məntiqdir ki, özü özünə sərhəd biçib,
sonra sərhədsizlik arzulayan bir düşüncəyə sahibik. Heç olmasa bədənimizin
ölümlü olduğu kimi, düşüncəmizin də ölümlü olduğunu qəbul etsəydik, bu da bir
irəliləyiş olardı. Ancaq nə yazıq ki, hər düşüncə sahibi özünü zamanın sahibi
hesab edir. Düşüncə həyəcanlı bir şeydir. Həyəcan isə, illüziyanın babasıdır.
Bu məqamdakı ən böyük yanlışlıq isə bu dəmi başqa bir dəmə daşımaq istəyidir.
Halbuki hər dəm yenidir və öz yerini heç kimə verməz. Dünəndən bu gün olmadığı
kimi, bu gündən də sabah olmaz.
Məktəb yaradanlar məhz burada yanılıblar. Bu
dəmi bu gün zənn edib, onu sabaha daşımaq və onu bir şəkildə yaşatmaq
istəyiblər. Halbuki, bu dəm bu gün deyil, hər gündür. Çünki bu gün bir ömür
deməkdir. Dolayısı ilə hər gün son
gündür. Müəyyənlik var. Ancaq o qanun deyil, çünki bir an üçündür.
Qeyri-müəyyənlik də var. O da qanun deyil, çünki adı üstündədir -- qanun təyin
edilir. Qeyri-müəyyənliyi təyin etmək isə, qanun deyil, bəlkə də bir yoldur.
Yolları bitirən qanunlardır. Bitməyən yollar müəyyənliklərin qeyri-müəyyən bir
şəkildə gedilməsiylə var olur. Xatirələr ağızda qalan dad kimidir. Onu yuxuda
da xatırlamaq olar. Çox zaman yuxular həqiqətdən daha böyük həqiqət olur. Bu
günün gerçəyiylə ölmək istəməyənlər dünənin xəyalıyla yaşayır. Nə bilim, bəlkə
də bu onların haqqıdır. Yaşayanları öldürmək yerinə ölənləri yaşatmaq özü də
bir növ tiryəkdir. Dediyimiz kimi, onsuz da zamanın seli ölünü də, sağı da
yuyub aparır. Ölülər necə sağdırsa, sağlar da o cür ölüdür. Əgər klassik barokkodan
gələn bir fuqa xatirəsi məni heç olmasa yarım gün yaşadacaqsa, niyə modernizmin
gerçək qılıncının qarşısına bilə-bilə keçim?! Şüurun durğunluğu bəzən hərəkətin
onsuz da bir gün gələcək olan ölümünü bir az daha yubatmaq üçündür.
Sevgilisinin balkonu altında aşiqin işlətdiyi "tənbəl buludlara minib
gəlsəm" ifadəsinin özü də eşqin fani Dünya qarşısındakı ironik üsyan
səsidir.
Lakin arif eşqi toparlamaq istədi. Mənsuru dar
ağacından qurtaran Şəmsin hekayəsini dinləmək nə qədər çətin və məşəqqətli olsa
da, bilməzliyin özü də bir gün bilinən bir şeyə çevrilir ki, bunun da adı
bilinməzlikdir. Bəli, bilməzlik ayrı şeydir, bilinməzlik ayrı şey. Bilməzlik
aşiqin, bilinməzlik arifin sifətidir. Çünki arif həm də bilinəni bilir, yəni o
həm də alimdir. Elmin eşqin içində ərimiş məhluludur irfan! Arif aşiqin alim
halıdır! Eşqin xaosuna düşməyən elmin kosmosu heç bir işə yaramadığı kimi, aşiq
olmadan alim olanların elmi də bir işə yaramır. Bəlkə mən də yanılıram. Bəlkə
mənim də son sözlərimdən monarxiya qoxusu gəlir. Ancaq mən də ölümlüyəm. Yəni
faniliyin ən bəlli sifətlərindən biri olan dəmin həyəcanı məni də yanılda
bilər. El arasında bir söz var; "dəmdəməki". Xoşum gəlir bu sözdən.
Çünki mənfi anlamda işlənən bu ifadənin arxasında böyük irfani bilgi dayanır.
"Dəmdəməki" hər dəmdə ayrı bir dəm yaşayan, dəmdən dəmə düşən
ariflərə verilən bir ünvandır. Ancaq bu, şeytanın heç xoşuna gəlmədiyi üçün onu
xalqın gözündən salaraq, hər şey kimi, onu da ağlı gözündə olan xalqa yalan
ərməğanı olaraq sundu. Şeytanın belə hədiyyələri çox olur. Məsələn, ariflər və hətta
böyük övliya haqqında deyilən "tazıya tut deyir, dovşana qaç"
ifadəsini də bayağı şəklə salan, daha doğrusu, rindlik, simiya və limiya kimi
irfani elmlərini tək kəlmədə riyakarlıq və fırıldaq olaraq qələmə verən də
odur. Ümumiyyətlə, bütün dayaz arxların memarı şeytandır! Dərin və səbirli
düşüncənin qatili də odur.
"Ayn" hərfi bir tərəfi açıq dairə şəklindədir. Yenə də bir hürufi
gözüylə nəzər salsaq, kabbalistlərin, dul qadının kisəsiylə boy verən
baronların qarşısına maraqlı simvollarla çıxmaq olar. Elə o daşyonanların
özləri demişkən, biz bir teatr oyunu sərgiləyirik. Ancaq bu, tamaşaçısı olmayan
bir teatrdır. Nə olar, əgər hər kəs oynayırsa, biz niyə oynamayaq? Həyat
səhnədirsə, biz niyə dekorçu, fəhlə, ya da işıqçı olaq? Bəlkə elə həmin
aktyorların rejissorları da bizik?! Ola bilər, çünki həmin hərfin bir tərəfi
açıq dairəsi mənim ağlımda qəribə şeylər çağırışdırır. Deyirəm bəlkə, tam
dairənin özü də nə qədər sonsuzluq ifadə etsə də, nəticədə aldadıcı bir xaosdur?!
Çünki, başqa həndəsi fiqurlardan fərqli olaraq, dairənin bitdiyi yer onun
başlandığı yerdir. Bu mənzərə bir qədər müəmmalı və bir az da komik deyilmi?
Sanki Tanrı bizi ələ salır! Zira, bir yerdə başlayıb başqa yerdə bitən sonluq
mənə eyni yerdə başlayıb eyni yerdə bitən sonsuzluqdan daha məntiqli gəlir.
Düzdü simvolikada sonsuzluğun işarəsi dairə deyil. Ancaq nə olursa olsun,
sonsuzluğu simvollaşdırmaq cəhdinin özü bir uğursuzluqdur. Elə bu məqamda
yapımqapalı dairə bizə ayrı şeylər deyir. Dairəvi hərəkət kamilliyin şərtidir.
Ancaq dairəvi hərəkətin eyni yerdə bitməməsi, dolayısı ilə, başqa bir yerdə
yenidən başlaması "ali"nin, "əla"nın, "Əli"nin
ülvilik rəmzlərinə doğru aparan bir yol kimi gəlir mənə... yeri gəlmişkən, "ülviyyət"
sözü də "ayn" hərfiylə başlayır. "Adəm" uzun
"əlif"lə başladı. Lakin "əlif" bir saitdir. Yəni,
təyinedici, həlledici keyfiyyətə sahib deyil. "Adəm"
"Allah" kimidir - sifətdir, doğuluşdur, məfkurəvidir, düşüncənin
məhsuludur. Allah Adəmi necə yaratdısa, Adəm övladı da "Allah"ı, yəni
öz düşüncəsinin törəməsini o cür yaratdı. Necə etsək də, nə olsa da düşüncə öz
yaratdığından əvvəl gəlir. Ancaq "düşüncə” sözünün də ərəb dilindəki qarşılığı
"məfkurə"dir. Bu da "fikr" sözündən törəyib. Yəni buradakı
dominant hərfin adı "fe"dir və yenə də samitdir. "Adəmdən
Xatəmə" dedikləri şey bitiş deyil, sonsuzluğun formuludur. Çünki
"Adəm" "əlif"dirsə, "Xatəm" "mim"dir,
yəni "Mühəmməd"dir. Xatəmi bitiş zənn edənlər, bu yolun bitməsini istəyənlərdir.
Yol isə bitməz. Çox az adam bilir ki, sonsuzluğun var olma səbəbi yoldur. Yol
bitərsə, sonsuzluq bitər. Bu isə, məntiqsiz bir şeydir. Yəni ifadənin özü
qüsurlu və gülməlidir. Sonsuzluq necə bitə bilər? Əgər bir gün bitəcəksə, adına
niyə "sonsuzluq" deyirlər?!
Üç "ayn"ın qarşılıqlı və qarşılıqsız mövcudluğu haqqında xaotik,
dolaşıq, bir az da poetik qələmimizin mürəkkəbi bir azdan bitəcək. Ancaq
"məfkurə davam edir" deyərək, yanlış zənnə qapılmağa gərək yoxdur. Bu
tərkib elə bu mürəkkəblə də bitdi. Çünki eyni samitlərdən törəyən "tərkib"
və "mürəkkəb" bu dəmin tərkibi, bu anın mürəkkəbidir. Gəlin dəmdən
dəmə daşınaq, ancaq dəmi dəmə daşımayaq. Sabah da bugünkü insan olmaq böyük
qüsurdur. Ən azından ona görə ki, ümumiyyətlə sabahın olacağı heç kimə, heç
zaman məlum deyil. Bu mənada və hər mənada dünən də bu gündür, sabah da. Alimi
də, aşiqi də, arifi də bir vücudda birləşdirən bu dəmə, yəni gerçəklərin dəminə
eşq olsun!
Fəxrəddin Salim