Borxesdən xeyir-dua almadan yazmıram
Müsahibimiz gənc yazar Rəvan Caviddir.
– Salam,
Rəvan. Necəsən?– Salam. Yaxşı olasan…
– Nə
oxuyursan?
– Bu
yaxınlarda Conatan Safran Foer adlı amerikan nasir kəşf eləmişəm. Gənc olmasına
baxmayaraq, kifayət qədər tanınmış müəllifdir. "Hər şey aydınlandı” romanını
oxudum. Müəllifin dili və üslubu çox xoşuma gəldi. Kalvinosayağı dili,
borxesvari keçidləri və özünəməxsus təhkiyəsi var. Təəssüflə qeyd etməliyəm ki, roman bir yerdə
məni yordu. Sonradan bunun səbəbini özüm üçün aydınlaşdırdım. Oxuyurdum və hiss
edirdim ki, müəlliflə aramda qəribə –
intellektual bir yadlıq var... Elə buna görə, Foerdən müvəqqəti uzaqlaşdım və
Sandersin hekayələrinə keçid elədim. "10 Dekabr” adlı kitabı bizim dilə təzəcə
tərcümə olunub. Hekayələrdən və bir povestdən ibarətdir. Sanderslə ilk
tanışlığım keçən il – "Linkoln Bardoda” romanı ilə baş tutmuşdu. Dünya ədəbiyyatı üçün yeni
romandı, yeni eksperimentdir. Hiss olunur ki, hekayələri o romanın kölgəsində
qalıb. Hazırda isə Edqar Keretin "Korbinin sevgilisi” hekayələr kitabını
oxuyuram. Əsl mən istəyən müəllifdir.– Üç
müəllifin adını çəkdin; Foer, Sanders və Keret. Bu müəlliflərə yeni bir
estetikanın davamı kimi baxmaq olar. Foer ironik-illektualizmin, xüsusən, dilin
elastiki tərəflərinin, Sanders eksperimental forma yeniliklərinin – hətta buna
görə "Buker” də alır, – Keret isə Kierkeqardan bu günəcən qopub gələn
absurdizmin, qara yumorun, adi həyat hadisələrindən doğan qatı dramatizmin
nasiridir. Hər üç müəllif özlərindən əvvəlki estetika ilə müəyyən mənadan
fərqlilik təşkil edir. Səncə, bu müəlliflərin aktual olmağına səbəb çağdaş
insanın, dünyanın yeniliyə can atmaq ehtirası ola bilərmi?
– Hər üç müəllif hadisələrə ironik yanaşır. Bu
müəlliflər tarixlə oynayır, onu şübhə altına alır. Burda bir məsələ var. Tutaq
ki, Sandersdə bu hadisə məqsədli şəkildə baş verir. Hətta buna görə, ona Mark
Tvenin davamçısı deyirlər. Mənə elə gəlir ki, necə ki, biz indi oturmuşuq, o da
oturur rahat masasında və düşünür ki, Linkolna göndərmə edim, tarixə çimdik
atım, ironik yanaşım. Keretdə isə bu, yazı prosesində spontan alınır. Kereti
düşündürən məsələlər var; yəhudilər, onun problemləri, kapitalist sistemdən
doğan absurd həyat hekayələri, uşaqlar, müharibələr və s. Keretin ironiyası
ağrıya qarşı reaksiya göstərən immunitetdir. Bu hadisələr Keretə mənəvi olaraq
çox pis təsir edir. Onun ironiyasının arxasında gizlənən ağrını hiss edirəm. O,
özü üçün bir ümid uydurur və ona can atır. Hətta, məncə, ona görə Keret yazı
masasında çox səbirsizdir ki, ağrının, acının ortasında dayanmaq istəmir.
Hekayələri buna görə qısadır. Bununla sənətin birinci məsələsini öz içində həll
edir; sənət insanı xilas eləmək üçündür. O ki qaldı bu müəlliflərin
aktuallığının "niyəsinə”… Çağdaş dünyanın insanı qısa, lakonik və eyni zamanda
da pozitiv, düşündürən yumoru sevir. Tarix onun üçün bir o qədər önəmli deyil,
ona lazım olan, tarixin və həqiqətin mahiyyətidir. Hər üç müəllif bu mahiyyəti
oxucuya çatdıra bilir. – Ancaq
başqa müəlliflərin yüzlərlə səhifədə həll etdiyi məsələni, Keret üç dörd
abzasda həll edir. Yəni, Keret yazı masasında nə qədər səbirsiz olur olsun,
hekayələrində heç bir artıqlıq və əskiklik hiss olunmur. Keretin səbirsizliyi
mətnlərində artıq-əskiklik yaratmır. Tutaq ki, "Donuz pulqabı” hekayəsini
oxuyursan və deyirsən ki, bu hekayə mütləq bu cür yazılmalıydı.
– Bu artıq Keretin orijinallığından doğan
məsələdir. "Donuz pulqabı” və ya "Gonbul” hekayəsini mütləq Keret yaza bilərdi.
Məsələn, eyni mövzular Sanderin yaradıcı mətbəxindən çıxsaydı, tamam başqa cür
ifadə olunardı. Yəqin ki, sarkazma salardı. Hətta Sandersdə pamukvari bir
uzatmaçılıq da var və onun məqsədi əvvəldən bəllidir. Təcrübəli oxucu özü də
hiss edir ki, müəllif sonda xaçı vuracaq. Keret o hekayənin müəllifi olsaydı, xaçı
əvvəldən vurmuş olardı. Bildin də hansı hekayəni deyirəm. – Hə,
"Xaçlar” – Sandersin ən uğurlu
hekayəsi. Məncə də, Keret yumruqdursa,
Sanders çırtmadır...
– Sanders gülləni gözə, yanağa, çənəyə vurur,
yəni, onun atəşi səni öldürəcəkmi, bilmirsən. Keret isə düz gicgahdan nişan
alır.– Məlum
məsələdir ki, Edqar Keretin bizimlə tarixi bir yaxınlığı var. Yəhudi xalqı öz
tarixindən çox ağrılar keçirib. Hətta Keretin babası Auşsvitdə öldürülüb. Eynən
bizdə də Qarabağ müharibəsi, Mart və Xocalı soyqırımı kimi yaxın tariximizdə
baş verən hadisələr var. Yəhudi xalqının tarixi ağrıları bu gün onların
həyatında, məişətində hələ də davam edir və Keret bu məsələlərə mövzu kimi
müraciət edir. Keretin yəhudi soyqırımına münasibətinə yaxın münasibəti, milli
müəlliflər Xocalıya və ya Mart soyqırımına göstərə, bu ladda mətnlər yazıla
bilərmi?
– Ölkənin tarixini yaradıcı süzgəcdən
keçirmək. Sənətlə tarix burada görüşür. Burda bir özünəməxsusluq var, çünki
Qarabağ hadisələri bizə doğma olan mövzudur. Hadisəyə necə baxmaq, hansı kamera
ilə görmək isə artıq yazıçının orijinallığından doğan məsələdir. Mən 98-ci ildə
doğulmuşam. Yəni mən dünyaya gələndə Qarabağ hadisələri bitmişdi. Atəşkəs
imzalanmışdı. Qarabağ münaqişəsini görməyən, amma bir tarix kimi gen yaddaşında
daşıyan, televiziyadan, söhbətlərdən o illər haqqında məlumatı olan birisinin
Qarabağ haqqında yazmağı olduqca maraqlı olardı. Bu, müəllifə geniş mövzu
imkanları verə bilər. Hətta az tonda təhrif də qatsan, unikal mətndən danışmaq
olar. Bəs kütlənin buna münasibəti necə olacaq? Bizim əcdadlarımız bu
torpaqlarda yaşayıblar. Yəhudilərdə isə əksinə, o hadisələr baş verəndə hələ
heç İsrail dövləti yox idi. Orda fərdin başına gəlib hadisələr, burda isə
xalqın. Orda müxtəlif ölkələrdə yaşayan yəhudiləri öldürüblər, burda isə söhbət
bir məkandan gedir və bu, daha ağrılıdır. Ona görə də, bu hadisə bir qədər
ehtiyat tələb edir. – Qarabağ müharibəsi mövzusunda Elçin
Hüseynbəyli, Əjdər Ol, bizə yaxın estetikadan Şərif Ağayarın əsərləri var.
Ancaq zaman bizə göstərdi ki, sən demə, bu əsərlər yalnız Azərbaycan oxucusu
üçün maraqlıdır. Bu tematikada əsərlər dünya üçün maraqlı deyil. Niyə? Niyə
hətta bizim üçün belə bu mövzu yaxın tarixdən bəhs etməyinə baxmayaraq, bir
qədər köhnə görünür?
– Çünki, biz sənət yaratmaqdan daha çox
konkret bir hadisəni qabartmağı düşünürük. Məqsəd birbaşa sənətlə əlaqəli
olmalıdır. Müəllif öz şəxsi dərdini danışmamalıdır. Nəriman Əbdürrəhmanlı
"Taclı” romanını yazıb o cür mövzunu yerə çırpdı. Ya da Elçin Hüseynbəylinin
qarabağlı obrazları, məncə, bir qədər natamamdır. Başqa, tamam başqa mətn
yazmaq lazımdı. Onu axtarıram…– Hər
şeyin mərkəzində insan və ya insan hissləridir. Bu mənada hətta müharibə
mövzulu əsərdə belə, müharibə sadəcə fon olar bilər…
– Heminquey deyirdi ki, hisləri yazmayın,
hisləri yaradın! Müharibədə baş verən hadisələri necə varsa köçürmək və ya
müharibədən çıxmış bir insanın müharibə haqqında düşündüklərini yazması o demək
deyil ki, bu unikal mətn yazmaqdır. Xeyr! Bu uzağı xatırlamaqdır. Sənət deyil.
Bilirsən, əsərdə bircə dəfə də müharibə sözü işlətmədən, müharibədən danışmaq
olar. Təəssüf ki, Qarabağ müharibəsi haqqında yazılan əsərlərin çoxu bu
estetikadan uzaqdır və kənardan sanki ağlaşmanı xatırladır. Hekayəni xəbər
bülleteni kimi yazırlar. – Rəvan,
Foerdən, Sandersən, Keretdən danışdıq. Bəs özün nə yazırsan? Oxucularımıza yazı
mətbəxin haqqında danış...
– Hazırda obrazları Stalin, Mirzə Cəlil və
İbrahim peyğəmbərin olduğu roman üzərində işləyirəm. İstəyirəm hissə-hissə çap
olunsun, sonra kitab da etmək olar. Oxucu ilə bir yerdə yazaq. Hər gün səkkiz
saat işləyirəm. Yazmaq istədiyim bir neçə böyük esselər var, onların da
planını, karkasını qurmuşam, başlayacağam. Mütaliə isə mütləqdir mənim üçün.
Stolüstü kitablarım var, yazmazdan öncə onları vərəqləyirəm. Borxesdən
xeyir-dua almadan yazmıram! Ekoyla dalaşmasam, yazmaq əyləncəli olmayacaq.– Oxuduğun
əsərlər və ya həyat hadisələri sənə hansı janrın enerjisi olaraq qayıdır.
Hekayə, esse və ya roman? Ümumiyyətlə, bu enerjini idarə eləmək mümkündürmü?
– Looo…Liii…Taaa… Bu enerjidən, bu səsdən, bu
nəfəsdən sonra necə yazmayasan?! Təbii ki, yaşadığım hadisənin, oxuduğum
kitabın enerjisinə, anlatdığı mövzuya baxır. Çox hallarda həmin hadisəni və ya
kitabı danışmaq üçün öncə onu yazıram, yəqin buna esse deyəcəksən. Yazıram ki,
danışa bilim. Sonra əgər danışıb qurtara bilmirəmsə, deməli, yazmalıyam. Qeyd
dəftərim həmişə çantamdadır. Gün ərzində çox qeyd aparıram. Bu, təcrübəsizlikdi
bir az da. – Postmodern ədəbiyyat öz içində bir çox
janrları daşıyır. Bunlardan biri də essedir. Bu yerdə qəfil Pol Osterin
"Qaranlıqdakı adam” romanını xatırladım. Romanın bir yerdə müəllif obrazların
dili ilə bir film haqqında esse formasında danışmağa başlayır.
– Və
Borxesin "Ölümsüz” hekayəsi bir yerdən sonra ölüm haqqında esseyə çevrilir. Bu
ondan irəli gəlir ki, absurd ədəbiyyatın yaranmağından sonra reallıq sənətkara
kifayət etməməyə başladı. Və sən yeni bir cəmiyyət, yeni bir atmosfer yaratmaq
istədin. Ancaq bu qəti romantika deyil. Romantik düşünən insan vəziyyəti
yaxşılaşdırmağa çalışır, absurd düşünən insan isə bütün yolları pozur və başqa
bir yol açır. – "Napoleon
müharibələri” Avropaya sənət müstəvisində necə təsir eləmişdisə, ikinci dünya
müharibəsi də eynilə. Bu müharibə dünyada postmodern ədəbiyyatın, milli
ədəbiyyatda isə altmışıncılar nəslinin yetişməyinə gətirib çıxardı. Bəs niyə
Qarabağdan sonra eyni hadisə baş vermədi?
– Çünki, Qarabağ müharibəsindən sonra
insanların qayğıları arasında kitab yox idi. İnsanlar müharibədən xilas olmağa
çalışırdılar, bir tərəfdən qaçqın-köçkün problemi. Və digər şeylər ədəbiyyatı
unutdurdu. Bir dəfə Saday Budaqlıya sual verdim ki, siz niyə tanınmadınız, o bu
cavabı verdi: "Çünki, mənim yaradıcılığım Qarabağ müharibəsi dövrünə düşdü”. – Ancaq
Saday Budaqlının əsərləri bu gün bizə təsir edir…
– Əgər sənət reallığı simvollar şəklində
gələcəyə ötürə bilirsə, bu, onsuz da nə zamansa kiməsə təsir edəcək. – Sən
Saday Budaqlının mətnlərindən dövrü bir hadisə kimi bəhs etdin. Məncə, alınan
mətn istənilən zaman çərçivəsində uğurludur.
– Bəlkə, alınmayıb…– Emin
Sabitoğlu, Vaqif Mustafazadə və sair bəstəkarlar haqqında esselərin var.
Musiqinin sənin yaradıcı mətbəxində yeri haradadır?
– Vaqif Mustafazadə haqqında düşünəndə azərbaycanlı
olduğum üçün qürur duyuram. Onun ağır tonajlı musiqiləri, başını pianinonun
dillərinə yaxınlaşdırıb qollarını "yarasa kimi” açmağı mənə yaradıcı ilham
verir, yazmağa təşviq edir. Lirik
musiqinin yeri mənim üçün xüsusisi olsa da, daha çox rok dinləyirəm. Rokdan
izaholunmaz bir enerji alıram. Bəzən dinlədiyim musiqilər oxuduğum müəlliflərə
görə dəyişir. Tutaq ki, Foer oxuyanda Eminemə qulaq asıram və əminəm ki, Foer
də o mətnləri yazarkən Eminemi dinləyib. Ümumiyyətlə, Foyer ona görə yazıçıdır
ki, Eminem reperdir. Bu mənada Borxesə qarşılıq Motsartdır. Borxesin yaratdığı
naməlum dünyaya keçid eləmək üçün Motsartın bəstələri ən unikal yoldur. – Snob
Doqla "aran necədir”?
– Məncə, Eminem dinləyən adama bu sual
verilməməlidir. Tupak xəttindən çox istedadlı reperlər çıxdı. Ümumiyyətlə,
Tupakın taleyində ədəbiyyat küləyi hiss olunur. Bu gün o olmasa belə, hər il
albomları çıxırdı. Ancaq istənilən halda Eminem mənim üçün daha öndədir və onun
yanına heç bir reperi qoya bilmərəm. Hətta Tupakın özünü belə. – Filmlərə
keçid edək...
– Son bir ildir aktiv filmlərə baxıram.
Kieslovski, Nuri Bilge Ceylan və Kristofer Nolanı çox sevirəm.– "Memento”?
– Yox, "Qara Cəngavər”. Bu film həm komkis sahəsində, həm müasir
fotoqrafiya, həm də xeyirlə şərin klassik mübarizəsi ilə daha maraqlıdır.
Nolanın ən sevdiyim filmi isə "İnterseller”di. – Adını
çəkdiyin rejissorlar ədəbiyyatdan qidalanan rejissorlardır və elə buna görə
özünə bu qədər yaxın hiss edirsən.
–
Düzdür, Onur Ünlü şeirdən gəlir, Nuri Bilge Çexovun köynəyindən çıxıb,
Nolan yəqin oxumur (gülür).Söhbətləşdi: Orxan Həsəni