Bizi düşünməyə vadar edən dahilər
İohan Volfqanq Höte (1749-1832)
Böyük ömrü Fransa inqilabına, Napoleon müharibələrinə, Restavrasiya
epoxasına şahid olmuş İ.V.Höte Avropa mədəniyyətinin özünəqədərki və
özündənsonrakı dövrlərinin qaynağını yaradan bir mütəfəkkir idi. Herder, Kant,
Bethoven, Hegel, Fixte, Şopenhauerin çağdaşı Höte bütün dahi müasirlərini və
bütün tarixi düşündürən köntöy suallara dirənir
("Faust”), poeziyasında ən nəcib ideyaların axtarışına düşür, Şərqlə
Qərbin vəhdət məqamları üzərində düşünür ("Qərb-Şərq divanı”), mənəviyyat
təkamülünün dərinliklərində gəzişir, söz memarlığında sənətin ən uca
zirvələrinə çatır, insan qəlbinin ən eşidilməz çırpıntılarına qulaq asır, böyük
ehtirasların üsyan səsini coşdurur, zamanı ilə dil tapır, barışmır, Karl Avqust
tərəfindən Veymar sarayına dəvət olunur, 1806-cı ildə fransız əsgərləri Veymarı
talan etsələr də, onun evi salamat qalır, 1808-ci ildə Erfurtda Napoleonla
söhbəti baş tutur, 1827-ci ildə Bavariya kralı onun ad günündə görüşünə gəlir,
Avropanın ən mötəbər şəxsiyyətlərindən biri kimi yaşayır, yaradır və dünyadan
köçür...
Hər zaman Höteyə qayıdılır – məbəd kimi. Dünya
postneovəsairmodernizmdən bezəndə, klassikaya dönmək istəyəndə, yadına Höte
düşür – ümumdünya harmoniyasına inanan və inandıran Höte. Təbiətin Ruhunu duyan
və duyuran Höte.
İ.V.Hötenin bizim zamanlardan da keçən gələcəyə tuşlanmış baxışı –
öncəgörümü belə idi: "Bəşəriyyətin həyatı nə qədər davam edirsə etsin, onun
həmişə çarpışmaq lazım gələn kifayət qədər əngəlləri, gücünü artırası bəs qədər
ehtiyacları olacaq. O, əlbəttə, daha ağıllı və duyarlı olacaq, ancaq daha
yaxşı, daha xoşbəxt, daha qabil olmayacaq. O da yalnız ayrı-ayrı çağlarda. Mən
o zamanların gələcəyini görürəm ki, artıq bəşəriyyət öz Yaradıcısını
sevindirməyəcək. O, yaradılışı təzələmək üçün yenidən dağıtmalı olacaq. Mən
möhkəmcə əminəm ki, hər şey buna doğru gedir və artıq uzaq gələcəkdə vaxt və
müddət təyin olunub ki, bu yeniləşmə epoxası baş versin. Ancaq bunadək,
əlbəttə, hələ çox zamanlar keçəcək və biz bu sevimli qoca yer kürəsində hələ
min illərcə dilxoşluq etməli olacağıq...”
Təbiət
Təbiət!
Biz – təbiətlə əhatə olunmuş və çulğalanmışlar, ona dərindən varmadan
haləsindən çıxa bilmərik. İstəsək də, istəməsək də, o gözlənilmədən bizi öz
yallısının burulğanına qatır və yorulub əlindən üzülüncəyədək bizimlə dolanır.
O daim yeni görünüşlər yaradır; indi onda olanlar bu anacan
olmamışdı; olmuşlarsa, bir daha olmayacaq, hər şey təptəzədi, hər şey də
kömköhnədi. Biz onda yaşayırıq, ona yadıq. O daim bizimlə danışır, sirlərini
isə açmır. Biz dönə-dönə təsir edirik ona, lakin onun üzərində heç bir hökmümüz
yox. Belə görünür ki, o hər şeyi subyektə əsaslandırır, lakin bunda deyil
təbiətin məramı. O əbədi yaradıb, əbədi də dağıdır, ustalığına isə çatılmaz.
Çağalığındadı, özü də anadı, bəs hansıdı o? – O, yeganə sənətkardı ki, azacıq
da çətinlik çəkmədən, ulu bir kamilliklə ən sadə nəsnədən ən əks ruhlu əsərlər
yaradır və hər şeyə də öz zərif örtüyünü çəkir. Onun hər yaratdığının öz
əsilliyi var, hər olumununsa öz anlamı – hamısı da vəhdətdə.
O, sözəgəlməz baxarlıq yaradır; bunu özü görürmü, bilmirik, fəqət
bizimçün yaradır; bizsə sezilməzcə bir qıraqdan baxırıq. Onda hər şey yaşayır,
kamala yetir, hərəkət edir, ancaq o irəli getmir. Əbədi olaraq təkamül edir,
bircə an da qərarı yox. Nəfəs dərməyin nə olduğunu bilmir, hər cür dincliyə,
ətalətə nifrət bəsləyir. Mətindi, addımları ölçülü-biçilidi, sapmaları
təkdənbirdi, gərdişi döndərilməzdi. Aramsız düşünüb. Həmişə də götür-qoyda,
seçib ayırd etmədədi, fəqət insan kimi yox, təbiət tək. Onun öz bütünlüyü
qapsam niyyəti var, ancaq bunu heç kim fəhm eləmir.
Hətta ən qeyri-təbiidə belə təbiət var, ən qaba filisterlikdə belə
onun dühasının nişanəsi nəqş olunub. Kim ki, onu hər yerdə görmür, onda heç
yerdə də onunla üzbəüz deyil. O, saysız qəlblərlə özünü sevir, saysız
nəzərlərlə özünə baxır. Bölüm-bölüm olunub ki, özündən həzz alsın. O
dəyişib-keçməyə, gerçəyini bəlirtməyə divanəcəsinə can ataraq həzzə qadir
büsbütün yeni varlıqlar əmələ gətirir.
Xəyallardan şad olur. Kim ki özündə və başqalarında o xəyalları puça
çıxarır, onu ən yaman suçlu kimi cəzalandırır. Kim ki, etibarla onun yolu ilə
gedir, o da onu istəkli balası kimi bağrına basır.
Övladlarının sayı yox. Hamıya qarşı mehrlidi, ancaq onun sevimliləri
də var ki, onlara daha çox səxavət göstərir, qurban verir. Böyüyü öz himayəsinə
alır.
Yaradacaqlarına heçlikdən binə qoyur və demir onlara ki, hardan baş
alıb gəliblər və hara gedəcəklər. Onlar getməlidi: yolunu özü bilir.
Çox da cəhd eləmir, ancaq əbədi fəaliyyətində, əbədi
çoxçalarlılığındadı.
Onun baxarlığı həmişə təzədi, çünki o yorulmadan yeni seyrçilər
ərsəyə gətirir. Həyat – onun ən yaxşı kəşfidi; ölüm – onun üçün daha böyük
həyata ötürümdü.
İnsanı qaranlıqla çulğayıb, onu əbədi olaraq işığa qovur. İnsanı yerə
bənd edib, yenidən ondan qoparır.
O, zərurət doğurur, çünki hərəkəti sevir, anlaşılmaz bir yüngüllüklə
də hərəkəti oyandırır. Hər zərurət bir iltifatdır, tezcə ödənilir, tezcə də
yenidən doğur. Onun doğurduğu artıq zərurətlərdə də həzzin yeni mənbələri var;
onsuz da hər şey yenidən tənzimlənəcək. Uzaq məqsədinə yetmək üçün hər an
onunçun bir məqamdı, hər dəqiqəsində də məqsəd başındadı. O – məğrurluğun
özüdü, bizim üçünsə – tutiyadır.
O, hər cocuğa özünü anlamağa imkan verir; hər anlamaz da onun
haqqında fikir yürüdə bilər; minlər ötür onun yanından, görmürlər; hər olumla
fərəhlənir, hamısı ilə də öz haqq-hesabını aparır. Ziddinə durduqda belə, onun
qanunlarına itaət edilir; əksinə getmək istədikdə belə, onunla həmfikircə
hərəkət edilir. Onun hər gördüyü iş nemətdi, çünki zəruridi. Yavaşıyır ki, ona
çatsınlar, tələsiyir ki, ondan doymasınlar.
Nitqi-dili yoxdu, lakin o, danışıb-duyduğu min bir dil və qəlb
yaradır.
Çələngi – sevgidi. Yalnız sevgi ilə də ona yaxınlaşmaq olar.
Yaratdıqları arasında uçurumlar salıb və bütün yaratdıqları da onun ağuşunda
qovuşmağa təşnədirlər. Onları ayrı salıb ki, yenidən birləşdirsin. Sevgi
badəsinin dodağa bircə toxunuşu ilə o, iztirabla dolu həyatı arıda bilər.
Külldü. Özü-özünü mükafatlandırıb-cəzalandırır da,
şadlandırıb-kədərləndirir də. Sərtdi və həlimdi, sevir və qorxudur, gücsüzdü və
qüdrətlidi. Varlığı rəvandı. Bilmir – keçmiş nədi, gələcək nədi; onun indisi –
əbədiyyətidi.
Bərəkəti aşıb-daşardı. Bütün etdikləri ilə birlikdə mən onu mədh
eləyirəm. Aqildi, aramdı. Məhəbbətinə etibarı ondan qoparda bilməzsən, hərgah
könüllü pay göstərmirsə, bunu ondan tovlayıb ala bilməzsən. Hiyləgərdi – fəqət
xeyirxah məqsəd üçün; yaxşısı budur ki, hiyləgərliyinə məhəl qoymayasan. Tamdı
və əbədi olaraq sonayetməzdi. Necə yaradırsa, əbədi də elə yarada bilər.
Hər kəsə o ayrıca bir görümdə bəyan olur. Min bir ad-anlam altında
gizlənsə də – birdi ki birdi.
O gətirdi məni həyata, o da aparacaq. Mən ona inanıram. Qoy mənimlə
necə istəyirsə, elə də etsin. Onun yaratdığına sevgisi tükənən deyil. Mən heç
nə demədim onun haqqında. O artıq özü dedi – nə həqiqətdi, nə yanılma. Hamısı
onun günahı və onun payıdı.
Cibran Xəlil Cibran(1883 – 1931)
Peyğəmbərlik ideyasını
bəşəriyyətin bu ideyadan ən çox uzaqlaşdığı, bir inkarçılıq fəlsəfəsi ilə
dumanlandığı çağlarda yenidən fikir üfüqlərində görükdürən Ərəb-Amerika
düşünəri Cibran Xəlil Cibran o Peyğəmbərliyi göydən enən yox, yerdən
çiçəklənən, təklərin, seçilmişlərin yox, hər kəsin yüksələ biləcəyi bir ali
məqam kimi ayıtdı. İnsan ilahi mənəviyyatın təkcə əzəl daşıyıcısı deyil, onun
hər an yaradıcısıdır. Peyğəmbərlik bəşəriyyət üçün bitmiş bir hadisə deyil,
onun hər gün getdiyi Yoldur, genişləndirdiyi Üfüqdür, endiyi Okeandır,
Yüksəldiyi Dağdır. Peyğəmbərlik – Bəşəriyyətin Məhəmmədləşməsi, İnsanlığın
Meracıdır.
İnsanlar düşüncə və
əməllərində bir-birindən fərqlənirlər. Ancaq bu çatın dərinliklərini
öyrənə-öyrənə də, bir-birinə isinişir, Vəhdətə üz tutmağın yoluna yönəlirlər.
Sizin düşüncəniz vəmənim düşüncəm
Sizin düşüncəniz sosial elmlərdən, dini və siyasi lüğətlərdən
ibarətdir. Mənimki sadə aksiomlardan. Sizin düşüncəniz gözəl, eybəcər, bakirə,
fahişə, həssas və gicbəsər qadın haqqında danışır. Mənimki hər bir qadında bir
kişinin anasını, bacısını, qızını görür. Sizin düşüncənizin mövzusu oğrular,
cinayətkarlar, qatillərdir. Mənimki bəyan edir ki, oğrular monopoliyanın
yetirməsi, cinayətkarlar tiranlığın püskürtüsü, qatillər onları əmizdirənlərin
törəməsidir. Sizin düşüncəniz qanunlar, məhkəmələr, hakimlər və cəzalar elan
edir. Mənimki izah edir ki, insan qanun yaradanda ya onu pozur, ya da itaətində
dayanır. Əgər təməl qanunlar olsaydı, biz onların qarşısında bir olardıq.
Alçaldan alçaltdığından aşağıdadır. Günahkara həqarətlə baxıb nifrət edən bütün
bəşəriyyətə nifrət edir. Sizin düşüncəniz bacarıqlının, artistin,
intellektualın, filosofun, ruhaninin qayğısındadır. Mənimki sevənin və zərifin,
məsumun və vicdanlının, düzün və mehribanın, şəhidin və özünü fəda edənin
sözünü danışır. Sizin düşüncəniz iudaizmin, brəhmənliyin, buddizmin,
xristianlığın və islamın vəkilidir. Mənim düşüncəmdə yalnız bir universal din
vardır ki, onun dürlü yolları Ali Varlığın sevən əllərinin barmaqlarıdır. Sizin
düşüncənizdə zənginlər, kasıblar, dinənçilər vardır. Mənim düşüncəm deyir ki,
həyatdan zəngin olan nəsə yox. Deyir ki, biz hamımız dilənçilərik, heç bir
xeyriyyəçinin həyatına zəmanət yox.
Sizin öz düşüncəniz və mənim də öz düşüncəm var.
Sizin düşüncənizə görə, millətlərin böyüklüyü onların siyasətində,
partiyaları, konfransları, müttəfiqləri və müqavilələrindədir. Mənimki bəyan
edir ki, millətlərin əhəmiyyəti onların işində – əkin sahələrində, üzüm
bağlarında, tikiş maşınlarında, daş karxanalarında, meşəçilikdə, idarə və
mətbuatda işləməyindədir. Sizin düşüncəniz öygüləyir ki, millətlərin şöhrəti
onların qəhrəmanlarındadır. O, Ramsesi, İsgəndəri, Sezarı, Hannibalı və
Napoleonu vəsf edir. Fəqət mənimki Konfutsini, Lao-tszını, Sokratı, Platonu,
Abu Talibi, əl Qəzalini, Cəlaləddin Rumini, Koperniki və Pasteri qəhrəman
sayır. Sizin düşüncəniz gücü orduda, topda, döyüş gəmiləri və təyyarələrində,
zəhərli qazda görür. Fəqət mənimki ağıla, qətiyyətə, həqiqətə söykənir.
Tiranlıq nə qədər uzansa da, sonunda uduzur. Sizin düşüncəniz praqmatist və
idealist arasında, bütövlə hissə arasında, mistiklə materialist arasında fərq
qoyur. Mənimki isə anlayır ki, həyat birdir və onun çəkisi, ölçüsü və müddəti
sizin çəki, ölçü və müddətinizlə uyğun gəlmir. Sizin idealist hesab etdiyiniz
bir praktik də ola bilər...
Kəlamlar
Mən yolçu və səyyaham, hər gün qəlbimdə yeni ərazilər fəth eləyirəm.
Paxılın susması, dinməzliyi – həddindən artıq çığırqandır.
Şişirtmə – özündən çıxmış həqiqət.
İçimizdə iki şəxs var – biri qaranlıqda ayıqdır, o biri işıqdaykən
yatıb.
Alimlə şair arasında bir yaşıl zolaq uzanıb gedir: onu adlayan alim –
müdrik olur, onu adlayan şairsə – peyğəmbər.
Həqiqəti fəhm edən kəs – həqiqəti dilə gətirib deyənlə bir
məqamdadır.
Mənə o zaman maraqlı olur ki, sehrbazın göstərdiyi nömrə alınmasın.
Ölüm dənizdir: yüngül olanı batırmır, ağır olanı dibinə çəkir...
Təqdimat və tərcümə:
Rahid Ulusel